Vankilassa oloa ja kulttuuria

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Rundi
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Ziisus kirjoitti: La Helmi 05, 2022 11:07 pm
A.Capone kirjoitti: La Helmi 05, 2022 7:28 pm Eilen tuli Rundin kirja postilaatikkoon. Oon lukenut sitä puoleenväliin ja suosittelen kovasti muitakin hankkimaan ko.kirjan. Hienoa ajankuvaa ja mielenkiintoista tarinointia!!!
Minä sain myös omani. Vielä en ole ehtinyt yhtään lukemaan mutta odotan innolla. Lisää näitä!
Katsotaan jatkoa. Ainakin aloitettu :D
Entisiäkin vielä muutama, joita myyn myös suoraan ja edullisesti.
Ziisus
Scooby-Doo
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Loka 06, 2010 10:52 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Ziisus »

Clarence kirjoitti: Su Helmi 06, 2022 7:35 am
Ziisus kirjoitti: Su Helmi 06, 2022 2:25 am
Ziisus kirjoitti: La Helmi 05, 2022 11:07 pm
Minä sain myös omani. Vielä en ole ehtinyt yhtään lukemaan mutta odotan innolla. Lisää näitä!
Clarence?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Niin mitä?
Sinullakin niin hyviä tarinoita täällä jotta varmaan yhden kirjan edestä tulisi sinultakin tarinaa :)
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Putsari oli vankilassa se mieluisin työ, sekä opiskelu. Pamppu sanoi: Clarence, tule niin mennään. Jokin maton riepu piti viedä, enkä tuolloin tiennyt minne. Menimme portille ja siitä ulos. Kääntyessä oli edessä henkilökunnan, kai joskus siinä asuneen johtajan talo. Muitakin, mutta pienempiä taloja oli muutama. Paksuja puita ja vehmasta oli tuolla kohdalla. Pamppu otti matto rievun ja käski odottaa vanhan saunan edessä. Mietin; mitä ihmettä tuo ukko nyt meinaa, tällainen ei ole vartijan tapaista. Olin täysin yksin ja siitä juoksuun. Ei, minua ei saanut liikkeelle kirveelläkään. Toiset ajatukset tulivat mieleen, mikä on tämän kaiken motiivi?

Pampun pian tullessa lähdimme kulkemaan verstaiden takaa sitä sivuten. Puuseppien kohdalla pamppu avasi sen takaoven ja siitä sisälle. En ollut koskaan aiemmin käynyt tämän talon puusepänverstaalla. Siitä sitten puuseppien läpi ja pihan halki ovelle, mistä pääsi päärakennukseen sisälle. Mietin yhä tätä hyvin outoa asiaa. Pamppu päästi minut kerroksille ja osastolle, itse meni menojaan. Olisiko todella koittanut lavastaa karkausyritystä verukkeella, että yritin karata? Toisaalta täytyy olla taitava ampumaan liikkuvaa. Tämä pamppu oli tunari, ja usein tunareilla on onnea. Onnittelin itseä, kun en lähtenyt mihinkään.

Kerran ulkoilun alkaessa sama pamppu ei ollut huolellinen. Luki kopissa vangeille suunnattua ja tilattua Helsingin Sanomaa. Olin ensimmäisten joukossa ja näin kun tämä koitti sulloa Hesaria poveen. Myöhemmin laittoivat tähän valvontakoppiin tummennetut ikkunat, ettei sisälle edes nähnyt montako vartijaa siellä oli ja mitä tekivät.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Pantapoikia olen joitakin tavannut, yhden kuntosalilla. Älykellon näköinen laite, josta tietämätön ei päällepäin näe mikä se on. Yksi pantavanki tuli tänään lisää. En jaksa uskoa, että kaikki menee kuten ovat sopineet. Tapahtuu rikkomus, josta pantavanki syyttää jotain muuta, tai koittaa järkeistävin syin esittää omaa viattomuuttaan. Eiköhän tuon järkipuhetta ole kuultu jo tarpeeksi vuosien varrella.

