Poliisia puukotettiin hengenvaarallisesti Kuopiossa

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
madda
Lauri Hanhivaara
Viestit: 136
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 9:07 am
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja madda »

Aivan samaa mieltä. Henkirikokseen syyllistyneet pääsevät aivan liian lyhyellä tuomiolla. Jos olet ekakertalainen istut siitä vain puolet ehkä noin 4 vuotta.

Hengen riistoon syyllistyneet olisi todellakin syytä asettaa erityiseen valvontaan taikka ehdottomasti pidemmät tuomiot, ellei peräti autiolle saarelle kaltaistensa joukkoon.

Toivottavasti poliisi selviää mahdollisimman vähin vaurioin. Yleensä noista tekosista jää ikuiset vammat jollain tavalla.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Iltalehti kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008030 ... 8_uu.shtml

Puukotettu poliisi toipumassa
4.3.2008 15:45

Kaulaan puukotettu poliisimies on toipumassa. Häntä hoidetaan Kuopion yliopistollisessa sairaalassa.

- Hän on paranemaan päin, mutta häntä ei ole vielä voitu kuulla, kertoi komisario Ilpo Kortelainen Kuopion poliisista tiistaina.

28-vuotias vanhempi konstaapeli sai puukonpiston kaulaansa, kun hän oli partiokaverinsa kanssa kotihälytyskeikalla Petosen kaupunginosassa varhain maanantaina. Asunnossa riehunut 39-vuotias mies otti yllättäen esiin puukon, kun häntä oltiin viemässä asunnosta.

Toinen poliisimies taltutti hyökkääjän. Asunnossa ollut nainen tyrehdytti verenvuotoa, kunnes apua tuli paikalle. Haavoittunut kiidätettiin leikkaukseen.

Tapahtumien kulku on pääpiirteissään selvinnyt ensimmäisissä kuulusteluissa. 39-vuotiasta epäillään puukotuksen vuoksi murhan yrityksestä. Toista poliisia kohtaan hänen epäillään syyllistyneen virkamiehen väkivaltaiseen vastustamiseen, mutta kyseessä voi olla myös tapon yritys.

Juttua tutkii keskusrikospoliisin itäinen osasto. Miestä esitetään vangittavaksi tällä viikolla Kuopion käräjäoikeudessa.

STT
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

Itse olen aina vähän kavahtanut kun puhutaan poliiseista johtuen varmaan menneisyyden tapahtumista mutta nyt toivon kyllä koko sydämestäni että hän selviää. Päteehän se että 'ei saa tappaa' poliiseihinkin.
Sitä oon miettiny et miks on näitä pesäkkeitä jonne asutetaan kaikki joista varmasti vielä kuullaan tai on kuultu jo.
Johtuu varmaan just siitä että toiset taloyhtiöt ottaa asukkaitaan tiukalla seulalla ja jotkut on vaan onnellisia kun saa asukkaan kun asukkaan. En tiiä.
Alue jossa itse asun on aika rauhallinen mutta on tuullu pyörittyä ja nähtyä että mitä vaan voi sattua missä vaan ja muutenki ku lukenu kaikkee ja katellu leffoja liikaa. Niin ja Petosella asuu sellasta mun kaveripiiriä että kyllä mulla on stiletti sukanvarressa joka kerta..onneks.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Tekijä on nyt sitten vangittu todennäköisin syin murhan yrityksestä epäiltynä. Syytteet pitää nostaa viimeistään 18.4 (se voi tosin siirtyä, jos tutkinnalle vaaditaan lisäaikaa).

Lähde: http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... /03/620017

Olen edelleen sen pakkolaitoslausuman kannalla. Toivottavasti syyttäjä älyää vaatia sitä.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

rimma kirjoitti:Itse olen aina vähän kavahtanut kun puhutaan poliiseista johtuen varmaan menneisyyden tapahtumista mutta nyt toivon kyllä koko sydämestäni että hän selviää. Päteehän se että 'ei saa tappaa' poliiseihinkin.
_o/ Samoin kavahdan edelleen kun poliiseista on puhe, ja liikenteessä irvistelen sinivuokoille, menneisyydestä johtuen. Kuitenkin mun mielestä tuo puukottaja ansaitsi elinkautisen tekemästään, multa löytyy kaikesta huolimatta hirveästi kunnioitusta poliiseja kohtaan ja mikä olennaisinta - työtään ne tekevät. Hengenvaaraan johtuminen työnsä takia on... noh, epäreilua!
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Lisätietoa puukkomiehen aiemmasta henkirikoksesta IL:ssä:
Iltalehti kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008030 ... 8_uu.shtml

Tappoi haulikollakin
Poliisin puukotuksesta epäillyn synkkä menneisyys

5.3.2008 23:57

Kuopiolaisen poliisin murhan yrityksestä keskiviikkona vangittu 39-vuotias kuopiolaismies teki myös edellisen henkirikoksensa samassa kaupunginosassa, Kuopion Petosella.


