Yksi menehtyi ja kolme loukkaantui liikenneonnettomuudessa Multialla

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
TiiliaTaalia
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinä 22, 2020 11:04 pm

Re: Yksi menehtyi ja kolme loukkaantui liikenneonnettomuudessa Multialla

Viesti Kirjoittaja TiiliaTaalia »

"Miska, 19, on Viitasalon perheen vanhin lapsi. Hän on elossa ja tajuissaan.

– Kiersin auton ja havaitsin yhteensä neljä loukkaantunutta. Siinä vaiheessa en vielä huomannut, kuka oli kuskina.

19-vuotias Miska on jumissa takapenkillä toisen nuoren multialaisen kanssa. Tilanne takapenkillä ei ole onneksi kriittinen.

– Miskan vieressä istunut saatiin ulos aika helposti. Levittimillä levitettiin ovi auki.

– Sitten huomasin, että sehän on Mico tuo kuski.

Mico, kuusilapsisen perheen toiseksi vanhin. Mico, jolla on ikää kolme päivää vajaat 18 vuotta."

Toi Mico on kuusilapsisen perheen toiseksi vanhin.... vähän sotki pakkaa. Mico on Viitasalon perheen toiseksi vanhin muodossa ei olisi tullut erehdystä.
Don MC

Re: Yksi menehtyi ja kolme loukkaantui liikenneonnettomuudessa Multialla

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Nyt mä olen ittekin sekaisin. Oliko ne siis veljeksiä? Ja nuorempi oli se kaahari ratissa? Ja oma isä todisti tuota kuolinkamppailua?
VastarannanKiiski
Axel Foley
Viestit: 2440
Liittynyt: La Helmi 08, 2020 6:24 pm

Re: Yksi menehtyi ja kolme loukkaantui liikenneonnettomuudessa Multialla

Viesti Kirjoittaja VastarannanKiiski »

Don MC kirjoitti: Ke Elo 18, 2021 12:02 pm Nyt mä olen ittekin sekaisin. Oliko ne siis veljeksiä? Ja nuorempi oli se kaahari ratissa? Ja oma isä todisti tuota kuolinkamppailua?
Juuri näin.
miituska^^
Nikke Knakkertton
Viestit: 157
Liittynyt: Ke Marras 26, 2014 5:28 pm

Re: Yksi menehtyi ja kolme loukkaantui liikenneonnettomuudessa Multialla

Viesti Kirjoittaja miituska^^ »

Don MC kirjoitti: Ke Elo 18, 2021 12:02 pm Nyt mä olen ittekin sekaisin. Oliko ne siis veljeksiä? Ja nuorempi oli se kaahari ratissa? Ja oma isä todisti tuota kuolinkamppailua?
Mutta hyvin viisaasti toimi ainakin jälkikäteen kerrottuna työmoodissaan. Ei itelle tule kovin usein mieleen, että auton rakenteet pitää ihmisen "keinotekoisesti" hengissä. Näitä uutisjuttuja kaipaisi vaikka useamminkin (mutta eihän näitä kuka tahansa palomies/ensihoitaja/VPK voi kertoa)
mä haluun kertoo teille kuinka kiva jätkä mä oon
Avatar
ruusumaa
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Elo 31, 2020 5:47 pm

Re: Yksi menehtyi ja kolme loukkaantui liikenneonnettomuudessa Multialla

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

Tää nyt on vähän outo juttu.

Siinä vaiheessa, kun huomattiin että osa nuoria on pelastushenkilön lapsia, hänet olisi pitänyt vähin äänin ohjata paikalta pois.
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.
Don MC

Re: Yksi menehtyi ja kolme loukkaantui liikenneonnettomuudessa Multialla

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Kiinnostaisi tietää mikä mekanismi tuolla on taustalla, joka pitää potilaan hengissä niin kauan kuin hän on puristuksissa.
miituska^^
Nikke Knakkertton
Viestit: 157
Liittynyt: Ke Marras 26, 2014 5:28 pm

Re: Yksi menehtyi ja kolme loukkaantui liikenneonnettomuudessa Multialla

Viesti Kirjoittaja miituska^^ »

Don MC kirjoitti: Ke Elo 18, 2021 1:21 pm Kiinnostaisi tietää mikä mekanismi tuolla on taustalla, joka pitää potilaan hengissä niin kauan kuin hän on puristuksissa.
Hyvä juttu, kun tiedän, mutten osaa selittää :D
Mutta yleisesti esim. painaa jonkun valtimon kiinni, ettei veri pääse vuotamaan. Tai sitten joku esim. lävistänyt tai painunut vartaloon, niin poisotto myöskin laukaisee verenvuodon. Ei taida yleisesti mikään elin niin ottaa nokkiinsa, jos paine helpottaa.
Kai sen voi ajatella niinkin, että syvänmerenkalan kun nostaa pinnalle, niin ei se muodossansa pysy.
mä haluun kertoo teille kuinka kiva jätkä mä oon
mipa74
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ke Loka 03, 2007 4:32 am

Re: Yksi menehtyi ja kolme loukkaantui liikenneonnettomuudessa Multialla

Viesti Kirjoittaja mipa74 »

ruusumaa kirjoitti: Ke Elo 18, 2021 1:17 pm Tää nyt on vähän outo juttu.

Siinä vaiheessa, kun huomattiin että osa nuoria on pelastushenkilön lapsia, hänet olisi pitänyt vähin äänin ohjata paikalta pois.

