Vankilassa oloa ja kulttuuria

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Mopo-Ukko kirjoitti:
To Huhti 14, 2022 5:02 am
Minä taas kuulin että sontakasa ja siinä talikko pystyssä.Kaksipäistä kotkaa oli luullut tehtävän mutta jokin velkakuvio taustalla,nä
hnyt en ole tuota.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kaksipäisen kotkan olen nähnyt kauan sitten rintakuvana. Se ei ollut pilakuva, vaan kaksipäinen kotka kuten Albanian lipussa tyyliin.

Nuorena yhden Velen kanssa, kuka myös hakkasi kuvia meitä huvitti ja ihmetytti sama asia. Moni tuli sanomaan: Saat tehdä kuvan minulle. No joo, ikään kuin se olisi ollut meille etuoikeus tai jokin vastaava hinku mennä tekemään jokin kuva. Kuvia kuitenkin lyötiin näille " saat tehdä kuvan henkilöille" , mutta maksua vastaan.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Clarence kirjoitti:
To Huhti 14, 2022 4:10 pm
Mopo-Ukko kirjoitti:
To Huhti 14, 2022 5:02 am
Minä taas kuulin että sontakasa ja siinä talikko pystyssä.Kaksipäistä kotkaa oli luullut tehtävän mutta jokin velkakuvio taustalla,nä
hnyt en ole tuota.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kaksipäisen kotkan olen nähnyt kauan sitten rintakuvana. Se ei ollut pilakuva, vaan kaksipäinen kotka kuten Albanian lipussa tyyliin.

Nuorena yhden Velen kanssa, kuka myös hakkasi kuvia meitä huvitti ja ihmetytti sama asia. Moni tuli sanomaan: Saat tehdä kuvan minulle. No joo, ikään kuin se olisi ollut meille etuoikeus tai jokin vastaava hinku mennä tekemään jokin kuva. Kuvia kuitenkin lyötiin näille " saat tehdä kuvan henkilöille" , mutta maksua vastaan.
Aika vähän tuli seurattua, mitä muilla kongeilla puuhasivat, paitsi jos sana kulki, että oli talossa hyvä tatuoija, joka teki merkittävää kuvaa.
Yhden sellaisen seurasin, vaikka se tapahtui viereisessä siivessä, mutta silloin oli ovetkin auki suht mukavasti.
Nuorehko kundi sai ison ja värikkään selkäkuvan. Siinäkin oli Kotka ja jotain muuta, jota hän mielellään esitteli, millä tavalla se edistyi minäkin viikonloppuna. Marjeta oli tekijä. Hyvää jälkeä toimitti.

MaraM
Alibin satunnaislukija
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2021 7:18 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja MaraM »

Näit vanhoi juttui on mukava muistella ainaki jälkikäteen mut ei se mitää herkkua oo ennenkä ollu. Eriksee ehkä ne keil ei oo siviilissä mitää eikä oikeen ketää oottamassa.Kattelin akkojen nykytouhuja Linnasarjasta ja oha se uus kivitalo komee ei tarvi paskapaljuja enää tyhjentää ja suihkussaki saa käydä omassa boksissa ni sitä samaa ajantappamist ja hukkaamist se kuitenki on. Nääki nuoret lapselliset akat kama vieny niin mukanaa ei siinä lapset paina mitää. Suu sanoo yhtä ja sama aika touhutaa ihan toista ja taas akkaa vietii. Ihmetytti se mite paljo nää akat puhu pamppujen kanssa ei ois tullu mitenkääpäin kyseesee ainakaa ennen mut voi olla että ajat on muuttunu myös ukoilla.
Kylmää kyytiä Kymistä

