Turun terrori-iskun sankari yritti huijata korvauksia

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11396
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Turun terrori-iskun sankari yritti huijata korvauksia

Viesti Kirjoittaja URSA »

Kilpaveneen kuljettaminen oli tietenkin Hassanin mielestä hyvää kuntoutusta selälle. Kivut unohtuu, kun vauhti on riittävän kova.

Hassan kertoo alkaneensa käydä psykologilla lopettaakseen valehtelemisen. Niin varmasti.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808 ... 7_u0.shtml
Miksi valehtelet, Hassan Zubier? Kohussa rypevä Turun sankari puhuu suunsa puhtaaksi - perää median vastuuta ja kertoo hakeneensa ammattiapua valehteluunsa

Eilen klo 6:58

Tappouhkauksiakin saanut mies sanoo tehneensä paljon virheitä, mutta pyrkii oikaisemaan kaikki hänestä liikkuvat virheelliset juorut.

Ruotsissa asuva Hassan Zubier auttoi uhreja Turun viimevuotisessa puukkoiskussa ja on ollut sen jälkeen paljon julkisuudessa.
Mediassa on kerrottu muun muassa Zubierin rikosmenneisyydestä, asiakirjaväärennöksestä ja kiistanalaisesta keräystilistä.
Mies kertoo vielä kerran Iltalehdelle, miten asiat ovat hänen mukaansa todellisuudessa menneet.

- Viimeisen kahden viikon aikana on tapahtunut paljon, mutta tämäkin täytyy käydä läpi, Hassan Zubier sanoo ja herkistyy heti haastattelun aluksi.

Pikemminkin pitäisi kai sanoa, että viimeisen vuoden aikana on tapahtunut paljon. Reilu vuosi sitten Ruotsin Sigtunassa asuva Zubier oli vierailulla Turussa, kun puukkomies iski terroristisessa tarkoituksessa kaksi ihmistä kuoliaaksi kaupungin keskustassa.

Zubier puuttui tilanteeseen, ja loppu oli oleva historiaa.

Sittemmin sankarin maine on karissut Zubierin yltä suuren yleisön silmissä kohu kohulta, otsikko otsikolta.

Kaikkein viimeisimmät kohahdukset kuultiin aiemmin tällä viikolla, kun verkossa alkoi levitä Zubierin huhtikuussa kotonaan kuvaama video. Sen alussa Turun iskussa loukkaantunut ja pyörätuolissa näkemään totuttu Zubier tekee jotakin poikkeuksellista.

- Videolla nousin, otin kolme askelta, laitoin valot päälle ja kävelin takaisin tuolilleni. Sitten se kaksi tai kolme sekuntia kestävä videonpätkä sai jotkut uskomaan, että pystyisin kävelemään. Ja nyt ihmiset luulevat, että valehtelen kaikista vammoistani, Zubier kertaa.

- En ole ikinä sanonut, etten voisi kävellä, tai että olisin halvaantunut. Olen mediassa kertonut ainoastaan lääkärinlausunnosta, jonka mukaan vietän todennäköisesti pyörätuolissa loppuelämäni, hän jatkaa.

Totuus on Zubierin mukaan se, että hän voi seistä ja kävellä lyhyitä matkoja avustettuna. Kotinsa ulkopuolella hän käyttää aina pyörätuolia.

- Pystyn lastaamaan pyörätuolin autoon, siirtymään kuljettajan paikalle ja ajamaan. Mutta tunnen kipua koko ajan, mies kuvailee.

Arkielo tuottaa vaikeuksia, sillä miehen virtsarakko vaurioitui puukkoiskussa. Zubier ei tunne vessahätää. Hän ei kipujensa vuoksi käy myöskään lainkaan töissä.

- Makaan sohvalla. Joinain päivinä en pääse edes ylös sängystä kivun takia. Onneksi minulla on sähköpyörätuoli, jolla pääsen liikkumaan, Zubier kertoo.

