Poliisin tekemät rikokset, virheet tms...

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Outo Enkeli
Sabrina Duncan
Viestit: 362
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 12:21 pm

Poliisin tekemät rikokset, virheet tms...

Viesti Kirjoittaja Outo Enkeli »

Tapahtui tälläinen tapaus 2000-luvun alkupuolella. Poliisit teki neljä laitonta kotietsintää ja muitaman muun teon, joissa olisi pitänyt tehdä toisin. Ainakin oppineen oli sitä mieltä.

Erästä kerrostalo-huoneistoa poliisit postasivat pitkän aikaa. Asunto ei kuulunut kenellekään heistä, jotka myöhemmin saivat tuomioita huumeista, aseista jne... Asunto ei ollut kenenkään heidän hallinnassa, vaan he saivat sinne avaimen asunnon haltijalta, joka asui toisaalla. Eräässä kotietsinnässä asunnossa oli pumpputoiminen rynnäkkö-haulikko. Ase jätettiin sinne. Se kuvattiin vain. Samoin siellä oli poliisin laskujen mukaan noin 2000 8mg:n Subutex tabletteja ja jonkin verran amfetamiinia. Subutexit laskettiin siten, että pussista otettiin yksi nappi ja se punnittiin kalibroidulla vaa'alla ja sitten punnittiin koko pussi. Seuravaana yönä punnittiin pussi uudelleen ja poliisit saivat tietää paljonko nappeja lähti vuorokauden aikaan liikkeelle. Näistä etsinnöistä ei ilmoitettu kenellekkään vasta kuin esitutkinta materiaali oli valmis.

Asiasta tehtiin valituksia vastaajien toimesta. Tässä hieman infoa toimista.
Koko homman "vetäjä" oli taposta tuomittu ja rangaistuksen kärsinyt henkilö. Hän vapautui elokuussa ja melkein heti hän oli seurannassa. Seurantaa kesti 10kk:tta, josta noin 6kk:tta oli myös puhelinkuuntelua ja teknistä kuuntelua yms. Eräs(en tarkkaan muista titteliä ym, mutta ne olisi sen hesarin sivuilla) Helsingin yli-opiston rikostieteen professori arvosteli hesarissa sitä, että taposta tuomitun henkilön käytössä ja hänen omistama(tuli sitten ilmi, että ase on hänen ja sitä lainasi muut "porukan" jäsenet)haulikko jätettiin asuntoon. Professori oli sitä mieltä, että ase olisi pitänyt takavarikoida. Olihan kyseinen henkilö surmannut ennenkin ja poliisi antaa hänen pitää haulikkoa. Haulikkoa myöhemmin käytettiinkin teoissa, joissa olisi voinut tulla ruumiita(useiden henkiöiden toimesta. ei siis pelkästään ns. "pomo"). Poliisi halusi, että homma jatkuu, tulee lisää tuomiohin vuosia, kun antaa poikien touhuta. Myös Subutexien asuntoon jättämistä arvosteltiin. Sinä aikana kuoli ainakin kolme henkilöä Subutexin, rauhoittavien ja alkoholin yhteisvaikutuksesta johtuneeseen hengityslamaan. Yhdestä tapauksesta olen täysin varma, että eräs henkilö kuoli juuri sen erän subun ja mainitsemieni aineiden yht.vaikutuksesta.

Kotietsintöjä siis ei ilmoitettu, vaikka ne pitäisi lain mukaan ilmoittaa mahd. pian asunnon omistajalle. Mieluiten ennen etsintää, ei missään tapauksessa kuukausien kuluttua. Tästä ja muista kertomistani asioista oli Helsingin Sanomissa etusivulla ja sisäsivuilla lisää vuonna 2004, ellen ihan väärin muista. Rikokset tapahtuivat vuosina 2002-2003. Asiaa uutisoitiin aiemmin lehdissä Savon suurimpana huume-juttuna(siihen mennessä. Tuhansia Subutexejä ja kiloja amfetamiinia)ja suurena Subutex-juttuna.

Poliisit saivat nuhteita, mutta ei sen kummempaa. Oikeusvaltiossa kaikkien pitäisi noudattaa tiettyjä pelisääntöjä, mutta ei se näköjään mene niin.

Onko muilla tiedossa poliisin tekemiä rikkeitä? Jakakaa ne muillekkin!
el músculo pierde su significado cuando la pólvora se inventó. Así que en lugar de hormonas, comprar un arma buena. por lo que no engañan a nadie que no comprende esto, pero al darse cuenta de esto debe ser un poco desordenado
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Poliisin tekemät rikokset, virheet tms...

