Poikkeuksellisen väkivaltainen ryöstö Helsingissä 9.10.2015

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11385
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Poikkeuksellisen väkivaltainen ryöstö Helsingissä 9.10.2015

Viesti Kirjoittaja URSA »

http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikke ... si/5523956
Nuori mies kotoaan ambulanssilla sairaalaan – paljastui poikkeuksellisen väkivaltaisen ryöstön uhriksi

Rikos Julkaistu 29.10.2015 08:46

Helsingin poliisi tutkii tapausta, jossa nuori mies pahoinpideltiin rajusti epäillyn törkeän ryöstön yhteydessä Mäkelänrinteen uimahallin läheisyydessä. Teko tapahtui kolme viikkoa sitten perjantai-iltana 9. lokakuuta.

Tutkinta sai alkunsa, kun vakavasti loukkaantunut parikymppinen mies tuotiin ambulanssilla kotoaan sairaalaan.

– Lähtökohta oli heikko. Uhri makaa sairaalassa ja kukaan ei tiedä mitä on tapahtunut, kertoo tutkinnanjohtaja, komisario Heikki Sandberg Helsingin poliisista.

Vammojen perusteella poliisi alkoi selvittää asiaa. Kävi ilmi, että mies oli edellisenä iltana ollut Mäkelänrinteen uimahallin parkkipaikalla, jonne hän oli sopinut tapaamisen. Tapaamisen yhteydessä hänet oli pahoinpidelty.

Pahoinpitelijöitä oli ollut useita, ja MTV:n tietojen mukaan raju väkivalta oli kohdistunut muun muassa pään alueelle. Uhri oli päässyt omin voimin kotiinsa, jossa läheiset havaitsivat vammojen vakavuuden ja soittivat ambulanssin.

Poliisi ei kommentoi miehen vammojen laatua.

– Onneksi hän pääsi itse sieltä (tapahtumapaikalta) pois ja hakeutui sairaalahoitoon.

Kaikki kuusi epäiltyä ovat poliisin tiedossa ja osa heistä on vangittu. Poliisi pääsi epäiltyjen jäljille tutkimustensa kautta.

– Entuudestaan on sovittu tapaaminen tapahtumapaikalle, ja sitten on alkanut tämä väkivaltainen ryöstö.

Epäilyjen mukaan tapaaminen liittyy tekaistuun huumekauppaan. Kiinniotot tehtiin vasta useita päiviä pahoinpitelyn jälkeen.

Ryöstösaaliina oli joitakin satoja euroja rahaa ja matkapuhelin.

– Oli tiedossa, että kaverilla on ollut jotain ryöstämisen arvoista, Sandberg muotoilee.

Tekotapaa poliisi ei tutkinnallisista syistä kerro.

– Uhrilta on haluttu saada omaisuutta haltuun. Poikkeuksellista on väkivallan määrä ja laatu, minkälaiset vammat on haluttu saada.

Jutun tutkinta on Sandbergin mukaan vielä pahasti kesken. Syytteennoston määräaika jutussa on 26. marraskuuta.
Mitähän tässä on taustalla? Pahoinpitely on tapahtunut vilkkaalla ja näkyvällä paikalla Mäkelänrinteen uimahallin parkkipaikalla, siinähän menee Mäkeläntie vieressä.
Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Poikkeuksellisen väkivaltainen ryöstö Helsingissä 9.10.2

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Uhri pyydetty paikalle myymään nautintoaineita jotka häneltä hakattu pois. Miksi noin yliampuvasti sitten? Selittynee tuolla tyhmällä ryhmällä.
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
observer
Nikke Knakkertton
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 23, 2009 12:49 am

Re: Poikkeuksellisen väkivaltainen ryöstö Helsingissä 9.10.2

Viesti Kirjoittaja observer »

Eikös tässä ollut kyse siitä, että uhrille on oltu "myymässä" olemattomia aineita. Tiedetty että kaverilla on rahaa jotka on sitten väkivaltaisesti ryöstetty.
sine qua non

Re: Poikkeuksellisen väkivaltainen ryöstö Helsingissä 9.10.2

Viesti Kirjoittaja sine qua non »

Käräjät ovat alkaneet valmisteluistunnolla, pääkäsittely on huhtikuussa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016020 ... 1_uu.shtml
Uhri hakattiin rajusti 600 € takia - nuorelle miehelle aiheutui pysyvä aivovamma

Tiistai 9.2.2016 klo 12.21 (päivitetty klo 12.21)

Helsingin käräjäoikeudessa alkoi tiistaina valmisteluistunto törkeässä ryöstöjutussa, jossa kuusi nuorehkoa miestä on syytteessä.