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

MaraM kirjoitti:
Pe Huhti 15, 2022 8:26 am
Näit vanhoi juttui on mukava muistella ainaki jälkikäteen mut ei se mitää herkkua oo ennenkä ollu. Eriksee ehkä ne keil ei oo siviilissä mitää eikä oikeen ketää oottamassa.Kattelin akkojen nykytouhuja Linnasarjasta ja oha se uus kivitalo komee ei tarvi paskapaljuja enää tyhjentää ja suihkussaki saa käydä omassa boksissa ni sitä samaa ajantappamist ja hukkaamist se kuitenki on. Nääki nuoret lapselliset akat kama vieny niin mukanaa ei siinä lapset paina mitää. Suu sanoo yhtä ja sama aika touhutaa ihan toista ja taas akkaa vietii. Ihmetytti se mite paljo nää akat puhu pamppujen kanssa ei ois tullu mitenkääpäin kyseesee ainakaa ennen mut voi olla että ajat on muuttunu myös ukoilla.
Onhan tuo koko ala mullistunut viimeistään nyt 2000- luvulla.
Edelleen on tietysti liivispedet ja vastaavat, joista suuri osaa lusii hupituomioita toisten puolesta kantamalla vastuun, mutta hyötymättä itse rahallisesti muuta, kuin muutaman nessi purkin. Niin leikkiväthän he kovista ja pitävät etäisyyttä vartijoihin.
Mutta eipä sitä ennenkään ollut ylimääräistä tarvetta veljeillä Pamppujen kanssa. Oli se henkinen kirjoittamaton sääntö, me vangit, he vartijat. Asialliset aneet hoidettiin ja sillä selvä.
Nyky kuvassa on mukana paljon vartijoiden psykologinen pätevyys. Eikös vangeille aseteta jo omat hoitajatkin - tarkoittaa henkilökohtaista mentoria, vartijaa, jonka kanssa pitää laatia vapautumissuunnitelmaa ynnä muuta ja joka on kuitenkin kontaktisi talon sisällä hoitaa asioita. Ehkä rutinalaputkin vielä kuitenkin on?
Viime vuosisadan puolella me olimme kuitenkin enemmän säilömassaa, kuin yksilöitä.
Jo vangitsemiskynnykset oli matalia. Nimikkeellä sekatyömies vailla vakinaista asuinpaikkaa riitti usein vangitsemiseen, vaikka itse tuomio saattoi sittemmin olla vain kuukausia ja vangitsemista saatettiin jatkaa milloin milläkin vanhan rikoslain nimikkeellä.
Olihan toki kestovenkulat, hörhöt, ruunat jotka eivät olleet ikinä töissä, mutta siviilissäkin käyttivät ammattinimenä sellaista, mitä olivat oppineet vankilassa; autoseppä, maalari, puuseppä, räätäli, kokki ja jotain muuta. Riihimäen vankilan ammattikoulusta sai toki todistuksenkin.
No juu. Linna sarjaa olen katsonut ja steriiliä on. En tiedä osaisinko lusia nykyajassa. Liian modermia. No en kyllä kaipaisi paljuselliäkään, mutta se perusselli kuitenkin nikotiinin tapetoimine seinineen :D

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

MaraM kirjoitti:
Pe Huhti 15, 2022 8:26 am
Näit vanhoi juttui on mukava muistella ainaki jälkikäteen mut ei se mitää herkkua oo ennenkä ollu. Eriksee ehkä ne keil ei oo siviilissä mitää eikä oikeen ketää oottamassa.Kattelin akkojen nykytouhuja Linnasarjasta ja oha se uus kivitalo komee ei tarvi paskapaljuja enää tyhjentää ja suihkussaki saa käydä omassa boksissa ni sitä samaa ajantappamist ja hukkaamist se kuitenki on. Nääki nuoret lapselliset akat kama vieny niin mukanaa ei siinä lapset paina mitää. Suu sanoo yhtä ja sama aika touhutaa ihan toista ja taas akkaa vietii. Ihmetytti se mite paljo nää akat puhu pamppujen kanssa ei ois tullu mitenkääpäin kyseesee ainakaa ennen mut voi olla että ajat on muuttunu myös ukoilla.
Eipä ennenvanhaan pamppujen kanssa seurusteltu muuta kuin pakollinen.Henkilökohtaisesti itse en niitä vihannutkaan,tiesin että se on niitten duuni.Poikkeuksen teki joskus vankiladuunit.Itse esim keskustelin tosi paljon Sörkan puusepissä yhden työmestarin kanssa.Eihän se oikein vartija kyllä ollutkaan,myöhemmin istuttiin Kolmessa Kaisassa samassa pöydässä tuopin äärellä.Hyvä ukko,jostain Etelä-Pohjanmaalta kotoisin ja puhui sitä murretta leveästi ja ihaili aina Juha Mietoa.Ruiskussa ollessani aina kundien kesken huudettiin että Mietaa tuloo kun tämä kyseinen vartija ilmestyi.Myös Riksun keittiössä oli 70-luvun alussa tosi kliffa keittiömestari,puhuttiin vaikka mitä mutta ei rikoksista eikä vankiloista.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

MaraM kirjoitti:
Pe Huhti 15, 2022 8:26 am
Näit vanhoi juttui on mukava muistella ainaki jälkikäteen mut ei se mitää herkkua oo ennenkä ollu. Eriksee ehkä ne keil ei oo siviilissä mitää eikä oikeen ketää oottamassa.

