Kenet pelastaisit ? Lapsesi, miehesi, vai itsesi..

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Oletetaan skenaario, jossa talosi syttyy palamaan yöllä ja sinulla on vain yksi mahdollisuus.

Pelastaa itsesi, mutta silloin muut kuolee.
4
13%
Pelastaa lapsesi, mutta silloin sinä ja vaimosi/miehesi kuolette.
25
78%
Pelastaa vaimosi/miehesi, mutta silloin lapsesi kuolee.
3
9%
 
Ääniä yhteensä: 32

Luckyone
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 117
Liittynyt: Pe Helmi 29, 2008 6:40 pm
Paikkakunta: Suomi

Kenet pelastaisit ? Lapsesi, miehesi, vai itsesi..

Viesti Kirjoittaja Luckyone »

Mikä on rehellinen valintasi ?
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Kenet pelastaisit ? Lapsesi, miehesi, vai itsesi..

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Pelastaisin lapseni, koska hänellä on eniten elämää edessään.
Avatar
Virdon
Sherlock John Holmes
Viestit: 8155
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 1:03 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Kenet pelastaisit ? Lapsesi, miehesi, vai itsesi..

Viesti Kirjoittaja Virdon »

No rehellisin vastaus on että en tiedä miten saattaisin lopulta toimia tuollaisessa tilanteessa. Tuottaisi kuitenkin varmaan jälkeenpäin vaikeuksia elää itsensä kanssa jos päätyisin pelastamaan pelkästään itseni.

Mutta aiheeseen liittyen pelastaisin sen jonka pystyisin, joten siksi kaksi viimeisintä vaihtoehtoa olisivat yhtälailla sopivia. Viimeisimmässä pelastuisi kaksikin henkeä.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.
Irma Lam
Sabrina Duncan
Viestit: 363
Liittynyt: To Touko 07, 2009 9:06 pm

Re: Kenet pelastaisit ? Lapsesi, miehesi, vai itsesi..

Viesti Kirjoittaja Irma Lam »

Maailman helpoin kysymys. Lasta ei onneksi ole, miehelläni on vielä elämänhalua, jota minulla ei juurikaan ole, joten mieheni tietysti.
vandt
Jack Bauer
Viestit: 917
Liittynyt: La Heinä 05, 2008 10:00 pm

Re: Kenet pelastaisit ? Lapsesi, miehesi, vai itsesi..

Viesti Kirjoittaja vandt »

Kuvittelen, että tilanne menisi niin, että tekisin kaikkeni pelastaakseni lapseni, mutta mikäli se tarkoittaisi, että kuolisin itse (niin kuin tässä kysymyksessä), niin luulen, että itsesuojeluvaisto voittaisi. Minusta olisi liian kurjaa ajatus, että lapseni jäisi orvoksi. Uskoisin ennemmin itse selviäväni siitä, että muut kuolevat. Toki riippuu lapsen iästäkin.

"Pelastaa vaimosi/miehesi, mutta silloin lapsesi kuolee."

Jäisinkö tässä siis itse henkiin? Jos jäisin, valitsisin tämän, koska muutoinhan pelastaisin vain itseni, tässä pelastaisin myös puolisoni. Ellen jäisi itse henkiin, en valitsisi tätäkään.

Yhteenvetona: Kakarani ei selviäisi esimerkin tapauksen mukaisessa kuviossa.

HUOM. Tämä on hypoteettinen kysymys. Minun mielestäni silloin ei käy vastaukseksi: "No ei oo lasta eikä miestä, mutta pelastaisin undulaattini, tai pikemminkin sammuittaisin tulipalon niinQ!"
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
Irma Lam
Sabrina Duncan
Viestit: 363
Liittynyt: To Touko 07, 2009 9:06 pm

Re: Kenet pelastaisit ? Lapsesi, miehesi, vai itsesi..

Viesti Kirjoittaja Irma Lam »

vandt kirjoitti:
HUOM. Tämä on hypoteettinen kysymys. Minun mielestäni silloin ei käy vastaukseksi: "No ei oo lasta eikä miestä, mutta pelastaisin undulaattini, tai pikemminkin sammuittaisin tulipalon niinQ!"
Ai että mun pitäis kuvitella ittelleni kakara, sori ei pysty, inhoon niitä niin paljon. (Enkä sitä paitsi ymmärrä, miksi niitä pitää tehdä tähän sairaaseen maailmaan aina vaan lisää. Niistä tulee pahoja aikuisia.)

Mä taas ajattelin, että jokaisella on oikeus vastailla täällä just niin kun haluaa, erityisesti gallup-otsikon alla.
Bleddyn
Neuvoja-Jack
Viestit: 587
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 1:33 am
Paikkakunta: K-S Survival Program.

Re: Kenet pelastaisit ? Lapsesi, miehesi, vai itsesi..

Viesti Kirjoittaja Bleddyn »

Tähän pitäisi varmaankin vastata vasta sitten, kun joku elämänsä oikein elänyt ja aina korkeaa moraalia noudattanut on käynyt kertomassa sen oikean vastauksen.

Vielä ei taloudesta vaimoa tai lapsia löydy, mutta muita äiti-ihmisiä seuranneena luulisin pelastavani lapseni.
Kiikun kaakun rajalla
Puolimielet hajalla
rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Kenet pelastaisit ? Lapsesi, miehesi, vai itsesi..

Viesti Kirjoittaja rapier »

Bleddyn kirjoitti:Tähän pitäisi varmaankin vastata vasta sitten, kun joku elämänsä oikein elänyt ja aina korkeaa moraalia noudattanut on käynyt kertomassa sen oikean vastauksen.

