Vankilassa oloa ja kulttuuria

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Aika harvoin enää 70 -kymppisenä vanha hörhö elää tai lusii.Kyllä senikäinen vanki on aika yleensä ensikertalainen.
Tatskoista vielä sen verran että olen yrittänyt poistaa joskus juniori vuosina huonosti hakattua hämähäkinverkkoa pois melko huonolla menestyksellä.Pelkkää sotkua ja peittoa.. Pummin merkki on lähtenyt pois eräässä onnettomuudessa.Samalla lähti kädestä vähän ihoakin,onneksi jäi toimiva käsi.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Never kirjoitti:
Pe Huhti 08, 2022 10:13 pm
Aika harvoin enää 70 -kymppisenä vanha hörhö elää tai lusii.Kyllä senikäinen vanki on aika yleensä ensikertalainen.
Tatskoista vielä sen verran että olen yrittänyt poistaa joskus juniori vuosina huonosti hakattua hämähäkinverkkoa pois melko huonolla menestyksellä.Pelkkää sotkua ja peittoa.. Pummin merkki on lähtenyt pois eräässä onnettomuudessa.Samalla lähti kädestä vähän ihoakin,onneksi jäi toimiva käsi.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kyllä vankilassa on 73- vuotiaana taposta tuomittu Topi Tiikkainen. En tunne henkilöä, mutta ura alkanut 1966. Kertalaisuus kai 33. Kaikki löytyy M-infosta nimellä.

#" Tiikkaisen väkivallanteot ulottuvat yli puolen vuosisadan taakse. Käräjäoikeuden mukaan hänen ensimmäinen vankeustuomionsa on peräisin vuodelta 1966. Loppuun asti tehtyjen henkirikosten lisäksi mies on tuomittu kolmesta tapon yrityksestä ja kuudesta törkeästä pahoinpitelystä. Perusmuotoisia pahoinpitelyjä on 25. "#

Lainaus M-infosta. Löytyy nimellä.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Tatskoista vielä lisää.Onko kukaan vanhemmista venkuloista kuullut tällaista juttua että joku hurja on joskus 60-70 luvun pintaan tatuoinut mulkkuunsa rakkaansa kaipuussa tekstin” vain sinulle” ja sit siinä taisi olla naisen nimi.Itse olen kuullut.
Voi olla matkasellijuttuja,saattaa hiukkasen sattua ,melko arka paikka.Yksi arimmista paikoista on myös polvi missä itsellä on tähti, tarkoittaa vanhan vankilaperimän mukaan että en polvistu,en antaudu enkä kunnioita ”vihollistani” Olkoon se vihollinen esim.vaikkapa poliisi tai joku muu.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Never kirjoitti:
La Huhti 09, 2022 4:39 pm
Tatskoista vielä lisää.Onko kukaan vanhemmista venkuloista kuullut tällaista juttua että joku hurja on joskus 60-70 luvun pintaan tatuoinut mulkkuunsa rakkaansa kaipuussa tekstin” vain sinulle” ja sit siinä taisi olla naisen nimi.Itse olen kuullut.
Voi olla matkasellijuttuja,saattaa hiukkasen sattua ,melko arka paikka.Yksi arimmista paikoista on myös polvi missä itsellä on tähti, tarkoittaa vanhan vankilaperimän mukaan että en polvistu,en antaudu enkä kunnioita ”vihollistani” Olkoon se vihollinen esim.vaikkapa poliisi tai joku muu.
En ole kuullut tuollaista kirjaimellisesti, mutta olen kuullut, että veijariin olisi tatuoitu jotakin. Erittäin mahdollista toki.

Itsellä on polvessa pienenä levy-yhtiö Love Recordsin "nuoli" ja sen alla jonkinlainen merimies - merenkulkijan monipolveileva tähti.
Ääriviivoilla siis. Ja nyt jo hyvin haalistuneita 49 vuoden takaa. Rotting väriä ei ollut siihen tilanteeseen, oli toinen sininen muste... Nyt en muista millä nimellä niitä kutsuttiin "tavallaan vesiliukoisia" eli haihtuvia, että eivät kestäneet kunnolla ihon alla. Nuo kyllä kesti mutta tosiaan haalistuneet lähes näkymättömiin.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Ainakin 60-luvun lopulla hakattiin vankiloissa tatskoja vielä esim partakoneen terillä,kuulakärkikynillä,haka/nuppineuloilla jne parempien työkalujen puutteessa.Onko tuttua kenellekään?

