Vankilassa oloa ja kulttuuria

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Clarence tuossa edellisessä viestissä kertoi ns työnhakulomasta.Kyllä Keravalla pääsi ainakin-60 lopulla viikon lomille työtä hakemaan tuomion loppupäivinä.Joo,minulle on myös semmoinen myönnetty silloin ja päin peetä se työnhaku meni.Uusi tuomio ja siirto Riihimäelle.Eihän minulla ollut mitään kotia tai asuntoa mihin olisin mennyt vaan päädyin ”katupoikien” joukkoon ja huonostihan siinä kävi.Ei siinä mitään,tiesin jo ”työnhakuun” lähtiessäni että en mitään duunia hae,poltteet kadulle ja siihen vanhaan kaveripiiriin olivat valtavat.Ja olen jossain jo aiemmin kirjoittanut että kun sain vaihtaa Nuppulinnan siniset punaraitapukuun Riksussa niin tuntui miehekkäältä.Miten lapsellinen silloin olinkin.En silti tunne häpeää,se oli minun elämää
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Never kirjoitti: Pe Maalis 18, 2022 9:43 pm Clarence tuossa edellisessä viestissä kertoi ns työnhakulomasta.Kyllä Keravalla pääsi ainakin-60 lopulla viikon lomille työtä hakemaan tuomion loppupäivinä.Joo,minulle on myös semmoinen myönnetty silloin ja päin peetä se työnhaku meni.Uusi tuomio ja siirto Riihimäelle.Eihän minulla ollut mitään kotia tai asuntoa mihin olisin mennyt vaan päädyin ”katupoikien” joukkoon ja huonostihan siinä kävi.Ei siinä mitään,tiesin jo ”työnhakuun” lähtiessäni että en mitään duunia hae,poltteet kadulle ja siihen vanhaan kaveripiiriin olivat valtavat.Ja olen jossain jo aiemmin kirjoittanut että kun sain vaihtaa Nuppulinnan siniset punaraitapukuun Riksussa niin tuntui miehekkäältä.Miten lapsellinen silloin olinkin.En silti tunne häpeää,se oli minun elämää
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitäpä noita häpeää, elettyä elämää. Keravalta kävin 3 vrk loman ja tämän viikon työnhakuloman. Jos olisi joku katsonut tarkemmin, olisi loma loppunut siihen kummassakin tapauksessa. Itseä kiinnosti eri asia kuin viikon työnhaku. Ensimmäisellä vankilomalla löysin kadulta 300 markkaa vähän yli ja heti taksi alle. 80- luvulla mitä muutaman loman kävin, ei tapahtunut rötöksiä, eli meni enemmän kuin hyvin.

Punaraitapuku annettiin yhdessä keskusvankilassa kokoon katsomatta. Päivien kuluessa sen pystyi vaihtamaan sopivampaan. Tarkemmin muistellessa oli itselläkin se tympeä ruskea vanginpuku, joka oli susi jo alussa.
Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Muistaako Clarence,Rundi tai kuka vaan milloin vankiloissa alettiin käyttämään punaraitapukua? Sitä ennenhän vangin puku oli harmaa/musta.,vai?
Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Vielä tuohon edelliseen kysymykseeni lisäyksenä kerron että olin jonkun aikaa n-71 Riksussa ulkotyöryhmässä talvella ja minulle annettiin talvitakiksi vanhahko kulunut sarkatakki joka oli harmaa mustilla raidoilla.Siis semmoinen Isontalon Antti ja Rannanjärvi takki.
Rundi
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Never kirjoitti: Pe Maalis 18, 2022 10:04 pm Muistaako Clarence,Rundi tai kuka vaan milloin vankiloissa alettiin käyttämään punaraitapukua? Sitä ennenhän vangin puku oli harmaa/musta.,vai?
Muistelen asiaa näin, että 60 luvun alku puitteilla, kun esimerkiksi Runar Holmströmia syytettiin Tulilahden kaksoismurhasta ja häntä kuljetettiin oikeuteen, hänellä oli juurikin harmaa mustaraitainen vankipuku, mitä lienee sarkaa ollut.
Mutta on kutina, että olisin nähnyt punaraita pukuja käytettävän jo ennen v 1965.

Voisi yhteenvetona nähdä, että punaraitapuvun historia kesti alle 20 vuotta, koska uudet ruskeat mustalla kauluksella tulivat 1981 alkaen. Ja sekin kuosi vaihtunut myöhemmin muuksi.
Toki punaraitapukuja oli niin kauan kun niitä saatavana. Kaikki eivät halunneet ruskeaan, joten punaraitoja oli joillakin vielä 1983 alussa ja itsekin pidin sitä niin kauan kun olin komppaniassa syksyyn 1982 ennen kuin läksin siviili opiskeluun.
Mustan kongin yhdessä varastossa oli meidän oma vaaterekki ja siviili päällysvaatteet jouduttiin riisumaan siihen aina tullessa. Mutta ilta ja viikonloppu asuksi riitti, kun oli edes vankihousut eli ne ruskeat.