Kahta heistä syytetään törkeästä ryöstöstä, yhtä ryöstöstä, yhtä avunannosta ryöstöön ja kahta kätkemisrikoksesta.

Ryöstö tapahtui viime lokakuussa Helsingissä Mäkelänrinteen uimahallin pihalla. Teolla ei ole silminnäkijöitä.

Uhri oli sopinut tapaamisen Mäkelänrinteelle päätekijän kanssa, jonka hän tunsi entuudestaan. Mies saapuikin tapaamiseen viiden kaverinsa kanssa ja täysin yllättäen joukko hyökkäsi uhrin kimppuun.

Pelivoitto motiivina

Syytteen mukaan uhriksi joutunut 26-vuotias mies pahoinpideltiin noin 600 euron tähden niin pahasti, että hän sai vakavan ja pysyvän aivovamman.

Oikeudessa lyhyesti esitetyssä lääkärinlausunnossa todetaan, että miehen vammat ovat vaatineet useita potkuja. Miehen avustajan mukaan lääkäri on todennut, ettei hän tule koskaan toipumaan ennalleen.

-Tekijät tiesivät, että päämiehelläni on muutaman sadan euron pelivoitto ja ilmeisesti se oli syy tähän tekoon. He olivat varustautuneet erilaisin asein, autosta löytyi metalliputki ja nyrkkirauta. Ennen pahoinpitelyä he sumuttivat kyynelkaasua uhrin päälle, miehen asianajaja Maija Häyrinen kertoi oikeussalin ulkopuolella.

Kunto vaihtelee

Mies menetti pahoinpitelyn aikana tajuntansa. Hän muistaa kuitenkin, että ennen tajunnan menetystä häntä lyötiin ja potkittiin. Kun mies heräsi maasta, hän raahautui itse hankkimaan apua. Tekijät olivat jo poistuneet, mutta heidät tavoitettiin myöhemmin lokakuussa.

Miestä hoidettiin sairaalan teho-osastolla runsaan viikon, jonka jälkeen hän joutui olemaan useamman viikon sairaalassa. Nyt hän on kuntoutuksessa.

Uhrin kunto on tällä hetkellä ailahteleva. Oikeudessa kävi ilmi, että miehellä on vaikeuksia puheen tuotannossa, muistissa ja kognitiivisissa toiminnoissa. Hänen tilansa vaihtelee päivittäin.

Miehen muisti on heikentynyt niin paljon, että hän saattaa unohtaa minne oli menossa eikä hän ilmesty sovituille tapaamisille unohtamisen vuoksi.

Ennen ryöstöä mies työskenteli päiväkodissa lastenhoitajana ja opiskeli lähihoitajaksi. Nyt hän on sairauslomalla eikä tiedetä, pystyykö hän enää koskaan opiskelemaan tai työskentelemään. Hän saattaa olla jopa loppuelämänsä ajan työkyvytön.

-Päämiehelläni on todettu vaikea aivovamma. Hänen muistitoiminnot ovat heikentyneet ja hänellä on vaikeuksia hoitaa asioitaan kielellisesti ja kognitiivisesti. Joinain päivinä hän tuottaa puhetta ihan hyvin ja toisina päivinä hän jää toistamaan jotain samaa sanaa, miehen asianajaja kertoi oikeudessa.

Videoitu kuulustelu

Uhri ei itse ollut paikalla valmisteluistunnossa, mutta hän saapuu paikalle huhtikuussa pidettävään pääkäsittelyyn.

Tänään pidetyssä valmisteluistunnossa päätettiin, että pääkäsittelyssä katsotaan poliisikuulustelussa uhrista tehty video, jossa hän kertoo itse tapahtumasta. Videon jälkeen syytettyjen avustajilla on mahdollista esittää miehelle täydentäviä kysymyksiä.

