Rikoskirjallisuus, elokuvat, sarjat, dokumentit, podcastit yms
Minä olen nähnyt, ja itse pidin kyllä. Ei se mikään huippujännäri ollut, mutta mielenkiintoinen kuitenkin. Pidin itse eritoten siitä "isojen kihojen" maailmasta, mihin se vie, kulissien taakse. Vähän se oli ennalta-arvattava, mutta suosittelen kyllä katsastamaan, jos yhtään tuntuu siltä että aihe kiinnostaa!
Pah, vähän oli taas sekavasti selitetty kun väsyttää, mutta lyhyestä virsi kaunis: Kannattaa katsoa, mutta huippuactionia ei kannata odottaa.
Pah, vähän oli taas sekavasti selitetty kun väsyttää, mutta lyhyestä virsi kaunis: Kannattaa katsoa, mutta huippuactionia ei kannata odottaa.
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.
into his head.
- maija turjukka
- Ainesta Watsoniksi
- Viestit: 4942
- Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm
-
- Jessica Fletcher
- Viestit: 3334
- Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
- Paikkakunta: Costa del Crime
Jumalauta mikä yllätys. Ulkomailla kun asustelee, sukulaiset ja ystävät jaksavat aina raahata kirjoja tuliaiseksi. Nyt oli suuren kasan pahnan pohjimmaiseksi jäänyt seuraavanlainen suomennettu aarre.
Thomas Muller - Ihmispeto.
"Elokuvassa Uhrilampaat FBI-agentti Clarice Starling haastattelee henkensä kaupalla hirviömäistä Hannibal Lecteriä saadakseen sarjamurhaajan kiinni. Itävaltalainen Thomas Muller, Euroopan johtava kriminaalipsykologi, tekee oikeasti samanlaista työtä kuin agentti Starling.
Ihmispedossa Muller kertoo kokemuksistaan rikollisten ja sarjamurhaajien seurassa. Hän kertoo omasta tutkijantiestään rikollismielten parissa ja uransa aikana askarruttaneista kysymyksistä. Mitä me todella tiedämme surmaajista, jotka vallankäytön vimmassaan kiduttavat ja tappavat muita? Muller myös oikoo profilointiin ja kriminaalipsykologiaan liittyviä harhakäsityksiä."
Tämmöinen helmi löytyy suomennettuna Loisto-pokkarisarjassa. Heti kipinkapin kirjakauppaan ostamaan jokainen kynnelle kykenevä murhainfolainen.
Thomas Muller - Ihmispeto.
"Elokuvassa Uhrilampaat FBI-agentti Clarice Starling haastattelee henkensä kaupalla hirviömäistä Hannibal Lecteriä saadakseen sarjamurhaajan kiinni. Itävaltalainen Thomas Muller, Euroopan johtava kriminaalipsykologi, tekee oikeasti samanlaista työtä kuin agentti Starling.
Ihmispedossa Muller kertoo kokemuksistaan rikollisten ja sarjamurhaajien seurassa. Hän kertoo omasta tutkijantiestään rikollismielten parissa ja uransa aikana askarruttaneista kysymyksistä. Mitä me todella tiedämme surmaajista, jotka vallankäytön vimmassaan kiduttavat ja tappavat muita? Muller myös oikoo profilointiin ja kriminaalipsykologiaan liittyviä harhakäsityksiä."
Tämmöinen helmi löytyy suomennettuna Loisto-pokkarisarjassa. Heti kipinkapin kirjakauppaan ostamaan jokainen kynnelle kykenevä murhainfolainen.
-
- Jessica Fletcher
- Viestit: 3334
- Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
- Paikkakunta: Costa del Crime
Juu. Vuodelta 2007. Nyt on Suomessakin viime vuosina herätty. Loisto-sarja ja Like-pokkarit ovat todella tervetulleita. Kun ostoksille ryhdyt, hanki samalla pokkarina tuo Edward Bunkerin Konnakoulu - rikolliset muistelmat. Annan näille kahdelle kirjalle täyden takuun.ABC kirjoitti:^ Onko tuo ihan uusi kirja? Siis v. 2007?
Minkä hintaisia nuo kirjaset on? :/ *köyhä amk-opiskelija*EuroJR kirjoitti:Juu. Vuodelta 2007. Nyt on Suomessakin viime vuosina herätty. Loisto-sarja ja Like-pokkarit ovat todella tervetulleita. Kun ostoksille ryhdyt, hanki samalla pokkarina tuo Edward Bunkerin Konnakoulu - rikolliset muistelmat. Annan näille kahdelle kirjalle täyden takuun.ABC kirjoitti:^ Onko tuo ihan uusi kirja? Siis v. 2007?
