Lasten kasvatuksesta

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Mikko82
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2009 5:12 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

MissHolmes kirjoitti:Ymmärrys on kuitenkin tärkeää lasten kasbvatuksessa, joten jätetään se ymmärrys kuitenkin tänne ketjuun. Jookos May? ;)
Ymmärrys on ehdotonta lapsen kasvatuksessa, mutta se on eriasia miten vanhempi (toivottavasti "aikuinen") hoitaa lasten kasvatuksellisen vastuunsa (minusta vanhempi tekee virheen ostamalla kännykän lapsilleen, mistä sulta nousisi karvat pystyyn mikäli lapsella ei olisi kännykkää).
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Ymmärrys toivottavasti jätetään tähän ketjuun.

Päästiinpä taas kännykkäaiheeseen Mikko82:n viestin suosiollisella tuella. Mikko82, kännykän ostaminen tai ostamatta jättäminen on ongelmista ja vaaroista pienin lasten kasvatuksesta puhuttaessa. Ja minulla on niitä lapsia, sinulla ei kertomasi mukaan ole. Oletko kuullut puhuttavan "kokemuksen syvästä rintaäänestä"?

Tuo Mikko82:n propaganda alkaa jo meikäläiseenkin vaikuttaa: laitan nykyään kännykän yöksi eri huoneeseen latautumaan kuin missä itse selkääni lepuutan. :wink:
Ja kun äsken lähetin kännykkäviestin pojalleni, että toisi kaupasta tullessaan 800 g. jauhelihaa (älytön sana, eihän liha voine olla jauhetta?) ja hän lupautui tekemään murekkeen koko perheelle (pullamössöpoika on hyvä kokki muiden hyveidensä ohessa), tunsin hetken syyllisyyttä liian helpon elämän takia. Viesti vain, ja toivomukseni toteutuu!
Nyt Mikko82, anna mätien kananmunien lentää... :)
Nothing is quite what it seems
Avatar
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1392
Liittynyt: Su Huhti 20, 2008 4:03 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

Maybrick kirjoitti:[...] Ja kun äsken lähetin kännykkäviestin pojalleni, että toisi kaupasta tullessaan 800 g. jauhelihaa (älytön sana, eihän liha voine olla jauhetta?) ja hän lupautui tekemään murekkeen koko perheelle (pullamössöpoika on hyvä kokki muiden hyveidensä ohessa), tunsin hetken syyllisyyttä liian helpon elämän takia. Viesti vain, ja toivomukseni toteutuu! Nyt Mikko82, anna mätien kananmunien lentää... :)
Mullekin tuli tosi huono omatunto, kun laitoin viestin isälleni joka on tulossa töistä, että tuo kaupasta samalla muutaman maitopurkin. Olisinhan voinut odottaa kotona rauhassa, että hän ajaa kotiin ja lähden sitten itse käymään kaupassa myöhemmin erikseen :oops: Sekin vielä, että käytän isääni näin pahasti hyväksi, joutuu kantamaan minun pyynnöstäni perheelleen maitoa kaupasta! Miten saan syntini anteeksi?
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

^ No tuollaista kännykkärikosta et voi sovittaa muuten kuin juoksemalla ympäri taloa 50 kertaa vastapäivään ja joku mielellään vielä ajaa sua takaa nahkaruoskan kanssa. Sen jälkeen kipi kipi vessaan pesemään suu saippualla, Palmolive maistuu erityisen pahalta. Sitten keittiön nurkkaan seisomaan loppupäiväksi, ei ruokaa eikä suun kostuketta tietenkään tuommoiselle syntiselle anneta. :roll:
Nothing is quite what it seems
Mikko82
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2009 5:12 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

