Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden ajan

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
KZA
Remington Steele
Viestit: 248
Liittynyt: Ti Touko 12, 2015 8:33 pm
Paikkakunta: Kehä 3 ulkopuolella

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja KZA »

putsari kirjoitti:
Nyt kerron sinulle yllätyksen; hiuksista repiminen ja remmillä hakkaaminen ovat rikoslain mukaista pahoinpitelyä. Haluaisitko ettei ole? Että satunnainen ohikulkija saisi laillisesti repiä sinua hiuksista ja antaa remmistä?
Kyllä saisi jos teen jotain kiellettyä ja väärää!
Suattaaha se olla mut suattaa olla olemattakii...
putsari
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4716
Liittynyt: Su Loka 22, 2017 8:04 pm

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja putsari »

KZA kirjoitti:
putsari kirjoitti:
Nyt kerron sinulle yllätyksen; hiuksista repiminen ja remmillä hakkaaminen ovat rikoslain mukaista pahoinpitelyä. Haluaisitko ettei ole? Että satunnainen ohikulkija saisi laillisesti repiä sinua hiuksista ja antaa remmistä?
Kyllä saisi jos teen jotain kiellettyä ja väärää!
Sinä tietysti itse määrittelisit mikä on sinulle kiellettyä ja sallittua? :roll:

Mutta ilmeisesti lapsen pahoinpitelyn hyväksyviä on yllättävän monta. Toivottavasti eivät samat ole kauhistelemassa taas kun joku on pahoinpidellyt vaimonsa, tai vaikka Ahmed repinyt hiuksista ja vaatinut pimppaa.

Väkivalta ei jätä lapseen vain mustelmia
http://www.haaste.om.fi/fi/index/lehtia ... elmia.html
Karvasvarvas kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 3:55 pm
Mc Mafia kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 8:43 am Ei, 4 000 000 000 x 0,022 = 88 000 000
Lasket 2,2 % todennäköisyydellä.
PoliisimestariSisu
Rico Tubbs
Viestit: 1230
Liittynyt: To Elo 14, 2014 6:41 pm

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja PoliisimestariSisu »

Scilla kirjoitti:On jännä törmätä aina ajoittain ihmisiin, jotka hyväksyvät väkivallan lapsia kohtaan.
Hyväksytäänkö se sitten puolisoltakin?
Itse en hyväksyisi, jos mieheni repisi minua hiuksista/tukistaisi, antaisi luunappeja, risulla tai remmillä perseelle, eristäisi rangaistuksena muusta perheestä ym.
Sama asia, paitsi että lapsi on vielä paljon puolustuskyvyttömämpi kuin aikuinen. Aikuiselle ihmiselle sanottaisiin, että tuollaisesta suhteesta pitää lähteä pois, ihmetellään miten tyhmiä ovat ne jotka sellaiseen suhteeseen jää, mitäs sanotaan lapselle jonka oma vanhempi tekee noin?
Ysärillä kasvaneena en näe mitään väärää siinä että mua tukistettiin tai sain remmistä perseelle. Lähinnä aiheuttaa naurua se, että jotkut lässyttävät tuota pahoinpitelyksi ja muut vastaavat paskapuheet.

Kunnon kasvatuksen saanut ja oppinut olemaan ihmisiksi, ehkäpä tuolla on suurikin vaikutus sille, ettei minusta ole täällä ketjuja rosmon tai uhrin osalta.
ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

Siinä vaiheessa kun siihen lapseen pitää fyysisesti koskea tarkoituksena tuottaa riittävää kipua on jo kasvatus epäonnistunut.
Ei taideta eläintenkään kasvattamisessa kovin korkealle arvostaa vastaavaa.
putsari
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4716
Liittynyt: Su Loka 22, 2017 8:04 pm

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja putsari »

PoliisimestariSisu kirjoitti: Ysärillä kasvaneena en näe mitään väärää siinä että mua tukistettiin tai sain remmistä perseelle. Lähinnä aiheuttaa naurua se, että jotkut lässyttävät tuota pahoinpitelyksi ja muut vastaavat paskapuheet.