-
- Jessica Fletcher
- Viestit: 3334
- Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
- Paikkakunta: Costa del Crime
Katsoin www.loistopokkarit.com ja www.like.fi
Molemmat näyttäisi olevan 10 e kpl. Parin aikakauslehden hinnalla saa siis pokkarin, jonka haluaa lukea elämässään monta kertaa ja säilyttää kirjahyllyssä. Mahtavaa kun Suomeen on tullut pokkarikulttuuria.
Ha! Nyt tuli mainostettua, mutta sen ovat ansainneetkin. Olenhan minäkin monta sitaattia lainannut, joten maksetaan hieman takaisin
Molemmat näyttäisi olevan 10 e kpl. Parin aikakauslehden hinnalla saa siis pokkarin, jonka haluaa lukea elämässään monta kertaa ja säilyttää kirjahyllyssä. Mahtavaa kun Suomeen on tullut pokkarikulttuuria.
Ha! Nyt tuli mainostettua, mutta sen ovat ansainneetkin. Olenhan minäkin monta sitaattia lainannut, joten maksetaan hieman takaisin
-
- Jessica Fletcher
- Viestit: 3334
- Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
- Paikkakunta: Costa del Crime
Toihan kiinnostaisi kanssa. Paahan tarinan tai parin lyhennelmä Huuhaan "Kummitusjuttuihin" ktoohs.ABC kirjoitti:Huomenna on syyspäivän tasaus, ja tämän ajan säkkipimeiden iltojen kunniaksi on luvussa nyt: SKS:n kustantama Pieni kummituskirja - tarinoita vuosien takaa, toim. Kati Lampela. Siihen on koottu kummitusjuttuja SKS:n arkistosta vuosilta 1880-1960.
Luin Anders Roslundin ja Börge Hellströmin kirjoittaman kirjan Peto.
Toinen kirjoittajista on entinen rikollinen ja toinen on reportteri. Kirja on ällöttävä, mutta et voi laskea sitä käsistäsi. Hieno ja todella todentuntuinen tarina pedofiilista, siitä, miten tapahtumat seuraavat toisiaan, erilaisista oikeuskäsitteistä ja oikeudenmukaisuudesta. Suosittelen! Fiktiota, mutta voisi olla totta. Samantapaisia tapahtumia on kyllä ollut ja tulee olemaan.
Toinen kirjoittajista on entinen rikollinen ja toinen on reportteri. Kirja on ällöttävä, mutta et voi laskea sitä käsistäsi. Hieno ja todella todentuntuinen tarina pedofiilista, siitä, miten tapahtumat seuraavat toisiaan, erilaisista oikeuskäsitteistä ja oikeudenmukaisuudesta. Suosittelen! Fiktiota, mutta voisi olla totta. Samantapaisia tapahtumia on kyllä ollut ja tulee olemaan.
Tällainen leffa tuli katsottua, suosittelen.
Uhka
Totuus on tarua kauheampaa
Tavanomaiset kauhuelokuvat unohtaa helposti, ja vaikka parhaimmatkin kauhun mestariteokset voivat jäädä kummittelemaan mieliin pidemmäksi aikaa, nekin on helppo sysätä syrjään. Fiktionaalinen kauhu on turvallinen henkireikä, jonka läpi voi purkaa ja tarkastella ihmismielen kummallisuuksia ja mielikuvituksen pimeämpiä nurkkia.
Mutta entäpä kauhutrilleri, joka kertoo heti alussa perustuvansa tositapahtumiin, ja jonka pelottavinta antia eivät ole shokkiefektit vaan sen antama kuva ihmisen ja ihmisyyden perimmäisestä raadollisuudesta ja arvaamattomuudesta?
Uhkan pääosissa on Romaniassa asuva ranskalaispariskunta Clementine (Olivia Bonamy) ja Lucas (Michael Coden), joiden asuinseudulla on tapahtunut outoja katoamisia. Eräänä yönä jotkut – tai jotkin – tunkeutuvat heidän taloonsa ja aloittavat piinaavan vainon. Asetelma ei ole ennenkuulumaton, edes totuuspohjastaan huolimatta. Tärkeintä ei kuitenkaan ole se mitä tapahtui, vaan se, miten se esitetään.
Uhkan ohjanneet ja käsikirjoittaneet David Moreau sekä Xavier Pudat hallitsevat kuvauksen ja elokuvan rakenteen rytmittämisen mainiosti, käyttäen kauhutrillerien konventioita renkinä, ei isäntänä. Ainoastaan alun päähenkilöihin liittymätön säikyttelykohtaus äidistä ja tyttärestä on hieman päälleliimatun oloinen, muuten kaikki ylimääräinen on tiivistetty pois. Napakan elokuvan kesto ilman lopputekstejä on vain reilut 70 minuuttia.