Maybrick kirjoitti:Päästiinpä taas kännykkäaiheeseen Mikko82:n viestin suosiollisella tuella. Mikko82, kännykän ostaminen tai ostamatta jättäminen on ongelmista ja vaaroista pienin lasten kasvatuksesta puhuttaessa. Ja minulla on niitä lapsia, sinulla ei kertomasi mukaan ole. Oletko kuullut puhuttavan "kokemuksen syvästä rintaäänestä"?
Täällä nyt on joku sanonut iltalehteä lukiessa edellisillä viikoilla, että jotakin hyötyä siitä kännykästä on lapsen suhteen on ollut kun luotikin on pysähtynyt kännykkään. Mä taas olen sitä mieltä, että kas kunnei vyön solkeen! :) Olipas ollut "kännykkä lähellä sydäntä"! :D
Tuo Mikko82:n propaganda alkaa jo meikäläiseenkin vaikuttaa: laitan nykyään kännykän yöksi eri huoneeseen latautumaan kuin missä itse selkääni lepuutan. :wink:


Laita kuule värinä päälle ja törkkää se alushousuihisi ja pyydä että miehes soittaa siihen. Toimii hyvin myös "siinä" suhteessa. Ei ole meillä kokemuksia, mutta kuullut olen! :)
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
Cassandra
Rico Tubbs
Viestit: 1267
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 4:40 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

Hei apua, mäkin laitoin aamulla äidille viestin, että ottaisko hän ohi ajaessaan mut kyytiin huomenna lähikaupungista, ja toisi kotiin. Kai mun täytyy perua se, ja kävellä 25km ruokaostosten kanssa, ettei mua vaan hemmotella pilalle :shock:

Kännykkä on saatanasta!
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Kai mun täytyy perua se, ja kävellä 25km ruokaostosten kanssa, ettei mua vaan hemmotella pilalle :shock:
Niin mutta silloin joutuisit taas käyttämään kännykkää, perumiseen! Se aiheuttaisi jo vakavampia tärinöitä!
Kännykkä on saatanasta!
LOL :D
Nothing is quite what it seems
ketsku
Christopher Lorenzo
Viestit: 1503
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 11:59 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Mulla taas on ihana ja rauhallinen olo kun tyttäreni on heppaleirillä ja se soitti mulle äsken omalla kännykällään (missä on hello kittyn kuva ja se piti tilata erikseen ranskasta kun suomesta ei saa ja sit siin on kosketusnäyttö) ja sanoi mulle hyvää yötä rakas mamma :D
Avatar
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1392
Liittynyt: Su Huhti 20, 2008 4:03 pm

Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

Luunappeja ja tukistusta: Vanhemmille sakkoja tyttäriensä pahoinpitelystä

Pirkanmaan käräjäoikeus tuomitsi äidin ja isän neljän tyttärensä pahoinpitelystä 675:n ja 180 euron sakkorangaistuksiin. Isä sai kovemman tuomion. Eroon ajautuneet vanhemmat joutuvat maksamaan lapsilleen kipurahoja yhteensä 1 500 euroa. Tytöt ovat olleet jo yli kaksi vuotta huostaan otettuina sijaisperheissä.

Tamperelaisen perheen elämä muuttui hankalaksi vuosina 2006-2007, kun äiti kärsi vakavasta alkoholiongelmasta.

Kesätyösuhde päättyi ja nainen ja masentui entistä pahemmin. Äiti meni lopulta hoitoon kesäkuussa 2007. Nuorin tyttö oli tuolloin 5-vuotias, vanhin 10-vuotias.

Sosiaaliviranomaisille syntyi epäily, että lapsia kohdeltiin kaltoin. Tytöt otettiin huostaan helmi- ja maaliskuussa 2008. Oikeuspsykiatrian työryhmä haastatteli lapsia ja tilaisuudet videoitiin. Syytteet perustuvat lasten kertomuksiin, jotka käräjäoikeuskin katseli ja kuunteli.

Oikeuden päätöksen mukaan tyttöjä oli tukistettu, lyöty kämmenellä paljaalle pyllylle ja annettu luunappeja päähän. Sijaisvanhempien kertoman mukaan yksi tyttö laittoi kätensä pään suojaksi ikään kuin peläten käsiksi käymistä.

Armeijan opeilla

Äiti myönsi tukistelleensa tyttöjä, mutta vain niskavilloista. Isä vetosi, että kyseessä olivat ainoastaan vanhanaikaiset kurinpitomenetelmät.