(Nyt kun vielä tarkensin muistikuvaani, kyllä me jouduttiin riisuuntumaan munasilleen, siviilivaatteet siihen rekkiin siinä mustalla kongilla ja pukeutumaan illaksi ja viikonlopuksi erikseen muuhun asuun, joista osa oli vapa-ajan siviilivaatteita)
Mopo-Ukko
Lauri Hanhivaara
Viestit: 142
Liittynyt: Ke Joulu 18, 2019 11:52 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

-87 kävin viimeisen pikku tuomion Konnulla suorittamassa,silloin oli vielä joitakin punaraita takkeja,housut oli jo kai kulutettu loppuun.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Kurinpitorangaistuksen saaneet ainakin ennen rundia puettiin erilaisiin vaatteisiin. Sieltä pois päästessään taas normi vangin vaatteet.

Yhdestä tunnetusta vangista kirjoitettiin joskus, on ollut vankilan karhukopissa ja sieltä Thaimaan viidakoihin. En epäile asiaa yhtään, sillä minäkin olen nukkunut kalseassa karhukopissa, sekä ollut Thaimaassa. Se vaan, ettei minun Thaimaan jutut saa samaa uutisarvoa, eikä se haittaa yhtään. En ole koskaan halunnut olla esillä.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Vankilassa ennen ei ollut pistorasiaa selleissä. Kasettinauhuri syö patterit nopeasti, mutta jos käyttää vain radiota kestää kauemmin. Vangit tekivät omat viritelmänsä vanhoille pattereille. Tästä puhuttiin nimellä pötky, tai pötkö. Ei siitä ainakaan kasettimankan kanssa juurikaan iloa ollut. Sitten pikkuhiljaa alkoi selleihin tulla sähköt. Näitä sellejä sanottiin sähköselliksi. Luonnollisesti ne olivat haluttavampia kuin ilman sähköä olevat. Sitten omaa hiljaista tahtia alkoivat tekemään remonttia selleihin, niin pikilattia ja kylmän kalseat sellin seinät alkoivat näyttää paremmilta. Joissakin vankiloissa kesti kauan ennenkuin tämä remontti edes alkoi. Opiskelijat saivat lisäksi luksusta nimeltä lukulamppu. Valot sammoivat 23.00, mutta lukulamppua sai pitää päällä, olihan opiskelu tärkeää. Neverillä, Rundilla, Mopo-Ukolla ja muilla voi olla ennen ja jälkeen sähköselleistä muistoja.

Yleensä 16.20 vartija lukitsi ovet toivottaen hyvää yötä. Jos oli viikonloppu, ovet aukesivat vasta seuraavana aamuna. Kuitenkin arkisin oli vapaa-ajan ohjelmaa, taidepiiriä, puntteja ja kesällä tietenkin lentopalloa. Ollila niminen elinkautinen on mainittu, ja hän oli kova lentopallomies. Ensi kerran kun hänelle passasin, huusi korkeammalle. Sitten laitoinkin sellaisen tolpan ja mies oli tyytyväinen. Ollila oli pitkä ja osasi pelata. Kokonsa ja taitonsa puolesta olisi siviilissä voinut olla jossain joukkueessa.

Vankilassa me otettiin pelit enemmän kuin tosissaan. Kun ulkoilussa oli joukkueet omalla rähinällä valittu, seurasi sama räpinä pelin loppuun asti. Tikan heittäjät vankilan pihalla olivat oma lukunsa. En ollut koskaan ennen nähnyt kun mies heitti tikassa tuloksen 49, en myöskään tämän jälkeen. Pelimiesten kanssa treenattiin myös muulloin kuin pelissä. Nopeasti laskien kolme vankilaa tulee heti mieleen, missä treenattiin lentistä kun ei ollut peliä. Jopa juostiin pihalla ympyrää, sillä olihan lentopallopeli meille tärkeää. Myöhemmin siviilissä menimme kaverin kanssa pelaamaan siviileiden kanssa lentopalloa. Itsellä oli vankilan pelit niin sisäistettynä, että pelasin samalla tyylillä myös huutaen kehoituksia. Yksi irvileuka alkoi imitoida minua huudellen samoin. Tottakai tämä otti kaaliin, ja meinasin huomauttaa imitaattorille, mutta jätin sen turhana pois.
Rundi
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

""Neverillä, Rundilla, Mopo-Ukolla ja muilla voi olla ennen ja jälkeen sähköselleistä muistoja.""