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Onhan täällä paljonkin poliisin tekemiä enemmän tai vähemmän tahallaan tekemiä virheitä. Itse olen aika hyvin pärjännyt poliisien kanssa kun ole käyttäytynyt, mutta on sellainenkin kerta että asiallinen käytös minun taholta ei auttanut. Tuossa tilanteessa olin muutaman tunnin kiinniotettuna odottamassa vapautuvaa kuulustelijaa (kyseessä ei ollut minkäänlainen henkilöön tai omaisuuteen kohdistuva juttu) myöhemmin minut todettiin syyttömäksi. Poliisi ei suoranaisesti tehnyt rikkeitä tuolloin minua kohtaan mutta käytöksessä oli toivomisen varaa aika paljon, vittuilua tuli suut ja silmät täyteen 3:n eri poliisin taholta, laitokselta lähtiessäni rohkenin kysyä että onko ollut huono päivä niin vastaus oli selkeä että kerrankin mies joka ei vittuile takaisin ja "vitun hyvää päivänjatkoa", että näin, olisivatko sitten halunneet että olisin kilpaa vittuillut heidän kanssaan :roll:
Outo Enkeli
Sabrina Duncan
Viestit: 362
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 12:21 pm

Re: Poliisin tekemät rikokset, virheet tms...

Viesti Kirjoittaja Outo Enkeli »

matlockb kirjoitti:Onhan täällä paljonkin poliisin tekemiä enemmän tai vähemmän tahallaan tekemiä virheitä. Itse olen aika hyvin pärjännyt poliisien kanssa kun ole käyttäytynyt, mutta on sellainenkin kerta että asiallinen käytös minun taholta ei auttanut. Tuossa tilanteessa olin muutaman tunnin kiinniotettuna odottamassa vapautuvaa kuulustelijaa (kyseessä ei ollut minkäänlainen henkilöön tai omaisuuteen kohdistuva juttu) myöhemmin minut todettiin syyttömäksi. Poliisi ei suoranaisesti tehnyt rikkeitä tuolloin minua kohtaan mutta käytöksessä oli toivomisen varaa aika paljon, vittuilua tuli suut ja silmät täyteen 3:n eri poliisin taholta, laitokselta lähtiessäni rohkenin kysyä että onko ollut huono päivä niin vastaus oli selkeä että kerrankin mies joka ei vittuile takaisin ja "vitun hyvää päivänjatkoa", että näin, olisivatko sitten halunneet että olisin kilpaa vittuillut heidän kanssaan :roll:
Mahdollisesti olisivat. Ehkä poliisit on tottuneet siihen vittuiluun heille ja sitten kun sitä ei tulekkaan, niin he yllättyvät(ehkä olivat hiukan vittumaisia muutenkin). On paljon asiallisia poliiseja ja heidän kanssaan olen käyttäytynyt asiallisesti. Oli linja sitten en kommentoi tai jokin muu. Ei siitä vittuilusta mitään hyödy, mutta joskus omakin mielentila on sellainen että tulee vittuiltua.
Ja onhan poliiseillakin huonoja päiviä. Ja olen tavannut tosi vittupää poliisejakin.
el músculo pierde su significado cuando la pólvora se inventó. Así que en lugar de hormonas, comprar un arma buena. por lo que no engañan a nadie que no comprende esto, pero al darse cuenta de esto debe ser un poco desordenado
Thor Steinar
Scooby-Doo
Viestit: 28
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 10:57 am
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Poliisin tekemät rikokset, virheet tms...

Viesti Kirjoittaja Thor Steinar »

Outo Enkeli kirjoitti:Oikeusvaltiossa kaikkien pitäisi noudattaa tiettyjä pelisääntöjä, mutta ei se näköjään mene niin.
Mielestäni paradoksalista, että huumeiden myyjät, käyttäjät ja muut ali-ihmiset ovat huolissaan omista ihmisoikeuksista samalla, kun myrkyttävät itsensä ja ympäristönsä.

Mutta itse aiheeseen. Haminan seudulla muutama vuosi sitten poliisi oikaisi maantiellä autolla ajaessaan mutkan sisäkaarteen puolelta ja törmäsi vastaan tulevaan ajoneuvoon. Poliisi ei ollut hälytysajossa eikä edes kiireellisessä tehtävässä. Poliisimies sai syytteet ja oikean suuntaiset tuomiot.
Outo Enkeli
Sabrina Duncan
Viestit: 362
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 12:21 pm

Re: Poliisin tekemät rikokset, virheet tms...

