Pahoinpitely - sovittelu

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
apollo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1585
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 4:09 am

Pahoinpitely - sovittelu

Viesti Kirjoittaja apollo »

En tiedä kuuluuko aihe koko tälle palstalle, joten modet poistakoon jos näkee asiakseen.

Lähinnä tarvitsen neuvoa, mitätön juttu mutta vituttaa..

Asiaan: Ovestani kopsahti sovittelijalta kirje, jossa pyydettiin ottamaan yhteyttä mitä pikinmiten. Pahoinpitely, josta minua syytetään, johtui seuraavasta episodista: Naapurini tuli kylään ja päihdyttyään rupesi häiritsemään vierainani olleita naisia puristelemalla perseestä ja muuten hiplailemalla. Välillä hän näytteli muniian yms. sikailua. Tätä jatkui naisten ja minun kielloista huolimatta. Pyysin häntä useita kertoja poistumaan asunnostani, mutta kiellot ei mennyt perille.

No minulla meni sitten hermo ja päätin poistaa kaverin asunnostani. Annoin hänelle litsarin naamaan, kovan sellaisen (Tämän myönsin kuulustelussa ja siitä pahoinpitelysyyte). Tämän jälkeen naapurini yritti potkia minua siinä onnistumatta. Minä nappasin kaveria jalasta kiinni ja raahasin ulko-ovelleni ja aukaisin oven. Tässä vaiheessa hän tajusi poistua asunnostani poliisilla uhkailemalla. Ja olihan hän sitten käynyt tekemässä pahoinpitelyilmoituksen.

Asunnolla olleet naiset eivät halunneet sekaantua koko juttuun, joten jätin heidän nimet mainitsematta kuulusteluissa. Sen sijaan toisen naisen mies kävi kertomassa asiat poliisille niinkuin ne oli.

Taustalla tässä koko episodissa on se, että olen kohtuu tuloinen, vakavarainen ihminen. Naapurini taas on eläkkeellä mielenterveydellisistä syistä ja kokopäiväjuoppo. Eli hän yrittää ihan selkeästi rahastaa minua tällä asialla.

Pointtini on että kannattaako minun mennä sovitteluun ja tyytyä kohtalooni: saada pahoinpitely poliisirekisteriin+sakko+korvaus?

Mieleni tekisi vetää koko juttu oikeuteen ja katsoa miten siellä käy, mutta se taitaa olla typerää jos sovittelun kauttakin voi asian sopia? Osaako kukaan kertoa mitä koko sovittelussa tapahtuu? Sen luin kirjeestä, että vain asianosaiset menee paikalle ja sovittelussakin voin saada lainmukaisen rangaistuksen ja korvaukset.

Toinen naisista kertoi myöhemmin, että hän voi sittenkin lähteä todistamaan oikeuteen ja kertoa asiat niin kuin ne oli. Ja jopa vaatia tältä mieheltä korvauksia ahdistelusta.

Oikeasti mieleni tekisi vetää koko juttu vessanpöntöstä alas ja unohtaa koko episodi, mutta kun vastapuoli on lähtenyt tälle linjalle niin se on mahdotonta. naapuriani olen nähnyt välillä pihalla ja hänen kanssaan olen kättä päälle lyönyt ja silmästä silmään asian sopinut. Mutta tämä herra vaan taitaa sanoa toista ja tehdä toista. Itseasiassa soitin hänelle jo episodia seuraavana päivänä ja pyysin anteeksi kovakouraisuuttani ja selvitin hänelle mistä tämä johtui. Mies ei kertonu mitään koko syytten nostamisesta. Tämä selvisi minulle vasta kun tuli kutsu kuulusteluun.

Kiitos etukäteen jos joltain löytyy neuvoja, niitä tässä kaipaisin. Minulla ei ole aikaisempaa rikosrekisteriä ja tämä koko keissi voi vaikuttaa jopa uraani jatkossa. Tuommonen saatanan pikkujuttu ja tällainen hässäkkä. Väärinhän minä tein kun avokämmenellä hujautin olan takaa miestä naamaan, mutta oli siinä syytäkin. Ainakin naiset olivat tyytyväisiä kun mies poistui asunnosta ja pääsimme jatkaa iltaa paremmissa tunnelmissa.

Mielestäni suomen laki ei toimi kun tällaisia juttujen pitää edes edetä poliisia pidemmälle. Toki enhän minä tiedä mitä toinen osapuoli siellä on kertonut, poliisi kyllä vihjasi että kertomuksissamme on ristiriitaa ja siksi hän halusi jonkun todistajan minun puolelta.

Tässä tämä minun avautuminen, toivottavasti joku osaa neuvoa miten jatkan eteenpäin. Sovittelijalle pitäisi soittaa viimeistään 5.11.
Lizzie B.
Martin Riggs
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2007 12:41 am

Viesti Kirjoittaja Lizzie B. »

Tosiasiahan on se, että pahoinpitely on tapahtunut ja senhän olet myöntänytkin. Eri asia on se, voidaanko asianomistajan omaa käyttäytymistä pitää lieventävänä asianhaarana, mikään itsepuolustushan ei ollut kyseessä ja periaatteessa olisit voinut jättää lyömättäkin.