Juu on. Mutta kirjoittelen toisen kerran. Ei sähkösellit olleet puute. Hidaste vain. Omat viritykset niillä ketkä hallitsi homman.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Rundi kirjoitti: Su Maalis 20, 2022 1:00 am ""Neverillä, Rundilla, Mopo-Ukolla ja muilla voi olla ennen ja jälkeen sähköselleistä muistoja.""

Juu on. Mutta kirjoittelen toisen kerran. Ei sähkösellit olleet puute. Hidaste vain. Omat viritykset niillä ketkä hallitsi homman.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mikähän tämä niin etevä hommien hallitsema porukka oli, ja miten se hallittiin?
Rundi
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Clarence kirjoitti: Su Maalis 20, 2022 1:21 am
Rundi kirjoitti: Su Maalis 20, 2022 1:00 am ""Neverillä, Rundilla, Mopo-Ukolla ja muilla voi olla ennen ja jälkeen sähköselleistä muistoja.""

Juu on. Mutta kirjoittelen toisen kerran. Ei sähkösellit olleet puute. Hidaste vain. Omat viritykset niillä ketkä hallitsi homman.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mikähän tämä niin etevä hommien hallitsema porukka oli, ja miten se hallittiin?
Riksussa samalla kongilla oli yksi tyyppi. Töissä remontti ryhmässä sähkärinä. Veti ohuen ohutta kuparilankaa kattovalosta. Silloinhan sellin yläosa oli tavallaan hämärän peitossa. Harpilla se veti ohutta uraa ja saumasi langat piiloon. Alas ikkunan vierestä seinää pitkin ja kaiversi kolon pistokkeelle, jonka se pystyi peittämään. Otti käyttöön iltaisin kun ovet meni kiinni. Pyysi meistä muutamaa arvioimaan, hoksaako pamput sen.
Siihen aikaanhan selliratsioita ei juuri ollut, koska sellit olivat askeettisia ja tavaraa ei juuri ollenkaan. Joten "ratsiat" oli yleisluonteisia silmäyksiä selliin, onko seinätaulussa ylimääräisiä kuvia, onko pöydällä tai kaapissa luvatonta ylimääräistä lukemista. Itse olin putsarina, enkä muista yhtään ratsiaa sinä talvena.
Myöhemmissä taloissa kuulin, että jotkut veti sähköä kattovaloista aina tilapäisesti. Piuhaa oli aina saatavilla. Sörkan yöselleillä ei tainnut olla kattovaloa, vaan se oli seinässä. Niihin jotkut virittelivät omatekoisia varjostimia.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Olen joskus aiemminkin kertonut, mutta kun lukijakunta vaihtuu niin pätkä lisää. Muuan Eikka alkoi istumiset 60- luvun lopulla Ruotsissa. Kertoili joskus millaista oli kun kaikki oli elektronoitu, ja paljon kulkua tunnelintapaisissa käytävissä. Eikka oli suurikokoinen ja ryöstölinjan miehiä. Muistutti ulkoiselta olemukseltaan elokuvassa Yksi lensi yli käenpesän intiaania, paitsi kroppa tatuoitu täyteen. Joskus asuimme samassa sellissä odottaen oikeudenkäyntiä, Eikalla Helsingissä ryöstöstä, itse en muista mistä oma oli, mutta jostain kuitenkin.

Eikka oli sanavalmis ja heitti kyynisiä kommentteja joita sai nauraa. Yksi juoppoputkassa tappamisesta epäilty oli valitellut alkoholisti naisystävälleen tapaamisessa, että aika meinaa tulla pitkäksi. Nainen oli sanonut, kirjoita vaikka runoja. Jälkeenpäin Eikka nauroi sillä mahtavalla naurullaan kertoen minulle, missä se niitä runoja olisi lukenut, pulimettässäkö. Sitä en koskaan ymmärtänyt, kun hän otti aina jokun heikomman ketä kiusasi. Yksi odotti mielentilaa ja Eikan kiusaaminen varmasti edesauttoi, että kiusattu joutui Niuanniemeen. Toista kiusasi ja kiusattu sanoi; jos Eikka vielä tulee niin hän lyö puukolla. Eikka sattui juuri kävelemään sellin ohi ja kuuli tuon älähtäen: Vai puukolla!

