Kunniamurhan yritys Kuopiossa - afgaanimies puukotti ex-vaimoaan

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Kunniamurhan yritys Kuopiossa - afgaanimies puukotti ex-vaimoaan

Viesti Kirjoittaja poikani »

Poliisi kirjoitti:Puukotus Kuopion Haapanimellä

07.05.2020 klo 17.34
Itä-Suomi

Kuopion Haapaniemellä sijaitsevalla kevyenliikenteenväylällä tapahtui puukotus torstaina iltapäivällä hieman kello 14 jälkeen. Uhriin kohdistettiin useita todennäköisesti teräaseella tehtyjä hengenvaarallisia iskuja. Poliisin tämän hetken näkemyksen mukaan teko vaikuttaa suunnitelmalliselta, minkä vuoksi yhdessä voimakkaan väkivallan takia tekoa tutkitaan murhan yrityksenä. Uhri on toimitettu KYS:aan eikä hänen tämän hetkisestä tilasta ole tietoa. Vartija otti epäillyn kiinni läheltä tapahtumapaikkaa. Poliisin tiedossa ei ole, että tapahtuneesta olisi aiheutunut vaaraa sivullisille.

Asianomistaja on kuopiolainen noin 30-vuotias nainen ja rikoksesta epäilty on ulkopaikkakuntalainen noin 40-vuotias mies. Molemmat tunsivat toisensa entuudestaan.

Asiasta tiedotetaan mahdollisesti lisää perjantain aikana.
https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisist ... ella_90035

Aiheesta oli avattu kaksi ketjua. Ne yhdistetty. Otsikkoon kajottu.
-NILS-
????? ?? ??????.
Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Kunniamurhan yritys Kuopiossa - afgaanimies puukotti ex-vaimoaan

Viesti Kirjoittaja poikani »

Poliisi kirjoitti:Jatkotiedote Kuopiossa torstaina sattuneeseen puukotukseen

08.05.2020 klo 15.26
Itä-Suomi

Poliisi tiedotti eilen Kuopion Haapaniemellä Tehdaskadulla tapahtuneesta puukotuksesta, jota tutkitaan murhan yrityksenä. Asianomistaja ja rikoksesta epäilty ovat entinen aviopari ja he kumpikin ovat ulkomaan kansalaisia. Epäiltyä on tänään kuultu ja hän on pääpiirteissään myöntänyt teon, mutta kuitenkin kiistää pyrkineensä surmaamaan asianomistajan. Asianomistaja sai ylävartaloonsa vakavia teräaseella tehtyjä vammoja, mutta hengenvaaraa ei enää tämän hetken tietojen mukaan ole. Poliisi on päässyt kuulemaan myös häntä tänään. Teon taustalla on todennäköisesti avioeroon ja lasten huoltajuuteen liittyvä riitaisuus.

Teossa käytetystä teräaseesta on vielä kateissa kahva osa. Teko on tapahtunut Kuopion Haapaniemellä Tehdaskadulla kevyenliikenteen väylällä S-Marketin ja Lidlin välissä. Epäily on lähtenyt paikalta Siikaniemenkadulle ja sitä pitkin kohti Alavan kirkkoa. Mikäli joku löytää tapahtumapaikalta tai Siikaniemenkadun varrelta teräaseen kahvan niin tästä pyydetään ilmoittamaan poliisille joko vihjenumeroon 0295 415 232 tai sähköpostilla osoitteeseen [email protected]
https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisist ... seen_90061

Kiistelivätkö siitä, kumpi joutuu ottamaan lapset?
????? ?? ??????.
Iivis
Perry Mason
Viestit: 3946
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Murhan yritys Kuopion Haapaniemellä - uhri ja epäilty ulkomaalaisia

Viesti Kirjoittaja Iivis »

Tulee mieleen Haagan puukotus, ettei vaan olisi samantapaista.
Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Murhan yritys Kuopion Haapaniemellä - uhri ja epäilty ulkomaalaisia

Viesti Kirjoittaja poikani »