Viesti Kirjoittaja Outo Enkeli »

Thor Steinar kirjoitti:
Outo Enkeli kirjoitti:Oikeusvaltiossa kaikkien pitäisi noudattaa tiettyjä pelisääntöjä, mutta ei se näköjään mene niin.
Mielestäni paradoksalista, että huumeiden myyjät, käyttäjät ja muut ali-ihmiset ovat huolissaan omista ihmisoikeuksista samalla, kun myrkyttävät itsensä ja ympäristönsä.

Mutta itse aiheeseen. Haminan seudulla muutama vuosi sitten poliisi oikaisi maantiellä autolla ajaessaan mutkan sisäkaarteen puolelta ja törmäsi vastaan tulevaan ajoneuvoon. Poliisi ei ollut hälytysajossa eikä edes kiireellisessä tehtävässä. Poliisimies sai syytteet ja oikean suuntaiset tuomiot.
En itse sanoisi noin, että lihavoidut henkilöt olisivat ali-ihmisiä.
Mielestäni heitä ei ole, vaikka natsit sitä väittivätkin. Tunnen muutamia ihan kunnolisia entisiä myyjiä/käyttäjiä, jotka ovat vaihtaneet täysin suuntaa. Heillä on ollut silloin sellainen elämäntilanne jossa haksahtaneet, mutta ovat muuttaneet täysin elämänsä normaaliksi. En voi sanoa yleisesti, kun en tunne monia mainitsemiani henkilöitä. Ystäväpiirini on täysin normaali. En toivo tästä isompaa keskustelun-aihetta...
el músculo pierde su significado cuando la pólvora se inventó. Así que en lugar de hormonas, comprar un arma buena. por lo que no engañan a nadie que no comprende esto, pero al darse cuenta de esto debe ser un poco desordenado
neitix
Poliisikoira Rex
Viestit: 257
Liittynyt: La Elo 11, 2007 11:53 pm
Paikkakunta: =)

Re: Poliisin tekemät rikokset, virheet tms...

Viesti Kirjoittaja neitix »

Joo, mulla on yks pieni tapaus, jonka koin ja koen niin, että tulin väärin kohdelluksi. Tästä on vuosia aikaa. Oltiin kerran mieheni kanssa iltaa istumassa baarissa, kavereita myös mukana. Mun mies lähti käymään tupakkaostoksilla ja tuli takas vartijat perässään. Siel kiskalla oli joltain tippunu kolikko ja tää oli sitä koittanu antaa takas eikä kelvannu ja oli sit heittäny sen johki, ilmeisesti stevarin suuntaan, josta steve sit kimpaantu, ku ajatteli tahalliseks teoks. Poliisit piti sit hankkia paikalle ja ne vei mun miehen mennessään. Huusin niiden perään "vitun kusipää" lähinnä miehelleni, koska hölmöili niin, että jäin sit sen kavereiden kans yksin. Poliisitpa sit käänty ympäri ja otti mutki mukaansa, et lähetään kirjottaa mulle sakkoa poliisille niskoittelusta. Ei auttanu, ku sanoin, etten niille huutanu. Käveltiin laitokselle ja piti yks suojatie ylittää ja sattu olee jalankulkijoille punaset valot ja tää poliisi oli sitä mieltä, et mennään yli, kun oli se partioauto ja toinen poliisi siinä tiellä "suojana", et oltas kyl päästy turvallisesti. Minä sit fiksuna tyttönä aloin luennoimaan, et mä en mee punasia päin, ku on aina opetettu, ettei saa mennä. Joutu poliisisetä toteamaan, et mä oon oikeessa ja odotettiin valojen vaihtumista =D piti se sit vähän niskuroida sen sakon eteen.
Outo Enkeli
Sabrina Duncan
Viestit: 362
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 12:21 pm

Re: Poliisin tekemät rikokset, virheet tms...