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Never kirjoitti:
La Huhti 09, 2022 6:58 pm
Ainakin 60-luvun lopulla hakattiin vankiloissa tatskoja vielä esim partakoneen terillä,kuulakärkikynillä,haka/nuppineuloilla jne parempien työkalujen puutteessa.Onko tuttua kenellekään?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ennen kun originaaleja kuvia oli enemmän, tekivät kuvia mikä milläkin. Itse joskus itselle hakaneuloista tehdyillä neuloilla. Partakoneen terällä tehty selkäkuva on varmasti kipeä kenelle se tehdään. Ensin ääriviivat, sitten varjostus ja lopulta värit, jos niitä oli. En tiedä milloin hyönteisneulat ja Rotring tussi tuli vankiloihin? Tuskin kauaa siitä kun ensimmäiset vankila tatuoinnit itselle tehtiin. Tämä tekijä oli virtuoosi. Neulat olivat taitavasti laitettu tussiin jolla piirretään, niin oli helppo lyödä. Toiset tekijät kun tekivät kuvaa kävi kipeää, toisten taas ei. Vaikka kävi miten kipeää, ei sitä voinut periaatteellisista syistä toisille näyttää. Jos ei samassa sellissä lyöty kuvaa, niin joku piti kongilla postia. Joillakin vangeilla oli yläkrappa täynnä keskeneräisiä kuvia, eivätkä ne olleet koskaan hyviä.

Olen nähnyt lauseen: " Vain sinulle rakas" tehtynä hiukan navan alapuolelle. Kenelle teksti oli tehty, näytteli sitä sakille ja samalla itse näin. Pippelissä oli kuvia, niitä näkyi, mutta ei saunassa viitsinyt katsella eikä tiirailla toisten pilejä.

Köpötin
Scooby-Doo
Viestit: 21
Liittynyt: Su Helmi 11, 2018 11:14 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Köpötin »

No noista täpeistä mulkussa niin oisko ollu joskus 2005 konnulla ku yks lahtelainen hörhö täppäs koko meisselinsä mustaks en ois uskonnu mutku tuli aamu poreissa esitteleen komeuttaan meijän koppiin siinnä vähän aikaa ihmeteltiin koko ukkoo no jonku ajan pääst annes kutsu

Tiukkameno
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 3:39 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Tiukkameno »

Voin kyllä ostaa ton jutun, itekkin samoihin aikoihin pyörähdin konnulla, oli kyllä sellasta ryhmää että lepositeet ois ollu tarpeen.
Kuka etti ulkoilussa sen korkeimman kukkulan(kai muistat, eihän niitä ollu ku yksi) ja soitteli (ilma) kännykällä, joku oli yrittäny ampuu haulikolla ittensä, vituks sekin meni. Sitte heilu ob turpaa täynnä ja oli ihan hurja, ääntä kyllä lähti. Subuja sun muita jauhoja kaivettiiin perseestä ja värkit paskan seasta.
Huimaa oli sillonkin, mitä lienee nytten. Ei oo ikävä niitä aikoja.


Ot.Piti vähä muokata.

sikapäivät2020
Hetty Wainthropp
Viestit: 460
Liittynyt: To Loka 08, 2020 12:02 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja sikapäivät2020 »

Never kirjoitti:
La Huhti 09, 2022 4:39 pm
Tatskoista vielä lisää.Onko kukaan vanhemmista venkuloista kuullut tällaista juttua että joku hurja on joskus 60-70 luvun pintaan tatuoinut mulkkuunsa rakkaansa kaipuussa tekstin” vain sinulle” ja sit siinä taisi olla naisen nimi.Itse olen kuullut.
Voi olla matkasellijuttuja,saattaa hiukkasen sattua ,melko arka paikka.Yksi arimmista paikoista on myös polvi missä itsellä on tähti, tarkoittaa vanhan vankilaperimän mukaan että en polvistu,en antaudu enkä kunnioita ”vihollistani” Olkoon se vihollinen esim.vaikkapa poliisi tai joku muu.
Olen kuullut ja nähnyt.Kaverini tatuoi mukkunvarteen kuvan ja textin.Tosin en enää muista mitä siinä oli.Sanoi että hankala duuni,kun oli vatkattava slerba seisomaan.Mutta oli todella vaikeaa ajatella jotakin millä pysyi jöpötys päällä,kun otti kuulemma aika kipeää.Voin jo varmasti tämän venkulan nimen sanoa.In ollut mullissia ja kauan.Ainakin Kakolassa ja Saramäessä Jari"tintti"Tiainen vaikutti elinaikanaan.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Joskus nuorempana luin kirjan: Monte-Criston kreivi. Kelpo luettavaa. Nuorimies, jolla on elämälle suunnitelmat juonitaan syyttä vankilaan. Hyvin kolkkoon vankilaan. Uskon, että monella voi olla virkavallan taholta tehtyjä kolkkoja tekoja. Vanki nimeltä Papillon oli jo luettu, ja nuorena huippu sellainen. Olin 17- vuotiaana tehdystä murrosta pidätettynä. Papillon oli kirjan mukaan 2 vuotta rundissa. Tuo antoi silloin itsellekin miten sen nyt sanoisi: Tsemppiä putkassa. Tapauksemme oli aika selvä, ja istuttavaa tuli.

