Vankilassa oloa ja kulttuuria

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Rundi
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Tiukkameno kirjoitti: Ti Helmi 01, 2022 3:01 pm Rundi, laitoin yv, ei tainnu tulla perilla, pistäpä dataa tännekinpäin. Tiiä vaikka tehtäs kirjakauppaa.
Tarkasta sinun yksityisviesti asetukset.
Eilen lähetin viestiä, ei näy missään?
Asetuksissa voi olla esto, koska nyt en pysty lähettämään YV viestiä sinun nimmarille.
Tiukkameno
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 3:39 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Tiukkameno »

Nyt pitäs tulla läpi.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Rundin kirjoittamasta kirjasta täällä ollut kiinnostusta ja puhetta. Itse olen lukenut kirjan. Luettavaa tekstiä ja sen elävöitti se, että tunsi tai tiesi monia kirjassa olleita henkilöitä. Yhden reilu metrin päästä, 16- vuotta tuomiota ja jonka vartija tulisi ampumaan vuosia myöhemmin.
Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Clarence kirjoitti: Ke Helmi 02, 2022 4:46 pm Rundin kirjoittamasta kirjasta täällä ollut kiinnostusta ja puhetta. Itse olen lukenut kirjan. Luettavaa tekstiä ja sen elävöitti se, että tunsi tai tiesi monia kirjassa olleita henkilöitä. Yhden reilu metrin päästä, 16- vuotta tuomiota ja jonka vartija tulisi ampumaan vuosia myöhemmin.
Jotenkin vaan ajattelen että sinä Clarence,Rundi ja minä olemme 60-luvun lopun -70 luvun viiimeisiä elossa olevia vanhoja muistelijoita.Kukaan meistä ei ole ylpeä mitä tuli tehtyä mutta ollaan ylpeitä siitä että selvittiin.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Never kirjoitti: Ke Helmi 02, 2022 6:43 pm
Clarence kirjoitti: Ke Helmi 02, 2022 4:46 pm Rundin kirjoittamasta kirjasta täällä ollut kiinnostusta ja puhetta. Itse olen lukenut kirjan. Luettavaa tekstiä ja sen elävöitti se, että tunsi tai tiesi monia kirjassa olleita henkilöitä. Yhden reilu metrin päästä, 16- vuotta tuomiota ja jonka vartija tulisi ampumaan vuosia myöhemmin.
Jotenkin vaan ajattelen että sinä Clarence,Rundi ja minä olemme 60-luvun lopun -70 luvun viiimeisiä elossa olevia vanhoja muistelijoita.Kukaan meistä ei ole ylpeä mitä tuli tehtyä mutta ollaan ylpeitä siitä että selvittiin.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kyllä se Never pitkälti näin on. Eipä entisyydessä ole paljoakaan kerskaamista, ja sieltä on vaikea nousta ja päästä kuvioista irti. Juttelin tuossa jokin aika sitten Helsingissä kodittomana olleen nuoren miehen kanssa. Ei todellakaan kaksista. Rappioromantiikka on pahaa huuhaata, jota on liikkeellä. Nuorilla, ketkä ihailevat syrjäytyneitä on hyvä valoittaa realiteettejä. Uskovatko sen tai ei. Jotenkin tuntuu, että nykyään ongelmanuoret ovat paljon rikkinäisempiä mitä ennen oli Nupiksessa. Eli usealla heillä näyttää lapsilisät vaihtuvan eläkkeeseen.

