Teatteri Drom on perustettu 1981 ja sen syntyyn vaikutti saman vuoden tammikuussa Teatterikorkeakoulussa alkanut mustalaiskurssi. Tuolloin 38-vuotias Baltzar oli yksi kurssin kantavista voimista - olihan hän julkaissut jo kirjoja sekä runoja. Dromin ensimmäinen esitys,
Musta ruoska, pidettiin Merimiehenkatu 29:n studiossa elokuussa 1981.
"Kiusallisen epätasainen Musta Ruoska on, mutta väkevämpinä hetkinään tarttuva ja kiehtova. Onneksi mustalaiset eivät kerran lavalle päästyään erehtyneet tekemään pikkumakeilua, joka keräisi vähemmistökansallisuuden kustannuksella irtopisteitä".
-HS 30.08.1981-
Vuoden 1983 elokuussa haettiin kokopäiväiseen työsuhteeseen teatterisihteeriä:
- Baltzar_Drom.jpg (54.9 KiB) Katsottu 5138 kertaa
Ilmoituksessa mainittu
Ilkka Vanne on pitkänlinjan tv-mies, ohjaaja ja teki pitkään yhteistyötä Baltzarin kanssa.
Kuuluisin 80-luvun tuotos oli Dromin viides työ, moniosainen
Rautayöt.
"Se oli paras työ siihen saakka", sanottiin arvostelussa huhtikuussa 1984. Rautayöt sai ensi-iltansa Haagassa, entisen Kino Arinan tiloissa.
- "Teatteri Dromissa ensimmäisen varttitunnin aikana; Jaksaako edes Luoja Veijo Baltzarin kirjoituksia kolmea tuntia - minua ainakin jymäytetään nyt pahasti.
- "Pelkään ettei Veijo Baltzarin tinkimättömyys oikein vedä yleisöä. Drom on kulkeutunut yhä pelkistetympään näyttämöilmaisuun".
-HS 15.04.1984-
Ja sitten tähän päivään. Helsingin Sanomat on tehnyt erinomaisen artikkelin, josta osa ohessa:
Veijo Baltzarin kultti
Kulttuurineuvos Veijo Baltzar valikoi teatteriyhteisöönsä herkkiä lukioikäisiä tyttöjä. Hän manipuloi, lähenteli, kontrolloi ja houkutteli heitä kotiinsa asumaan. 18 nuorta naista kertoo nyt kultista, jonka perustajaa piti palvoa. Tällä viikolla Baltzar vangittiin epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta.
...
SYKSYLLÄ 2017 Emma näki mainoksen helsinkiläisen koulun seinällä. Integraatioteatteri Baltzar, jota kutsutaan myös Drom-teatteriksi, etsi näyttelijöitä opetusproduktioon.
Emma halusi mukaan. Harrastus muiden joukossa, vanhemmat ajattelivat.
Teatterin perustaja ja johtaja oli kulttuurineuvos Veijo Baltzar.
Vanhempia kuitenkin epäilytti. He olivat googlailleet ja tiesivät Baltzarin taustasta.
Vuonna 1999 Helsingin hovioikeus oli tuominnut Baltzarin virkavelvollisuuden rikkomisesta sakkoihin. Tuohon aikaan Baltzar oli toiminut Teatterikorkeakoulussa kansainvälisen näyttelijätyön kurssin vetäjänä.
Tuomio tuli siitä, että Baltzar oli houkutellut nuoria naisia mukaan Tampereen-matkalle antaen ymmärtää, että matkalle lähtö on edellytys kurssille pääsyyn.
Vuonna 2005 Baltzar oli saanut myös tuomion törkeästä petoksen yrityksestä.
Emma sai vanhemmat vakuuttumaan. Järjestettiinhän harjoitukset arvokkaassa Aleksanterin teatterissa. Teatteri sai tukea julkisista varoista, ja sen ohjausryhmässä toimi nimekkäitä päättäjiä.
Loppuvuonna Emma sai kutsun produktion uudenvuodenjuhliin. Juhlat olisivat Baltzarin kotona Tammisaaressa, ja ne kestäisivät yön yli.
Emma oli tuolloin viisitoista.
Vanhemmat empivät mutta suostuivat. Baltzarin kanssa työskenteli kaksi noin kolmekymmenvuotiasta naista, ja he lupasivat pitää alaikäisistä huolta. Juhliin tulisi muitakin nuoria.