Ei maksa keräysrahoja

Viime viikolla mediassa nousi puolestaan esille, että verkon Gofundme-palvelussa on ollut käynnissä keräys, jossa on voinut lahjoittaa rahaa Zubierin perheelle. Suomessa yksityishenkilö ei kuitenkaan saa kerätä joukkorahoitusta, eli Zubierilta puuttui keräykseensä asianmukainen lupa.

Se on toinen syytös, jota Zubier ei suostu nielemään. Hänen mukaansa tilin perusti Zubieriin yhteyttä ottanut vaasalainen nainen, joka sanoi haluavansa kerätä rahaa miehen perheelle. Nainen aloitti tilin, ja jossain vaiheessa myöhemmin vastuu siitä siirrettiin Zubierille.

Keräyksessä kerättiin yhteensä yli 32 000 euroa. Zubier sanoo, että ne kaikki on jo käytetty arkisiin menoihin, kuten ruokaan, autonhuoltoon ja velkoihin. Hän ei aio kuitenkaan ottaa asiasta mitään vastuuta.

- Minulla ei ole hajuakaan säännöistä Suomessa enkä asu Suomessa. Minuun otti viime viikolla yhteyttä suomalainen toimittaja, joka kertoi, että tarvitsisin tiliä varten jonkin luvan. Suljin heti tilin, Zubier kertaa.

- Vastuu on kuitenkin sillä, joka perusti tilin. Minulla ei ole pahaa sanottavaa hänestä, hän on auttanut meitä paljon, mutta en voi olla vastuussa kaikesta, mikä tapahtuu Suomessa. Minä en aio maksaa rahoja takaisin, minä en ole tehnyt mitään väärää. Otin tilin vastuulleni hyvässä uskossa.

Zubier kertoo käyneensä psykologilla saadakseen lopun valehteluilleen.

Kuitenkin juuri vanhasta, joitakin kävelyaskelia sisältäneestä videoleikkeestä noussut juoruilu oli viimeinen niitti, jonka vuoksi Zubier halusi vielä kerran kertoa kaiken Iltalehdelle.

Zubier myöntää valehdelleensa paljon. Hän sanoo oikeasti kouluttautuneensa aikanaan ambulanssikuskiksi, mutta myöntää, että ei ole työskennellyt ammatissa sen jälkeen. Hän ei ole ollut myöskään rauhanturvaajana, toisin kuin on julkisuudessa kertonut.

Miksi olet sitten kertonut kaikki nämä valheet?

Zubier vaikenee hetkeksi, huokaa syvään ja vastaa.

- Olen koko elämäni peitellyt taustaani, ja siitä on tullut minulle normi. Nyt se kaikki menneisyys tuli esiin ja räjähti käsiini. Olen välttynyt tähän asti tuomiolta, vaikka olen tehnyt paljon väärää, hän sanoo.

- Tämä kaikki tuntuu tavallaan hienolta, olisi pitänyt lopettaa jo kauan sitten. Mutta tämä on myös vaikeaa minulle ihmisenä.

Ilmeisesti Zubier viittaa rankkaan historiaansa, josta hän on niin ikään itse avautunut mediassa. Hänen menneisyydestään löytyy muun muassa hyväksikäyttöä lapsena ja MS-taudin diagnoosi.

Mies kertoo halunneensa suojata valheillaan perheensä taloutta, joka meni "karmealla" tavalla sekaisin Turun iskun jälkeen. Perheessä on Zubierin ja hänen puolisonsa lisäksi alle kaksivuotias poika.

Zubier sanoo olleensa paniikissa, vaikeassa tilanteessa ja lääkittynä valehdellessaan asioistaan.

- Se on nyt tehty. En ajatellut asiaa loppuun saakka ja otan vastaan seuraukset.

Nyt hän haluaa kuitenkin asiaan muutoksen. Zubier on juuri torstaina käynyt ensimmäistä kertaa psykologilla saadakseen lopun valehtelulleen ja elämänsä järjestykseen.