Yksi entinen hörhö tulee aina välillä vastaan. Henkirikoksesta jo 50- luvulla ollut hörhö ei tunnista minua. Yli 40- vuotta sitten asuttiin vähän aikaa samassa sellissä. Vankilassa puheli kuinka aiemmin kuljetettiin jalkaraudoissa. En viitsi mennä kysymään muistaako, eikä ole aihettakaan. Tapaus erikseen ovat nimensä vaihtaneet ja jonnekin piiloutuneet ex- konnat. He kuuluvatkin sakkiin, kenen kanssa ei olisi muutenkaan asiaa.
Rundi
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Never kirjoitti: Ke Helmi 02, 2022 6:43 pm
Clarence kirjoitti: Ke Helmi 02, 2022 4:46 pm Rundin kirjoittamasta kirjasta täällä ollut kiinnostusta ja puhetta. Itse olen lukenut kirjan. Luettavaa tekstiä ja sen elävöitti se, että tunsi tai tiesi monia kirjassa olleita henkilöitä. Yhden reilu metrin päästä, 16- vuotta tuomiota ja jonka vartija tulisi ampumaan vuosia myöhemmin.
Jotenkin vaan ajattelen että sinä Clarence,Rundi ja minä olemme 60-luvun lopun -70 luvun viiimeisiä elossa olevia vanhoja muistelijoita.Kukaan meistä ei ole ylpeä mitä tuli tehtyä mutta ollaan ylpeitä siitä että selvittiin.
Missään nimessähän niistä ei ole, eikä voi olla ylpeä. Siitä ajasta.
Mutta paremminkin on ajansaatossa alkanut katsoa itseään peilistä ylpeänä, joskus jopa ihmetellen, mitä tapahtui, että sieltä irtaantui.
Itsellä loksahti yksi pala paikoilleen, että vain aloin suorittaa siviiliä kuin olisin tehnyt sitä aina. Vaati vuosia etääntyä ja etääntyä, eikä se käynyt aivan kivuttomasti ja kommelluksiakin sattui. Mutta niin se elämä eteni.


Totta kai ajattelutavan muutoskin on tosi tärkeä seikka ja asenne, uusi asenne tähdätä muuhun kuin jäädä siihen itseaiheutettuun kierteeseen.
Välimatka päihteisiin plussaa ja useampien kohdalla varma edellytys pysyä niistä erossa kokonaan.
Varmaan vieläkin olisi elossa meidän aikaisia konnia, jos olisivat jättäneet päihteet kokonaan ja "miehistyneet".

Kyllä nykyaikana elämän hektisyys ja monilla lähes täydellinen kärsimättömyys on henkisen elämän surmanloukku. Myös siviili-ihmisillä.
Kun täydellinen kärsimättömyys on integroituna nykynuoren ja päihdeongelmaisen persoonaan, eihän siitä seuraa mitään hyvää.
Monet eivät ehdi aloittaa edes lusimis-uraa kun kuolevat sekakäyttöön ennenaikaisesti.
Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Knobster kirjoitti: Ti Helmi 01, 2022 2:49 pm Laitatko myös Rundi viestiä kirjasta. Ja Clarence, kerrotko mulle mitä ovat lämmittäjien sellit

Moikka,Clarencen voi vastata sulle paremmin mut kun esim itse olin 60-luvun puolivälin jälkeen Nupiksessa niin siellä lämmittäjä kuului henkilökuntaan.Sellit oli tosi kylmiä ,ei ollut keskuslämmitystä.Minunkin selliin tuli lämpöä semmoisen putken kautta sit kun lämmittäjä oli pannut tulet pannuhuoneeseen
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Never kirjoitti: Ke Helmi 02, 2022 11:35 pm
Knobster kirjoitti: Ti Helmi 01, 2022 2:49 pm Laitatko myös Rundi viestiä kirjasta. Ja Clarence, kerrotko mulle mitä ovat lämmittäjien sellit

Moikka,Clarencen voi vastata sulle paremmin mut kun esim itse olin 60-luvun puolivälin jälkeen Nupiksessa niin siellä lämmittäjä kuului henkilökuntaan.Sellit oli tosi kylmiä ,ei ollut keskuslämmitystä.Minunkin selliin tuli lämpöä semmoisen putken kautta sit kun lämmittäjä oli pannut tulet pannuhuoneeseen
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tässä on jotain luettu väärin. En ole kirjoittanut "lämmittäjien sellistä".

Rikosraportissa tuli Ruotsin lähiöistä, jotka ovat vaarallisia. Olimme Tukholmassa yhdessä sen lähiössä, ja nyt menossa Tukholman keskustaan. Puhelin soi, ja vastasin. Tuttu mies pyysi meitä Södertäljeen, antaen asunnolle ajo-ohjeet. Tukholman keskustasta ajoimme illalla tuon 35 km Södertäjeen ja sen lähiöön nimeltä Ronna. En tiennyt, että Ronna on Södertäljen ja yksi koko Ruotsin pahimmista lähiöistä. Jäimme sinne ainakin seuraavaan päivään. Parempi kun ei tiennyt paikan mainetta kuin vasta jälkeenpäin, toisaalta sillä tiedolla tuolloin ei ollut merkitystä.
Rundi
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Clarence kirjoitti: To Helmi 03, 2022 12:44 am
Never kirjoitti: Ke Helmi 02, 2022 11:35 pm
Knobster kirjoitti: Ti Helmi 01, 2022 2:49 pm Laitatko myös Rundi viestiä kirjasta. Ja Clarence, kerrotko mulle mitä ovat lämmittäjien sellit