Millaisia vammoja kaveri sai?

Rikosrekisteriä et tule saamaan. Selviät asiasta sakoilla ja korvauksilla, riippuen tietenkin millaiseen kuntoon kaverin rusikoit.
Suosittelisin sovittelua, tutustu aiheeseen osoitteessa:
http://www.sovittelu.fi/

P.S. Täällä oli jo ketju tällaisille aiheille: http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=1809
I´m the weirdo in your bedroom
and I can see you in the dark
apollo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1585
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 4:09 am

Viesti Kirjoittaja apollo »

Kaverille ei tullut vammoja, ei ainakaan näkyviä, verta ei vuotanut ja jne. Oman väitteen mukaan hän oli kyllä sairaalassa käynyt ja oli valitellut huimausta.

Kiitti tosta linkistä, taidanpa pyytää hänen kuulustelupaperit itselleni ennen sovittelua.

Tulee kyllä kova hinta tuosta litsarista. Jonka tosiaan olisi voinut jättää tekemättä. Kyse ei ollut "rusikoinnista" vaan avokämmenellä poskelle ja pihalle raahaus.

Juu, ei taida tulla varsinaista rikosrekisteriä, mutta poliisien arkistoihin kyllä jää ja sitä kautta voi vaikeuttaa tulevaisuudessa työnsaantia jos työpaikkaa esm. vaihtaisin.

PS. Toivo elää sakkojen suhteen? lainaus sovittelu-linkistä: "Sovittelussa ei ratkaista asian rikosoikeudellista puolta, mutta sovittelu voi vaikuttaa mahdolliseen rangaistusseuraamukseen siten, että rangaistusta lievennetään tai rikosoikeudellisista toimenpiteistä luovutaan"
Naprapath
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 12:10 pm

Viesti Kirjoittaja Naprapath »

Lizzie B. kirjoitti:Tosiasiahan on se, että pahoinpitely on tapahtunut ja senhän olet myöntänytkin. Eri asia on se, voidaanko asianomistajan omaa käyttäytymistä pitää lieventävänä asianhaarana, mikään itsepuolustushan ei ollut kyseessä ja periaatteessa olisit voinut jättää lyömättäkin.
Onko tosiaan niin, ettei kotoaan saa lainmukaan "heittää pihalle"? Vähän pisti mietityttämään. Ei ollut itsepuolustusta, mutta luulisi tuon olevan jotain "kodinvarjelua" tms.

Tässä tapauksessahan on vielä todistajat puolella, niin luulisi olevan selvä juttu. Periaatteesta en maksaisi senttiäkään. Periaatteetkin vaan tuppaavat jäämään siinä vaiheessa, kun virkavalta astuu kuvioihin.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

apollo kirjoitti: Juu, ei taida tulla varsinaista rikosrekisteriä, mutta poliisien arkistoihin kyllä jää ja sitä kautta voi vaikeuttaa tulevaisuudessa työnsaantia jos työpaikkaa esm. vaihtaisin.
Onko sinun aiemmin työtä hakiessasi tullut esittää rikosrekisteriote tiettyjen rikosten osalta tai turvallisuusselvitys?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Oikeuteen :!:
I am an African!
Lizzie B.
Martin Riggs
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2007 12:41 am

Viesti Kirjoittaja Lizzie B. »

Luulisin, Apollo, että sulla ei ole tässä asiassa paljoakaan jännitettävää. Asia on pikkujuttu, jos tosiaan on niin, että kaveri ei saanut edes näkyviä vammoja. Muussa tapauksessa sovitteluahan ei edes suositeltaisi.

Jos sovittelussa menee oikein hyvin, voi asianomistaja luopua rangaistusvaatimuksestaan. Pahoinpitely ei kuitenkaan ole asianmistajarikos, eli syyttäjä voi vittumaisuuksissaan niin vielä tehdä. Kuitenkin sovittelu antaa hyvät lähtökohdat lievälle rangaistukselle, ellei käy jopa niin, että syyttäjä katsoo teon olevan niin vähäpätöinen ettei syytekynnys ylity.

Se, pitääkö sinun huolehtia mahdollisesti sakkorekisteristäsi riippuu ammattialastasi. Rikosrekisteriä et aivan varmasti tule saamaan.

Naprapathille vastaisin niin, että kotihan saa tietenkin varjella. Se, miten sen tekee, on nyt kysymyksessä ja vastasin siltä kantilta miten pahimmillaan voi käydä. En minäkään mitään maksaisi, jos joku tulee kotiini hillumaan, mutta valitettavasti se ei ole minun päätettävissäni.