En tiedä onko palstalla oikeasti syyttä istuneita, itse ainakin aina syystä. Joissakin jutuissa oli kiistopäällä. Kuten sanottu, valitin aina tuomion hoviin ja korkeinpaan. Korkeimpaan oikeuteen oli jo tuilloin hyvin vaikea saada juttu käsiteltäväksi. Tuomiona minimi 10 kk tai juttu vailla ennakkotapausta tai muuten rikoksessa ja tuomiossa erikoista. Ainoa oli mistä olen jo maininnut kun meni kakku rullalle. Hovioikeuksissa yleensä aina juttuni tuomiot tippuivat. Menipä joskus jokin juttu nurin.

Vankilassa ainakin ennen pärjäsi hyvin kun ei nähnyt mitään, ei kuullut mitään eikä tiennyt mitään. Uskon, että ennen yli 85 % vangeista halusi istua tuomionsa rauhassa. Olihan aina näitä pelleilijöitä. Yksi vastenmieliseksi katsottu vanki oli lähdössä eri taloon. Oli vielä kerroksilla kun toinen vanki iski nyrkillä päin pläsiä. Pamppu naki lyönnin, mutta silmän räpäyksessa kääntyi kannoillaan toiseen suuntaan.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Clarence kirjoitti:
Su Huhti 10, 2022 11:04 pm
Joskus nuorempana luin kirjan: Monte-Criston kreivi. Kelpo luettavaa. Nuorimies, jolla on elämälle suunnitelmat juonitaan syyttä vankilaan. Hyvin kolkkoon vankilaan. Uskon, että monella voi olla virkavallan taholta tehtyjä kolkkoja tekoja. Vanki nimeltä Papillon oli jo luettu, ja nuorena huippu sellainen. Olin 17- vuotiaana tehdystä murrosta pidätettynä. Papillon oli kirjan mukaan 2 vuotta rundissa. Tuo antoi silloin itsellekin miten sen nyt sanoisi: Tsemppiä putkassa. Tapauksemme oli aika selvä, ja istuttavaa tuli.

En tiedä onko palstalla oikeasti syyttä istuneita, itse ainakin aina syystä. Joissakin jutuissa oli kiistopäällä. Kuten sanottu, valitin aina tuomion hoviin ja korkeinpaan. Korkeimpaan oikeuteen oli jo tuilloin hyvin vaikea saada juttu käsiteltäväksi. Tuomiona minimi 10 kk tai juttu vailla ennakkotapausta tai muuten rikoksessa ja tuomiossa erikoista. Ainoa oli mistä olen jo maininnut kun meni kakku rullalle. Hovioikeuksissa yleensä aina juttuni tuomiot tippuivat. Menipä joskus jokin juttu nurin.

Vankilassa ainakin ennen pärjäsi hyvin kun ei nähnyt mitään, ei kuullut mitään eikä tiennyt mitään. Uskon, että ennen yli 85 % vangeista halusi istua tuomionsa rauhassa. Olihan aina näitä pelleilijöitä. Yksi vastenmieliseksi katsottu vanki oli lähdössä eri taloon. Oli vielä kerroksilla kun toinen vanki iski nyrkillä päin pläsiä. Pamppu naki lyönnin, mutta silmän räpäyksessa kääntyi kannoillaan toiseen suuntaan.
Hurjinpina aikoina rikosten uusijoiden ja vankilaan palaavien prosentit pyöri 70 - 75 %
Vankilaan ei palannut siis 25 - 30 % vapautuneista. Mutta tuossakin määrässä oli paljon rattijuoppoja, jotka eivät palanneet.
Joten kriminaalien paluuprosentti oli melko korkea.