- Haluan lopettaa valehtelemisen, eikä siihen ole enää syytäkään, kun kaikki on nyt ulkona. Ei ole enää salaisuuksia, mies vakuuttaa.

Turun iskun jälkeen Zubier väärensi työtodistuksensa saadakseen suurempia korvauksia ansiomenetyksistä. Myös tuon virheen hän toivoo pystyvänsä jättämään taakseen pian: poliisi tulee "suhteellisen läheisessä tulevaisuudessa" Tukholmaan kuulemaan Zubieria asiasta, ja mies tulee tuolloin myöntämään kaiken.

Zubier ei kommentoi kuulemisen tarkkaa ajankohtaa, koska se ei hänen mielestään kuulu medialle.

Kaksi tappouhkausta


Zubier korostaa monta kertaa, että ihmisten tulisi muistaa se, mitä hän teki viime vuoden elokuun 18. päivänä Turussa, eikä keskittyä hänen muuhun menneisyyteensä.

- Olen valehdellut taustastani, se on totta. Olen väärentänyt papereita, se on totta. Mutta kaiken muun ihmiset ovat keksineet, Zubier sanoo.

- Olen tehnyt väärin, mutta se ei poista sitä, mitä tapahtui: yritin pelastaa Suomen kansalaisen, pelastin puolisoni hengen, ja minua iskettiin veitsellä neljä kertaa.

Hän perää vastuuta myös medialta, joka on tarttunut ihmisten puheisiin ja kaivanut esiin esimerkiksi miehen vanhoja tuomioita. Zubier tuomittiin vuonna 2001 Tukholmassa törkeästä tuhopoltosta, tuhopoltosta, vahingonteosta ja väärän hälytyksen tekemisestä kahdeksan vuoden vankeusrangaistukseen.

- 20 vuotta vanha tuomio ei ole relevantti tässä asiassa. Olen rikkonut lakia ja maksanut siitä hinnan. En saa niitä asioita enää tekemättömiksi, Zubier toteaa.

Kaikkein järkyttävimpänä seikkana tässä kaikessa Zubier pitää niitä valheita, jotka ovat seuranneet hänen saamaansa julkisuutta. Hän viittaa esimerkiksi puheisiin siitä, että hänen vammansa ja kipunsa olisivat valetta.

- Minulla on magneettikuvia, röntgenkuvia ja lääkärinlausuntoja siitä, että vammani ovat totta. Niitä annettiin jo TYKSissä heti onnettomuutta seuranneena päivänä, Zubier sanoo.

Varsinkin verkossa juorut ovat lähteneet hänen mukaansa täysin käsistä. Facebookiin on Zubierin mukaan perustettu häntä koskevia viharyhmiä, joiden puheita hän kuvailee "sairaiksi".

- On väitetty, että olisin tavannut terroristin Tukholmassa, ja että Turun puukottaja olisi vain vähän hipaissut minua veitsellä ja oikeasti tuntisin hänet, Zubier kertoo.

Hän sanoo, että on "traagista", miten media on jopa ajanut ihmisiä moiseen toimintaan.

- Mediallakin on vastuunsa. Ihmiset ovat menneet aivan sekaisin, Zubier tuohtuu.

- Olen saanut kaksi tappouhkausta. Minulle on sanottu, että jos astun jalallanikaan Suomeen, minut ammutaan.

Aikoo oikoa jatkossakin

Mediassa usein "Turun sankariksi" kutsuttu Zubier ei jaksaisi enää viimeaikaisten kaltaista pyöritystä.

Hän itse asiassa kiistää senkin, että olisi itse koskaan hakenut jonkinlaista sankarin asemaa.

- En ole koskaan kutsunut itseäni sankariksi, hän sanoo.

Raivonpurkausten ohella Zubier on saanut myös tukiviestejä, joissa on sanottu, että kaikki mokaavat joskus.

- Onneksi on tullut myös paljon positiivista, vaikka myös paljon negatiivista, mies pohtii.

