Likeavirgin kirjoitti: ↑To Touko 06, 2021 5:22 am
Virdon kirjoitti: ↑Su Touko 02, 2021 1:22 am
Sitä mitä auton kuljettaja näki tilanteessa varsinkin kun olisi ollut vielä jotain onnettomuuden estämiseksi tehtävissäkin, ei voi kukaan tietää täällä Minfossa. Jos autoilijalla on 100%:n mahdollisuus havainnointiin ja siten olisi pitänyt kyetä tämä onnettomuus estämään, niin mopoilijalla olisi ollut sama 100%:n mahdollisuus pitää ajokkinsa valot kunnossa ja ajaa vain sallittua nopeutta. Mainittiinhan asiaan liittyvissä uutisoinneissakin asiantuntijan todenneen että hiljaisemmalla nopeudella onnettomuus olisi voinut olla vältettävissäkin samassa tapahtuman olosuhteessa. Siis lähinnä mopoilijan toimesta.
Ymmärrän että kaksipyöräisillä on aika varovainen oltava omaltakin osaltaan isompien ajoneuvojen keskellä kulkiessa. No, sitä varovaisuuttahan ei tämän mopoilijan toimissa ollut kyllä ollenkaan ja kuitenkin sitä suuremmalla syyllä olisi pitänyt olla. Samat yllättävät tilanteet ne edessä voivat liikenteessä olla ajoneuvon rengasmäärästä huolimatta.
Kyllä tuoreimmiltakin kuskeilta pitää voida edellyttää ihan samat ennakoinnit ja toiminnat liikenteen seassa kuin mitä muiltakin. Liikenne ja tilanteet ovat samat iästä ja kokemuksesta riippumatta, "harjoittelijakaistoja" ei ole. Se että muiden kuuluisi ennakoida toisen ajama ylinopeus, ei voisi olla oikein. Ajettu reilu ylinopeus ei ainakaan helpota sen enempää omaa kuin muidenkaan mahdollisuuksia reagoida tällaisissa kohtaamisissa mahdollisimman vahingottomasti.
Käännetäänpä tilanne niin, että täti urheilubemarillaan olisi ajanut vastaantulevan poliisin yli näkemättä poliisi ollenkaan. Kenen olisi syy, kun kyseessä ei enää olisikaan pikkupoika mopollaan vaan valtion virkamies suorittamassa virkatehtäviä virka-ajoneuvollaan? Aivan..
Se vaan kaksipyöräisen selässä tulee yllätyksenä miten moni jättää liikenteessä huomioimatta ja huomaamatta. Eikä sekään mitään uutta ole, että ammattikuski kääntyy rekalla eteen suoralla tiellä ja joutuu jarruttamaan. Se on ihan uskomatonta, jos lakia tulkitaan niin, että vastaantulijaa ei tarvitse huomata, jos vastaantulija ei huomioi nopeusrajoituksia.. Ihan sama kasa peltiä sieltä tulee liikennesääntöjen mukaan kylläkin, eri vauhtia vaan..
Yliajo, eli toisin sanoen siis että itse ajaisi suoraan päälle on kuitenkin mielestäni hitusen eri asia kuin että toinen osapuoli itse pamauttaa kylkeen. Ei siinä ole mitään kummallista jos toteaa että jos nyt jotkin ajoneuvot liikenteessä voivat olla tilanteesta riippuen hankalimpia havaittavia ajoissa, niin kaksipyöräiset ajokithan niitä kokonsa puolesta ovat.
Eipä siitäkään mihinkään vaan pääse etteikö mopoilijan ylinopeus ollut melkoisen merkittäväkin tekijä koko onnettomuudessa. Tuskin tätä olisi tapahtunut normaalilla ajonopeudella, ja edelleenkin olisi merkillistä jos risteysalueelle saapuvan ja siihen etenevän pitäisi osata varautua sinne samaan aikaan merkittävää ylinopeutta lähestyvään toiseen ajoneuvoon. Mopoilijakaan ei saanut edes jarruttamalla vältettyä mitenkään onnettomuutta, ja kuitenkin pitäisihän ajoneuvo olla pysäytettävissä nopeasti melko yllättävissäkin tilanteissa. No, mitenpä pysäytät kun on ylinopeutta ja niille nopeuksille täysin sopimaton ajokki alla. Tuommoisella ajokilla ja kuljettajan suhtautumisella ajamiseensa ehkäpä se oli muutenkin vain ajan kysymys että jotain vakavaa voisi sattua. Eipähän ole mopoilijakaan millään tavalla järkevästi tainnut ottaa huomioon että on kuitenkin saaapumassa itsekin risteysalueelle, ja mikäpä järkevämpikään reagointi siihen olisi ollut kun rauhoittaa sitä kaasukahvan vääntämistä.
Risteysalueella ei riitä pelkästään yhteen suuntaan haukankatseilu. Ylinopeus vähentää tietysti muutenkin aikaa reagointeihin, ja kenties autoilija on niinä ratkaisevina sekunteina katsonut juuri toiseen suuntaan kun kävi mitenkä kävi. Sekunnitkin voivat ratkaista ja mitä suurempi ylinopeus niin sitä vähemmän niitä vieläpä on.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.