Mirkan tietojen mukaan juhlissa ei tapahtunut mitään erikoista.
Uudenvuoden jälkeen Mirka meni katsomaan tyttärensä harjoituksia Aleksanterin teatterille.
”Baltzar alkoi selittää, että meillä on valtavia suunnitelmia Emman eteen. Että hän on niin lahjakas, hänestä tulee suuri tähti. Koko tuleva kesäloma pitäisi viettää teatterin parissa. Emman pitäisi liittyä ryhmään tosi kiinteästi”, Mirka kertoo.
Esityksen valmistelu alkoi jo kevättalvella ja Emmaa pyydettiin usein Tammisaareen. Baltzar antoi Emmalle taskurahaa. Tytöllä oli talossa oma huone ja sänky.
VEIJO Baltzar on nyt 77-vuotias. Hän on Suomen arvostetuin romanitaustainen taiteilija.
Balzar aloitti kirjailijana ja julkaisi esikoisromaaninsa vuonna 1968. Hänen laajaan tuotantoonsa kuuluu romaaneja, näytelmiä, runoja ja kuvataidetta. Baltzarilla on ollut myös kansainvälisiä taidehankkeita, kuten romanien kansanmurhasta kertova valokuvanäyttely. Tänä syksynä Baltzar voitti Italiassa arvostetun kansainvälisen Amico Rom -kilpailun pääpalkinnon. Se myönnettiin hänen ansioistaan romanitaiteilijana.
Baltzar on perustanut luovan kulttuurin yhdistys Drom ry:n. Yhdistys tuottaa Baltzarin näytelmät. Drom on saanut vuodesta 2010 lähtien yli 500 000 euroa rahaa hankkeisiinsa. Rahaa ovat myöntäneet muiden muassa Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveysjärjestöjä tukeva Stea, Pohjoismainen kulttuuripiste, Taiteen edistämiskeskus ja Svenska kulturfonden.
...
Marraskuussa 1995 Baltzarin käsikirjoittama ja ohjaama Orli-ooppera tuli ensi-iltaan Imatralla. Ooppera sai suuret apurahat, ja sitä esitettiin myös Finlandia-talolla vuonna 1997. Avauspuheen piti silloinen pääministeri Paavo Lipponen. Yleisössä oli myös toinen vaikutusvaltainen demaripoliitikko, ulkoministeri Tarja Halonen.
Orlissa pääosaa näytteli tyttö, joka oli ensi-illan aikoihin noin 15-vuotias. Vuonna 1996 Anna-lehti julkaisi artikkelin, jonka otsikko oli: Veijo Baltzar rakastaa itseään – ja nuoria naisia. Jutun mukaan Baltzar toi tytön mukanaan Presidentinlinnaan itsenäisyyspäivän vastaanotolle sekä Savonlinnan oopperajuhlille.
Tyttö oli tuolloin seitsemäntoista. Pian Baltzar meni hänen kanssaan naimisiin.
HELSINGISSÄ järjestettiin hienot juhlat 6. huhtikuuta 2018. Juhlien aihe oli Veijo Baltzar ja hänen 50-vuotinen uransa taiteilijana.
Savoy-teatteri oli tupaten täynnä. Lavalla olivat Baltzar, kaksi hänen kanssaan pitkään työskennellyttä aikuista naista sekä viisi lukioikäistä tai nuorempaa tyttöä.
Ohjelmassa oli iskelmää ja romanilauluja. Konsertin avasi Paavo Lipponen.
Lipponen ja Baltzar ovat tunteneet toisensa armeija-ajoista asti. Savoyn lavalla Lipponen kutsui Baltzaria ”merkittäväksi eurooppalaiseksi kirjailijaksi” sekä ”voimakkaaksi vaikuttajaksi suomalaisessa ja eurooppalaisessa kulttuurielämässä”.
”En tunne kyllä ketään toista suomalaista kulttuurihenkilöä, joka olisi yhtä dynaaminen, yhtä monipuolisesti aikaansaava ja kestävästi luova kuin Veijo Baltzar”, Lipponen sanoi.