Iivis kirjoitti: Pe Touko 08, 2020 4:21 pm Tulee mieleen Haagan puukotus
Kumpi Haagan kadulla ex-puolisoaan puukottanut? Abdulhalim Görgin vai Hayder Al-Hmedawi?
????? ?? ??????.
Iivis
Perry Mason
Viestit: 3946
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Murhan yritys Kuopion Haapaniemellä - uhri ja epäilty ulkomaalaisia

Viesti Kirjoittaja Iivis »

poikani kirjoitti: Pe Touko 08, 2020 4:51 pm
Iivis kirjoitti: Pe Touko 08, 2020 4:21 pm Tulee mieleen Haagan puukotus
Kumpi Haagan kadulla ex-puolisoaan puukottanut? Abdulhalim Görgin vai Hayder Al-Hmedawi?
Hayderin puukotus mulle tuli mieleen.
Salmari
Olivia Benson
Viestit: 725
Liittynyt: To Marras 22, 2018 3:37 pm

Re: Murhan yritys Kuopion Haapaniemellä - uhri ja epäilty ulkomaalaisia

Viesti Kirjoittaja Salmari »

Näitähän tapauksia tulee kuin sieniä sateella tällä viikolla - ulkomaalaisten rikoksia.

Rasmusporukka on ollut aika hiljaa, eikä kommentoi mitään, vaikka muuten öyhöttävät joka paikassa?
JammuSetä

Re: Murhan yritys Kuopion Haapaniemellä - uhri ja epäilty ulkomaalaisia

Viesti Kirjoittaja JammuSetä »

Vaikka teko kuulostikin perinteiseltä suomalaiselta välien selvittelyltä, tuo huoltajuushomma pisti ajatukset hetkeksi jumiin. Ei kyllä ennen olen huoltajuuksista puukoteltu vaan mustasukkasuudesta.

Eli kieltämättä ajatuksiin nousee etnisemmät toimintatavat.
Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Murhan yritys Kuopion Haapaniemellä - uhri ja epäilty ulkomaalaisia

Viesti Kirjoittaja poikani »

JammuSetä kirjoitti: La Touko 09, 2020 5:35 am Vaikka teko kuulostikin perinteiseltä suomalaiselta välien selvittelyltä, tuo huoltajuushomma pisti ajatukset hetkeksi jumiin. Ei kyllä ennen olen huoltajuuksista puukoteltu vaan mustasukkasuudesta.

Eli kieltämättä ajatuksiin nousee etnisemmät toimintatavat.
Tuossa aloituksessahan jo lukee: "Asianomistaja ja rikoksesta epäilty ovat entinen aviopari ja he kumpikin ovat ulkomaan kansalaisia." Kuten noista Haagan tapauksistakin huomaa, ulkolaisten välienselvittelyissä ei ole niin väliksi, vaikka tapahtumapaikka olisi kuinka julkinen.
????? ?? ??????.
JammuSetä

Re: Murhan yritys Kuopion Haapaniemellä - uhri ja epäilty ulkomaalaisia

Viesti Kirjoittaja JammuSetä »

Missäs niin lukee? Ulkopaikkakuntalaisista siinä puhutaan. Siis aloituksessa.

Kuten sanoin, ensivaikutelma oli kotimainen mutta sitten totuus paljastui.
Flashhand
Susikoski
Viestit: 47
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 9:59 pm

Re: Murhan yritys Kuopion Haapaniemellä - uhri ja epäilty ulkomaalaisia

Viesti Kirjoittaja Flashhand »

Jokos vankiminen on tapahtunut? Siinä yhteydessä epäillyn nimi ja mahdollisesti kansallisuus päästäisi epäluuloiset jännityksestä... Tosin ns. viikonloppuvangitsemiset päivystävässä KäO:ssa saattavat vaikeuttaa tiedonsaantia varsinkin maakunnissa.

Sitten toinen ajatus, olisiko tuo teko voitu ennaltaestää tehokkaammalla viranomaisyhteistyöllä?
Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Murhan yritys Kuopion Haapaniemellä - uhri ja epäilty ulkomaalaisia

Viesti Kirjoittaja poikani »

JammuSetä kirjoitti: La Touko 09, 2020 2:04 pm Missäs niin lukee? Ulkopaikkakuntalaisista siinä puhutaan. Siis aloituksessa.