Viesti Kirjoittaja Outo Enkeli »

^^ kyllä on pienestä siinäkin poliisi reagoinut. Olisi mielestäni asian hoitaa toisin... Tietysti joku sanoo että poliisi toimi lain mu kaan eli oikein.ehkä, muetta nykyään paljon puhutaan sovittelusta ja se toimiikin pienissä jutuissa. Aina olisi mielestäni käytettävä maalaisjärkeä tällaisen pienen asian hoitamisesta.se on sitä että joidenkin poliisien on saatava käyttää sitä valtaansa. Kyllähän yksi ihminen jää aina toiseksi.poliisille yksi väärä sana ja olet putkassa. Ei kaikille.toiset ottavat rennosti.olen kyllä ollut tekemisissä sellaisen partio-kytän kanssa joka meni liian pitkälle ja henkilökohtaisiin asioihin vittuilessaan.siihen en jaksanut lähteä edes mukaan.kai se pänni sitä vielä enemmän.kuulustelija on usein asiallinen.joko se kaveeraa ihan tarkoituksella jonkin ensikertaa kiinni olevan kanssa.viikko koppia ja sitten oikein kaverina että kerro nyt.pääset helpolla.kaverit on jo kertonet.ota tupakka ja mieti rauhassa.aloitetaan sitten kuulustelu. Me tiedetään kyllä jo, mutta,laitetaan paperille tämä niin asia on sinun kohdalta selvä. On sitten olemassa aivan toista maata olevia, jotka eivät johdattele ja hyväksyvät sen miten asian haluaa hoitaa.
el músculo pierde su significado cuando la pólvora se inventó. Así que en lugar de hormonas, comprar un arma buena. por lo que no engañan a nadie que no comprende esto, pero al darse cuenta de esto debe ser un poco desordenado
Outo Enkeli
Sabrina Duncan
Viestit: 362
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 12:21 pm

Re: Poliisin tekemät rikokset, virheet tms...

Viesti Kirjoittaja Outo Enkeli »

kerrottakoon se, että henkilö josta aiemmin kerroin on nykyisin lopettanut kokonaan rikollisen elämän. Ja monet muutkin tässä jutussa olleeton tehneet samoin. Vaikka joukossa oli monia erilaisista asioista paljon istuneita, jotka ovat nykyään töissä ja ovat perheellisiä.tsemppiä heille vaikka tietty leima on aina otsassa.ja paljon erilaisia muitakin leimoja heitä merkitsemässä.
el músculo pierde su significado cuando la pólvora se inventó. Así que en lugar de hormonas, comprar un arma buena. por lo que no engañan a nadie que no comprende esto, pero al darse cuenta de esto debe ser un poco desordenado
neitix
Poliisikoira Rex
Viestit: 257
Liittynyt: La Elo 11, 2007 11:53 pm
Paikkakunta: =)

Re: Poliisin tekemät rikokset, virheet tms...

Viesti Kirjoittaja neitix »

Noissa stevareissakin niitä vallan väärin käyttäjiä ja vittumaisia ihmisiä on. Joskus vuosia sitte Helsingin keskustapa Rautatientorilla ne vissiin hääti sisätiloista pois jotain laitapuolenkulkijaa ja kun tämä ei tarpeeks nopeasti liuennu paikalta, niin piti vähän ovella tätä miestä tönäsemällä vauhdittaa asiaa. Kyllä pisti vihaks nähdä sellasta käytöstä, varsinkin kun ei ollu minkäänlaisia perusteita toimia niin!
neitix
Poliisikoira Rex
Viestit: 257
Liittynyt: La Elo 11, 2007 11:53 pm
Paikkakunta: =)

Re: Poliisin tekemät rikokset, virheet tms...

Viesti Kirjoittaja neitix »

Helsingin keskustassa siis =D vähän vaikeeta tää puhelimella surffailu, kun ei näyttö riitä näyttämään tätä koko tekstilaatikkoa kerralla.
Outo Enkeli
Sabrina Duncan
Viestit: 362
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 12:21 pm

Re: Poliisin tekemät rikokset, virheet tms...

Viesti Kirjoittaja Outo Enkeli »

neitix kirjoitti:Helsingin keskustassa siis =D vähän vaikeeta tää puhelimella surffailu, kun ei näyttö riitä näyttämään tätä koko tekstilaatikkoa kerralla.
Ymmärrän täysin, molemmat asiat. Itsekikin äsken puhelimella kirjoitin ed. tekstin. Nyt taas läppäri.
Niissä steveissä onpaljon niitä, joita ei poliisikouluun hyväksytty. Olisiko pipo ollut liian kireä. Onhan siellä asiallisiakin, mutta monet virka-intoilee ja rikkovat törkeästi sääntöjä. Yhdellä stevellä oli jokin aika sitten ase mukana töissä. Koitan etsiä linkin juttuun.
el músculo pierde su significado cuando la pólvora se inventó. Así que en lugar de hormonas, comprar un arma buena. por lo que no engañan a nadie que no comprende esto, pero al darse cuenta de esto debe ser un poco desordenado
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Poliisin tekemät rikokset, virheet tms...