Kun perheen kolikkokiposta katosi rahaa eikä kukaan tunnustanut, isä antoi tukkapöllyä kaikille. Joukkorangaistus oli kuulemma opetettu armeijassa, jos syyllistä ei löytynyt.

Tytöt olivat puhutteluissa sanavalmiita. Yksi pikkuneiti esimerkiksi tokaisi kuulustelijalle, että tämä oli lääkäri eikä mikään asiantuntija.

Aamulehti: http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/177027.shtml
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

^Yläasteellahan tuo joukkorangaistus on vieläkin tavallinen, jos tihutyöhön syyllistä ei löydy. Koko luokka istuu jälkeen. Opettaja ei saa koskea oppilaaseen, mutta ympäri Suomen vanhemmat kyllä nujuuttavat ja tukistavat lapsiaan. Harvoin niistä mitään seuraamuksia tulee, ja melko tavallinen asenne on tuon ^ isän sanoin: [...]kyseessä olivat ainoastaan vanhanaikaiset kurinpitomenetelmät.

Yo tapauksessa haluaisin tietää, mistä/mitä reittiä myöten sosiaaliviranomaisille syntyi epäily lasten kaltoinkohtelusta. Tuntuu että joissakin muissa, pahemmissa tapauksissa sitä kaltoinkohtelua on saanut jatkua vuosia, eikä kukaan sosiaaliviranomainen ole päässyt siihen puuttumaan millään tavoin.
Nothing is quite what it seems
Avatar
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1392
Liittynyt: Su Huhti 20, 2008 4:03 pm

Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

Kuva

Isä kuritti 8-vuotiasta lyömällä pepulle - sakkotuomio käräjillä

Käräjäoikeus on tuominnut 44-vuotiaan miehen sakkoihin lievästä pahoinpitelystä. Mies löi 8-vuotiasta tytärtään kasvatusmielessä avokämmenellä kolmesti takapuolelle.

Pahoinpitely tapahtui viime vuoden joulukuussa Jehovan todistajien valtakunnansalin edustalla Jyväskylän Halssilassa.

Isä oli tulossa tyttärensä kanssa valtakunnansalissa järjestettyyn tapahtumaan.

Tytär oli kiukutellut isälleen, joka päätti kurittaa lastaan. Lyönnit sattuivat lapseen, joka kertoi asiasta myöhemmin äidilleen. Äiti teki miehestä rikosilmoituksen.

Tyttären vanhemmat ovat eronneet. Isällä on lapseensa tapaamisoikeus.

Isä vetosi Raamattuun

Mies ei kieltänyt tekoaan, mutta katsoi, ettei ole syyllistynyt rikokseen. Hän korosti, että Raamatun mukaan vanhemmilla on oikeus kurittaa lapsiaan.

Keski-Suomen käräjäoikeus rankaisi isää 15 päiväsakolla. Tuomitun alhaisten tulojen vuoksi sakkoa kertyi maksettavaksi vain 90 euroa.

Kihlakunnansyyttäjän arvion mukaan tämänkaltaisissa lasten pahoinpitelyissä piilorikollisuuden määrä on suuri.

- On sattumanvaraista, mitkä tapaukset päätyvät käräjille. Mielelläni olisin hoitanut tämänkin sovittelun kautta, mutta se ei onnistunut, syyttäjä kertoi IS:lle.

Ilta-Sanomat
Kuva

Asiantuntija neuvoo: Missä kulkee lapsen sallitun kurituksen raja

Tottelemattoman kiljukaulan edessä seisoo usein neuvoton vanhempi. Mitä saa tehdä, mitä ei? Missä kulkee sallitun kurituksen raja?

- Suomen laissa todetaan, että ketään ei saa lyödä, ei lasta, ei aikuista, piirtää rajan Lastensuojelun keskusliiton toiminnanjohtaja Seppo Sauro.

Fyysisen väkivallan kielto tarkoittaa Sauron mukaan muun muassa sitä, että lasta ei saa läpsiä, tukistaa, antaa "luunappia" tai risua.

Millä sitten lapsi "kuriin"?

Sauron mukaan lyöntikielto ei tarkoita sitä, etteikö lasta saisi rangaista, jos aihetta ilmenee.Seuraamuksia saa olla.