Viime viikonvaihteessa Punakukontiellä tapahtuneen puukotuksen ja joulukuussa 2000 ampumalla Verkkokaarella tapahtuneen tapon tekopaikkojen väliä on vain vajaa kilometri.

Kuopiolaismiehellä on myös muuta vanhempaa rikoshistoriaa. Hän ei kuitenkaan ollut poliisin kanssa tekemisissä vuoden 2007 kesän jälkeen, jolloin hän vapautui vankilasta kärsittyään suurimman osan 9 vuoden tappotuomiosta.

Verkkokaarella joulukuussa 2000 39-vuotias ampui tuttavansa katkaistulla haulikolla tämän asunnossa. Miehillä oli aiemmin päivällä ollut riitaa noin 100 markan (alle 20 euron) velasta sekä joistakin cd-levyistä ja vanhasta kitarasta.

Surmatyön tekoaikaan samassa huoneistossa ollut nainen oli anellut ampujalta, ettei tämä ampuisi myös naista. Nyt poliisimurhan yrityksestä vangittu mies olikin päästänyt naisen lähtemään huoneistosta.

Mies ehti poistua surmapaikalta, mutta hänet pidätettiin pari päivää myöhemmin surmapaikan läheltä Kielorannankadulta, niin ikään Petoselta.

Tappoaseena käytettyä 16 kaliiperin katkaistua haulikkoa poliisi ei etsinnöistä huolimatta löytänyt. Nyt 39-vuotias epäilty kertoi ostaneensa sen muutamia päiviä aiemmin omaksi turvakseen tuntemattomalta mieheltä.

Puukotettu 29-vuotias kuopiolainen poliisi toipuu hyvää vauhtia Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Jutun tutkinnanjohtajan, rikoskomisario Jarmo Valliuksen mukaan mies on päässyt jo pois teho-osastolta, mutta häntä ei ole vielä kuulusteltu.

HARRI EKHOLM
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Iltalehti kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008041 ... 7_uu.shtml

Poliisia Kuopiossa puukottanut sai syytteen murhan yrityksestä
18.4.2008 12:16

Kuopiossa poliisia hengenvaarallisesti puukottanut mies saa syytteet murhan yrityksestä ja virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta.

Jutun käsittely alkaa käräjäoikeudessa ensi kuun puolivälissä.

Puukotus tapahtui Petosen kaupunginosassa 3. maaliskuuta yöllä, kun poliisipartio oli hälytetty rauhoittelemaan asunnossa riehunutta miestä. 39-vuotias kuopiolaismies otti yllättäen esiin puukon ja iski lähimpänä ollutta poliisia kaulaan. Partion toinen poliisimies taltutti puukottajan.

Haavoittunut poliisi on toipumassa.

STT
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Ilta-Sanomat kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1531370

Kuva
Poliisimiehen puukottaja 2001. Mies esitteli poliisille, missä asennossa hän piti haulikkoa surmatessaan miehen.

Poliisipuukotuksesta kova vankeusvaatimus

14.05.2008 07:35, päivitetty 14.05. 12:23

Syyttäjä vaatii Kuopiossa poliisia puukottaneelle miehelle yhdeksän vuoden vankeutta. Toinen syyte tuli virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta. Käräjäoikeus alkoi käsitellä asiaa tänään.

Poliisi itse vaatii korvauksia kivusta, särystä, sairauskuluista ja kosmeettisesta haitasta yhteensä yli 22 000 euroa.

Puolustus kiisti syytteen murhan yrityksestä vedoten miehen sekavuuteen tekohetkellä ja pyysi mielentilatutkimusta. Vastapuolet hyväksyivät mielentilatutkimuksen.

Kuopiolainen 39-vuotias mies iski maaliskuun alussa hälytystehtävässä ollutta partionjohtajaa hengenvaarallisesti kaulavaltimoon. Poliisi oli kahden kuukauden sairauslomalla.

Mies iski poliisia puukolla kaulaan maaliskuun alussa. Tapaus sattui, kun poliisipartio meni hoitamaan hälytystehtävää Petosen kaupunginosassa.

Toinen poliiseista sai kiinniottotilanteessa hengenvaarallisia vammoja.

Pidätetyllä kuopiolaismiehellä on rankka väkivalta- ja rikostausta. 1990-luvun alussa hänet tunnettiin lähinnä petoksista, mutta kontolla on myös pari ryöstöä ja pahoinpitely.

Vuosituhannen vaihteen lähestyessä väkivaltarikokset tihentyivät ja raa´istuivat. Maaliskuussa 1998 mies hakkasi toista miestä nyrkillä ja vyöllä. Teostaan hän sai rutkat sakot.