Hän ei kohtelustaan huolimatta aio ihan vielä poistua julkisuudesta. Zubier kokee tärkeäksi esimerkiksi oikaista hänestä liikkuvia juoruja.

- Olen aina sanonut, että demokratian täytyy aina voittaa, ja että ihmisille täytyy antaa toinen mahdollisuus. Kun ihmiset poimivat esille parin sekunnin videon ja media tarttuu siihen, alkaa levitä valheita. Minun on pakko puolustaa itseäni mediassa, Zubier sanoo.

Zubier ei ole Ruotsissa omien sanojensa mukaan tunnettu, ainakaan läheskään niin tunnettu kuin Suomessa. Elämä jatkunee Sigtunassa suhteellisen rauhallisena, jos uusia kohuja ei enää nouse esiin.

- En voi pyytää tarpeeksi anteeksi tekojani, mutta niiden taustalla on syitä. On olemassa sanonta siitä, joka heittää ensimmäisen kiven. Kukaan ei ole synnitön, mies sanoo.

- Toivon, että jonakin päivänä kaikki tämä selviää ja voin vielä kertoa suomalaisille koko tarinani.
Porin

Re: Turun terrori-iskun sankari yritti huijata korvauksia

Viesti Kirjoittaja Porin »

En usko, että on saanut yhtäkään tappouhkausta.
Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6467
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Turun terrori-iskun sankari yritti huijata korvauksia

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Porin kirjoitti:En usko, että on saanut yhtäkään tappouhkausta.
Samaa mieltä, kasvot kun on menetetty "loppuiäksi pyörätuolissa" Tsoukkiin, kaikki on tsoukkia sanaa mitä maahanmuuttajat niin mielellään jakelevat.
Avatar
John Kimble
Michael Knight
Viestit: 4124
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 5:19 pm

Re: Turun terrori-iskun sankari yritti huijata korvauksia

Viesti Kirjoittaja John Kimble »

Ymmärsinkö nyt oikein, että me suomalaiset maksetaan tälle valehtelijalle lähes 1000 euroa kuukaudessa 20 vuoden ajan kunnes hän täyttää 65 vuotta?
Radiopuhelin kirjoitti: Ma Heinä 30, 2012 2:01 pm Ulkomaalaisia ei tuomita heppoisimmilla perusteilla kuin suomalaisia. Korostuminen raiskaustilastoissa johtuu vain siitä että maahanmuuttajat yksinkertaisesti raiskaavat enemmän.
Marokonsoturi
Javier Pena
Viestit: 1865
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 3:38 pm

Re: Turun terrori-iskun sankari yritti huijata korvauksia

Viesti Kirjoittaja Marokonsoturi »

Keräyksessä kerättiin yhteensä yli 32 000 euroa. Zubier sanoo, että ne kaikki on jo käytetty arkisiin menoihin, kuten ruokaan, autonhuoltoon ja velkoihin. Hän ei aio kuitenkaan ottaa asiasta mitään vastuuta.
Se on aika paljon rahaa vuodessa autonhuoltoon, ruokaan ja velkoihin. Ihmiseltä, joka antaa julkisuuteen tietoja, että pystyy lähinnä makaamaan ja kävelemään muutamia metrejä. Monella suomalaisella ei edes bruttopalkka ole tuota luokkaa ja tämä on pistänyt samaisen summan haisemaan.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10697
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Turun terrori-iskun sankari yritti huijata korvauksia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Iltalehti kirjoitti:Miksi valehtelet, Hassan Zubier? Kohussa rypevä Turun sankari puhuu suunsa puhtaaksi - perää median vastuuta ja kertoo hakeneensa ammattiapua valehteluunsa