- Lapsen voi määrätä kotiarestiin tai kieltää pelaamisen "pleikkarilla" määräajaksi tai viikkorahat voi pidättää, listaa Sauro konsteja.

Sauron mukaan rajat lapsen käytökselle ja toiminnalle pitää olla - ja lapsen on syytä oppia ne. Vapaa kasvatus jäi 1960-luvulle.

Aikuinen on se, joka rajat määrää ja myös vahtii rajojen noudattamista - ja joskus myös seuraamuksista. Vuonna 2006 valmistuneen tutkimuksen mukaan 29 prosenttia suomalaisista hyväksyy lapsen ruumiillisen kurittamisen ainakin poikkeustapauksissa. Osuus on laskenut takavuosista.

- Vanhemmat selittävät lyömistä itselleen usein sillä, että enhän minä pahalla, vaan rakkaudella löin, Sauro kertoo.

- Mutta keinot ovat aika vähissä, jos ei viisivuotiaalle muuten mahda kuin lyömällä.

Ilta-Sanomat
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Tinilii
Remington Steele
Viestit: 205
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 2:18 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Tinilii »

En jaksanut (vielä) lukea koko ketjua, vaikka onkin ihan vallan hauska :lol: Eikös tekniikkaa ja ylipäätään kaikkea kehitetä juuri tarpeen mukaan ja elämään helpottamaan. Ei antibioottejakaan kannata syödä, kun ennenkin ilman pärjättiin ilman. Veikataan vaan yksristikaks selviääkö hengissä taudista vai ei. Tekniikka kehittyy, lääketiede kehittyy. Ei mun mummukaan, jonka kotiin saatiin sähkö kun oli 6-vuotias, voinut kuvitellakaan aikaa, että voi puhua toiselle puolen maailmaa ilman ensimmäistäkään johtoa minnekään. Meille lapsille saarnasi joskus kiukutellessamme, kuin me kaikenmoista vaaditaan ja hänkin sai vain apteekin salmiakkia ja yhden joululahjan jouluna. Kuitenkin toisinaan hän hankki meille lapsille jotain, mihin omilla vanhemmillamme ei ollut varaa ja ihan vain siksi että on itse jäänyt niin monesta paitsi lapsena. Kaikkinensa hän sai juuri sen kunnon vanhanajan kasvatuksen ja oli ehdottomasti ruumiillista kuritusta vastaan myöhemmin. Kerran äitini antoi tukkapöllyä veljelleni ja mummu haukkui äidin pataluhaksi tästä hyvästä. Mummu on myös ilolla kännykän vastaan ottanut helpottaakseen elämäänsä. Nyt myös tietokoneen, ettei tarvitse huonoilla jaloilla lähteä pankkiin maksamaan laskuja.

Oma esikoiseni on nyt kuusi ja vinkunut kännykkää pari vuotta. Perhepalaverin tuloksena olemme päättäneet sellaisen hankkia ensi vuoden elokuussa, kun aloittaa koulun. Lapsestani ei kuitenkaan tule känykän varassa elävä yksinäinen hylätty lapsi, vaan minä olen töistä kotona ensimmäisen lukuvuoden ajan.
ketsku
Christopher Lorenzo
Viestit: 1503
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 11:59 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja ketsku »

No, kyllä ne Mikonkin lapset otetaan huostaan kun isukki kouluttaa luunapilla ja tukkapöllyillä. Viimeistään silloin kun naapurit näkevät itkevän lapsen kiertävän taloa tai olevan pakkojuoksulenkillä tulee toivon mukaan sosiaaliviranomaiset käymään.
Avatar
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1392
Liittynyt: Su Huhti 20, 2008 4:03 pm

Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

^ Mikosta puheenollen, onkohan hän jättänyt Minfon kokonaan, vai seuraileeko jutustelua taustalta? :o 8)
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Mulla on sellainen käsitys, että joskus ylläpito tekee omat ratkaisunsa ja poistaa pahemmin toitottamatta käyttäjäoikudet ikuisiksi ajoiksi.
...lukemaanhan tänne aina kyllä pääsee....
Nuotio & Äreät Tiput
Vastaa Viestiin