Lipponen ei ole ainoa merkittävä poliitikko Baltzarin tukena. Drom kertoo verkkosivuillaan, että sen ”strategiseen ohjausryhmään” kuuluvat Lipposen lisäksi entinen europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari ja kansanedustaja Ilkka Kanerva. Erityisen läheinen suhde Baltzarilla on sosiaalidemokraatteihin.
Presidentti Tarja Halonen on toiminut Baltzarin hankkeiden suojelijana vuosina 2010 ja 2014. Halonen myös myönsi Baltzarille kulttuurineuvoksen arvonimen vuonna 2011. Arvonimi on myönnetty vain 11 suomalaiselle.
Vuonna 2015 Baltzar pyrki Sdp:n listoilta eduskuntaan Uudenmaan vaalipiiristä. Kampanjaa tuki Lipposen ja Jaakonsaaren lisäksi myös nykyinen pääministeri Antti Rinne. Ääniä tuli vain 194.
PARI kuukautta Savoyn taiteilijajuhlan jälkeen Veijo Baltzar lähti teatteriryhmänsä kanssa Riikaan.
Emma oli nyt 16-vuotias ja sai vanhemmiltaan luvan lähteä mukaan esiintymismatkalle. Seurueessa olivat Baltzar, teatterin miespuolinen autonkuljettaja, Baltzarin kaksi aikuista naispuolista avustajaa, Emma sekä kaksi muuta lukioikäistä tyttöä.
Muu seurue palasi Riiasta suoraan Suomeen, mutta Emma matkusti Tallinnaan tapaamaan äitiään, joka oli kaupungissa tapaamassa perhetuttuja. Tallinnassa Emma alkoi puhua äidilleen, että hän voisi muuttaa Tammisaareen Baltzarin luokse ja käydä koulua etänä. Ehdotus oli tullut Baltzarilta.
Seuraavana päivänä Emma yllätti äitinsä ja lähti itsekseen Suomeen. Baltzar ja hänen naispuolinen avustajansa olivat ilmeisesti suostutelleet Emman palaamaan. Avustaja oli ostanut tytölle laivalipun.
Emman äiti matkusti seuraavalla laivalla Helsinkiin. Satamasta hän ajoi suoraan Tammisaareen Baltzarin kotitalolle.
Siellä Mirkalle selvisi, että talossa asuivat Baltzarin ja kahden aikuisen naisen lisäksi ainakin kaksi lukioikäistä tyttöä.
Mirka kiinnitti huomiota siihen, että kaikki naiset pukeutuivat perinteisellä tavalla mekkoon tai hameeseen ja korkokenkiin. Mirka keskusteli Baltzarin kanssa pitkään. Baltzar kertoi, että hän ostaa naisille vaatteet ja pitää heistä huolta, eikä maksa yhdistyksessä työskenteleville palkkaa.
”Silloin pohja tippui alta. Mietin, että ollaanko Emmaa vetämässä mukaan tähän samaan juttuun”, Mirka sanoo.
Emma halusi jäädä yöksi Tammisaareen. Hän ei suostunut lähtemään kotiin.
Mirka soitti tuttavalleen, joka tunsi talossa asuvia tyttöjä.
”Hän sanoi, että jos ette saa lasta heti pois sieltä, voitte kohta olla lastensuojelun ja poliisin kanssa tekemisissä.”
EMMAN vanhemmat päättivät katkaista teatteriharrastuksen.
Päätöstä vahvisti se, että Emma oli laihtunut hyvin nopeasti. Vanhempien mukaan Baltzarin naispuolinen avustaja oli sanonut Emmalle, että hänen pitää valita joko teatteriryhmä tai perhe.
Isä lähetti avustajalle viestin. Siinä hän ilmoitti, ettei Emma enää osallistu teatterin toimintaan.
”Me vanhemmat ja koko perhe otamme nyt tyttäremme toipumisesta vastuun. Toivon että kunnioitatte tätä päätöstä”, viestissä lukee.
Avustaja ei suostunut päästämään Emmaa pois teatterin piiristä vaan vastasi, että Emman ystävänä hän ei voi suostua. Hän viesti vanhemmille, että ”hänellä on vastuu siitä, että tytöt voivat hyvin”.
Avustaja syytti Emman vanhempia muun muassa ”henkisestä ahdistelusta”, ”henkisestä väkivallasta”, ”fyysisestä vangitsemisesta”, ”kovan luokan rasismista” ja pyrkimyksestä tuhota Emman ”sielunmaisema”.
