Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11387
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja URSA »

Kenties kuljettaja erehtyi ottamaan kolmiolääkettä. Sellainen lääke voi väsyttää uskomattoman yllättäen.
apollo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1585
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 4:09 am

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja apollo »

Empiirisen tutkimuksen tulos: vanhukset, hattupäiset miehet ja naiset ovat paskimpia kuskeja. Veikkaan että tällä vanhukselle on ollut hattu päässä ja tulos on tässä. Voi olla että tuossa iässä on myös määrätty ajosuoritukseen vaikuttavia kolmiolääkkeitä. Siinä on jo kuukauden shokin ainekset kasassa ja sehän tulikin.
Mr. Big
Poliisikoira Rex
Viestit: 263
Liittynyt: La Loka 25, 2014 8:34 am

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja Mr. Big »

AutumnForever kirjoitti:
Tracker kirjoitti:Varmaan tutkinnassa selviää minkälaista elämää kuski oli viettänyt turmaa edeltävänä yönä/vuorokausina. "Ammattiylpeys" on saattanut estää väsymyksestä kertomisen. Muutenkin ikääntymiseen liittyy se ettei enää jaksa kuten nuorena, sitä on vaikea myöntää edes itselleen.
Tällaista itekin mietin. Saattanut olla syystä jos toisestakin huonot yöunet takana
Kertoili ainakin itse levänneensä hyvin ennen ajoa. Olivat pysähdelleetkin useita kertoja matkan aikana. Sikäli nukahtaminen kuulostaa oudolta. Mutta toisaalta, noin aikainen herääminen voi kostautua, varsinkin tuollaisessa puuduttavan pitkässä ajossa.
Dope Boy
Axel Foley
Viestit: 2021
Liittynyt: To Marras 17, 2016 10:52 pm

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja Dope Boy »

DemlaMinfo kirjoitti:
Dope Boy kirjoitti:Luulen että bussikuski on menehtyneiden joukossa joten tuskin hänen versiotaan päästään kuulemaan, tai ainakin vakavasti loukkaantuneena.
Luulen, ettet osaa edes lukea uutisia, joita kommentoit kärkkäästi. Ei siitä mitään jarrut ole pettäneet, kuskilla oikea ja vasen mennyt sekaisin. Sitä se on, kun kortit ovat vanhuksillakin voimassa ikuisuuksiin.
En jarruista maininnut sanaakaan, en vain huomannut että kuski olikin selvinnyt hengissä. siinä taidat olla oikeassa että polkimet menneet häneltä sekaisin väsymyksestä tai esim. sairaskohtauksen vuoksi.
"If you aim for a king, you better not miss"
Sverdlov
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1407
Liittynyt: Pe Marras 11, 2016 9:28 am

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja Sverdlov »

Jokainen reissu on ajosuorite ja siihen pitää suhtautua sillä tavalla. Risteyksissä katson kahteen kertaan kummankin suunnan ennen kuin lähden. Ei olisi ensi kertaa kun tapahtuisi vittu mä huamannu -kolari. En vastaa puhelimeen ajon aikana ja olen muutenkin huolellinen, noudatan tienpitäjän asettamia liikennemerkkejä ja vaarallisen näköisessä paikassa olen valmis jarruttamaan. Olen selvinnyt ilman ainuttakaan kolaria.

En käytä vaippoja, silmälaseja kyllä mutta useamman nuoren kuljettajan "yrittämän" rysäyksen olen omalla toiminnallani pystynyt välttämään. Tiedän, etteivät hoksottimeni ole välttämättä samanlaiset kuin kolmekymmentä vuotta sitten, mutta elämän- ja liikennekokemukseni ovat varmasti korkealla tasolla. Ei ikä ole invaliditeetti.
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?
sörsse
Rico Tubbs
Viestit: 1261
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2017 1:30 am

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja sörsse »

Sverdlov kirjoitti:... Ei ikä ole invaliditeetti.
Ei ehkä vanhukselle itselleen, mutta uhrille se voi olla myös sitä,,, jos selviää hengissä.
Yli 60 vuotiaille tulisi järjestää kertausluonteinen auton hallintakurssi parin vuoden välein missä käydään läpi auton polkimet, niiden sijainti ja vaikutus auton käyttäytymiseen niitä polkiessa, lisäksi olisi hyvä varmistaa että henkilöllä on tiedossa kaikki muut esim. katkaisimien paikat, kuten valo-ja äänimerkki, ja tietenkin vaihdekepin sekä käsijarrun paikat ja niiden toiminta.
Lisäkurssina tulisi myös järjestää vastaava automaattivaihteiselle autolle, varsinkin juuri polkimien osalta, niiden paikat ja toiminta.
Yli 70vuotiaat taas voisivat jo joutua kurssille ihan randomina sähköpostimääräyksellä useammin kuin tuon 2 vuoden pakollisen käynnin lisäksi.
Lisäksi yli 40v tulisi toimittaa viranomaisille 2 vuoden välein ko. henkilöstä laboratoriossa otettu GT-arvo (glu­ta­myy­lit­rans­fe­raasi).
Viimeksi muokannut sörsse, Ma Elo 27, 2018 5:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
elli72
Vic Mackey
Viestit: 1913
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 12:46 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Juuri äsken tv-uutisissa sanottiin, että syyksi paljastumassa raju yliopeus.

