Miehen asuntoautoon murtauduttiin - Koira vietiin ja rääkättiin

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
hutkivajournalisti
Adrian Monk
Viestit: 2941
Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am

Miehen asuntoautoon murtauduttiin - Koira vietiin ja rääkättiin

Viesti Kirjoittaja hutkivajournalisti »

Asuntoautossa asuvalta työttömältä Jarilta varastettiin yhdessä hujauksessa koko omaisuus lemmikkikoiraa myöten: "Minua harmittaa niin suunnattoman paljon"

Helsinkiläinen 41-vuotias Jari menetti viime viikolla omaisuutensa ja ison osan ilon aiheistaan, kun hänen asuntoautoonsa murtauduttu torstain aikana Agricolankadulla. Vorolle oli kelvannut käytännössä kaikki, mikä oli Jarille tärkeää.

Jari kertoo MTV Uutisille asuneensa vuoden ajan asuntoautossa, josta on muotoutunut hänelle koti. Vakinaista asuntoa hänellä ei ole ollut. Seuraa on ollut pitämässä uskollinen sekarotuinen Bordercollie nimeltään Tyra Banks.

11-vuotias Tyra on asunut Jarin kanssa nyt neljä vuotta ja lemmikistä oli tullut hänen paras kaverinsa.

– Olen kyllä siihen niin kiintynyt. Se on minun paras kaverini. Se on luonteeltaan kaikkien ystävä. Tyra ei koe olevansa koira vaan yksi meistä, Jari kertoo rakkaasta lemmikistään.

Jari oli päättänyt perustaa itselleen oman kodin asuntoautoon, jotta hän ei olisi tarvinnut asuntolapaikkaa. Nyt asuntoautossa on tullut asuttua jo vuoden päivät. Jari on ollut keväästä lähtien työttömänä, kun hänet lomautettiin koronapandemian takia keittiövastaavan tehtävistä.

– Nyt en tiedä, milloin työt jatkuvat vai jatkuvatko ne osaltani ollenkaan.

Ilta, kun koira ei ollutkaan haukkumassa vastassa
Jari kertoo olleensa palaamassa baari-illan jälkeen asuntoautolleen torstain ja perjantain välisenä yönä. Tuolloin hän havaitsi välittömästi, että kaikki ei ole hyvin.

– Avasin kotini oven, ja lattia oli täynnä tavaraa ja kaapit auki. Kaikki kamat oli vedetty alas ja kaapeista. Ihmettelin, kun koira ei hauku. Huomasin, että myös koiran talutushihna oli viety ja se oli merkki siitä, että koiranikin oli viety.

Tyrasta ei ole kuulunut sen koommin mitään.

Murtovarkaalle oli kelvannut moni tavara pölynimurista ja televisiosta lähtien. Jopa auton sulakkeita ja releitä oli viety. Tämän takia auto ei enää käynnisty. Jari pelkää, että hänen autonsa tuulilasiin alkaa pian ilmestyä sakkoja ja auto tullaan hinaamaan pois. Nämä ovat asioita, joihin hänellä ei olisi nyt varaa.

Kyllä minua v***ttaa aivan mahdottomasti
Jari kertoo, että tapahtumat harmittavat häntä oikein olan takaa. Elämä työttömänä ei ole ollut helppoa, ja sitten murtovaras vielä katsoo oikeudekseen viedä loputkin.

– Kun pyrkii menemään elämässään eteenpäin ja on saanut kerättyä itselleen hiljalleen astioita ja vaatteita – olin saanut tehtyä tästä autosta kotini – kyllä minua nyt v***ttaa. Olen kyllä kyynistynyt tässä.

Jari kertoo, että hänellä on nyt todella tyhjä olo, kun Tyra ei ole hänelle pitämässä seuraa.

– Olen miettinyt, että miten tämä voi olla mahdollista. Minua harmittaa niin suunnattoman paljon. Jos näkisin tämän varkaan, niin en kysyisi häneltä mitään. Löisin häntä vain kysymättä, Jari purkaa tuntojaan.

”Asuntovaunussa elävät jäävät tukien ulkopuolelle”
Jarin mielestä suurin ongelma on siinä, että kaupunki ei ymmärrä sellaisia työttömiä ihmisiä, jotka ovat päättäneet asua asuntoautossa.