Hänen mukaansa ”Drom on kansainvälinen kulttuuri-instituutio, jonka korkeatasoisuus on läpi EU:n tiedossa”.
Kesän jälkeen Baltzar sai Emman uudelleen mukaan. Elokuun lopussa 2018 Baltzar ja hänen avustajansa tapasivat tytön kahvilassa. Vanhemmille syntyi käsitys, että Emma houkuteltiin takaisin lupaamalla hänelle suurta tulevaisuutta.
Perheen ja Baltzarin taistelu 16-vuotiaasta Emmasta jatkui. Baltzar voitti.
Harjoitukset jatkuivat Aleksanterin teatterilla. Emma meni paikalle ilman vanhempien lupaa.
Isä lähti hakemaan tytärtään pois. Hän kohtasi Baltzarin ja muun ryhmän teatterin parkkipaikalla. Baltzarin naispuolinen avustaja soitti hätäkeskukseen ja teki Emmasta lastensuojeluilmoituksen. Poliisi tuli paikalle. Avustaja syytti Emman isää siitä, että tämä ”jahtaa” tytärtään.
Asiaa selviteltiin poliisin kanssa, ja Emma lähti lopulta isän mukaan.
Perheen ja Baltzarin taistelu tyttärestä kuitenkin jatkui. Baltzar voitti.
Emma ei suostunut asumaan kummankaan vanhempansa luona. Hän muutti asumaan lastensuojelulaitokseen ja jatkoi teatteriharrastustaan.
EMMAN tapaus ei ole ainoa. Veijo Baltzar on vuosien ajan houkutellut teatteriyhteisöönsä tyttöjä ja nuoria naisia. Osa heistä on muuttanut Baltzarin kotiin asumaan.
Tätä juttua varten on haastateltu kahdeksaatoista tyttöä tai nuorta naista, joilla on ensi käden kokemusta Baltzarin teatterista. He ovat olleet mukana neljässä eri tuotannossa seitsemän viime vuoden aikana.
...
Naisten oikeita nimiä ei kerrota heidän suojelemisekseen. Moni sanoi pelkäävänsä Baltzaria. Jotkut kieltäytyivät kokonaan haastattelusta pelkoon vedoten.
Veijo Baltzar kieltäytyi Helsingin Sanomien haastattelupyynnöstä elokuussa. Dromissa tiedettiin jo tuolloin HS:n valmistelevan kirjoitusta, jossa teatteriyhteisöä ja Baltzaria käsitellään kriittisessä valossa.
”Teatterijohtajana ja varsinkin ohjaajana minulla on vaitiolovelvollisuus – minä en voi kertoa teatteriyhteisöstä”, Veijo Baltzar perusteli kieltäytymistä sähköpostissaan.
...
2010-luvun näytelmissä muut näyttelijät ovat olleet pääasiassa lukioikäisiä tyttöjä, nuorimmat 14–15-vuotiaita.
Haastateltavien kertomukset Baltzarin teatterista ovat yhdenmukaisia. Yksittäiset henkilöt kehuivat Baltzaria ohjaajana. Lähes kaikki pitivät hänen toimintaansa hyvin epäeettisenä. Teen sinusta tähden, jos vain seuraat minua, Baltzar lupasi.
Useat tytöt kokivat, että harjoituksissa Baltzaria piti miellyttää, jos halusi päästä hänen suosioonsa. Jos ei toiminut Baltzarin toiveiden mukaisesti, haaveet isosta roolista karisivat. Baltzar myös raivosi ja nöyryytti nuoria muiden edessä.
SONJA oli mukana teatterissa useampi vuosi sitten.
”Hän saattoi sekoittaa pakan hetkessä täysin. Syyksi hän sanoi, että ’hei, en aisti sun energiaa tänään, en halua että olet pääroolissa. Tulepa tähän keskelle niin kaikki näkevät, miten huono ja veltto energia sinulla on’”, Sonja kertoo.
”Baltzar puhui siitä, miten hän näkee ihmisten sisälle. Että hän tietää, mitä aikeita ja tunteita meillä on häntä kohtaan.”