Joitakin vuosia sitten ennen koronaa yksi pantapoika sai kulkea harrastustoiminnassa. Hänet oli jotenkin unohdettu ja aika oli tipalla. Sanoin hyppää kyytiin niin heitän sinut asunnollesi. Tipalle meni, mutta kerkesi.
Rundi
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Clarence kirjoitti: Ma Helmi 07, 2022 10:56 pm Pantapoikia olen joitakin tavannut, yhden kuntosalilla. Älykellon näköinen laite, josta tietämätön ei päällepäin näe mikä se on. Yksi pantavanki tuli tänään lisää. En jaksa uskoa, että kaikki menee kuten ovat sopineet. Tapahtuu rikkomus, josta pantavanki syyttää jotain muuta, tai koittaa järkeistävin syin esittää omaa viattomuuttaan. Eiköhän tuon järkipuhetta ole kuultu jo tarpeeksi vuosien varrella.

Joitakin vuosia sitten ennen koronaa yksi pantapoika sai kulkea harrastustoiminnassa. Hänet oli jotenkin unohdettu ja aika oli tipalla. Sanoin hyppää kyytiin niin heitän sinut asunnollesi. Tipalle meni, mutta kerkesi.
Seitsemisen vuotta sitten Juhannuksena näin mökkikunnan tanssilavalla tanssitettavan naisia, joilla puoli legginssejä eli nilkka paljaana. Tai vastaavia housuja. Ainakin yhdellä oli nilkkakotelo, jossa ilmeisesti kännykkä ja rahaa.
Mutta sitten iski silmään, että kahdella naisista oli "ihme viritys" nilkoissaan, selvät mokkulat. Olin jo kuullut, että pantavalvontaa on ja maakunnan vankilakaan ei ollut kovin kaukana. Päättelin, että pannat ja lomilla tai koevapaudessa.
Riemukkaasti tanssivat. Hakua koko ajan.

Viikko pari myöhemmin tuli mainittua kylillä jossain keskustelussa, että tulipahan juhannuksena katsastettua paikallinen tanssimesta, ei kovin yleisöä vetävä enää, että ilmeisesti lava- ja kilpatanssijoita suurin osa.
Silloin kuulin, että pari paikkakunnan naista oli ollut lomalla vankilasta ja tanssimassa. Itselle ei edes niiden naisten nimet sanoneet mitään. Alle neli kymppisiä kun itse olin jo osapäivä seniori, tosin työelämässä vielä.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Olen etsinyt ja koittanut hakea loistavaa pakinaa, jonka kauan sitten luin vankilassa. Muistan juonen kutakuinkin. Kysyin Matti "Kid" Hytöseltä asiaa. Hän oli kirjoittanut joskus vastaavan, mistä en osaa sanoa onko sama.

Tapahtumat sijoittuvat 60- 70- luvun vaihteeseen. Siinä vanki poliisi Volgalla käy Keski-Suomessa käräjäkierroksella. Volga oli ennen suhteellisen yleinen poliisissa ja taksissa. Tämä käräjäkierroksen aikana mies petti ja huijasi kaikkia mitä vaan pystyi. Haapamäeltä sitten vietiin vaihtojen kautta Vaasan lääninvankilaan. Siellä matkasellissä teki kauppaa ja petti, nauraa hykerrellen: Hän on susi, Inarin yksinäinen susi, eikä kukaan voi mitään. Joku sai Vaasan matkasellissä turpaankin tämän suden vuoksi. Kauppasi Pentobromitaaleja, taisi myös tehdä kellokauppaa.

Susi vietiin Kakolaan, yhä itseään täynnä, kuka nyt voi mitään kun hän on Inarin mahtava susi! Asettui Kakolaan ja sellikaveriksi sai nuoren vangin. Yhdessä söivät pillereitä ja ukko oli kovana, onhan kyseessä Inarin susi, voittamaton. Näissä tunnelmissa hän alkoi lähennellä poikaa. Poika ei ollut asiasta samaa mieltä, ja kertoi sen. Inarin susi oli sitkeä. Poika otti selliveitsen ja iski sen Inarin suden sisuksiin. Susi joutui sairaalaan. Herättyään operaatioista Susi säikähti ja alkoi pelätä. Pelko kasvoi; mitä sanovat tästä episodista miehet Kakolassa, ja takuulla eivät ainakaan hyvää, ja sinne siirto on kohta edessä.
Tiukkameno
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 3:39 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Tiukkameno »