-Jos hänellä on hirvittävän huono päivä pääkäsittelyssä, hän ahdistuu tai ei pysty tuottamaan puhetta, niin asian käsittely ei onnistu. Siksi pyydän, että oikeudessa olisi mahdollisuus käyttää videota, Häyrinen pyysi.

Syytettyjen avustajat suostuivat tähän.

Kovempia rangaistuksia

Syyttäjä vaatii tällä hetkellä vain kahdelle miehistä rangaistusta törkeästä ryöstöstä, yhdelle ryöstöstä, kahdelle kätkemisrikoksesta ja yhdelle avunannosta ryöstöön.

Asianomistaja vaatii miehille kovempia rangaistuksia kuin syyttäjä.

-Päämieheni katsoo, että syyte on riittämätön ja hän vaatii laajempaa rangaistusta, Häyrinen totesi oikeudessa.

Syyttäjä Päivi Karkela-Aho ilmoitti myös harkitsevansa vielä, koventaako hän rangaistusvaatimuksiaan lievempien syytteiden osalta.

Varsinaiset rangaistusvaatimukset kuullaan vasta pääkäsittelyn alussa huhtikuussa, kun syytteet luetaan.

Kaksi törkeästä ryöstöstä epäiltyä miestä on ollut lokakuusta lähtien vangittuina. He vaativat vapauttamistaan tänään valmisteluistunnossa, mutta oikeus ei siihen suostunut.

TIIA PALMÉN
[email protected]
tötterö
Rico Tubbs
Viestit: 1209
Liittynyt: Pe Elo 30, 2013 9:11 am

Re: Poikkeuksellisen väkivaltainen ryöstö Helsingissä 9.10.2

Viesti Kirjoittaja tötterö »

Koko jengi Siperiaan tai mopojengille töihin viikoksi.
Katotaan miten äitien kultanuput pysyy vaipoissaan..
Nää on just sellasia caseja joita soisi näkevän livenä. Tietty liikennemerkkitolppa kätösissä. Ei olis paljon paskaläjistä jäänyt jäljelle ;)
Jukka Siintonen
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm

Re: Poikkeuksellisen väkivaltainen ryöstö Helsingissä 9.10.2

Viesti Kirjoittaja Jukka Siintonen »

Mies on käytännössä tapettu ja ei enää elä mahdollisesti päivääkään loppuelämästään, mutta on elossa ja mitäs syyttäjä haluaisi pösilöille pari vuotta ehdotonta?

Miten ois 10+ tapon yrityksestä ja törkeästä ryöstöstä pahoinpitelijöille?
Ärrkele
Adrian Monk
Viestit: 2593
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 6:12 am

Re: Poikkeuksellisen väkivaltainen ryöstö Helsingissä 9.10.2

Viesti Kirjoittaja Ärrkele »

Luinko oikein, että syyttäjä vaatii vain ryöstöstä rangaistusta? Ei siis pahoinpitelystä? Aika kummallista.
PaxCow kirjoitti:Vaikka miten yritän, en kuule allahu akbaria.
Chefile kirjoitti:Minulla on kuule munaa lyödä pelkästään sillä munalla sinut taju kankaalle, sinä mielisairas hinaaja.
Seppo Räty: ”Suomalainen keihäänheitto on mennyt polvien nosteluksi”
Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2734
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Poikkeuksellisen väkivaltainen ryöstö Helsingissä 9.10.2

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

Ärrkele kirjoitti:Luinko oikein, että syyttäjä vaatii vain ryöstöstä rangaistusta? Ei siis pahoinpitelystä? Aika kummallista.
Ei ole kummallista. Pahoinpitely sisältyy törkeään ryöstöön.
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Poikkeuksellisen väkivaltainen ryöstö Helsingissä 9.10.2

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Tackleberry kirjoitti:
Ärrkele kirjoitti:Luinko oikein, että syyttäjä vaatii vain ryöstöstä rangaistusta? Ei siis pahoinpitelystä? Aika kummallista.
Ei ole kummallista. Pahoinpitely sisältyy törkeään ryöstöön.
Pahoinpitely kyllä, törkeä pahoinpitely ei. Mutta ehkä ovat taas katsoneet, ettei ollut kokonaisuudessaan arvostellen törkeä.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8231
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Poikkeuksellisen väkivaltainen ryöstö Helsingissä 9.10.2