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Tästä varmaan on jo täällä juttua mutta laitetaan nyt tänne:
Lapsen raiskanneen poliisin tuomio lieveni

Julkaistu: 30.06.2009 11:32, päivitetty: 30.06.2009 15:21

Itä-Suomen hovioikeus lievensi tuntuvasti alaikäisen raiskauksesta tuomitun, 55-vuotiaan suonenjokelaisen poliisimiehen rangaistusta.

Kuopion käräjäoikeus oli tuominnut ylikonstaapelin kahden ja puolen vuoden vankeuteen raiskauksesta ja lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Hovioikeus katsoi oikeudenmukaiseksi rangaistukseksi vuosi ja 10 kuukautta vankeutta ehdollisena. Lisäksi mies tuomittiin 70 tunnin yhdyskuntapalveluun.

Hovioikeus perusteli ratkaisuaan sillä, että käytetty väkivalta oli verrattain lievää ja että teko tapahtui lähellä suojaikärajaa. Uhri oli 15-vuotias.

Hovioikeus alensi myös uhrille määrätyn 8000 euron kärsimyskorvauksen 5000 euroon. Rikokset tapahtuivat kymmenen vuotta sitten.

Mies on ollut virasta pidätettynä esitutkinnan ja oikeudenkäynnin ajan. Työnantaja päättää viran kohtalosta lopullisesti, kun tuomio saa lainvoiman.

Jutussa on mahdollista pyytää vielä valituslupaa korkeimmalta oikeudelta.

STT
Sitten kannattaa elävästä arkistosta katsoa tämä: http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1 ... 753&a=7212
Outo Enkeli
Sabrina Duncan
Viestit: 362
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 12:21 pm

Re: Poliisin tekemät rikokset, virheet tms...

Viesti Kirjoittaja Outo Enkeli »

matlockb kirjoitti:Tästä varmaan on jo täällä juttua mutta laitetaan nyt tänne:
Lapsen raiskanneen poliisin tuomio lieveni

Julkaistu: 30.06.2009 11:32, päivitetty: 30.06.2009 15:21

Itä-Suomen hovioikeus lievensi tuntuvasti alaikäisen raiskauksesta tuomitun, 55-vuotiaan suonenjokelaisen poliisimiehen rangaistusta.

Kuopion käräjäoikeus oli tuominnut ylikonstaapelin kahden ja puolen vuoden vankeuteen raiskauksesta ja lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Hovioikeus katsoi oikeudenmukaiseksi rangaistukseksi vuosi ja 10 kuukautta vankeutta ehdollisena. Lisäksi mies tuomittiin 70 tunnin yhdyskuntapalveluun.

Hovioikeus perusteli ratkaisuaan sillä, että käytetty väkivalta oli verrattain lievää ja että teko tapahtui lähellä suojaikärajaa. Uhri oli 15-vuotias.

Hovioikeus alensi myös uhrille määrätyn 8000 euron kärsimyskorvauksen 5000 euroon. Rikokset tapahtuivat kymmenen vuotta sitten.

Mies on ollut virasta pidätettynä esitutkinnan ja oikeudenkäynnin ajan. Työnantaja päättää viran kohtalosta lopullisesti, kun tuomio saa lainvoiman.

Jutussa on mahdollista pyytää vielä valituslupaa korkeimmalta oikeudelta.

STT
Sitten kannattaa elävästä arkistosta katsoa tämä: http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1 ... 753&a=7212
Eipä siis saanut poliisimies mitään tuomiota, vaikka ampui 4 luotia ihmisen nahkaan. Olihan tilanne tietysti arveluttava, mutta ei asetta olisi mielestäni pitänyt/tarvinnut käyttää. Hovissa vielä asia lieveni. On syyttäjä(joka on poliisia hyvin lähellä ja käynyt lounaalla jonkun korkean poliisijohtoon kuuluvan kanssa ja asiat sovittu siellä. Sitten syyttäjällä ollut lounas hovi-oikeuden tuomarien kanssa ja tuomio nuijittu siellä. Asia voisi mennä noin. Syyttäjä ja tuomarit on lähes poikkeuksetta yhdessä kahvi- ja lounastauoilla. Mitä siinä puhutaan???