.
Eli sinusta on ok jos sinua joku tukistaa ja vähän läpsii menemään, taidat pitää siitä? Jos joku vähän läpsii ja tukistaa vaimoaan, se on Ok? No sittenhän tämänkään ketjun aiheessa ei ole mitään kauhisteltavaa, vai milloin sinun mielestäsi pahoinpitely muuttuu kielletyksi? Ihan vain kysyn, lain mukaanhan tuo sinun saamasi kohtelu on pahoinpitelyä. Mikä mahtoi olla vanhempiesi sosioekonominen tausta ja koulutus?
Karvasvarvas kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 3:55 pm
Mc Mafia kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 8:43 am Ei, 4 000 000 000 x 0,022 = 88 000 000
Lasket 2,2 % todennäköisyydellä.
Avatar
NorthernDarkness
Jane Marple
Viestit: 1090
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 4:48 pm
Paikkakunta: Holo-Kaustisen Kansanmusiikkifestivaalit.

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja NorthernDarkness »

PoliisimestariSisu kirjoitti:
Scilla kirjoitti:On jännä törmätä aina ajoittain ihmisiin, jotka hyväksyvät väkivallan lapsia kohtaan.
Hyväksytäänkö se sitten puolisoltakin?
Itse en hyväksyisi, jos mieheni repisi minua hiuksista/tukistaisi, antaisi luunappeja, risulla tai remmillä perseelle, eristäisi rangaistuksena muusta perheestä ym.
Sama asia, paitsi että lapsi on vielä paljon puolustuskyvyttömämpi kuin aikuinen. Aikuiselle ihmiselle sanottaisiin, että tuollaisesta suhteesta pitää lähteä pois, ihmetellään miten tyhmiä ovat ne jotka sellaiseen suhteeseen jää, mitäs sanotaan lapselle jonka oma vanhempi tekee noin?
Ysärillä kasvaneena en näe mitään väärää siinä että mua tukistettiin tai sain remmistä perseelle. Lähinnä aiheuttaa naurua se, että jotkut lässyttävät tuota pahoinpitelyksi ja muut vastaavat paskapuheet.

Kunnon kasvatuksen saanut ja oppinut olemaan ihmisiksi, ehkäpä tuolla on suurikin vaikutus sille, ettei minusta ole täällä ketjuja rosmon tai uhrin osalta.
Se on tämä nykyajan yhteiskunta jossa joukkohalataan asiat paremmiksi.Armeijasta saa lähteä pois ja saa vapautuksen jos alkaa vähän harmittaan se meininki sielä ja kotona sitten suoraa tietokoneen ääreen ja netistä tilataan safkaa niin ei tarvi nähdä ihmisiäkään.Kotona silitellään ja on aina siliteltykkin päätä.Ainoat tahot jotka voivat rankaista ovat poliisi,TE-toimisto,KELA ja sosiaali-tantat.Koulussa opettajat on naurunalaisina pelleinä koska hekään eivät saa enää tehdä mitään.

Pahinta mitä voit lapselle tehdä on se helevetin luunappi siellä kotona.
Muistappa poika että kun nuorena varastat niin vanhana omistat.
Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2734
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

PoliisimestariSisu kirjoitti:
Scilla kirjoitti:On jännä törmätä aina ajoittain ihmisiin, jotka hyväksyvät väkivallan lapsia kohtaan.
Hyväksytäänkö se sitten puolisoltakin?
Itse en hyväksyisi, jos mieheni repisi minua hiuksista/tukistaisi, antaisi luunappeja, risulla tai remmillä perseelle, eristäisi rangaistuksena muusta perheestä ym.
Sama asia, paitsi että lapsi on vielä paljon puolustuskyvyttömämpi kuin aikuinen. Aikuiselle ihmiselle sanottaisiin, että tuollaisesta suhteesta pitää lähteä pois, ihmetellään miten tyhmiä ovat ne jotka sellaiseen suhteeseen jää, mitäs sanotaan lapselle jonka oma vanhempi tekee noin?
Ysärillä kasvaneena en näe mitään väärää siinä että mua tukistettiin tai sain remmistä perseelle. Lähinnä aiheuttaa naurua se, että jotkut lässyttävät tuota pahoinpitelyksi ja muut vastaavat paskapuheet.