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Taitaa syyttäjä itsekkin ihmetellä ennakkoon asettamansa rangistusvaatimuksen keveyttä, koska miettii uusiksi vaatimuksensa. Taitaa olla kovin kokematon syyttäjä kun jojoilee. Jos kerran uhrilla on elinikäiset vammat niin luulisi syyttjän ymmärtävän että silloin rangaistusvaatimus lähtee yläasteikolta, eikä lievemmästä päästä. Kyllä oikeus sitten tekee ratkaisunsa miten tuomio annostellaan, ei sitä tarvitse syyttäjän ennakkon tehdä. Eikä edes saisi tehdä.
Piilohomot on in.
Jukka Siintonen
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm

Re: Poikkeuksellisen väkivaltainen ryöstö Helsingissä 9.10.2

Viesti Kirjoittaja Jukka Siintonen »

kakkosurpo kirjoitti:Taitaa syyttäjä itsekkin ihmetellä ennakkoon asettamansa rangistusvaatimuksen keveyttä, koska miettii uusiksi vaatimuksensa. Taitaa olla kovin kokematon syyttäjä kun jojoilee. Jos kerran uhrilla on elinikäiset vammat niin luulisi syyttjän ymmärtävän että silloin rangaistusvaatimus lähtee yläasteikolta, eikä lievemmästä päästä. Kyllä oikeus sitten tekee ratkaisunsa miten tuomio annostellaan, ei sitä tarvitse syyttäjän ennakkon tehdä. Eikä edes saisi tehdä.
Pikainen googletus osoittaa, että syyttäjä on toiminut virassaan jo ainakin vuodesta 2008, että ei mikään keltanokka enää, tai uimataidoton räpiköijä.

Mitähän Suomessa oikeasti pitää tapahtua pahoinpitelyssä, että syyttäjä lähtee syyttämään törkeästä pahoinpitelystä? Eikö uhrin saattaminen lähes vegetatiiviseen tilaan riitä törkeään pahoinpitelyyn? Miksei riitä? Mitä syyttäjä oikein ajattelee?!?
Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2734
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Poikkeuksellisen väkivaltainen ryöstö Helsingissä 9.10.2

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

Jukka Siintonen kirjoitti:
kakkosurpo kirjoitti:Taitaa syyttäjä itsekkin ihmetellä ennakkoon asettamansa rangistusvaatimuksen keveyttä, koska miettii uusiksi vaatimuksensa. Taitaa olla kovin kokematon syyttäjä kun jojoilee. Jos kerran uhrilla on elinikäiset vammat niin luulisi syyttjän ymmärtävän että silloin rangaistusvaatimus lähtee yläasteikolta, eikä lievemmästä päästä. Kyllä oikeus sitten tekee ratkaisunsa miten tuomio annostellaan, ei sitä tarvitse syyttäjän ennakkon tehdä. Eikä edes saisi tehdä.
Pikainen googletus osoittaa, että syyttäjä on toiminut virassaan jo ainakin vuodesta 2008, että ei mikään keltanokka enää, tai uimataidoton räpiköijä.

Mitähän Suomessa oikeasti pitää tapahtua pahoinpitelyssä, että syyttäjä lähtee syyttämään törkeästä pahoinpitelystä? Eikö uhrin saattaminen lähes vegetatiiviseen tilaan riitä törkeään pahoinpitelyyn? Miksei riitä? Mitä syyttäjä oikein ajattelee?!?
Törkeä ryöstö

Jos ryöstössä

1) aiheutetaan tahallisesti toiselle vaikea ruumiinvamma, vakava sairaus tai hengenvaarallinen tila,

2) rikos tehdään erityisen raa’alla tai julmalla tavalla,

3) käytetään ampuma- tai teräasetta taikka muuta niihin rinnastettavaa hengenvaarallista välinettä tai

4) rikos kohdistetaan henkilöön, joka ammattiinsa tai toimeensa kuuluvan työn tai tehtävän vuoksi ei voi itseään tai omaisuuttaan puolustaa,

ja ryöstö on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä ryöstöstä vankeuteen vähintään kahdeksi ja enintään kymmeneksi vuodeksi.