Future FilmLaajat otokset vaihtuvat rakeiseksi käsivara-putkijuoksuksi aina kun tilannetta kuvataan jommankumman päähenkilön näkökulmasta. Intensiivinen tahti yhdistettynä vähäeleiseen musiikkiin välittää tunnelmat hyvin, onnistuneen äänimaailman risahduksista ja rasahduksista puhumattakaan. Kumpikin päähenkilö käyttäytyy välillä typerästi mutta inhimillisesti. Harva paniikissa oleva kykenisikään analysoimaan syntyjä syviä, kun elimistön adrenaliinivirrat lähettävät "pakene tai kuole" -signaalia.
Ohjaajakaksikko välttää suuria efektejä ja luottaa karuun minimalismiin, pelkistettyyn värimaisemaan sekä kahden päänäyttelijänsä yhteispeliin. Uhkan alkupuoli käyttääkin aikaa kahden päähenkilön välisen suhteen selvittämiseen. Sekä niukka dialogi että vähäiset eleet kertovat kahden aikuisen ihmisen suhteesta, ja kotoisan arjen inhimillisyys saa samaistumaan pariskuntaan paljon tehokkaammin kuin tusinafilmien uhrattaviin teinibimboihin.
Future FilmIhmismieli luo itse omat kauhunsa sekä katsojan että henkilöhahmojen kohdalla, ja juuri sen johdosta linja olla varsinaisesti näyttämättä juuri mitään toimii huomattavan tehokkaasti aina loppuvaiheille saakka. Tunkeutujat näkyvät liki piinaavan pitkään vain varjoissa ja vilahdukselta. Kun totuus lopulta paljastuu, ei tuntemattoman ja selittämättömän pelko kuitenkaan hälvene. Lopun lakoninen selostus tositapahtumista sekä erään osallisen hyytävän vieraantunut repliikki eivät tuo lohdullista sulkeumaa.
Vaikka Blair Witch Project (1999) käytti pitkälti samoja tehokeinoja, eurooppalainen moderni ote tekee Uhkasta huomattavasti kypsemmän ja toimivamman. Ehkäpä kaikenkarvaiset japsi-Kaunat pandasilmäisine goottityttöineen ja amerikkalaiset "tiedän mitä teit kolme jatko-osaa sitten" -teinimässäilyt voisivat ottaa oppia ranskalaisilta ja tajuta, että kauhu piilee mielessä, ei ruumiissa.
Jussi Lahtonen
© Film-O-Holic.com 8.2.2007
http://www.film-o-holic.com/arvostelut/ ... ij/ils.htm
Uhka
Totuus on tarua kauheampaa
Tavanomaiset kauhuelokuvat unohtaa helposti, ja vaikka parhaimmatkin kauhun mestariteokset voivat jäädä kummittelemaan mieliin pidemmäksi aikaa, nekin on helppo sysätä syrjään. Fiktionaalinen kauhu on turvallinen henkireikä, jonka läpi voi purkaa ja tarkastella ihmismielen kummallisuuksia ja mielikuvituksen pimeämpiä nurkkia.
Mutta entäpä kauhutrilleri, joka kertoo heti alussa perustuvansa tositapahtumiin, ja jonka pelottavinta antia eivät ole shokkiefektit vaan sen antama kuva ihmisen ja ihmisyyden perimmäisestä raadollisuudesta ja arvaamattomuudesta?
Uhkan pääosissa on Romaniassa asuva ranskalaispariskunta Clementine (Olivia Bonamy) ja Lucas (Michael Coden), joiden asuinseudulla on tapahtunut outoja katoamisia. Eräänä yönä jotkut – tai jotkin – tunkeutuvat heidän taloonsa ja aloittavat piinaavan vainon. Asetelma ei ole ennenkuulumaton, edes totuuspohjastaan huolimatta. Tärkeintä ei kuitenkaan ole se mitä tapahtui, vaan se, miten se esitetään.
Uhkan ohjanneet ja käsikirjoittaneet David Moreau sekä Xavier Pudat hallitsevat kuvauksen ja elokuvan rakenteen rytmittämisen mainiosti, käyttäen kauhutrillerien konventioita renkinä, ei isäntänä. Ainoastaan alun päähenkilöihin liittymätön säikyttelykohtaus äidistä ja tyttärestä on hieman päälleliimatun oloinen, muuten kaikki ylimääräinen on tiivistetty pois. Napakan elokuvan kesto ilman lopputekstejä on vain reilut 70 minuuttia.
Future FilmLaajat otokset vaihtuvat rakeiseksi käsivara-putkijuoksuksi aina kun tilannetta kuvataan jommankumman päähenkilön näkökulmasta. Intensiivinen tahti yhdistettynä vähäeleiseen musiikkiin välittää tunnelmat hyvin, onnistuneen äänimaailman risahduksista ja rasahduksista puhumattakaan. Kumpikin päähenkilö käyttäytyy välillä typerästi mutta inhimillisesti. Harva paniikissa oleva kykenisikään analysoimaan syntyjä syviä, kun elimistön adrenaliinivirrat lähettävät "pakene tai kuole" -signaalia.