Tuli aikoinaan istuttua pidätettynä jokusen kerran epäiltynä rikoksesta ja se tuli selväksi että kuka ”kavereistani” oli syvästi rakastunut tai sairaan mustasukkainen lauloi hyvin helposti.Vain siksi että pääsi leediksi hetkellisesti vaikkakin ehdoton tuomio tunnustamisen jälkeen odotti .Rakkaus,perhe,mustasukkaisuus ovat vaarallisimmat yhdistelmät rikollismaailmassa.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Sörkkaa vastapäätä oli pieneläinklinikka. Yhtä synkän näköinen punainen tiilitalo mitä tien toisella puolella vankila. Sisäpuoli oli kuitenkin ainakin meille lämmin. Minun saksanpaimenkoiralla oli suurempi ongelma, josta juttelin eläinlääkärin kanssa. Sain vain ihmetellä eläinlääkärin kärsivällisyyttä tässä asiassa. Asiallinen olin itsekin, mutta niin moni lääkäri ei edes kuuntele kenenkään asiaa loppuun. Tämä vierailu pieneläinklinikalla oli 80- luvulla. Nyt taitaa olla koko talo purettu.

Ville Huovinen aikoinaan organisoi laajan pillerien salakuljetuksen vankilaan, 50- luvulta 60- luvun alkuun. Taisi Villeä itseä kiinnostaa enemmän viina. Löytyihän pieneläinklinikan tiloista Huovisen kätköistä näinkin myöhään kuin 1976 Jaloviinapullo.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Clarence kirjoitti:
Pe Huhti 15, 2022 6:16 pm
Sörkkaa vastapäätä oli pieneläinklinikka. Yhtä synkän näköinen punainen tiilitalo mitä tien toisella puolella vankila. Sisäpuoli oli kuitenkin ainakin meille lämmin. Minun saksanpaimenkoiralla oli suurempi ongelma, josta juttelin eläinlääkärin kanssa. Sain vain ihmetellä eläinlääkärin kärsivällisyyttä tässä asiassa. Asiallinen olin itsekin, mutta niin moni lääkäri ei edes kuuntele kenenkään asiaa loppuun. Tämä vierailu pieneläinklinikalla oli 80- luvulla. Nyt taitaa olla koko talo purettu.

Ville Huovinen aikoinaan organisoi laajan pillerien salakuljetuksen vankilaan, 50- luvulta 60- luvun alkuun. Taisi Villeä itseä kiinnostaa enemmän viina. Löytyihän pieneläinklinikan tiloista Huovisen kätköistä näinkin myöhään kuin 1976 Jaloviinapullo.
No tässä pieneläinklinikan toimesta on minun yksi rottweiler lopetettu.Olin innokas koiraharrastaja aikoinaan ja minulla oli kaksi palkittua,opetettua rottista..Ne haki jälkiä ja olin opettanut ne mm.rauniokoiriksi..Entisen Hertsikan paloaseman kallioilla niitä koulutettiin.Toinen oli lähdössä Bosnian raunioille ruumita haistelemaan Suomen YK joukkojen kansa vaan sitten ei tarvinnutkaan,siis vain koira,en minä
Tässä samassa talossa mistä Clarence kertoi oli myöskin jokin sokeiden asuntola aikoinaan.
Olin maalaushommissa ko talossa n 80 luvulla ja menin kellariin pesemään pensseletä ym.Kellari oli pimeänä kun meni ,laitoin valot päälle ja voi vee,miten otti sydämestä kun siellä olikin muutama ukko pesulla pimeässä.Sitten vasta tajusin että ne ovatt sokeita.Mulla oli snadi darra päällä ja meinas pumppu tilttaa!