Joo, kyllä se on yks pieti kun hommat kusee niin naama menee. Vaikka nykyään on osastoitu vankiloita kyllä siellä viesti kulkee.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Nupiksesta pääsi yksi vanki tuomion lopulla kahdeksi viikoksi Järvenpään sosiaalisairaalaan. Vangilla täytyi olla aine- tai päihdeongelma. Tämä kaksi viikkoa Järvenpäässä vietetty aika oli tuomiosta pois, eli lusia sosiaalisairaalassa sitä. Itsellä oli pitkä tuomio ja kuultua tästä mahdollisuudesta juttelin siitä talon psykologille. Hän oli myönteinen pääsylle sinne. Yksi vanki minua ennen pullahti sieltä pois, ja kohta olisi minun vuoro. Vuoron tullessa kohdalle tein päätöksen, etten lähdekään tuonne, vaan olen Nupiksessa tuomion loppuun. Niin myös tein.

Onhan sitä nuorena vaikka mitä kokeillut ja humalat juotu, mutta koskaan ei minusta tullut alkoholistia tai narkkaria. Korkkasin kyllä, mutta mitään ryyppyputkia ei ollut. Lähinnä humalassa tehtyjä töppäyksiä joskus, kuten tämä Keravan ja siellä Nupiksen reissu. Lähdin ostamaan kitaraa ja se reissu kesti reilusti toista vuotta. Täällä on Nupiksessa olleita, niin voisitte kertoa oliko teidän aikana tämä Järvenpään mahdollisuus?
Rundi
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Clarence kirjoitti: Pe Helmi 11, 2022 1:01 am Nupiksesta pääsi yksi vanki tuomion lopulla kahdeksi viikoksi Järvenpään sosiaalisairaalaan. Vangilla täytyi olla aine- tai päihdeongelma. Tämä kaksi viikkoa Järvenpäässä vietetty aika oli tuomiosta pois, eli lusia sosiaalisairaalassa sitä. Itsellä oli pitkä tuomio ja kuultua tästä mahdollisuudesta juttelin siitä talon psykologille. Hän oli myönteinen pääsylle sinne. Yksi vanki minua ennen pullahti sieltä pois, ja kohta olisi minun vuoro. Vuoron tullessa kohdalle tein päätöksen, etten lähdekään tuonne, vaan olen Nupiksessa tuomion loppuun. Niin myös tein.

Onhan sitä nuorena vaikka mitä kokeillut ja humalat juotu, mutta koskaan ei minusta tullut alkoholistia tai narkkaria. Korkkasin kyllä, mutta mitään ryyppyputkia ei ollut. Lähinnä humalassa tehtyjä töppäyksiä joskus, kuten tämä Keravan ja siellä Nupiksen reissu. Lähdin ostamaan kitaraa ja se reissu kesti reilusti toista vuotta. Täällä on Nupiksessa olleita, niin voisitte kertoa oliko teidän aikana tämä Järvenpään mahdollisuus?
Kyseisellä "sairaalalla" on monipolvinen historia. https://www.paihdesairaala.fi/paihdesai ... -historiaa
Kyseisillä kulmillakin asuneena tiedän siitä jotakin ja aina sinne joutui / hakeutui / pääsi joku tuttu tai tutun tuttu.
Asiakkaitahan siellä oli eri lähetteillä tai itse maksettuna ympäri Suomen vielä 70 luvun puolen välin jälkeen.
Minulla on joku mielikuva ja jotakin kuulin, että 80 - luvulla sinne olisi perustettu myös huumepuolen yksikkö narkkareille.
On saattanut olla kauemminkin. 70-luvulla sen johtava lääkäri oli usein esillä etenkin lehdistössä "joidenkin hoitomuotojen edelläkävijänä"
Haastateltiin varmaan televisiossakin joskus.

""Päihdesairaala"
Päihdesairaala (ent. Järvenpään sosiaalisairaala) on Suomen ainoa riippuvuusongelmien hoitoon erikoistunut sairaala. Sairaala sijaitsee Järvenpään Haarajoella. Se on A-klinikka Oy:n palvelu.
Päihdesairaalaan voivat hakeutua hoitoon erilaisista riippuvuuksista kärsivät henkilöt ja heidän läheisensä kaikkialta Suomesta. Palveluihin sisältyvät katkaisu- ja vieroitushoito, päihdekuntoutus, perhekuntoutus, lääkkeetön yhteisöhoito sekä työ- ja toimintakyvyn arviointi. Asiakaspaikkoja on 90.
Sairaala on toiminut vuodesta 1951 lähtien, ensin valtion laitoksena ja vuosina 1994–2017 osana A-klinikkasäätiön palvelukokonaisuutta.""
Nessit
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Syys 28, 2012 6:27 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Nessit »