Mitäs tuosta voi sitten seurata kuskille? Kuolemantuottamus vaiko jopa tappo?
Sverdlov
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1407
Liittynyt: Pe Marras 11, 2016 9:28 am

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja Sverdlov »

sörsse kirjoitti:
Sverdlov kirjoitti:... Ei ikä ole invaliditeetti.
Ei ehkä vanhukselle itselleen, mutta uhrille se voi olla myös sitä,,, jos selviää hengissä.
Yli 60 vuotiaille tulisi järjestää kertausluonteinen auton hallintakurssi parin vuoden välein missä käydään läpi auton polkimet, niiden sijainti ja vaikutus auton käyttäytymiseen niitä polkiessa, lisäksi olisi hyvä varmistaa että henkilöllä on tiedossa kaikki muut esim. katkaisimien paikat, kuten valo-ja äänimerkki, ja tietenkin vaihdekepin sekä käsijarrun paikat ja niiden toiminta.
Lisäkurssina tulisi myös järjestää vastaava automaattivaihteiselle autolle, varsinkin juuri polkimien osalta, niiden paikat ja toiminta.
Yli 70vuotiaat taas voisivat jo joutua kurssille ihan randomina sähköpostimääräyksellä useammin kuin tuon 2 vuoden pakollisen käynnin lisäksi.
Lisäksi yli 40v tulisi toimittaa viranomaisille 2 vuoden välein ko. henkilöstä laboratoriossa otettu GT-arvo (glu­ta­myy­lit­rans­fe­raasi).
Miten on asennekysymykset alle kolmekymmentävuotiaille sekä tiettyjen automerkkien kuljettajille? Hekö eivät tarvitse minkäänlaista opastusta?
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?
sörsse
Rico Tubbs
Viestit: 1261
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2017 1:30 am

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja sörsse »

Sverdlov kirjoitti:

Miten on asennekysymykset alle kolmekymmentävuotiaille sekä tiettyjen automerkkien kuljettajille? Hekö eivät tarvitse minkäänlaista opastusta?
Olen kanssasi toki samaa mieltä, että mainitsemissasi ryhmissä esiintyy kyseenalaista asennevammaa myöskin juuri autoilun yhteydessä, mutta prioriteetti tässä ikäasiassa on mielestäni tuo alussa mainitsemani.
rahima
Hetty Wainthropp
Viestit: 475
Liittynyt: Ti Marras 08, 2011 7:37 pm

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja rahima »

Jostain lukenut,että kuskin ajo taukopaikan jälkeen ollut haparoivaa. Takana pitkä matka Kalixista ja nyt taukopaikalla tankannut reilummin. Siinähän käy niin,että veri pakenee aivoista suolistoon. Tulee väsymys ja jopa epätodellinen hutera olo. Tämä ihan tuttua asiaa. Kun itse ajan Helsingistä Lappiin niin yövyn välillä ja pidän riittävästi taukoja. Ihan tällaista yksinkertaista perusasiaa. Siinä on se hankaluus,että kun tilanne on ohi. On syöty ja nukuttu ei se selitys enää löydy, jos sitä ei muuten ymmärrä.
ktaina
Adrian Monk
Viestit: 2874
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 10:52 am
Paikkakunta: Rannikolla tuulee

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja ktaina »

Hoitamaton kakkostyypin diabetes saa kyllä hirveen olotilan ja väsymyksen jos vetänyt kunnon aterian pitkästä aikaa?(näitä hoitamattomia löytyy sankoin joukoin)
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10653
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja damfin »

Tauoista kylläkin kerrottiin niin että pitempi tauko (ruokailu) oli pidetty aiemmin, ja tämä viimeisin tauko oli ollut vain 15 minuutin mittainen, eli näinkö siinä ajassa nyt kovin tukevaa ateriaa kuski olisi kerennyt vetämään.
Mutta jotainhan tuon tauon aikana tai pian sen jälkeen tosiaan on tapahtunut, jos ajotyyli muuttui selkeästi sen tauon jälkeen.

Tuo viimeisin "onnettomuuden syyksi epäillään ylinopeutta" on kyllä melko naurettava toteamus, koska jos moottoritienopeudesta tullaan risteykseen jota ennen on taajama-merkki, niin tottakai siihen tullaan ylinopeudella, mutta on silti naurettavaa sanoa että ylinopeus oli onnettomuuden syy, vaan pitäisi selvittää syy sille miksi risteykseen tultiin ylinopeutta, silloin tiedetään myöskin syy itse onnettomuudelle.
sine qua non

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja sine qua non »

Ruotsin Kainuusta eli Kalixista ei kuitenkaan ole kuin noin 500 kilometriä Kuopioon, vähän vähemmän tai vähän enemmän valitusta reitistä riippuen. Suunnilleen sama matka siis kuin vaikkapa Tampereelta Ouluun. Jos muutaman tauon pitää, ei matkan pitäisi olla mahdoton ajettava yhdelle ihmiselle yhden päivän aikana. Toki turmabussin kuljettaja on varmaan jo aamuvarhaisella ajanut bussin varikolta Kalixiin, kuinka pitkä matka tuo lienee sitten ollutkaan.