– Asuntoautoa ei vhyväksytä viralliseksi asuntomuodoksi, joten en saa siihen tukia. Tiedän monia ihmisiä, jotka ovat samassa tilanteessa. Mielestäni minunkin pitäisi saada tukea ja paikka autolleni, kun en ole vienyt edes asuntoresursseja kaupungilta vaan olen itse tehnyt itselleni asumisolot.

Jari toteaa, että hänelläkin on asumismenoja ja elämiseen tarvitaan esimerkiksi sähköä.

– Jos autolleni olisi ollut jokin turvallinen pysäköintipaikka, niin murtautumista ei olisi tapahtunut. Asuntoauto on varkaille helpo kohde.

Helsingin poliisin mukaan tapauksesta on kirjattu rikosilmoitus. Toistaiseksi poliisi ei ole kuitenkaan päässyt selvittämään tapausta, sillä ilmoituksen tekijää ei ole tavoitettu.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/asu ... #gs.dqt5p5

Anastettu koira
Kuva
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
Tiinas
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1449
Liittynyt: Su Helmi 11, 2018 11:00 am

Re: Miehen asuntoautoon murtauduttiin ja koirakin vietiin

Viesti Kirjoittaja Tiinas »

Tämä oli jo päiviä sitten FB ryhmissä, toimittelijalta kestää kopioida juttu.
Tackleberry kirjoitti: ↑
Eli tänä vuonna poliisi on ampunut 42 valkoista ja 31 mustaa.
Valkoisia maassa on sellaiset 234 miljoonaa ja mustia 40 miljoonaa, mutta ongelma tässä on se, että "valkoisia tapetaan enemmän, saatana!"
Ei helvetti
ns_
Sofia Karppi
Viestit: 430
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 1:27 pm
Paikkakunta: hki

Re: Miehen asuntoautoon murtauduttiin ja koirakin vietiin

Viesti Kirjoittaja ns_ »

Tuttu tyyppi, onhan tällainen nyt perseestä.
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5040
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Miehen asuntoautoon murtauduttiin ja koirakin vietiin

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Ihan kohtuuton tapaus sattunut tuolle Tyran isännälle. Materiaa saa kyllä varastetun tilalle (vaikka varmasti kirpaisee pahasti kun muutenkin vähästä omaisuudesta on viety lähes kaikki), mutta parhaan ystävän varastaminen...

Artikkeli tuo muuten hyvin esille tiettyjä epäkohtia. Mobiilissa asunnossa asuminen pudottaa nähtävästi yhteiskunnan ulkopuolelle tehokkaasti, jos ei ole työtuloja tulee vaikka vain hetkellinen tarve yhteiskunnan apuun.

Toivottavasti tämä asuntoautomurron kohteeksi joutunut saa apua ihmisiltä. Mutta parasta ystävää on mahdoton korvata.
Avatar
swaghettiyolognese
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: Pe Kesä 21, 2019 3:47 pm

Re: Miehen asuntoautoon murtauduttiin ja koirakin vietiin

Viesti Kirjoittaja swaghettiyolognese »

En pahoita mieltäni ikinä, mutta nyt alkoi kyllä ottaa aivoon.

On tosin ehkä ihan hyvä ja oikeutettu kysymys, miksi koira on jätetty baari-illan ajaksi yksin asuntoautoon. Murtomiehillä on saattanut olla motiivina pelastaa tuo koira, jos ollaan ajateltu että koira on jätetty heitteille.
RL11/6 kirjoitti: Ti Tammi 02, 2024 2:41 amKyllä me kaipaamme kovasti Adolf Hitleriä
Avatar
Kananugetti
Nikke Knakkertton
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Helmi 11, 2020 11:32 am

Re: Miehen asuntoautoon murtauduttiin ja koirakin vietiin

Viesti Kirjoittaja Kananugetti »

Omasta mielestäni en nää että asuntoautossa asuva työtön putoaisi mitenkään tukikoneiston alapuolelle.