Kuten sanoin, ensivaikutelma oli kotimainen mutta sitten totuus paljastui.
Ei näyttänyt paljastuneen, koska kirjoitit näin:
JammuSetä kirjoitti: La Touko 09, 2020 5:35 amEli kieltämättä ajatuksiin nousee etnisemmät toimintatavat.
Ei tarvitse "nousta ajatuksiin", kun olen ulkomaalaisuuden jo tuonut esille.

Tarkennan aiempaa kommenttiani sen verran, että ensimmäisessä laittamassani poliisin tiedotteessa ei vielä paljastettu etnoilua, vaan vasta toisessa, joten vaikka kukaan itseni lisäksi ei ketjuun ollut kirjoittanutkaan, ei toinen viestini tarkkaan ottaen ollut osa aloitusta.
????? ?? ??????.
Iivis
Perry Mason
Viestit: 3946
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Kunniamurhan yritys Kuopiossa - afgaanimies puukotti ex-vaimoaan

Viesti Kirjoittaja Iivis »

Syyte: Mies halusi puhdistaa kunniansa ja yritti murhata ex-vaimonsa keskellä katua Kuopiossa

Naisen henki pelastui, kun sivulliset ehtivät väliin.

12:25

AFGANISTANILAISPARISKUNTA oli tuomittu avioeroon tämän vuoden tammikuussa. Syyttäjän mukaan ero oli perimmäisenä syynä miehen hirmuteolle, joka tapahtui Kuopiossa tämän vuoden toukokuussa. Mies ei hyväksynyt eroa.

Mies matkusti tapahtumapäivänä Jämsästä Kuopioon. Miehen oli määrä tavata hänen ja ex-vaimonsa yhteisiä lapsia. Syyttäjän mukaan tapaaminen oli tarkoitus järjestää niin, ettei ex-pari näkisi toisiaan.

Syyttäjän mukaan mies valmistautui kuitenkin ex-vaimonsa murhaamiseen.

Miehellä oli mukana veitsi, jossa oli kymmenen senttimetriä pitkä terä. Syyttäjän mukaan mies lähti tapaamispaikalta etsimään ex-vaimoaan. Mies ehti ajaa polkupyörällä noin kilometrin verran, kunnes hän löysi naisen kävelemästä kadulla.

SYYTTÄJÄN mukaan mies otti naiselta puhelimen ja löi häntä kädellä sekä veitsellä.

– Ensimmäisenä reaktiona halusin ottaa hänen puhelimen ja tietää, kenen kanssa hän puhuu. Jos hän olisi puhelimen antanut minulle, tätä ei olisi ehkä tapahtunut. Menetin siinä kohti malttini tai kontrollini, mies sanoi poliisille.

Nainen kaatui maahan, mutta mies käytti yhä väkivaltaa. Teko keskeytyi, kun sivulliset tulivat väliin. Myös veitsen terä katkesi, ja terä jäi osin naisen selkään kiinni. Naisen saamat vammat olivat hengenvaarallisia ja vaativat leikkaushoitoa. Nainen sai esimerkiksi viiltojälkiä kaulaan sekä vakavia haavoja selkään.

– (Mies) on tehnyt teon, koska hän on kokenut yhteiselämän päättymiseen liittyvien tapahtumien olevan loukkaus häntä ja hänen kulttuuriaan kohtaan, syyttäjän laatimassa haastehakemuksessa lukee.

– Kyse on kostosta entistä puolisoa kohtaan ja teon vaikuttimet ovat erityisen moitittavia, syyttäjä kirjoittaa.

MIEHEN kertoman mukaan nainen oli vienyt hänen kunnian, ja se oli pahinta, mitä miehen kulttuurissa voi tehdä.

– Ensinnäkin hän on vienyt minun kunnian. Ja minun elämänsalaisuudet on tullut julki. Tämä on pahinta, mitä minun kulttuurissa voi tapahtua. Vaikka minä olen tässä maassa, niin te ette voi viedä minun uskontoani, ette minun kulttuuria. Tiedän, että minun tulee tämän maan lakeja noudattaa, mutta ette voi viedä minulta näitä, mies sanoi poliisikuulusteluissa.