Hurjimus
Vic Mackey
Viestit: 1961
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 10:41 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Hurjimus »

Sairaalassa vanha sairaanhoitaja valitti nuoremalle naiskollegalleen yhden potilaan tatuoinnista.
Kertoi kylvettäneensä tämän merimies potilaan ja huomannut, että tämä oli tatuoinnut kaluunsa sanan NYSÄ. Nuorempi oli kanssa huomioinnut tatuoinnin, mutta kertoi, ettei siinä niin lue, vaan NESTORI YRJÄNÄ SEVERINPOIKA ÄKÄSLOMPOLASTA 😁

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Nopeasti laskien jo yli 45- vuotta sitten kuulin vankilassa, kun jollekin oli lyöty selkäkuvaa, niin kuvan tekijä oli lyönyt traktorin ja sontakärryn selkään. En ole koskaan moista nähnyt, että onkohan kyseessä lentävä lause, jota ei ole olemassa?! Onko kukaan oikeasti nähnyt sitä?

Jossain vankilassa kun omaa selkäkuvaa alettiin tekemään, se alkoi liki niskaa. Reilu 20- vuotta sitten markka-aikana Itäkeskuksessa kysyin tatuointiliikkeessä, paljonko maksaisi jos lyötäisi kuvaan värit. Hinta-arvio oli 4000- 5000 markkaa. Annoin olla, eikä kiinnostus riittänyt.

Tutkintolaisena yhden vankilan pintamiehen kanssa lainattiin tatuointivehkeet vangilta. Kysyin; paljonkohan me maksetaan näistä vehkeistä, jos ostettaisiin. Pintamies sanoi, ei me makseta mitään. Tämä oli täysin omaa moraalia vastaan, mutta en alkanut myöskään väittämään vastaan. Pintamies oli edellisellä tuomiolla ollut vähän aikaa Sörkan palikalla, jääden sen jälkeen Sörkkaan, josta vapautui. Päällepäin en huomannut tämänkään jälkeen mitään poikkeavaa miehessä. Jossain välissä kun olin siviilissä, tämän tyttökaveri pyysi minua tatuoimaan hänelle ja ystävättärelleen kuvan kyynärvarteen. Tein ne. Vankilaan kun tulin taas tutkintolaiseksi, pintamies ohimennen mainitsi, että tatuoi naisystävälleen hanskatkin käteen. Vasta tuossa huomasin, että ukko oli mustasukkainen.

70- luvun lopulla tämä pintamies odotti mielentilaa. Oli ryöstölinjan miehiä. Kuulin, että jäi sille tielleen, eli kriminaalipotilaaksi Niuvaniemeen. Oli siellä viitisen vuotta. Katukuvassa näin miestä ja tämä tuli heti tien toiselta puolelta ja käteltiin. Kovasti oli ainakin lihonut. Ennen meillä riitti juttua, oli jotain yksissä tuumin tehtyä juttua monia vuosia aiemmin, mutta ei. Ei ollut minkäänlaista jutun aihetta, jos oli, ne oli parissa kolmessa minuutissa kerrottu. Veljeni kysyikin tältä mieheltä: Onko sinulle tehty lobotomialeikkaus. Vastaus oli ei, ja hän on oikeasti mitä sillä hetkellä on.

Mopo-Ukko
Lauri Hanhivaara
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Joulu 18, 2019 11:52 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Minä taas kuulin että sontakasa ja siinä talikko pystyssä.Kaksipäistä kotkaa oli luullut tehtävän mutta jokin velkakuvio taustalla,nä
hnyt en ole tuota.

Nessit
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Syys 28, 2012 6:27 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Nessit »

Noita selkäkuvatarinoita olen kuullut läpi reissujen. Läänillä huhuttiin, että yhdellä äijällä on selässä Airamin termospullo jolla on siivet, piti olla haukka. Veloista puhuttiin myös tässä tapauksessa.
Yhdellä vanhanliiton venkulalla oli selässä hakattuna lehdetön koivu, tämä on ainoa kuva mikä vaikutti joltain pilailulta tai vittuilulta, ja jonka olen itse nähnyt.

Omien kuvien kanssa olen pärjännyt, enkä ole antanut velaksi hakata selkään mitään. :D

Vastaa Viestiin