Kesällä 1999 mies löi veitsellä kaveriaan. Siitä rapashti Itä-Suomen hovioikeudessa viisi kuukautta ehdotonta vankeutta.

Loppuvuodesta 2000 tuolloin 32-vuotias mies surmasi haulikolla 21-vuotiaan tuttavansa Petosen kaupunginosassa.

Ampuja tuli uhrin asuntoon haulikon kanssa. Hän väitti aseen lauenneen vahingossa.

Tuomioistuin ei tarinaa niellyt. Mies sai yhdeksän vuotta taposta.

Mies vapautui viime kesänä. Hän ehti olla vapaalla jalalla reilut seitsemän kuukautta ennen poliisin puuukotusta.

Keskusrikospoliisi tutki puukotusta murhan yrityksenä.

IS-STT
Rankka äijä. Harmi vaan, ettei tästäkään jutusta tule kovin kauaan istumaan vankilassa.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Mika Petri Tapio Pakarinen sai tänään 9 vuoden komennuksen valtion hotelliin. Tuomio tuli murhan yrityksestä ja virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta.

http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/U ... 50971.html
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Tässä sen taas näkee. Poliisin murhayrityksestä saa 9 vuotta vankeutta mutta joku pedari joka käyttänyt lapsia hyväkseen saattaa jopa selvitä ehdonalaisella tai muutamalla kuukaudella vankeutta,sama pätee muihinkin raiskareihin :evil:
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Enslaved
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Elo 25, 2008 9:17 am

Viesti Kirjoittaja Enslaved »

Ja ei vaan voi kuin taas ihmetellä miksei tuomittujen rikollisten kuvia voi julkistaa??? Ehkä se on tuomitun oikeusturvan kannalta parempi näin
Aida
Alibin satunnaislukija
Viestit: 67
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 11:49 pm

Viesti Kirjoittaja Aida »

Aariel kirjoitti:Mä oon ollut pidempäänkin Kuopion Petosessa, en mä mitään ihmeellistä huomannut. Liekö sitten sokea vai mikä :roll: Uutisoinnissa olen kyllä huomannut paikan olevan usein otsikoissa..
Ei tarvitse mennä Pyörönkaarea kauemmas, niin alkaa jokatoinen vastaantuleva olemaan vähän liiankin hörhömäinen mun silmään. Mut uskon, et pahempiakin alueita löytyy Suomesta.
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Re: Re: Poliisia puukotettiin hengenvaarallisesti Kuopiossa

Viesti Kirjoittaja rimma »

Aida kirjoitti:
Aariel kirjoitti:Mä oon ollut pidempäänkin Kuopion Petosessa, en mä mitään ihmeellistä huomannut. Liekö sitten sokea vai mikä :roll: Uutisoinnissa olen kyllä huomannut paikan olevan usein otsikoissa..
Ei tarvitse mennä Pyörönkaarea kauemmas, niin alkaa jokatoinen vastaantuleva olemaan vähän liiankin hörhömäinen mun silmään. Mut uskon, et pahempiakin alueita löytyy Suomesta.
Kuopiolaisten keskuudessa Petonen on se tunnettu villistä menostaan. Onhan se kuitenkin tosi iso alue ja kaikenlaista asukasta sinne mahtuu. Vuokrat on myös suhteellisen halvat ja asunnoton saa sieltä helpommin asunnon kun muualta. Eikä se nyt tarkoita sitä että hetken siellä vietettyä tulee todistamaan pari murhaa, pahoinpitelyn tai muuta vastaavaa. Petonen ei ole varmasti lähellekään niitä "pahimpia" alueita suomessa mutta kun Kuopioo miettii niin onhan se maineensa veroinen.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Poliisia puukotettiin hengenvaarallisesti Kuopiossa

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Savon Sanomat kirjoitti:http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo ... aan/446626

Poliisin puukottajan tuomio jäi voimaan
26.5.2009 13:24 (Päivitetty 26.5.2009 19:32)

Janne Laitinen

Kuopion Petosella poliisia puukottaneen Mika Petri Tapio Pakarisen 9 vuoden ehdoton vankeustuomio jäi voimaan Itä-Suomen hovioikeudessa. Puukottaja vaati valituksessaan syytteiden hylkäämistä.

Puolustuksen mukaan Pakarinen, 40, ei ymmärtänyt tekojensa seurauksia, koska hän oli käyttänyt lääkkeitä ja alkoholia. Hovioikeus kuitenkin piti miestä syyntakeisena. Ratkaisu perustui käräjillä esitettyyn, mielentilatutkimuksiin perustuvaan lausuntoon.

Teon törkeyttä arvioitiin toisin kuin käräjäoikeudessa, sillä hovioikeus ei katsonut Pakarisen toimineen vakaasti harkiten. Kokonaisuutena arvostellen teko oli kuitenkin törkeä. Oikeus määräsi Pakarisen pidettäväksi vangittuna.
Vastaa Viestiin