Kunnon kasvatuksen saanut ja oppinut olemaan ihmisiksi, ehkäpä tuolla on suurikin vaikutus sille, ettei minusta ole täällä ketjuja rosmon tai uhrin osalta.
Lapsen fyysinen kurittaminen ei ole "kunnon kasvatusta", vaikka kaiken maailman arvokonservatiivit niin haluavatkin uskoa. Usko tai älä, mutta meillä on tästäkin olemassa tutkittua tietoa.

Ehkäpä tuo sinun kaltoinkohtelusi lapsena on osaltaan aiheuttanut sen, että vieläkin pitää hakea itsetunnon kohotusta lässyttämällä "niistä muista ihmisistä". Voimia sinne.
Avatar
NorthernDarkness
Jane Marple
Viestit: 1090
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 4:48 pm
Paikkakunta: Holo-Kaustisen Kansanmusiikkifestivaalit.

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja NorthernDarkness »

Tackleberry kirjoitti:
PoliisimestariSisu kirjoitti:
Scilla kirjoitti:On jännä törmätä aina ajoittain ihmisiin, jotka hyväksyvät väkivallan lapsia kohtaan.
Hyväksytäänkö se sitten puolisoltakin?
Itse en hyväksyisi, jos mieheni repisi minua hiuksista/tukistaisi, antaisi luunappeja, risulla tai remmillä perseelle, eristäisi rangaistuksena muusta perheestä ym.
Sama asia, paitsi että lapsi on vielä paljon puolustuskyvyttömämpi kuin aikuinen. Aikuiselle ihmiselle sanottaisiin, että tuollaisesta suhteesta pitää lähteä pois, ihmetellään miten tyhmiä ovat ne jotka sellaiseen suhteeseen jää, mitäs sanotaan lapselle jonka oma vanhempi tekee noin?
Ysärillä kasvaneena en näe mitään väärää siinä että mua tukistettiin tai sain remmistä perseelle. Lähinnä aiheuttaa naurua se, että jotkut lässyttävät tuota pahoinpitelyksi ja muut vastaavat paskapuheet.

Kunnon kasvatuksen saanut ja oppinut olemaan ihmisiksi, ehkäpä tuolla on suurikin vaikutus sille, ettei minusta ole täällä ketjuja rosmon tai uhrin osalta.
Lapsen fyysinen kurittaminen ei ole "kunnon kasvatusta", vaikka kaiken maailman arvokonservatiivit niin haluavatkin uskoa. Usko tai älä, mutta meillä on tästäkin olemassa tutkittua tietoa.

Ehkäpä tuo sinun kaltoinkohtelusi lapsena on osaltaan aiheuttanut sen, että vieläkin pitää hakea itsetunnon kohotusta lässyttämällä "niistä muista ihmisistä". Voimia sinne.
Tackleberryn ja monen muun paha ongelma on se että he rinnastavat esim. luunapit pahoinpitelyyn ja siihen että hakataan kaikki luut murskaksi,ja myös siihen että se on joka päiväistä ja loputonta.Se on ihan sama kun rinnastaisi lapsen käskytyksen henkiseen väkivaltaan ja totaaliseen musertamiseen.Vai pitäisikö tässä vain todeta että koska Tackleberryllä on jotain tutkittua tietoa siellä niin pakko minunkin on olla sitten hajalla ihmisenä koska olen joskus harvoin kunnolla törttöillessäni saanut luunapin tai tukistuksen.Ja ajatella niitä miljoonia edeltäjiämme tässä maassa joita on vielä koulussakin lyöty karttakepeillä sormille,minkälaisia sekopäitä he ovatkaan nuitten kokemusten jälkeen olleet! Toisin kuin nämä nykyajan selväjärkiset kakarat jotka vittuilevat suoraa opettajille ja käyvät jopa käsiksi,samalla tietenkin koko luokan nauraessa ja kuvatessa kännyköillä.
Muistappa poika että kun nuorena varastat niin vanhana omistat.
Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2734
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

NorthernDarkness kirjoitti:
Tackleberry kirjoitti:
PoliisimestariSisu kirjoitti: Ysärillä kasvaneena en näe mitään väärää siinä että mua tukistettiin tai sain remmistä perseelle. Lähinnä aiheuttaa naurua se, että jotkut lässyttävät tuota pahoinpitelyksi ja muut vastaavat paskapuheet.