Moikka,Clarencen voi vastata sulle paremmin mut kun esim itse olin 60-luvun puolivälin jälkeen Nupiksessa niin siellä lämmittäjä kuului henkilökuntaan.Sellit oli tosi kylmiä ,ei ollut keskuslämmitystä.Minunkin selliin tuli lämpöä semmoisen putken kautta sit kun lämmittäjä oli pannut tulet pannuhuoneeseen
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tässä on jotain luettu väärin. En ole kirjoittanut "lämmittäjien sellistä".

Krobster tarkoitti varmaan tätä jonka itse kirjoitin aiemmin sinne iltamiljöö kuvaan:
""Siiven kellarissa oli eristyssellit, rundit, matkasellit, lämmittäjien selli ja 2 selliä putsareille."

- Kellarissa tosiaan oli lämmittäjille oma selli tehty kahdesta matkasellistä. Heillä oli muistaakseni oma vessakin.
Lämmittäjiä oli 3. Kolmivuorotyöt. Kellarikerroksen puolivälissä oli ovi, jonka takana portaat alas pannuhuoneosastolle, josta hoitui koko Sörkan lämmitys. Muistaakseni oli jo keskuslämmitys, että työ oli mittareiden vahtaamista.
Pannuhuoneesta meni lämpökanaali muurin kohti Kyläsaarta. Sen kautta oli joitakin pakoja ja joukko pakoja. Viimeisimmän 3 - 4 miehen paon jälkeen kanaalin puoliväliin oli hitsattu teräs kalteriseinä.
Knobster
Theo Kojak
Viestit: 1126
Liittynyt: To Loka 08, 2020 10:19 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Knobster »

Kiitos! Sekoitin tosiaan kirjoittajat.
Mopo-Ukko
Lauri Hanhivaara
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Joulu 18, 2019 11:52 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Olin -80 luvulla Konnulla lämmittäjänä navetan kattilalla,sahalla oli toinen.Kolmessa vuorossa oltiin ja yöksi sai eväät matkaan.Pamppu kävi tunnin välein kurkistamassa ettei olla lähdetty lomille,nukahdettu tai tiputtu kattilaan.Lattiassa luukku,ei kaiteita,halkoja meni aina kuutio kerralla.Halkoja pinottiin ajan kuluksi ja puoli pakolla väliajat.Muuten asuttiin ihan normi osastolla avopuolella,päivällä sai nukkua johtuen vuorotyöstä.Olen varmaan kymmenkunta vuotta nuorempi kuin nämä vanhemmat muistelijat mutta tuttua tarinaa heidänkin jutut joita on mukava lukea näin jälkikäteen,herättävät myös muistoja jotka on jo muuten unohtunut.
A.Capone
Poliisikoira Rex
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Elo 04, 2020 11:01 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja A.Capone »

Eilen tuli Rundin kirja postilaatikkoon. Oon lukenut sitä puoleenväliin ja suosittelen kovasti muitakin hankkimaan ko.kirjan. Hienoa ajankuvaa ja mielenkiintoista tarinointia!!!
Ziisus
Scooby-Doo
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Loka 06, 2010 10:52 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Ziisus »

A.Capone kirjoitti: La Helmi 05, 2022 7:28 pm Eilen tuli Rundin kirja postilaatikkoon. Oon lukenut sitä puoleenväliin ja suosittelen kovasti muitakin hankkimaan ko.kirjan. Hienoa ajankuvaa ja mielenkiintoista tarinointia!!!
Minä sain myös omani. Vielä en ole ehtinyt yhtään lukemaan mutta odotan innolla. Lisää näitä!
Ziisus
Scooby-Doo
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Loka 06, 2010 10:52 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Ziisus »

Ziisus kirjoitti: La Helmi 05, 2022 11:07 pm
Minä sain myös omani. Vielä en ole ehtinyt yhtään lukemaan mutta odotan innolla. Lisää näitä!
Clarence?
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Ziisus kirjoitti: Su Helmi 06, 2022 2:25 am
Ziisus kirjoitti: La Helmi 05, 2022 11:07 pm
Minä sain myös omani. Vielä en ole ehtinyt yhtään lukemaan mutta odotan innolla. Lisää näitä!
Clarence?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Niin mitä?
Vastaa Viestiin