Teatteriharrastajien ulkonäköä Baltzar kommentoi toistuvasti. Hän puhui harjoituksissa naisellisuudesta ja siitä, miten naisten tulisi käyttäytyä ja pukeutua myös teatterin ulkopuolella. Lyhyitä hiuksia Baltzar paheksui.
Baltzar teki eron yhteisön ja muiden välillä. Hän paasasi alakulttuurista ja korkeakulttuurista. Yhteisö edusti korkeakulttuuria ja valtaväestö eli ”valkolaiset” sivistymätöntä alakulttuuria. Näin hän puhui siitä huolimatta, että lähes kaikki teatterin piirissä olevista nuorista naisista olivat valtaväestöä.
...
Baltzar on kertonut rakastavansa tyttöjä ja halunnut tietää, onko tunne molemminpuolinen. Hän on vaatinut tyttöjä eroamaan poikaystävistään ja tekemään pesäeroa perheeseen. Hän on kommentoinut heidän ulkonäköään ja painoaan, kutsunut heitä kahville, illallisille ja pyytänyt heitä muuttamaan kotiinsa. Hän on pommittanut puhelinsoitoilla ja kertonut joillekin tytöille nähneensä heistä unta.
...
Teatteriyhteisön piirissä tuotiin jatkuvasti esille sitä, miten vaikutusvaltaisia ystäviä Baltzarilla on.
Uhkailua on esiintynyt myös muissa yhteyksissä.
Vuonna 2003 Baltzarin entinen vaimo haki tälle lähestymiskieltoa. Käräjäoikeus hyväksyi väliaikaisen kiellon. Oikeuden arvion mukaan Baltzar ”tulisi tarpeettomilla puhelinsoitoilla ja muulla henkisellä painostuksella vakavasti häiritsemään” entistä vaimoaan ja lapsiaan.
Lähestymiskieltohakemuksen mukaan Baltzar on henkisesti painostanut entistä vaimoa parisuhteen aikana. Hakemuksen mukaan painostus oli jatkuvaa ja suhteessa oli myös fyysistä väkivaltaa.
Myöhemmin ex-vaimo peruutti hakemuksen.
...
Jenna sai Baltzarilta työtarjouksen kesäksi. Hänen pitäisi kirjoittaa tiivistelmä Baltzarin kirjasta, josta oli kuulemma tekeillä filmatisointi.
Työ aloitettaisiin Rautalammilla, jossa Baltzarilla oli asunto.
”Kaikki pyöri Baltzarin palvomisen ympärillä”
Jenna oli innoissaan. Rautalammille lähtivät Baltzarin ja Jennan lisäksi myös naispuoliset avustajat. Myöhemmin asunnolle tuli kolme tyttöä, joista ainakin kaksi oli alaikäisiä.
Jenna sanoo, että teatterista tuttu kilpailu Baltzarin huomiosta jatkui Rautalammilla.
”Se oli se, mitä meiltä odotettiin. Oli jotenkin sellainen tunne, että jos en mene siihen mukaan, en tiedä, onko minulla enää sitä duunia.”
Teatteriproduktion aikana Baltzar oli kehunut harrastajien ulkonäköä ja kutsunut heitä erilaisilla hellittelynimillä. Jenna sanoo, että näin tapahtui myös Rautalammilla. ”Hän flirttaili meille ja oletti, että flirttailemme takaisin. Kaikki pyöri Baltzarin palvomisen ympärillä.”
Jennan mukaan naispuoliset avustajat kehuivat Baltzaria koko ajan.
”Kaikki, mitä Baltzar sanoi, oli oikein ja hienoa.”
...
Jenna ehti olla Rautalammilla viikon. Hänen piti saada noin 700 euron palkkio työstään, mutta yhdistys maksoi vain kymmeniä euroa.
...
OPETUS- ja kulttuuriministeriö innostui vuonna 2011 Baltzarin teatterista ja sen pedagogiikasta. Drom-yhdistyksen internetsivujen mukaan sen ytimessä ovat ”monikulttuuriset tunneälyyn perustuvat kasvatukselliset ja ohjaukselliset menetelmät”.
Ministeriö piti opetusmenetelmää niin lupaavana, että se pyysi Humanistista ammattikorkeakoulua (Humak) selvittämään sitä tarkemmin. Hankkeen oli tarkoitus kartoittaa, voisiko Baltzarin pedagogiikan pohjalle rakentaa korkeakoulutasoista koulutusta ja jopa ”vientikelpoista innovaatiotoimintaa”.