Kunnon kasvatuksen saanut ja oppinut olemaan ihmisiksi, ehkäpä tuolla on suurikin vaikutus sille, ettei minusta ole täällä ketjuja rosmon tai uhrin osalta.
Lapsen fyysinen kurittaminen ei ole "kunnon kasvatusta", vaikka kaiken maailman arvokonservatiivit niin haluavatkin uskoa. Usko tai älä, mutta meillä on tästäkin olemassa tutkittua tietoa.

Ehkäpä tuo sinun kaltoinkohtelusi lapsena on osaltaan aiheuttanut sen, että vieläkin pitää hakea itsetunnon kohotusta lässyttämällä "niistä muista ihmisistä". Voimia sinne.
Tackleberryn ja monen muun paha ongelma on se että he rinnastavat esim. luunapit pahoinpitelyyn ja siihen että hakataan kaikki luut murskaksi,ja myös siihen että se on joka päiväistä ja loputonta.Se on ihan sama kun rinnastaisi lapsen käskytyksen henkiseen väkivaltaan ja totaaliseen musertamiseen.Vai pitäisikö tässä vain todeta että koska Tackleberryllä on jotain tutkittua tietoa siellä niin pakko minunkin on olla sitten hajalla ihmisenä koska olen joskus harvoin kunnolla törttöillessäni saanut luunapin tai tukistuksen.Ja ajatella niitä miljoonia edeltäjiämme tässä maassa joita on vielä koulussakin lyöty karttakepeillä sormille,minkälaisia sekopäitä he ovatkaan nuitten kokemusten jälkeen olleet! Toisin kuin nämä nykyajan selväjärkiset kakarat jotka vittuilevat suoraa opettajille ja käyvät jopa käsiksi,samalla tietenkin koko luokan nauraessa ja kuvatessa kännyköillä.
Onhan se helpompaa tietysti argumentoida olkiukkoja vastaan.

Ennen oli kaikki paremmin. :lol:
PoliisimestariSisu
Rico Tubbs
Viestit: 1230
Liittynyt: To Elo 14, 2014 6:41 pm

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja PoliisimestariSisu »

putsari kirjoitti:
PoliisimestariSisu kirjoitti: Ysärillä kasvaneena en näe mitään väärää siinä että mua tukistettiin tai sain remmistä perseelle. Lähinnä aiheuttaa naurua se, että jotkut lässyttävät tuota pahoinpitelyksi ja muut vastaavat paskapuheet.

.
Eli sinusta on ok jos sinua joku tukistaa ja vähän läpsii menemään, taidat pitää siitä? Jos joku vähän läpsii ja tukistaa vaimoaan, se on Ok? No sittenhän tämänkään ketjun aiheessa ei ole mitään kauhisteltavaa, vai milloin sinun mielestäsi pahoinpitely muuttuu kielletyksi? Ihan vain kysyn, lain mukaanhan tuo sinun saamasi kohtelu on pahoinpitelyä.
Turpaan vetäminen on IMO pahoinpitelyä, tukistaminen tai remmillä perseelle läpsiminen ei ole ihan samaa luokkaa. Minua ei kiinnosta paskaakaan mitä laki sanoo asiasta, minä olen saanut remmistä ja minua on tukistettu, minkä helvetin takia minun pitäisi n. 25 vuotta myöhemmin olla asiasta mitenkään katkera?
Mikä mahtoi olla vanhempiesi sosioekonominen tausta ja koulutus?
Miten vitussa tämä liittyy asiaan, tai miten tämä kuuluu sinulle millään tavalla?
ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

Miksei pomo saa sitten antaa remmiä ja tukistaa alaisiaan?
aumari
Vic Mackey
Viestit: 1997
Liittynyt: Ke Touko 22, 2013 1:46 pm