---

Mies kertoo halunneensa suojata valheillaan perheensä taloutta, joka meni "karmealla" tavalla sekaisin Turun iskun jälkeen. Perheessä on Zubierin ja hänen puolisonsa lisäksi alle kaksivuotias poika.
Voisiko hän nyt sitten antaa jonkin selityksen siitä mihin hänen perheensä talous perustui ennen tuota Turun iskua, millä alalla hän työskenteli ja hankki tulonsa kun hän ei siis ollut ambulanssikuski eikä rauhanturvaaja, eli mistä työstä hankkimansa tulot hän pelkäsi menettävänsä?
Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6467
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Turun terrori-iskun sankari yritti huijata korvauksia

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Mitä hienointa niin valevaltamedialta tippui hehkutuksesta työkalu. Vihervasemmisto lehdistö sai siipeensä. Varmasti tästä terrorista maksetaan kuluja vielä pitkään. Hienoa työtä MV-media, kun toi totuutta esille.
Tracker
Theo Kojak
Viestit: 1192
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 9:13 am

Re: Turun terrori-iskun sankari yritti huijata korvauksia

Viesti Kirjoittaja Tracker »

Mitäpä jos Hassan olisi jättänyt valheet ja heti kertonut olevansa entinen linnakundi joka ihan luonnostaan syöksyi apuun.... vaikka oli mahdollisuus joutua itse tapetuksi.

Sossurahoilla olen elänyt ja yrittänyt sitä sun tätä mutta mistään ei ole tullut oikein mitään. Vähän vaikeeta on ollut....ehkä tämä tästä jotenkin, aika näyttää...

Onhan noita kadun kasvatteja ollut silloin tällöin lööpeissä, kun ovat johonkin kriisikohtaan sattuneet osumaan ja apuaan antaneet.

Avustuksia ja keräyksiä järjestetty taustoista huolimatta, tai juuri siksi.

(Olisin saattanut itsekin heltyä avustamaan vanhaa rehellistä venkulaa) 8)
holmesin haamu
Sherlock Holmes
Viestit: 7435
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm

Re: Turun terrori-iskun sankari yritti huijata korvauksia

Viesti Kirjoittaja holmesin haamu »

Ghost hunting kirjoitti:Mitä hienointa niin valevaltamedialta tippui hehkutuksesta työkalu. Vihervasemmisto lehdistö sai siipeensä.
Onhan tässä monta hauskaa puolta eli ensin vähätellään suomalaisia auttajia ja jätetään mainitsematta, kun samaan aikaan keskitytään mamu- ja turvisauttajiin. Ensisijaisesti sen takia, että hyökkääjä oli itse turvapaikanhakija. Vihervasemmistolaisten toimittajien avulla presidentti saadaan myöntämään mitali ja valtava ylistys sankareita kohtaan. Sitten paljastuukin että siellä on kusetettu pidemmän aikaa ja aiheutettu tietoisesti hengenvaarallisia tilanteita aiemminkin.

Zubierin huijaaminen oli varsin omaa tasoaan. Mutta tässä ei huijannut tietenkään ainoastaan Zubier, vaan Turun terroristi oli huijannut taustaustaan ja lisäksi voisin väittää 99%:sen varmuudella, että paikalla olleet muutkin auttajat valehtelivat mm. iästään. Kuvista päätellen ei tullut mieleen ensimmäisenä 18v. Ilman kuvia ei tietenkään tätäkään olisi voinut todeta.

Koko ajan on puhuttu valeuutisista ja oikeasta tiedosta. Zubier oli tavallaan vain jäävuoren huippu kaikessa kusetuksessa eli siinä miten Suomeen päästettiin 32.000 turvapaikanhakijaa ja erittäin iso osa valeidentiteeteillä. Samaan aikaan on vihervasemmistolaislehdistössä viitattu näiden kusettajien olevan verrattavissa karjalaisiin evakoihin, jotka olivat siis suomalaisia sotilaita ja heidän perheitään. Viimeksi verrattiin eilen MTV:n pääuutisissa klo 22. Toki samaa mantraa on tehnyt YLE ja kaikki valtamediat Suomessa.
Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6467
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Turun terrori-iskun sankari yritti huijata korvauksia