Miten olisi käynyt, jos siviili olisi ampunut samankaltaisessa tapauksessa toista siviiliä. Entä siviili ampuisi poliisia?

EN VIHAA POLIISEJA, ainakaan enää... Mutta saatan heitä arvostella ja näkemäni ja kokemani perusteella olla joskus hieman varauksellinen, mutta onneksi se ei ketään vahingoita.
el músculo pierde su significado cuando la pólvora se inventó. Así que en lugar de hormonas, comprar un arma buena. por lo que no engañan a nadie que no comprende esto, pero al darse cuenta de esto debe ser un poco desordenado
Eliza
Hetty Wainthropp
Viestit: 492
Liittynyt: La Touko 21, 2011 4:36 pm

Re: Poliisin tekemät rikokset, virheet tms...

Viesti Kirjoittaja Eliza »

^ Minun mielestä kenenkään (oli poliisi tai siviili) ei tarvitse sietää päällekäymistä. Jos joku haluaa hypätä veitsen kanssa toisen kimppuun niin se on oma valinta. Turha vääntää itkua jos saa vaikka luodista. Minun mielestä poliisi menetteli tuossa tapauksessa oikein. Soisin muutenkin lakiin enemmän vapauksia itsepuolustukseen. Minusta murtovarkaan saa taltuttaa ampumalla. Laki antaa liikaa oikeuksia niille jotka turvautuvat väkivaltaan. Minulla on omakohtainen kokemus siitä kun kimppuun on käyty suunnattomalla voimalla ja siinä ei voi toimia järkevästi. Halusin vain suojella itseäni. Onneksi laki oli puolellani. Ymmärrän miltä tuntuu kun aseistettu käy päälle eikä kukaan vaikka olisi kuinka koulutettu voi silloin ajatella loogisesti. Silloin ensimmäinen ajatus on pysäyttää hyökkäys ja minun mielestäni sen saa tehdä. Kun hyökkääjän tarkoitus on vahingoittaa vakavasti tai jopa tappaa niin hän ottaa sen riskin että vahingoittuu vakavasti. Tuossakaan tapauksessa ei ole mitään epäselvää. Mies kävi toisen päälle veitsen kanssa. Minua ei kiinnosta onko hyökkäyksen kohde poliisi tai ei. Mutta jos hyökkäyksen kohde on aseistettu, hän saa minun mielestäni ampua ja se on pelkästään hyökkääjän oma ongelma. Toisin voi ajatella vain ihminen jota ei olla esim. yritetty ampua tai puukottaa. Sellaisessa tilanteessa on täysin absurdia ajatella että mitoittaa voimankäytön niin ettei tekijälle tule pipiä. Ei niin voi tehdä. Miten sen tekisi? Lyö varmuuden vuoksi hiljaa jos se nyt pysähtyisi siihen eikä tappaisi? Tajuatteko miten naurettava tuo ajatus on?

No, muuten... Poliisit on ihmisiä ja sinne valikoituu kaikenlaista enemmän ja vähemmän sopivaa sakkia.

Olen ollut poliisikuulusteluissa muutamaan kertaan. Vain kerran poliisi on ollut asiallinen.

Kaveri joutui pidätetyksi erään punk-tapahtuman aikaan päihtymyksen vuoksi. Kaveri oli selvin päin mutta punkkari.

Pikkuasioista tiedän monien saaneen sakkoja. Esim. pyöräilystä jalkakäytävällä. Onhan se kiellettyä mutta huvittavan virkaintoista.
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Poliisin tekemät rikokset, virheet tms...

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Mielestäni Elizan kertomus oli vähän ristiriitainen, enkä oikein tiedä miten siihen järkevästi vastaisin. Omasta mielestäni 4 laukausta oli poliisilta liikaa, 1-2 oikein ammuttua laukausta olisi pysäyttänyt hyökkäyksen kyllä.
Kyseisessä tapauksessa oli selkeää turhautumista kun pariskunta riehui kännissä koko ajan ja rikosilmoituksia tehtiin ja poliisia soiteltiin aina apuun, kyllähän siinä poliisilla pinna palaa, ymmärrän. Mutta edelleen otan esimerkin että jos kyseessä olisi ollut siviili henkilöt, olisi ampuja saanut kunnon tuomion todennäköisesti tapon yrityksestä ja puukolla uhannut selvinnyt rangaistuksetta tai sakoilla.
Vastaa Viestiin