Ville Huovisesta sen verran että Ville tuli Pengerkadun Krimin asuntolaan noin 1972.Asui siellä ja sitten siitä tul i asuntolanhoitaja ja myöhemmin ns Krimin valvoja.Täällä leimattiin tätä vitun passia.Olen itse leimauttanut ruskeakantista passiani Huovisella ja tunsin ukon sittemmin muutenkin pirun hyvin.Rauhallinen,positiivisen oloinen,kannusti esim meikälästä+ oikeaan elämäntapaan.Vaikkakin varmaan tiesi että minunkin on lusimiseni lusittava ennenkuin opin.
Jälkeenpäin olen kuitenkin ihmetellyt että ei se kyllä ollut katuvaisen oloinen. Monta ruumista omallatunnolla.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Tai siis oikeammin Vilho Huovinen,ei Ville.Ei sitä koskaan Villeksi kutsuttu.Vaan aina Vilho.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Never kirjoitti:
Pe Huhti 15, 2022 9:05 pm
Tai siis oikeammin Vilho Huovinen,ei Ville.Ei sitä koskaan Villeksi kutsuttu.Vaan aina Vilho.
Kyl Vilho kulki puheissa molemmilla nimillä. Vaikka Vilho oli.
Riippui kuinka kukin oli sisäistänyt hänen nimensä. Jotkut Villeksi, paljon lusinut väki Vilhoksi.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Rundi kirjoitti:
Pe Huhti 15, 2022 9:25 pm
Never kirjoitti:
Pe Huhti 15, 2022 9:05 pm
Tai siis oikeammin Vilho Huovinen,ei Ville.Ei sitä koskaan Villeksi kutsuttu.Vaan aina Vilho.
Kyl Vilho kulki puheissa molemmilla nimillä. Vaikka Vilho oli.
Riippui kuinka kukin oli sisäistänyt hänen nimensä. Jotkut Villeksi, paljon lusinut väki Vilhoksi.
No varmaankin näin,mutta silloin tätä äijää minun tuttavapiirissä Kurvin kulmilla kunnioitettiin niin paljon että me kutsuimme herraa Vilhoksi.Ei tarvi kolmoismurhaajan kunnioittaa mutta me nuoret muutaman pikku ”saunareissun” tehneet kunnioitimme yli 20 suvea lusinutta sekä rundissa muutaman vuoden yhtäjaksoisesti ollutta ukkoa.Sen ymmärsimme että on outoa sieltä selviää järjissään. Ken on koskaan entisaikaan rundissa,kovennetulla ollut niin voi jotenkin tajuta miltä se voi tuntua. Huh huh.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Never kirjoitti:
Pe Huhti 15, 2022 9:05 pm
Tai siis oikeammin Vilho Huovinen,ei Ville.Ei sitä koskaan Villeksi kutsuttu.Vaan aina Vilho.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Juupa juu! Oma Villeksi kutsumisen syy lienee, etten tuntenut Vilhoa, vaan kirjan kautta Ville. Toinen syy; en ole paljoa lusinut.
Viimeksi muokannut Clarence, Pe Huhti 15, 2022 10:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Joo,pisin kakku on mulla ollut vain 3 v 8 kk kuria.Loput seistsemän+ kertaa vielä pienempiä.Eli en ala retostelemaan.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Clarence kirjoitti:
Pe Huhti 15, 2022 9:45 pm
Never kirjoitti:
Pe Huhti 15, 2022 9:05 pm
Tai siis oikeammin Vilho Huovinen,ei Ville.Ei sitä koskaan Villeksi kutsuttu.Vaan aina Vilho.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Juupa juu! Oma Villeksi kutsumisen syy lienee, etten tuntenut Vilhoa, vaan kirjan kautta Ville. Toinen syy; en ole paljoa lusinut.
Miksi muokkasit viimeisen vapauspassisi lukemat?

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Never kirjoitti:
Pe Huhti 15, 2022 10:07 pm
Clarence kirjoitti:
Pe Huhti 15, 2022 9:45 pm
Never kirjoitti:
Pe Huhti 15, 2022 9:05 pm
Tai siis oikeammin Vilho Huovinen,ei Ville.Ei sitä koskaan Villeksi kutsuttu.Vaan aina Vilho.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Juupa juu! Oma Villeksi kutsumisen syy lienee, etten tuntenut Vilhoa, vaan kirjan kautta Ville. Toinen syy; en ole paljoa lusinut.
Miksi muokkasit viimeisen vapauspassisi lukemat?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Oranssikantinen viimeinen vapauspassi on vieläkin tallella. Miksi sen lukemat olisi oltava esillä?

Vastaa Viestiin