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

^ Näin on holmesin haamu, erityisesti huvitti kuva kun ukkeli seisoi niin reippaana kumiveneessä, tässä pitää lehdistönkin katsoa jatkossa tarkemmin mamujen ja muiden ulkomaalaisten toimintaa, sanotaanko että lehdistöäkin kusetettiin ja lahjakkaasti, olisin mielelläni hallunnut nähdä suvakkitoimittajien ilmeet.
Tracker
Theo Kojak
Viestit: 1192
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 9:13 am

Re: Turun terrori-iskun sankari yritti huijata korvauksia

Viesti Kirjoittaja Tracker »

Hassanin venekuva ei oikein kelpaa lehtien palstoille, eikä s24 keskustelu palstalle. Kuvalinkki tekemäni tekstin kanssa, jossa kerroin olevan kiva kun Hassan kykenee kivuistaan huolimatta ajamaan venettä, oli siellä noin 2min. Sitten poistettiin sopimattomana :mrgreen:
Rubiskreebeli
Jack Bauer
Viestit: 969
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 5:53 pm

Re: Turun terrori-iskun sankari yritti huijata korvauksia

Viesti Kirjoittaja Rubiskreebeli »

John Kimble kirjoitti:Ymmärsinkö nyt oikein, että me suomalaiset maksetaan tälle valehtelijalle lähes 1000 euroa kuukaudessa 20 vuoden ajan kunnes hän täyttää 65 vuotta?
Mä en muista nähneeni muita mainintoja kuin sen, että se Marokon terroristi maksaa noi korvaukset :) Eli siihen perustuen olet ymmärtänyt ihan väärin.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11396
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Turun terrori-iskun sankari yritti huijata korvauksia

Viesti Kirjoittaja URSA »

Rubiskreebeli kirjoitti:
John Kimble kirjoitti:Ymmärsinkö nyt oikein, että me suomalaiset maksetaan tälle valehtelijalle lähes 1000 euroa kuukaudessa 20 vuoden ajan kunnes hän täyttää 65 vuotta?
Mä en muista nähneeni muita mainintoja kuin sen, että se Marokon terroristi maksaa noi korvaukset :) Eli siihen perustuen olet ymmärtänyt ihan väärin.
Mistäs se terroristi tuollaiset rahat repii kasaan?
PoliisimestariSisu
Rico Tubbs
Viestit: 1230
Liittynyt: To Elo 14, 2014 6:41 pm

Re: Turun terrori-iskun sankari yritti huijata korvauksia

Viesti Kirjoittaja PoliisimestariSisu »

Rubiskreebeli kirjoitti:
John Kimble kirjoitti:Ymmärsinkö nyt oikein, että me suomalaiset maksetaan tälle valehtelijalle lähes 1000 euroa kuukaudessa 20 vuoden ajan kunnes hän täyttää 65 vuotta?
Mä en muista nähneeni muita mainintoja kuin sen, että se Marokon terroristi maksaa noi korvaukset :) Eli siihen perustuen olet ymmärtänyt ihan väärin.
Meinaatko että tämä marokkolaiskarvaturpa pulittaa paskanjauhajalle omasta pussistaan? Tuskin kamelikuski vankilassa tuollaisille rahoille pääsee.
Avatar
Moderaattorit
Moderaattori
Viestit: 1492
Liittynyt: Ke Kesä 27, 2007 3:20 pm

Re: Turun terrori-iskun sankari yritti huijata korvauksia

Viesti Kirjoittaja Moderaattorit »

Yksi viesti siirretty Terrori-isku Turussa -ketjuun. Tässä ketjussa käsitellään Hassan Zubier-nimisen henkilö saamia korvauksia sekä perusteettomia puheitaan.

Muu Turun terrori-iskuun liittyvä keskustelu käydään sitä varten avatussa ketjussa Terrorismi-osastolla.
-NILS-
Ne tietää, jotka tietää...
Vastaa Viestiin