Sitten alkoi ukon jutut mennä överiksi. Pesi Oulun rautatieasemalla ja alkoi ryöstää lomalaisia ja vapautuneita vankeja. Eihän kukaan ole yksinvaltias ja aina löytyy vääryydelle vastustaja. Muuan oululainen venkula raivostui ja veti puukolla Eikkaa kurkkuun saaden 5- vuotta tästä. Oululaisia oli kuulemma lähtenyt Norjasta asti tapaamaan Eikkaa. Tätä epeliä oli kuritettu kunnolla, mutta ei kuollut. Sai ajolähdön ja muutti Poriin. Siellä veti överit ja ei enään ketään kiusaa. Itseä kohtaan oli aina asiallinen.
Mopo-Ukko
Lauri Hanhivaara
Viestit: 142
Liittynyt: Ke Joulu 18, 2019 11:52 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Clarence kirjoitti: Ke Maalis 16, 2022 3:15 pm Kaksi vankia koitti karkuun 70- luvun puolivälin kieppeillä. Toinen asui samassa sellissä. Miehet pääsivät vankilan pihalle ja koittivat lastausportin kautta mennä muurin yli. Tällöin tuli vartija pistoolin kanssa ja peli oli pelattu. Itsellä oli ikkuna toiselle suunnalle, enkä nähnyt tätä kiinni jäämistä, vaikka kuulinkin siitä enemmän kuin tarpeeksi. Tuolloin kun pääsi vain pihalle asti, tuli vangin karkaamisesta aina minimissään
3- 4 kuukautta. Minua epäiltiin avunannosta, mutta en myöntänyt sitä tapahtuneen. Vartiopäällikkö kuulusteli ja muu henkilökunta. En muista tarkkaan, kävikö rikospoliisikin kuulustelemassa. Seuraamuksia itselle ei tullut.
Sukevalla -80 luvun alussa tuli kesken päivän häly että joku oli karannut tiilitehtaalta.Kaikki töissä olevat pihalle laskettavaksi ja sitten sisään.Karkulainen löytyi tiilitehtaan pihalta isosta tynnyristä nukkumasta,oli edellisenä iltana vähän napannut kiljua ja pillereitä ja tuli väsy.Muistaakseni sai muutaman kuukauden karkaamisesta,vaikka eihän se ollut mihinkään karannut.
Rundi
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Mopo-Ukko kirjoitti: Ma Maalis 21, 2022 5:47 pm
Clarence kirjoitti: Ke Maalis 16, 2022 3:15 pm Kaksi vankia koitti karkuun 70- luvun puolivälin kieppeillä. Toinen asui samassa sellissä. Miehet pääsivät vankilan pihalle ja koittivat lastausportin kautta mennä muurin yli. Tällöin tuli vartija pistoolin kanssa ja peli oli pelattu. Itsellä oli ikkuna toiselle suunnalle, enkä nähnyt tätä kiinni jäämistä, vaikka kuulinkin siitä enemmän kuin tarpeeksi. Tuolloin kun pääsi vain pihalle asti, tuli vangin karkaamisesta aina minimissään
3- 4 kuukautta. Minua epäiltiin avunannosta, mutta en myöntänyt sitä tapahtuneen. Vartiopäällikkö kuulusteli ja muu henkilökunta. En muista tarkkaan, kävikö rikospoliisikin kuulustelemassa. Seuraamuksia itselle ei tullut.
Sukevalla -80 luvun alussa tuli kesken päivän häly että joku oli karannut tiilitehtaalta.Kaikki töissä olevat pihalle laskettavaksi ja sitten sisään.Karkulainen löytyi tiilitehtaan pihalta isosta tynnyristä nukkumasta,oli edellisenä iltana vähän napannut kiljua ja pillereitä ja tuli väsy.Muistaakseni sai muutaman kuukauden karkaamisesta,vaikka eihän se ollut mihinkään karannut.
Laki oli silloin se, että lainausmerkeissä katsoen olisi pystynyt syyttämään vanginkarkaamisesta / karkaamis yrityksestä jo siinä vaiheessa kun on pois pamppujen näköpiiristä.
Kärjistetty esimerkki toki, mutta mahdollista.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Televisiossa on naisvankien elämästä kertova Yle 1 Linna. Valillä Vanajan vankilan johtaja Kaisa Tammi-Moilanen puhuu joko kameralle, tai henkilökunnalle. Hän painottaa henkilökunnalle, ettei kukaan vanki lähde vapauteen ainakaan huonommassa kunnossa kun on sinne tullut. Olisipa vain koko vankeinhoito samanmielisiä.

Jos vankia kiusaa ja rääkkää tuomion ajan, niin hän silloin katkeroituu. Olipa asiaan pikkusen syytä vangissa itsessään tai henkilökunnassa, niin kukapa meistä haluaa, että naapuriin muuttaa asumaan loppuunpalanut hirviö?

En tiedä Riihimäen osastoja muuta kuin telkkarin kautta. C1 tai C2 osastot ovat käsittääkseni täysin suljettuja, vailla muuta kontaktia. Sieltäkin on kuulemma vanki välillä vapautunut suoraan siviiliin.
Vastaa Viestiin