Vielä ei taloudesta vaimoa tai lapsia löydy, mutta muita äiti-ihmisiä seuranneena luulisin pelastavani lapseni.
:mrgreen: !!1!!

Komppaan kybällä!
Paskanen tukka
Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Re: Kenet pelastaisit ? Lapsesi, miehesi, vai itsesi..

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Kaksinkertaisena äiti-ihmisenä vastaan, että luultavasti herättäisin sekä lapseni että mieheni (jotta he ehtisivät pelastaa itsensä) mutta sitten kylli pelastaisin itseni.

Onneksi sekä lapseni että mieheni ovat liikuntakykyisiä, jos kyseessä olisi sylivauva, tilanne ehkä mutkistuisi hieman...
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
jenni82
Agentti Scully
Viestit: 676
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 1:28 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kenet pelastaisit ? Lapsesi, miehesi, vai itsesi..

Viesti Kirjoittaja jenni82 »

Ehdottomasti lapseni, niillä elämä edessä. Mä en voisi elää ilman lapsiani mutta lapset voivat elää ilman vanhempiaan! Mulla on onneksi pullat hyvin uunissa että lapset ei taivas alle jää jos miehelle ja mulle jtn sattuisikin. Omien lasteni tulevaisuus on turvattu ja paikka missä heistä pidetään varmasti huolta ja jossa saa rakkautta ja turvaa!
Life. It´s just fucking thing after nother...
rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Kenet pelastaisit ? Lapsesi, miehesi, vai itsesi..

Viesti Kirjoittaja rapier »

maija turjukka kirjoitti:Kaksinkertaisena äiti-ihmisenä vastaan, että luultavasti herättäisin sekä lapseni että mieheni (jotta he ehtisivät pelastaa itsensä) mutta sitten kylli pelastaisin itseni.

Onneksi sekä lapseni että mieheni ovat liikuntakykyisiä, jos kyseessä olisi sylivauva, tilanne ehkä mutkistuisi hieman...
Otetaanpa lukutaito käyttöön ja yritetään uudelleen.
Avausviestin mukaan kyseessä on ehdoton tai. Voit siis pelastaa vain yhden vaihtoehdon. :wink:
Paskanen tukka
texfor
Lauri Hanhivaara
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2008 10:52 pm

Re: Kenet pelastaisit ? Lapsesi, miehesi, vai itsesi..

Viesti Kirjoittaja texfor »

Vastasin että itseni, koska muutaman kerran on elämän aikana ollut sellainen tilanne, että on nähnyt kuinka voimakas oma itsesuojeluvaisto on. Ihmisen henkiinjäämis vietti saattaa olla yllättävän voimakas, sitä ei kannata aliarvioida. Teoriassa sitä saattaa luulla että pelastaisi jonkun toisen ennen itseään mutta todellisessa tilanteessa saattaakin tulla vain paniikinomainen pako jonka aikana ei käy mielessäkään pelastaa ketään muuta kuin itsensä. :roll:
Silikonitissit on vähän sama asia kuin laittaisi jalopuuratin ladaan. Kivahan sitä on hivellä mutta ei se kyyti siitä parane.
Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Re: Kenet pelastaisit ? Lapsesi, miehesi, vai itsesi..

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

^Juuri näin, texfor, mielestäni on vain realistista ajatella, että se oma nahka on sittenkin lähinnä.
rapier kirjoitti:
maija turjukka kirjoitti:Kaksinkertaisena äiti-ihmisenä vastaan, että luultavasti herättäisin sekä lapseni että mieheni (jotta he ehtisivät pelastaa itsensä) mutta sitten kylli pelastaisin itseni.
Otetaanpa lukutaito käyttöön ja yritetään uudelleen.
Otetaanpa lukutaito käyttöön ja tulkitaan tuota minun vastaustani hieman.

Mä siis pelastaisin itseni yritettyäni ensin varmistaa, että myös muut perheenjäsenet pelastuvat omin voimin.
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Kenet pelastaisit ? Lapsesi, miehesi, vai itsesi..

Viesti Kirjoittaja rapier »

maija turjukka kirjoitti:^Juuri näin, texfor, mielestäni on vain realistista ajatella, että se oma nahka on sittenkin lähinnä.
rapier kirjoitti:
maija turjukka kirjoitti:Kaksinkertaisena äiti-ihmisenä vastaan, että luultavasti herättäisin sekä lapseni että mieheni (jotta he ehtisivät pelastaa itsensä) mutta sitten kylli pelastaisin itseni.
Otetaanpa lukutaito käyttöön ja yritetään uudelleen.
Otetaanpa lukutaito käyttöön ja tulkitaan tuota minun vastaustani hieman.

Mä siis pelastaisin itseni yritettyäni ensin varmistaa, että myös muut perheenjäsenet pelastuvat omin voimin.
Onnistu ei!

Äänestyksen yllä lukee seuraavaa:
"Oletetaan skenaario, jossa talosi syttyy palamaan yöllä ja sinulla on vain yksi mahdollisuus."
Siis ehdoton tai.
http://fi.wikipedia.org/wiki/XOR
Paskanen tukka
Nooruska
Michael Knight
Viestit: 4108
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 2:57 pm

Re: Kenet pelastaisit ? Lapsesi, miehesi, vai itsesi..

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

Joku on joskus sanonut, että vanhemmalle on raskainta oman lapsen hautaus. En haluaisi kokea sitä.
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!
Vastaa Viestiin