Poistettu kertomus omasta elämästä asuntoautossa. Pysy ketjun aiheessa. Jos siihen ei ole mitään annettavaa, niin älä kommentoi.
-NILS-
janita
Jane Marple
Viestit: 1009
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 5:58 pm

Re: Miehen asuntoautoon murtauduttiin ja koirakin vietiin

Viesti Kirjoittaja janita »

swaghettiyolognese kirjoitti: Ti Elo 18, 2020 3:23 pm En pahoita mieltäni ikinä, mutta nyt alkoi kyllä ottaa aivoon.

On tosin ehkä ihan hyvä ja oikeutettu kysymys, miksi koira on jätetty baari-illan ajaksi yksin asuntoautoon. Murtomiehillä on saattanut olla motiivina pelastaa tuo koira, jos ollaan ajateltu että koira on jätetty heitteille.
Joo aivan ja pelastaa siinä samalla telkkari ja pölynimuri.

Eiköhän koiran voi jättää baari-illan ajaksi asuntoautoon siinä missä asuntoonkin.
Avatar
swaghettiyolognese
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: Pe Kesä 21, 2019 3:47 pm

Re: Miehen asuntoautoon murtauduttiin ja koirakin vietiin

Viesti Kirjoittaja swaghettiyolognese »

janita kirjoitti: Ti Elo 18, 2020 4:11 pm
swaghettiyolognese kirjoitti: Ti Elo 18, 2020 3:23 pm En pahoita mieltäni ikinä, mutta nyt alkoi kyllä ottaa aivoon.

On tosin ehkä ihan hyvä ja oikeutettu kysymys, miksi koira on jätetty baari-illan ajaksi yksin asuntoautoon. Murtomiehillä on saattanut olla motiivina pelastaa tuo koira, jos ollaan ajateltu että koira on jätetty heitteille.
Joo aivan ja pelastaa siinä samalla telkkari ja pölynimuri.

Eiköhän koiran voi jättää baari-illan ajaksi asuntoautoon siinä missä asuntoonkin.
Siis aivan ehdottomasti voi, etenkin jos asuntoauto on koiran vakituinen koti. Tuli vain mieleeni että joku city vihreä anarkistin perkele on saattanut havaita koiran autossa ja saada hengityslaman, ja siinä samalla on sitten otettu irtaimistoa talteen vittuilumielessä.

Oma veikkaukseni, joka perustuu täydelliseen mutuiluun on kuitenkin seuraava: romanian mustalaiset.
Viimeksi muokannut swaghettiyolognese, Ti Elo 18, 2020 5:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RL11/6 kirjoitti: Ti Tammi 02, 2024 2:41 amKyllä me kaipaamme kovasti Adolf Hitleriä
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10654
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Miehen asuntoautoon murtauduttiin ja koirakin vietiin

Viesti Kirjoittaja damfin »

Ymmärrän kyllä Jarin harmituksen ja olen pahoillani kokemastaan vääryydestä... mutta vaikka asuntoautossa asumisen ymmärrän kyllä täysin enkä sitä paheksu, niin kyllä Jari mielestäni on itse ongelmia itselleen kerjännyt parkkeeraamalla "asuntonsa" keskelle kaupunkia jonnekin agricolankadulle, toki onhan siinä tietenkin baareja lähellä eli sikäli varmaan ollut Jarille houkutteleva sijainti.
Mutta varmasti turvallisempia ja rauhallisempiakin paikkoja väliaikaiseen tai pidempiaikaiseenkin leiriytymiseen helsingistäkin löytyisi ellei olisi ihan pakko niiden baarien läheisyyteen päästä öitään viettämään.
ns_
Sofia Karppi
Viestit: 430
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 1:27 pm
Paikkakunta: hki

Re: Miehen asuntoautoon murtauduttiin ja koirakin vietiin

Viesti Kirjoittaja ns_ »