Humakin selvitys oli erittäin kriittinen. Sen mukaan Baltzarilla ”on pyrkimys erityisen vahvaan ja läheiseen ohjaussuhteeseen opiskelijoiden kanssa”. Baltzar itse esiintyy pedagogiikan ”onnistuneena ilmentymänä” tai ”ihanneihmisenä”, kuten eräs Humakin haastattelema nuori luonnehti.
...
Kallion lukion rehtori Ari Mäkinen sanoo, että aina kun Dromin mainoksia on ilmestynyt koulun aulaan, henkilökunta on ottanut niitä pois.
”Olemme kuulleet toiminnasta ikäviä huhuja ja toisen käden tietoja, mutta meillä ei ole ollut faktoja siitä mitä siellä oikeasti tapahtuu. Sen takia emme ole voineet tehdä enempää”, Mäkinen sanoo.
”On vaikuttanut siltä, että sinne on päätynyt etenkin sellaisia nuoria, joilla on ollut vaikea elämäntilanne. Toiminta vaikuttaa myös olevan niin intensiivistä, että opiskelijoiden koulunkäynti on vaikeutunut paljon.”
Helsingin kuvataidelukion rehtori Tarja Aro taas ohjeisti oppilaitaan viime vuoden lokakuussa näin: ”Hei. Kuulin äsken huolestuttavia uutisia tästä teatteriproduktiosta. ÄLKÄÄ HAKEKO TÄHÄN MUKAAN!”
...
Tyttöjen kaveri kertoo kuulleensa, millaisia sääntöjä yhteisössä tuli noudattaa. Esimerkiksi tällaisia:
Ei saa kiroilla.
Ei saa leikata hiuksia.
Ei saa käyttää housuja.
Ei saa katsoa alakulttuuria tv:stä.
Ei saa mainita yhdenkään pojan nimeä.
Ei saa pitää liian lyhyttä hametta.
Ei saa ihailla alakulttuurin ihmisiä.
Pitää harjata hiukset.
Ei saa puhua seksistä.
Ei saa olla muita miehiä kuin Veijo.
POLIISI teki rynnäkön Veijo Baltzarin talolle Tammisaaressa viime tiistaina 19. marraskuuta aamupäivällä noin kello 11.
Kiinteistön edustalle ilmestyi kymmenkunta siviilipoliisiautoa. Poliisin panssaroitu ajoneuvo ajoi läpi pihan metallisesta portista.
Veijo Baltzar ja hänen 36-vuotias naispuolinen pitkäaikainen avustajansa pidätettiin. Heidät vangittiin torstaina epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta, josta maksimirangaistus on kymmenen vuotta vankeutta.
Ihmiskauppaepäilyt kytkeytyvät tässä kirjoituksessa kuvailtuun kultinomaiseen toimintaan. Epäiltyjä uhreja on useita.
Törkeän ihmiskaupan epäillään tapahtuneen vuosina 2016–2019 Helsingissä ja Tammisaaressa. Ihmiskauppa ei tarkoita välttämättä sitä, että uhreja ostetaan ja myydään.
Törkeässä ihmiskaupassa voi olla kyse esimerkiksi siitä, että tekijä käyttää väkivaltaa tai ottaa alaikäiset uhrit kontrolliinsa käyttämällä hyväkseen heidän haavoittuvaa asemaansa. Ihmiskaupan uhrit saattavat joutua seksuaalisen hyväksikäytön, pakkotyön tai muun epäinhimillisen kohtelun kohteeksi.
HS:n tietojen mukaan Veijo Baltzar on käyttäytynyt myös väkivaltaisesti yhteisössä.
Perjantaina 22. marraskuuta, päivä vangitsemisen jälkeen, HS tarjosi Baltzarille asianajajan välityksellä uuden mahdollisuuden kommentoida kirjoituksen keskeisiä tietoja. Asianajaja ilmoitti, ettei voi laista johtuvista syistä kommentoida.
”Ainoa asia, minkä voin todeta, on se, että päämieheni kiistää häntä kohtaan tuomioistuimessa esitetyt epäilyt.”