Ohjaajakaksikko välttää suuria efektejä ja luottaa karuun minimalismiin, pelkistettyyn värimaisemaan sekä kahden päänäyttelijänsä yhteispeliin. Uhkan alkupuoli käyttääkin aikaa kahden päähenkilön välisen suhteen selvittämiseen. Sekä niukka dialogi että vähäiset eleet kertovat kahden aikuisen ihmisen suhteesta, ja kotoisan arjen inhimillisyys saa samaistumaan pariskuntaan paljon tehokkaammin kuin tusinafilmien uhrattaviin teinibimboihin.
Future FilmIhmismieli luo itse omat kauhunsa sekä katsojan että henkilöhahmojen kohdalla, ja juuri sen johdosta linja olla varsinaisesti näyttämättä juuri mitään toimii huomattavan tehokkaasti aina loppuvaiheille saakka. Tunkeutujat näkyvät liki piinaavan pitkään vain varjoissa ja vilahdukselta. Kun totuus lopulta paljastuu, ei tuntemattoman ja selittämättömän pelko kuitenkaan hälvene. Lopun lakoninen selostus tositapahtumista sekä erään osallisen hyytävän vieraantunut repliikki eivät tuo lohdullista sulkeumaa.
Vaikka Blair Witch Project (1999) käytti pitkälti samoja tehokeinoja, eurooppalainen moderni ote tekee Uhkasta huomattavasti kypsemmän ja toimivamman. Ehkäpä kaikenkarvaiset japsi-Kaunat pandasilmäisine goottityttöineen ja amerikkalaiset "tiedän mitä teit kolme jatko-osaa sitten" -teinimässäilyt voisivat ottaa oppia ranskalaisilta ja tajuta, että kauhu piilee mielessä, ei ruumiissa.
Jussi Lahtonen
© Film-O-Holic.com 8.2.2007
http://www.film-o-holic.com/arvostelut/ ... ij/ils.htm
TV:stä tulee tämmöinen, jos jotakuta kiinnostaa.
Nelonen 20.10, klo. 16.25
Elokuva: Murha vailla syyllistä
http://www.imdb.com/title/tt0266391/
(The Cat's Meow)Kirsten Dunst nähdään naispääosassa jännitysdraamassa, joka perustuu Hollywoodin kohutuimpiin yhä kuuluvaan murhaskandaaliin. Upporikas mediapomo William Randolph Hearst (Edward Herrman) kestitsee eliittiluokan vierasjoukkoa jahdillaan rakastajattarensa Marionin (Kirsten Dunst) kanssa. Ilmassa on kiihkoa, kuumia rytmejä ja laittomia päihteitä. Ilonpidossa mukana ollut tuottaja Thomas Ince kuolee samana päivänä. Murhattiinko hänet, ja saiko surmansa oikea henkilö? Pääosissa: Kirsten Dunst, Edward Herrmann, Eddie Izzard, Cary Elwes, Joanna Lumley, Jennifer Tilly. Ohjaaja: Peter Bogdanovich. (109')
lähde: http://www.telkku.com/
Enemmän tietoa henkilöistä:
Thomas H. Ince http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Ince
William Randolph Hearst http://en.wikipedia.org/wiki/William_Randolph_Hearst
Marion Davies http://en.wikipedia.org/wiki/Marion_Davies
Nelonen 20.10, klo. 16.25
Elokuva: Murha vailla syyllistä
http://www.imdb.com/title/tt0266391/
(The Cat's Meow)Kirsten Dunst nähdään naispääosassa jännitysdraamassa, joka perustuu Hollywoodin kohutuimpiin yhä kuuluvaan murhaskandaaliin. Upporikas mediapomo William Randolph Hearst (Edward Herrman) kestitsee eliittiluokan vierasjoukkoa jahdillaan rakastajattarensa Marionin (Kirsten Dunst) kanssa. Ilmassa on kiihkoa, kuumia rytmejä ja laittomia päihteitä. Ilonpidossa mukana ollut tuottaja Thomas Ince kuolee samana päivänä. Murhattiinko hänet, ja saiko surmansa oikea henkilö? Pääosissa: Kirsten Dunst, Edward Herrmann, Eddie Izzard, Cary Elwes, Joanna Lumley, Jennifer Tilly. Ohjaaja: Peter Bogdanovich. (109')
lähde: http://www.telkku.com/
Enemmän tietoa henkilöistä:
Thomas H. Ince http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Ince
William Randolph Hearst http://en.wikipedia.org/wiki/William_Randolph_Hearst
Marion Davies http://en.wikipedia.org/wiki/Marion_Davies