Mikähän tässä on nyt ongelma? :roll:
Alice
Neuvoja-Jack
Viestit: 563
Liittynyt: To Heinä 09, 2015 6:01 pm

Re: Poikkeuksellisen väkivaltainen ryöstö Helsingissä 9.10.2

Viesti Kirjoittaja Alice »

Aivovamma 600 euron tähden: "Olisin voinut kuolla"

Törkeän ryöstön uhriksi viime lokakuussa Helsingin Mäkelänrinteellä joutunut 26-vuotias mies sai pahoinpitelyssä äärimmäisen vakavat vammat.

Poliisin esitutkintapöytäkirjasta selviää, että mies vietiin pahoinpitelyn jälkeen ensin Haartmanin sairaalaan, josta hänet siirrettiin seuraavana päivänä Töölön sairaalaan todetun aivoverenvuoden vuoksi. Mies oli hengenvaarassa tapahtuneen vuoksi.

Pahoinpitely tapahtui myöhään perjantai-iltana lokakuun 9. päivä viime vuonna. Hieman keskiyön jälkeen miehen sukulaiset hälyttivät tälle apua.

Paikalle tulleen ambulanssihenkilökunnan mukaan potilas oli sekavan oloinen. Sairaalassa mies ei osannut kertoa vammojen synnystä mitään. Hän pystyi vain kertomaan, että hänen matkapuhelimensa ja lompakkonsa oli varastettu.

Töölön sairaalassa mies ei ollut enää puhekuntoinen. Neljän päivän ajalta mies ei muista mitään.

Yllättävä hyökkäys
Pahoinpitely ja ryöstö alkoivat selvitä vasta sairaalassa.

Puhelutiedoista selvisi, että mies oli ollut perjantaina yhteydessä vanhaan koulukaveriinsa ja sopinut tämän kanssa tapaamisen Mäkelänrinteen koulun lähettyville.

Mies oli kertonut päivällä kaverilleen, että hänellä on 600 euroa ja hän haluaa ostaa kannabista. Uhrille luvattiin tuoda sitä, mutta huumekauppa oli pelkkä huijaus saada hänet paikalle. Esitutkinnassa uhri kertoi käyttävänsä kannabista joskus, alkoholia ei koskaan.

Koulukaveri saapui tapaamiseen yllättäen viiden muun parikymppisen miehen kanssa. Yhteistuumin miesjoukko pahoinpiteli ja ryösti 26-vuotiaan.

Teko tapahtui Mäkelänrinteen uimahallin parkkipaikalla eikä sillä ollut silminnäkijöitä.

Poliisikuulusteluissa mies kertoi muistavansa kuinka häntä potkittiin ja lyötiin eri puolille vartaloa. Juuri ennen tajunnan menetystä hänen entinen koulukaverinsa, jutun päätekijä, hakkasi häntä nyrkeillä päähän.

Miehen mukaan hakkaajalla oli kädessään nyrkkiraudat.

- Mä tiedän millainen normaali nyrkki fiilis on. Mutta tää oli semmoinen mikä tuotti mulle paljon kipuja. Se oli semmoinen tosi vahva juttu. Mulle tuli verenvuotoja ja kaikkea. Multa lähti koko ajan kontrolli. Se oli niin kova isku. Lisäksi mä muistan, että joku siinä kädessä oli. Noi iskut mitä se löi, ne satutti mun päätä niin kovasti, mies kuvaili poliisille tammikuussa videoidussa kuulustelussa.

Aivot sekaisin
Kun mies heräsi pahoinpitelyn jälkeen maasta, hän oli erittäin sekava.

- Mun aivot oli ihan sekaisin. Koko ajan mä kuulen DIIIIIIIIII semmoisen äänen ja mä olin ihan paniikissa. Mä en tiennyt edes missä mä oon. Oli vaikea aluksi nousta. Mä koko ajan kaaduin, mies kertoi poliisille.

Mies ei muista miten hän pääsi kävelemään perheensä luo. Perillä hänelle soitettiin heti apua.

- Kun mä koputin, mä muistan vaan...niin kuin...ovi avattiin. Sen jälkeen multa lähti kokonaan muisti, uhri kertoi.