Helsingin Sanomat on selvittänyt Baltzarin teatterin ja yhteisön toimintaa yli vuoden ajan. Haastatteluiden lisäksi kirjoitus perustuu laajaan asiakirja-aineistoon, viesteihin sekä video- ja äänitallenteisiin. Tiedot ovat tarkentuneet kesän ja syksyn aikana. HS on muistuttanut Baltzarin yhteisön toiminnasta kärsineitä naisia mahdollisuudesta hakea apua rikosuhripäivystykseltä. Se on kansalaisjärjestö, joka auttaa rikosten uhreja. Tämä on osaltaan johtanut siihen, että poliisi päätti käynnistää rikostutkinnan törkeästä ihmiskaupasta.
Helsingin Sanomat
24.11. 2:00, Päivitetty: 24.11. 8:55
Artikkelissa oli kuvia mm. Baltzarin talosta. Jätin ne pois koska ovat jo olleet ketjussa aiemmin esillä. Samoin artikkelissa on myös kuvauksia siitä miten Baltzar liehakoi nuorten tyttöjen ympärillä.
Drom on saanut vuodesta 2010 lähtien yli 500 000 euroa rahaa hankkeisiinsa
Siinä meni muutaman pienituloisen koko työuran verokertymä - mustalaisteatterin näytelmiin ja tyttöjen ahdisteluihin.
Lipponen ja Baltzar ovat tunteneet toisensa armeija-ajoista asti.
Mitenkähän tälläinen ystävyys on vaikuttanut apurahojen jakamiseen ja Baltzarin mahdollisuuksiin mellastaa mielin määrin? Ei välttämättä mitenkään.
Erityisen läheinen suhde Baltzarilla on sosiaalidemokraatteihin.
Jotenkin tämä ei yllätä yhtään. SDP on tunnettu ei-puolue, joten siinä suhteessa Baltzarin 10 kohdan säännöt, joissa on sana "ei" mainitaan 9 kertaa on kuin SDP:n "ohjekirjasesta".
Avustaja syytti Emman vanhempia muun muassa ”henkisestä ahdistelusta”, ”henkisestä väkivallasta”, ”fyysisestä vangitsemisesta”, ”kovan luokan rasismista” ja pyrkimyksestä tuhota Emman ”sielunmaisema”.
Rasimista nillitetty - tytön vanhempia syyllistetty. Avustaja syytti vanhempia siitä, mitä he itse tekivät. Tyypillistä mustalaiskulttuurille.
Moni sanoi pelkäävänsä Baltzaria. Jotkut kieltäytyivät kokonaan haastattelusta pelkoon vedoten.
Tälläinen henkilö oli Tarja Halosen mielestä kulttuurineuvoksen arvonimen ansaitseva, sekä Paavo Lipposen hyvä ystävä. Molemmat olivat yhtä aikaa vallan huipulla erityisesti vuosina 2000 - 2003. Voi Suomi-parkaa ja sen valtaväestöä, jonka päälle kuseminen sen kuin yltyi.
Baltzar myös raivosi ja nöyryytti nuoria muiden edessä.
Tuosta tulee mieleen Lipponen, joka äksyili ja raivosi milloin mistäkin.
Yhteisö edusti korkeakulttuuria ja valtaväestö eli ”valkolaiset” sivistymätöntä alakulttuuria
Toisin päin sanottaessa se olisi ollut rasismia. Nyt sille taputettiin SDP:ssä. Otaksun.
Työ aloitettaisiin Rautalammilla, jossa Baltzarilla oli asunto.
Baltzar muutti Helsingistä Rautalammille vuonna 1989 kunnanlääkärin vanhaan virkataloon. Baltzarin sukua oli siellä joskus asunut.
”Kaikki, mitä Baltzar sanoi, oli oikein ja hienoa.”
Tämän sanoivat 16-vuotiaat tytöt, mutta yhtä hyvin tuo pätee Haloseen ja Lipposeen.
Onkin mielenkiintoista miten Halonen ja Lipponen tulevat selittämään toimintaansa ja suhdettaan Baltzariin; Lipponen tuskin lausuu mitään, sillä hän on - kuten tiedämme - kaiken yläpuolella, mutta Halonen saattaa tulla esiin kolostaan ja sanoa, että "ei, en tiennyt tälläisestä mitään".
- Mitä se kertoo Halosesta?