Lehtitietojen mukaan karaokeklubilaisten bussi on lähtenyt Kalixista noin puoli seitsemän ja turmapaikalla Kuopiossa olivat vähän ennen kolmea. Riippuen siitä, onko ilmoitettu lähtöaika Ruotsin vai Suomen aikaa, kului matkaan n. 7,5 tai n. 8,5 tuntia. Olipa kummin vain, vaikuttaisi siltä, että taukoihin on kuitenkin käytetty jonkun verran aikaa, jos ei aivan mateluvauhtia ole ajettu.

Erittäin vastuutonta toimintaa kuljettajalta, jos on tauoista huolimatta ollut väsynyt ja torkahdellut, mutta ei ole ymmärtänyt/halunnut pysähtyä lepäämään. Jotakin häikkää kuskilla vaikuttaisi matkustajien huomioista päätellen olleen jo jonkun matkaa, jos hiljentämäänkin on pyydetty - ja kuski ei ole edes noteerannut pyyntöä mitenkään.

67-vuotias ei ole vielä kovin vanha, mutta onhan kuskilla voinut olla ns. "senior moment", jolloin jarru ja kaasu ovat hätäännyksissä sekaantuneet - varsinkin, jos on ajanut pitkään ja vielä risteykseen vievälle rampillekin vakionopeudensäädin päällä.
Marokonsoturi
Javier Pena
Viestit: 1865
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 3:38 pm

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja Marokonsoturi »

sine qua non kirjoitti: 67-vuotias ei ole vielä kovin vanha, mutta onhan kuskilla voinut olla ns. "senior moment", jolloin jarru ja kaasu ovat hätäännyksissä sekaantuneet - varsinkin, jos on ajanut pitkään ja vielä risteykseen vievälle rampillekin vakionopeudensäädin päällä.
Kyllä 67-vuotias voi elämäntavoista ja -tapahtumista riippuen olla ihan ikäloppu ja toinen jalka jo haudassa. Se on kummallista, että kortteja kuivatetaan pienistä ylinopeuksista, mutta näiden senioreiden terveydentilaa ei mitenkään tarkastella, että ovatko oikeasti päteviä enää ajamaan mitään nopeasti liikkuvaa moottoriajoneuvoa.
arvuuttajamies
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Elo 27, 2018 5:06 pm

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja arvuuttajamies »

Nykyaikaiset raskaan kaluston sähköisesti ohjatut ebs-jarrut eivät ikinä häviä. Kaikki ammattikuskit tämän tietää, ja tämäkin kuski on myöhemmin tainnut todeta, että ei niissä kuitenkaan mitään vikaa tainnut ollakaan. Noita jarruja ohjaa sähköinen ohjainyksikkö, joka toki voi vioittua, mutta sitten huutaa summerit kojelaudassa ja edelleen jarrut toimivat ilman sähköisiä apuja. Setrahan on tekniikaltaan Mersu, joten mikään vinkuintiaanien bussi ei ollut kyseessä. Oon ollut 18 vuotta raskaan kaluston parissa niin ratin takana kuin isolla korjaamollakin, ja ikinä ei vastaan ole tullut äkillistä jarrujen katoamista. Ei kuorma-autoista, ei perävaunuista ei busseista. Toki ne voi jarruttomia olla huollon laiminlyönnin tai erilaisten viritysten vuoksi, mutta ei koskaam yllättäen kertapolkaisulla.

Myös teoria polkimen alle kiilaantuneesta esineestä tai sekaannus polkimista ontuu kun katsotte kuvasta millaine jarrupoljin Setrassa, kuten valtaosassa muissakin, busseissa on.

Mitä väsymykseen tulee, niin Kemi - Kalix - Kuopio tekee alle 600 km, ammattikuskille tämä ei ole minkäänlainen haaste.

Tän tyyppisiä kuskeja käytetään tuurareina, joten hänet on voitu hälyttää esim. sairasloman vuoksi pienelläkin varoajalla. Väsymys ei aina näy piirturissa. Vakionopeuden säädin kytkettynä moottoritiellä iltapäiväauringossa on tosi puuduttava yhdistelmä.

Veikkaan hetkellistä keskittymisen herpaantumista + vauhtisokeutta + väsymystä yhdistettynä täydelliseen epäonnistumiseen väistöliikkeen suhteen.

Iällä ei oo mitään merkitystä, oon nukahtanut rekan rattiin kaksvitosenakin huippukuntoisena urheilijana, sillä kertaa ei päästy otsikoihin. Onneksi.
Vastaa Viestiin