- Kun avasin oven, niin veljeni oli polvillaan oven edessä ja kaatui puoliksi sisään asuntoon. Hän oli hyvin sekavan oloinen ja ihmettelin tätä. Raahasin hänet sängylle makaamaan. Siitä hän ei enää noussut eikä hän sanonut mitään. Veljelläni näkyi ruhjeita käsissä ja naamassa. Huomasin, että häneltä puuttui lompakko ja puhelin, uhrin veli kertoi poliisikuulusteluissa.

Kaikki potkivat
Mies tuli tajuihinsa vasta seuraavana päivänä sairaalassa. Hänet oli sidottu sänkyyn.

Lääkärit kertoivat, että mies oli koko yön yrittänyt puolustautua ja "taistella" niin paljon, että hänet oli pakko sitoa. Vartijat olivat joutuneet rauhoittamaan miestä, kun hän ilmiselvästi kävi läpi pahoinpitelytilannetta.

Uhri muistaa, että kaikkiaan neljä miestä pahoinpiteli häntä.

- Mä muistan sillä tavalla, että kaikki oli mun ympärillä ja potkimassa ja (päätekijä) löi mua vielä päähän tällei (näyttää molemmille puolille päätään). Kaikki on potkineet, kaikki on mut pahoinpidelleet, hän sanoo.

Luuli ystäväkseen
Mies kertoi yrittäneensä puolustaa itseään, mutta se oli mahdotonta, koska pahoinpitelijöitä oli neljä. Heistä kaksi hakkasi ja potki eniten. Juuri näitä miehiä syytetään nyt törkeästä ryöstöstä.

Mies muistaa myös, että yksi pahoinpitelijöistä vahti koko ajan, ettei kukaan sivullinen huomaa mitään.

- Siinä vaiheessa kun mulle kävi tää tapaturma niin mä olisin helposti voinut kuolla. Jos olisi ollut enemmän pakkasta, ja olisin jäänyt sinne (maahan), uhri pohtii.

Lääkärinlausunnon mukaan miehellä todettiin aivoverenvuoto ja kallonmurtuma sekä laaja-alaiset aivoruhjeet. Lääkärin mukaan miehellä on vaikea aivovamma, joka vaatii pitkää hoitoa ja kuntoutusta. Mies saattaa olla työkyvytön jopa pysyvästi.

- Luulin hänen (päätekijä) olevan minun hyvä ystäväni, mutta sitten hän teki minulle näin. Minä kunnioitin häntä ennen tätä ja olen auttanut häntä monta kertaa, uhri sanoi poliisikuulustelussa viime lokakuussa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016021 ... 0_uu.shtml

11.02.2016 klo 7:00 (muokattu 11.02.2016 klo 7:00)
susikoira roi
Armas Tammelin
Viestit: 82
Liittynyt: To Joulu 13, 2012 8:06 pm

Re: Poikkeuksellisen väkivaltainen ryöstö Helsingissä 9.10.2

Viesti Kirjoittaja susikoira roi »

Aivovamma 600 euron vuoksi – näin uhri kertoi raa’asta pahoinpitelystä: ”Sit se löi, se löi, se löi...”

RIKOS Raa’an pahoinpitelyn uhriksi joutunut 1989 syntynyt mies kertoi poliisikuulustelussa versionsa tapahtumien kulusta.
Helsingin käräjäoikeudessa käsitellään huhtikuun puolivälissä tapausta, jossa miesjoukon epäillään ryöstäneen ja hakanneen 27-vuotiaan miehen Mäkelänrinteen uimahallin parkkipaikalla.

Uhri sai pahoinpitelyn seurauksena vakavan aivovamman, jonka pysyvyyttä ei ole vielä voitu arvioida.

Uhrin asianajaja Maija Häyrinen pitää mahdollisena, että jos aivovamma todetaan pysyväksi ja työkyvyttömyys jää elinikäiseksi, syytetyiltä vaaditaan vähintään satojen tuhansien eurojen korvauksia ansionmenetyksistä.

Katso yllä olevalta videolta ISTV:n Rikos-TV:n raportti tapahtuneesta. Videolla muun muassa näytetään, mitä uhri kertoi pahoinpitelystä poliisikuulustelussa.

”Juteltiin kuin vanhat kaverit”

Epäilty rikos tapahtui viime vuoden lokakuussa. Uhri hakattiin ja jätettiin Mäkelänrinteen uimahallin parkkipaikalle makaamaan.