Clarence kirjoitti: Pe Helmi 11, 2022 1:01 am Nupiksesta pääsi yksi vanki tuomion lopulla kahdeksi viikoksi Järvenpään sosiaalisairaalaan. Vangilla täytyi olla aine- tai päihdeongelma. Tämä kaksi viikkoa Järvenpäässä vietetty aika oli tuomiosta pois, eli lusia sosiaalisairaalassa sitä. Itsellä oli pitkä tuomio ja kuultua tästä mahdollisuudesta juttelin siitä talon psykologille. Hän oli myönteinen pääsylle sinne. Yksi vanki minua ennen pullahti sieltä pois, ja kohta olisi minun vuoro. Vuoron tullessa kohdalle tein päätöksen, etten lähdekään tuonne, vaan olen Nupiksessa tuomion loppuun. Niin myös tein.

Onhan sitä nuorena vaikka mitä kokeillut ja humalat juotu, mutta koskaan ei minusta tullut alkoholistia tai narkkaria. Korkkasin kyllä, mutta mitään ryyppyputkia ei ollut. Lähinnä humalassa tehtyjä töppäyksiä joskus, kuten tämä Keravan ja siellä Nupiksen reissu. Lähdin ostamaan kitaraa ja se reissu kesti reilusti toista vuotta. Täällä on Nupiksessa olleita, niin voisitte kertoa oliko teidän aikana tämä Järvenpään mahdollisuus?
Minulla yksi hyvinkin tuttu kaveri oli useamman viikon tuolla Järvenpäässä, talon lekurilta sai lähetteen. Kehui paikkaa oikein hyväksi, ja mikä tärkeintä sai siellä sillä kertaa viilattua koukusta väkäsen pois ja lusi loppuun selvänä.
No, sitten aikanaan lähti ralli uudestaan käyntiin ja monttuun meni maksa ja munuaiset riekaleina.
Nessit
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Syys 28, 2012 6:27 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Nessit »

Rundi kirjoitti: Ke Helmi 09, 2022 10:55 am
Clarence kirjoitti: Ma Helmi 07, 2022 10:56 pm Pantapoikia olen joitakin tavannut, yhden kuntosalilla. Älykellon näköinen laite, josta tietämätön ei päällepäin näe mikä se on. Yksi pantavanki tuli tänään lisää. En jaksa uskoa, että kaikki menee kuten ovat sopineet. Tapahtuu rikkomus, josta pantavanki syyttää jotain muuta, tai koittaa järkeistävin syin esittää omaa viattomuuttaan. Eiköhän tuon järkipuhetta ole kuultu jo tarpeeksi vuosien varrella.

Joitakin vuosia sitten ennen koronaa yksi pantapoika sai kulkea harrastustoiminnassa. Hänet oli jotenkin unohdettu ja aika oli tipalla. Sanoin hyppää kyytiin niin heitän sinut asunnollesi. Tipalle meni, mutta kerkesi.
Seitsemisen vuotta sitten Juhannuksena näin mökkikunnan tanssilavalla tanssitettavan naisia, joilla puoli legginssejä eli nilkka paljaana. Tai vastaavia housuja. Ainakin yhdellä oli nilkkakotelo, jossa ilmeisesti kännykkä ja rahaa.
Mutta sitten iski silmään, että kahdella naisista oli "ihme viritys" nilkoissaan, selvät mokkulat. Olin jo kuullut, että pantavalvontaa on ja maakunnan vankilakaan ei ollut kovin kaukana. Päättelin, että pannat ja lomilla tai koevapaudessa.
Riemukkaasti tanssivat. Hakua koko ajan.