MIES ei katunut tekoaan poliisikuulusteluissa.

– Minun kulttuurissa ei kaduta, jos jotain on tehnyt. Ei ollut oikein, että minua kohdellaan tällä tavoin huonosti, mies sanoi.

Hän oli teostaan myös ylpeä.

– Se mitä on tapahtunut, niin olen ylpeä siitä. Olen oman uskontoni ja kunniani takia valmis jopa kuolemaan. En pelkää vankilaa, mies sanoi.

Mies myöntää väkivallan käytön. Miehen oikeuteen jättämän kirjallisen vastauksen mukaan hänen tarkoituksena ei ollut kuitenkaan viedä 31-vuotiaan naisen henkeä. Mies katsoo syyllistyneensä törkeään pahoinpitelyyn tai enintään tapon yritykseen.

Syyttäjä vaatii 39-vuotiaalle miehelle ainakin 8 vuoden ehdotonta vankeutta murhan yrityksestä. Asian oikeuskäsittely alkoi Pohjois-Savon käräjäoikeudessa maanantaina. Miehen puolustus on esittänyt pyynnön päästä mielentilatutkimukseen.

– Mielentilan tutkiminen on perusteltua, koska hän on ollut aikaisemmin psykiatrisessa hoidossa, puolustuksen laatimassa kirjallisessa vastauksessa muun muassa kirjoitetaan.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006667137.html
Avatar
Tarkastaja Levisi
Angus MacGyver
Viestit: 6690
Liittynyt: La Heinä 18, 2020 4:44 pm

Re: Afgaanimies yritti kunniamurhata vaimonsa keskellä katua Kuopiossa

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Levisi »

Syyttäjä vaatii kyllä kerrankin oikean pituista rangaistusta. Toki mies kuitenkin pääsee mielentilatutkimukseen sekä mahdollisesti vapaalle jalalle, jolloin saa mahdollisuuden hoitaa kunniamurhan loppuun. Alla IS:n juttu johon on koottu näitä Euroopan kunniamurhatapauksia 2017 saakka.


https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006108305.html
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.
Iivis
Perry Mason
Viestit: 3946
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Afgaanimies yritti kunniamurhata vaimonsa keskellä katua Kuopiossa

Viesti Kirjoittaja Iivis »

Mitkään kotoutumistoimet eivät tule ikinä korjaamaan tätä vinoumaa päässä. Haagan puukottaja kokee taatusti itsensä yhtä ylpeäksi pakoillessaan Suomen viranomaisia.
MIEHEN kertoman mukaan nainen oli vienyt hänen kunnian, ja se oli pahinta, mitä miehen kulttuurissa voi tehdä.

– Ensinnäkin hän on vienyt minun kunnian. Ja minun elämänsalaisuudet on tullut julki. Tämä on pahinta, mitä minun kulttuurissa voi tapahtua. Vaikka minä olen tässä maassa, niin te ette voi viedä minun uskontoani, ette minun kulttuuria. Tiedän, että minun tulee tämän maan lakeja noudattaa, mutta ette voi viedä minulta näitä, mies sanoi poliisikuulusteluissa.

MIES ei katunut tekoaan poliisikuulusteluissa.

– Minun kulttuurissa ei kaduta, jos jotain on tehnyt. Ei ollut oikein, että minua kohdellaan tällä tavoin huonosti, mies sanoi.

Hän oli teostaan myös ylpeä.

– Se mitä on tapahtunut, niin olen ylpeä siitä. Olen oman uskontoni ja kunniani takia valmis jopa kuolemaan. En pelkää vankilaa, mies sanoi.
Sverdlov
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1412
Liittynyt: Pe Marras 11, 2016 9:28 am

Re: Afgaanimies yritti kunniamurhata vaimonsa keskellä katua Kuopiossa

Viesti Kirjoittaja Sverdlov »

Pian lisätään kotoutumiskassaan muutamakin miljoona lisää rahaa. Arvatkaapas, mistä se otetaan? Kehitysavusta??? Ehei, toinen kerta...
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?
Vastaa Viestiin