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja aumari »

putsari kirjoitti:
aumari kirjoitti:Ei pienestä tukistamisesta ja vaikkapa läpsäyksestä haittaa ole kunhan se läpsäyskään ei kohdistu pään alueelle eikä paljaalle iholle.
Eli sinusta on OK ja normaalia jos ihmiset alkavat vähän tukistaa ja läpsiä sinua? :roll:
Äläpä takerru ja vääristele lukemaasi. En tarkoittanut, että hyväksyn sen, päinvastoin: omia lapsiani en ole lyönyt enkä tukistanut. Tarkoitin, ettei lapsen elämä vähästä mene pilalle. Enemmän haittaa lapselle on siitä, että lasta kohdellaan muuten mielivaltaisesti ja epäkunnioittavasti. Jotkut vanhemmat vaativat, että lasten täytyy kunnioittaa heitä mutta unohtavat, että kunnioitus täytyy ansaita.
Äitylit-Oulu
Poliisikoira Rex
Viestit: 287
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2018 6:36 am

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja Äitylit-Oulu »

aumari kirjoitti: Tarkoitin, ettei lapsen elämä vähästä mene pilalle. Enemmän haittaa lapselle on siitä, että lasta kohdellaan muuten mielivaltaisesti ja epäkunnioittavasti. Jotkut vanhemmat vaativat, että lasten täytyy kunnioittaa heitä mutta unohtavat, että kunnioitus täytyy ansaita.
Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilta

"Väkivalta perheessä
30.5.2017
Kaikenlainen väkivalta on lapselle ja nuorelle haitallista. Jotkut vanhemmat sallivat väkivallan ja hyväksyvät kurituksen osana kasvatusta. Alkoholin käyttö lisää väkivaltaisuutta. Lapsi saattaa joutua kotonaan näkemään monenlaista väkivaltaa televisiossa, internetissä, tietokonepeleissä ja sarjakuvissa. Eniten hän kärsii sekä vanhempien välisestä että häneen itseensä kohdistuvasta väkivallasta.

Lapseen kohdistuvan väkivallan muodot
Fyysinen väkivalta on lapsen kehon satuttamista eri tavoin. Myös ruumiillinen kuritus on lapseen kohdistuvaa väkivaltaa eikä sitä saa sallia. Se on myös laissa kielletty. Lasta ei saa esimerkiksi läimäyttää, tukistaa eikä hänelle saa antaa luunappeja. Jos lapsi on vaarassa vahingoittaa itseään tai muita, hänestä voidaan pitää kiinni tiukasti, mutta lempeästi.

Lapsi voi vaurioitua, vaikkei häntä vahingoitettaisi fyysisesti. Lapsen jatkuva nimittely, nöyryyttäminen, tekemisten ja mielipiteiden mitätöinti, naurunalaiseksi tekeminen, uhkailu ja pelottelu ovat henkistä väkivaltaa ja aiheuttavat lapselle ahdistusta, pelkoa ja turvattomuutta.

Vanhemman arvaamaton käytös, lapsen hoidon ja avun laiminlyönti ja kodin jatkuvasti kireä ilmapiiri saavat lapsen tuntemaan itsensä turvattomaksi ja murentavat hänen luottamustaan vanhempaansa.

Seksuaaliseen väkivaltaan kuuluvat mm. seksuaalinen ahdistelu ja koskettelu ja pakottaminen seksiin tai sen yritys. Lapseen kohdistuvat kaikki seksuaaliset teot ovat aina rikoksia."

"Lapseen kohdistuva väkivalta haavoittaa aina lapsen ja vanhemman välistä suhdetta. Lapsen kannalta erityisen vaurioittavaa on juuri oman vanhemman väkivalta lasta kohtaan. Vanhemman pitäisi olla lapselle turvan lähde."

"Väkivallan vaikutukset lapsiin ja nuoriin ovat sekä välittömiä että välillisiä. Osa väkivallan vaikutuksista tulee suoraan lasten omakohtaisten kokemusten kautta, osa välillisesti heikentyneen vanhemmuuden kautta. Väkivalta luo pelon ilmapiirin, joka on lapsen jatkuva seuralainen ja hän kantaa mielessään alituista huolta.