Viikko pari myöhemmin tuli mainittua kylillä jossain keskustelussa, että tulipahan juhannuksena katsastettua paikallinen tanssimesta, ei kovin yleisöä vetävä enää, että ilmeisesti lava- ja kilpatanssijoita suurin osa.
Silloin kuulin, että pari paikkakunnan naista oli ollut lomalla vankilasta ja tanssimassa. Itselle ei edes niiden naisten nimet sanoneet mitään. Alle neli kymppisiä kun itse olin jo osapäivä seniori, tosin työelämässä vielä.
Näistä pannoista tuli juttu mieleen. Sukulaismies kun sai nilkkarenkaan ja kotiintuloajat, niin tuli mutka matkaan. Niillä oli paritalo mikä oli rakennettu osin kallioon maan alle, eikä siellä alakerrassa ollut siihen aikaan edes kännykällä kenttää. Se yritti selvittää miten pannan signaali toimii siellä alhaalla ja ainakaan autonavigaattori ei löytänyt yhteyttä kellarista. Varmuuden vuoksi se ei sitten sinne alas mennyt kun käymään, joten puolikämppää jäi niin kun käyttämättä, roudasi telkkarinkin keittiön pöydälle(tv-huone oli alhaalla).
En tiedä miten noi signaalit nykyään toimi, onko samanlaisia ongelmia.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Vankilassa kannustettiin urheiluun, myös sen katsomiseen. Olin sijoitusvankilasta toisesta vankilassa viikonpäivät matkasellissä. Tämä olo sijoittui olympialaisten aikaan. Myös me matkaselliläiset pääsimme katsomaan kisoja televisiosta, mistä lähinnä olleen osaston vangit sitä katsoivat.

Sellainen ikävä asia oli, etten ennen reissua ottanut tarpeeksi kahvia matkaan ja se loppui. Puhelin asiasta putsarille, kuka oli pinnallisesti tuttu. Hän toi pari kahvipussia, jota talo jakoi sunnuntaisin. Yhdestä pussista sai yhden kupin. Tuon viikon aikana kävin apulaisjohtajassa. Sinne mennessä näin tutun miehen. Hän sanoi: Olisit tullut vähän aikaisemmin, olisit nähnyt tapauksen. Tällä ajalla tutkintavanki oli hirttäytynyt. Jälkeenpäin kuulin hirttäytyneen sellikaverilta, että hän töihin mennessä oli kertonut vartijalle, että katsoo tarkemmin, sillä sellikaverin päänuppissa ei ollut kaikki kohdillaan. No, eihän pamppu vankia välttämättä usko, ja tämä pääsi tapahtumaan.

Juna oli lähdössä illalla etelämmäksi, joten meidät sinne menevät koottiin samaan matkaselliin. Samaan matkaselliin tuotiin myös 15- vuotias vilkas mustalaispoika Vartti. Oli jossain putkassa polttanut kätensä. Hän oli tuolloin selvästi itseäni nuorempi. Jälkeenpäin tästä nuoresta kyllä kuuli juttua. Nämä siirtokuljetukset käräjäreissujen tai muusta asiasta olivat raskaita ja tympeitä.
Knobster
Theo Kojak
Viestit: 1128
Liittynyt: To Loka 08, 2020 10:19 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Knobster »

Kiitokset Rundi kirjasta! Perille tuli, lukunautinto alkakoot. Tämän ketjun olen lukenut jo niin monesti, mutta onneksi uusia kirjoituksia tulee tiheään tahtiin :) Suuret kiitokset kaikille kirjoittajille.
Rundi
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Kyllä sijoitusvankiloissa, myös työpäivinä työnjohtajat pyrkivät järjestämään, että oli mahdollisuus katsoa tärkeitä kisoja,
sekä tärkeitä lajeja niin talvi- kuin kesäkisoissakin. Ainoastaan lääninvankiloissa mahdollisuutta oli harvemmin, ellet ollut töissä ja avolla.
- 76 alkutalvesta Nokalla työmestari toi mustavalko matka-tv:n verstaalle ja pääsimme katsomaan mm. Suomen viestihiihdon.

Myöhemminhän lähestyttäessä 80-lukua telkkarit alkoivat yleistymään vangeilla, joten ei niitä ollut kuin avo-osastojen pääty auloissa.
En muista, että Sörkan yöselleillä (puoli-avo) olisi ollut, ellei ollut omaa lötköä.
Rundi
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Knobster kirjoitti: Pe Helmi 11, 2022 9:53 pm Kiitokset Rundi kirjasta! Perille tuli, lukunautinto alkakoot. Tämän ketjun olen lukenut jo niin monesti, mutta onneksi uusia kirjoituksia tulee tiheään tahtiin :) Suuret kiitokset kaikille kirjoittajille.
Kiitos. Hyvä, että tuli perille. Vaikeasti kadotakaan, kun nykyään pystyy toimittamaan lähetysseurannalla.
Vastaa Viestiin