damfin kirjoitti: Ti Elo 18, 2020 8:30 pm Ymmärrän kyllä Jarin harmituksen ja olen pahoillani kokemastaan vääryydestä... mutta vaikka asuntoautossa asumisen ymmärrän kyllä täysin enkä sitä paheksu, niin kyllä Jari mielestäni on itse ongelmia itselleen kerjännyt parkkeeraamalla "asuntonsa" keskelle kaupunkia jonnekin agricolankadulle, toki onhan siinä tietenkin baareja lähellä eli sikäli varmaan ollut Jarille houkutteleva sijainti.
Mutta varmasti turvallisempia ja rauhallisempiakin paikkoja väliaikaiseen tai pidempiaikaiseenkin leiriytymiseen helsingistäkin löytyisi ellei olisi ihan pakko niiden baarien läheisyyteen päästä öitään viettämään.
On ollutkin rauhallisemmilla paikoilla, tosin sellaisissahan autoon on helmpompi murtautua, luulisi että keskellä kaupunkia tuollainen tyhjennys herättäisi enemmän huomiota. Ja koira on yleensä aina mukana terassilla/baarissa jos niissä käy, epäilen etä nyt on ollut keikka tms jonne ei ole voinut ottaa mukaan. Pitää kysyä tarkemmin seuraavan kerran kun näen.
El Pajarito
Frank Drebin
Viestit: 387
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2018 1:58 pm

Re: Miehen asuntoautoon murtauduttiin ja koirakin vietiin

Viesti Kirjoittaja El Pajarito »

Olen tavannut Tyran isäntineen. En ole isännän tuttu, mutta koiran kanssa tein lähempää tuttavuutta ja siinä muutama sana isännänkin kanssa vaihdettiin. Harvinaisen miellyttävä koira kertakaikkiaan!

Irtaimen varastaminen on rikos, mutta ihmisen parhaan ystävän vieminen on mielestäni vieläkin alhaisempaa. Toivottavasti Tyranni löytää kotiin.
Talikkomies
Nikke Knakkertton
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 10:20 am

Re: Miehen asuntoautoon murtauduttiin ja koirakin vietiin

Viesti Kirjoittaja Talikkomies »

Se on tosiaan sääli, että laki rinnastaa eläimen useimmissa tapauksissa elottomaan tavaraan. Kyllä lemmikin varastamisesta voisi mielestäni selvästi kovemman kakun antaa kuin vaikkapa kännykän nyysimisestä.
Cassandra
Rico Tubbs
Viestit: 1267
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 4:40 pm

Re: Miehen asuntoautoon murtauduttiin ja koirakin vietiin

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

Facebookissa kiertää julkaisu, jossa kysellään, että onko joku nähnyt romanipullonkerääjää, jolla olisi tämä koira mukanaan.

Toivottavasti koira löytyy. Kun on menettänyt melkein kaiken, ja sitten vielä paras ja uskollisin ystävä varastetaan. Surettaa ja suututtaa!
putsari
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4716
Liittynyt: Su Loka 22, 2017 8:04 pm

Re: Miehen asuntoautoon murtauduttiin ja koirakin vietiin

Viesti Kirjoittaja putsari »

Cassandra kirjoitti: Ti Elo 18, 2020 10:50 pm Facebookissa kiertää julkaisu, jossa kysellään, että onko joku nähnyt romanipullonkerääjää, jolla olisi tämä koira mukanaan.

Toivottavasti koira löytyy. Kun on menettänyt melkein kaiken, ja sitten vielä paras ja uskollisin ystävä varastetaan. Surettaa ja suututtaa!
Romanian mustalaiset siis tämänkin takana. Saatana mitä elukoita. Kertokaa yksikin syy, miksi noita ei pitäisi uunittaa?
Karvasvarvas kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 3:55 pm
Mc Mafia kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 8:43 am Ei, 4 000 000 000 x 0,022 = 88 000 000
Lasket 2,2 % todennäköisyydellä.
jekkumaisteri
Neuvoja-Jack
Viestit: 589
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2018 10:55 am

Re: Miehen asuntoautoon murtauduttiin ja koirakin vietiin

Viesti Kirjoittaja jekkumaisteri »

Cassandra kirjoitti: Ti Elo 18, 2020 10:50 pm Facebookissa kiertää julkaisu, jossa kysellään, että onko joku nähnyt romanipullonkerääjää, jolla olisi tämä koira mukanaan.

Toivottavasti koira löytyy. Kun on menettänyt melkein kaiken, ja sitten vielä paras ja uskollisin ystävä varastetaan. Surettaa ja suututtaa!
Toivottavasti juttu selviää ja tämä rosvokopla jää kiinni ja koira löytyy ja pääsee takaisin omistajalleen
Vastaa Viestiin