Väkivaltaa kokeneen lapsen tasapainoinen kehitys voi vaikeutua ja hän saattaa altistua psykosomaattisille ja psyykkisille sairauksille kuten masennukselle. Hän voi tuntea sekä voimattomuutta että vihaa, ja oireilla usein vakavasti. Lapsi on usein ahdistunut ja turvaton. Alttius käytösongelmiin, sopeutumattomuuteen ja aggressiivisuuteen kasvaa. Keskittymis- ja oppimisvaikeudet ovat tavallisia väkivallasta kärsivän lapsen oireita."

https://www.mll.fi/vanhemmille/tukea-pe ... perheessa/
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10703
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja damfin »

Minä kuulun myös siihen -60 luvulla syntyneiden ikäluokkaan ja olen saanut lapsena selkääni ja tukkapöllyä tehtyäni jotain todella älytöntä ja sellaista minkä tekemisestä oli kielletty.
Asiasta en ole kokenut jäljeenpäin mitään traumoja tai ikäviä muistoja vaan muistan sen rakkautena ja opetuksena siitä että vanhempia on syytä totella.
Minun mielestäni tämä nykyinen sanallinen kasvatus on usein paljon pahempaa ja traumoja jättävää väkivaltaa kuin esimerkiksi se kielletty tukkapölly, koska ilkeät sanat syöpyvät lapsen mieleen paljon pahemmin kuin aiheesta saatu tukistus.
Omia kokemuksiakin aiheesta on, isältäni sain joskus ihan aiheesta selkäsaunan ja tukkapöllyä ja silti muistan isäni rakastavana ja lapsiaan kunniottavana isänä, kun taas äitini ei ikinä kurittanut tukistamalla tai fyysisesti mutta hän osasi sanoa hyvinkin ilkeästi ja siitä on jäänyt mieleen muistoja jotka eivät varmaan unohdu ikinä, vaikka aikaa on kulunut 40 vuotta.
Eli itse olen sitä mieltä että tämä nykyisin hyväksytty "ei sinusta ikinä mihinkään ole" tyylinen henkinen kuritus jättää lapselle paljon pahemmat traumat ja uhman kuin selkeä aiheesta annettu tukkapölly.
Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2734
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

damfin kirjoitti:Minä kuulun myös siihen -60 luvulla syntyneiden ikäluokkaan ja olen saanut lapsena selkääni ja tukkapöllyä tehtyäni jotain todella älytöntä ja sellaista minkä tekemisestä oli kielletty.
Asiasta en ole kokenut jäljeenpäin mitään traumoja tai ikäviä muistoja vaan muistan sen rakkautena ja opetuksena siitä että vanhempia on syytä totella.
Minun mielestäni tämä nykyinen sanallinen kasvatus on usein paljon pahempaa ja traumoja jättävää väkivaltaa kuin esimerkiksi se kielletty tukkapölly, koska ilkeät sanat syöpyvät lapsen mieleen paljon pahemmin kuin aiheesta saatu tukistus.
Omia kokemuksiakin aiheesta on, isältäni sain joskus ihan aiheesta selkäsaunan ja tukkapöllyä ja silti muistan isäni rakastavana ja lapsiaan kunniottavana isänä, kun taas äitini ei ikinä kurittanut tukistamalla tai fyysisesti mutta hän osasi sanoa hyvinkin ilkeästi ja siitä on jäänyt mieleen muistoja jotka eivät varmaan unohdu ikinä, vaikka aikaa on kulunut 40 vuotta.
Eli itse olen sitä mieltä että tämä nykyisin hyväksytty "ei sinusta ikinä mihinkään ole" tyylinen henkinen kuritus jättää lapselle paljon pahemmat traumat ja uhman kuin selkeä aiheesta annettu tukkapölly.
Se on ihan turha jälkikäteen järkeillä, että "minä koen tämän fyysisen kurittamisen tällä tavalla ja mulle on käynyt ihan hyvin".

Näyttö lapsen fyysisen kurittamisen haitallisuudesta on kiistaton.

Mutta nämä lapsenpieksäjät ovat varmasti niitä samoja, jotka kiistävät evoluution ja ilmastonmuutoksenkin, eli en ihmettele, että ei mene jakeluun.
Vastaa Viestiin