Vuonna 1989 syntynyt uhri houkuteltiin paikalle tekaistun huumekaupan varjolla. Hän tapasi parkkipaikalla tuttunsa, 24-vuotiaan miehen, joka oli luvannut järjestää kannabista.

– Se tuli mun luo pyörällä, juteltiin kuin vanhat kaverit, kertoi uhri poliisikuulustelussa.

Tutun lisäksi paikalle tuli muitakin, uhrille entuudestaan tuntemattomia miehiä. Poliisin esitutkinnan perusteella 24-vuotias mies oli sopinut etukäteen näiden miesten kanssa uhrin ryöstämisestä.

Uhri kertoi poliisikuulustelussa saaneensa ensimmäiseksi pippurikaasua kasvoilleen. Sitten hänen kimppuunsa käytiin.

– Siinä vaiheessa mä näin kaverini juoksevan ja mulle tuli semmoinen toivo, että okei, tämä voi järjestyä. (...) Se ei vaan auttanut mua. Se tuli mua päin suoraan ja löi.

Uhri kaatui ja häntä alettiin potkia ja lyödä.

– Sit se löi, se löi, se löi, se löi... En pystynyt puolustamaan itseäni, sen jälkeen mä sammuin siinä. Mä sammuin ihan siinä.

Uhkailevia viestejä

Kun uhri tuli tajuihinsa parkkipaikalla, miehet olivat kadonneet. Kateissa oli myös 600 euroa hänen taskustaan ja kännykkä.

– Mä en tiennyt missä mä oon. En tiedä miten kauan mä olin siellä jumittanut. En muista miten pääsin liikkelle tai kotiin. (...) Mä muistan kun koputin porukoiden kämpän oveen. Mä muistan vaan, kun mun pikkubroidi ja siskot avasi mulle oven, mä muistan niiden naamat. Sen jälkeen multa lähti kokonaan muisti.

Todistajana kuultu uhrin sukulainen kertoi poliisille, kuinka uhri kömpi sekavana kotiinsa. Sukulaisen mukaan uhri oli lähtenyt ulos vain alle puoli tuntia aiemmin.

– Sisään tullessaan hän oli huonossa kunnossa. Silmät seisoi päässä ja haritti. Kädet roikkuivat vetelänä sivuilla, jalat olivat ihan vinossa eikä hän pystynyt kävelemään. Hänet talutettiin sänkyyn ja silloin soitin hänelle ambulanssin.

Sukulaiset epäilivät, että uhri olisi ollut ulkona 24-vuotiaan tuttunsa kanssa. He yrittivät soittaa kyseiselle miehelle, mutta mies hylkäsi kaikki puhelut ja hänen numerostaan lähetettiin perään uhkailevia viestejä:

”Welcome. Mä voin kyl heti aamulla tulla teille käymään mun sedän moottoripyöräjengin kaa.”

24-vuotiasta miestä syytetään nyt törkeästä ryöstöstä. Hänellä on ennestään pitkä rikoshistoria.

Uhri oli pahoinpitelyn jälkeen kymmenen päivää tehohoidossa. Hänellä on ollut saamiensa vammojen vuoksi ongelmia puheenmuodostuksessa ja liikkumisessa.

Asiaa käsitellään Helsingin käräjäoikeudessa 18. ja 20. huhtikuuta.
Miika Viljakainen

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001117174.html

Sellainen sedän poika..
Jotain lsh:ta(KIN) taustalla.

Linkki vaihdettu
-NILS-
Avatar
PaxCow
Adrian Monk
Viestit: 2520
Liittynyt: To Tammi 17, 2013 3:45 pm

Re: Poikkeuksellisen väkivaltainen ryöstö Helsingissä 9.10.2

Viesti Kirjoittaja PaxCow »

Iltalehden sivuilla on pari kuvaa:

Kuva
Valvontakameran kuvaa rikospaikalta

Kuva
Syytetty 1

Kuva
Syytetty 2

Tää on vakava rikos, mutten voi olla hymyilemättä sille, että 24-vuotias rikollinen uhkailee sedällään. Ihan kuin ala-asteen pihalla... "Mun iskä on kovempi ku sun iskä!"
"I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it." - Mark Twain
Vastaa Viestiin