Asia kuulostaa minun korviini aika vähäpätöiseltä. Valitettavasti kaikki rikosilmoitukseen johtaneet asiat pitää tutkia, koska nythän minullakaan ei ole tiedossani kuin toisen osapuolen kertomus asiasta.
Viimeksi muokannut Lizzie B., Pe Loka 26, 2007 2:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I´m the weirdo in your bedroom
and I can see you in the dark
0553
Scooby-Doo
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 10:08 am

Viesti Kirjoittaja 0553 »

Itse olen ollut samanlaisessa tilanteessa kerran jossa erinäisistä syistä jouduin käyttämään väkivaltaa (suurin pirtein samantapainen juttu) erästä henkilöä kohtaan joka siitä sitten suivaantui ja teki rikosilmoituksen. Myönsin myös esitutkinnassa kaiken, mutta sovitteluun en mennyt vaan annoin asian mennä syyttäjälle ja syyttäjä katsoi että ko.ilmoituksen tekijä on itse käytöksellään aiheuttanut saamansa kohtelun ym.. ja jätti asian siihen. eli sain syyttämättäjättämis päätöksen..

ja jos tilanne on noin mennyt niin luulen ainakin että asia ei mene oikeuteen asti.. Tai sitähän ei voi tietää
Violent By Nature , Gangster By Passion
Been there, done that. I did my time, and now im back
apollo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1585
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 4:09 am

Viesti Kirjoittaja apollo »

Onko sinun aiemmin työtä hakiessasi tullut esittää rikosrekisteriote tiettyjen rikosten osalta tai turvallisuusselvitys?
Ei ole kysytty ikinä ja tuskin kysytään jatkossakaan. Mutta eihän sitä koskaan tiedä ja en minä halua mitään merkintöjä itsestäni kuitenkaan.

Jos menee sovitteluun ja siellä ei pääse yhteisymmärykseen, niin kai sen sitten voi vielä oikeuteen viedä? Tietääkö kukaan?

Kiitti kaikille vastauksista, voin kertoa miten asia etenee jos jotain kiinnostaa. Niin ja vinkkejä otetaan vastaan edelleen!

PS. Vähäpätöinen juttuhan tämä on ja en minä oikeuslaitosta pelkää. Vituttaa vaan maksaa korvauksia tuollaiselle kusipäälle joka ei osaa käyttäytä ja sitten menee poliisille itkemään.
Lizzie B.
Martin Riggs
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2007 12:41 am

Viesti Kirjoittaja Lizzie B. »

Jos sovittelun osapuolet eivät pääse sopimukseen, voi asian viedä oikeuteen.
I´m the weirdo in your bedroom
and I can see you in the dark
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

apollo kirjoitti:
Onko sinun aiemmin työtä hakiessasi tullut esittää rikosrekisteriote tiettyjen rikosten osalta tai turvallisuusselvitys?
Ei ole kysytty ikinä ja tuskin kysytään jatkossakaan.
Näinhän se on. Itse jouduin nykyiseen työhöni hakiessa esittämään rikosrekisteriotteen, mutta vain tiettyjen rikosten osalta. Tavallinen pahoinpitely ei olisi vaikuttanut työn saantiin. Törkeä pahoinpitely taas olisi saattanut estää työllistymisen.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Lizzie B.
Martin Riggs
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2007 12:41 am

Viesti Kirjoittaja Lizzie B. »

Eli esitit rikostaustaotteen, joka on tarkoitettu lasten ja nuorten kanssa työskentelevien taustojen tarkistamiseen. Se on eri asia kuin ote rikosrekisteristä.
I´m the weirdo in your bedroom
and I can see you in the dark
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Lizzie B. kirjoitti:Eli esitit rikostaustaotteen, joka on tarkoitettu lasten ja nuorten kanssa työskentelevien taustojen tarkistamiseen. Se on eri asia kuin ote rikosrekisteristä.
Rikosrekisteriotteena se tunnetaan näköjään Oikeusrekisterikeskuksen sivuilla. Kiitos kuitenkin tarkennuksesta!

http://www.oikeus.fi/oikeusrekisterikeskus/18189.htm


edit. Pitipä oikein kaivaa kyseinen paperi salkusta. Ylhäällä vasemmalla lukee Oikeusrekisterikeskus ja ylhäällä oikealla lukee Rikosrekisteriote... On kyllä jo kolme vuotta sitten päivätty eli ehkäpä asia on muuttunut...
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
apollo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1585
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 4:09 am

Viesti Kirjoittaja apollo »

Lizzie B. kirjoitti:Jos sovittelun osapuolet eivät pääse sopimukseen, voi asian viedä oikeuteen.
No ilman muuta sitten sovitteluun ekana. Pitää nyt yrittää hoitaa ne vastapuolen kuulustelupaperit luettavaksi ja soittaa sitten sovittelijalle.

Isot kiitokset Lizzie B:lle avusta ja kiinnostuksesta.
Lizzie B.
Martin Riggs
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2007 12:41 am

Viesti Kirjoittaja Lizzie B. »

Eipä mitään. Kuulisin mielelläni kuulumisia siitä, miten asia etenee.

Marsalkka: no siinä tapauksessa Oikeusrekisterikeskus johdattaa harhaan :)
I´m the weirdo in your bedroom
and I can see you in the dark
Vastaa Viestiin