Oletat, että Multialla on pelastushenkilökuntaa käytettävissä niin paljon, että on varaa heittää yksikön esimies kotiin siinä vaiheessa kun akuutti pelastustehtävä on meneillään?
When I die I don't want no part of heaven
I would not do heaven's work well
I pray the devil comes and takes me
To stand in the fiery furnaces of hell
(B.Springsteen - Youngstown)
Don MC

Re: Yksi menehtyi ja kolme loukkaantui liikenneonnettomuudessa Multialla

Viesti Kirjoittaja Don MC »

miituska^^ kirjoitti: Ke Elo 18, 2021 1:29 pmHyvä juttu, kun tiedän, mutten osaa selittää :D
Mutta yleisesti esim. painaa jonkun valtimon kiinni, ettei veri pääse vuotamaan. Tai sitten joku esim. lävistänyt tai painunut vartaloon, niin poisotto myöskin laukaisee verenvuodon. Ei taida yleisesti mikään elin niin ottaa nokkiinsa, jos paine helpottaa.
Kai sen voi ajatella niinkin, että syvänmerenkalan kun nostaa pinnalle, niin ei se muodossansa pysy.
Hmm. Jotain tuollaista kävi itselläkin mielessä. Mutta että silleen, että palomieskin ymmärtää heti nähdessään, että näin tulee käymään.
Mutta tollasissa lävistyksissähän pyritään yleensä irroittamaan se lävistävä esine autosta yhdessä potilaan kanssa. Ainahan ei toki näin pystytä tekemään.
VastarannanKiiski
Axel Foley
Viestit: 2440
Liittynyt: La Helmi 08, 2020 6:24 pm

Re: Yksi menehtyi ja kolme loukkaantui liikenneonnettomuudessa Multialla

Viesti Kirjoittaja VastarannanKiiski »

miituska^^ kirjoitti: Ke Elo 18, 2021 1:29 pm
Don MC kirjoitti: Ke Elo 18, 2021 1:21 pm Kiinnostaisi tietää mikä mekanismi tuolla on taustalla, joka pitää potilaan hengissä niin kauan kuin hän on puristuksissa.
Hyvä juttu, kun tiedän, mutten osaa selittää :D
Mutta yleisesti esim. painaa jonkun valtimon kiinni, ettei veri pääse vuotamaan. Tai sitten joku esim. lävistänyt tai painunut vartaloon, niin poisotto myöskin laukaisee verenvuodon. Ei taida yleisesti mikään elin niin ottaa nokkiinsa, jos paine helpottaa.
Kai sen voi ajatella niinkin, että syvänmerenkalan kun nostaa pinnalle, niin ei se muodossansa pysy.
Se onkin vaikeaa selittää.. uhri on törmäyksessä mennyt aika tohjoksi, sisäelinvammoja, kylkiluut ehkä puhkoneet keuhkot jne. Hän on jäänyt puristuksiin auton rakenteisiin, kun nekin ovat painuneet kasaan.. jonkinlaiseksi muotiksi runnotulle keholle. Kun tämä "muotti" leikataan irti ja uhria siirretään, kudokset levahtavat ja massiivinen verenvuoto tyhjentää verisuonet, verenpaine laskee ja sydän pysähtyy, aivot eivät saa happea.
Toki vammat on usein niin pahat, etteivät ne olisi korjattavissakaan, vaikka potilaan saisi heti leikkaussaliin. Sisuskalut yhtä jauhelihaa, maksa, haima ja keuhkot muusina tms.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11412
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Yksi menehtyi ja kolme loukkaantui liikenneonnettomuudessa Multialla

Viesti Kirjoittaja URSA »

Jutussa isä kertoo olevansa tyytyväinen kun oli itse työskentelemässä paikalla, niin ei tarvitse jossitella tehtiinkö kaikki mahdollinen pojan pelastamiseksi.

Menehtynyt poika oli niin pahasti romun sisällä, että muut autossa olleet oli otettava ulos ensin, ja poika ilmeisesti menehtyi ennen kuin häntä edes yritettiin irrottaa romusta. Sikäli hyvä koska kun rakenteet pitivät ruumista koossa, niin ei pelastajien tarvinnut aiheuttaa lopullista menehtymistä irrottaessaan rakenteita.

Vaikka tässä tapauksessa isä osui paikalle työnsä puolesta, ihan yhtä hyvin huonolla onnella saattaa muissakin kolareissa oma vanhempi tai muu omainen osua ensimmäisten joukossa kolaripaikalle, etenkin jos kolari tapahtuu kodin lähellä. Toivottavasti kertomus hillitsisi edes muutamaa nuorta kaahaajaa. Kuvissa pysäyttää sekin kuinka tavanomaisen näköinen koivu kesti törmäyksen niin että auto rusentui se ympärille. Samanlaisia puita kasvaa vähän joka kadun varressa.
aivoriihi
Axel Foley
Viestit: 2227
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:16 am

Re: Yksi menehtyi ja kolme loukkaantui liikenneonnettomuudessa Multialla

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Juurikin nain. Osanottoni perheille!
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4536
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Yksi menehtyi ja kolme loukkaantui liikenneonnettomuudessa Multialla

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

URSA kirjoitti: Ke Elo 18, 2021 3:14 pm Vaikka tässä tapauksessa isä osui paikalle työnsä puolesta, ihan yhtä hyvin huonolla onnella saattaa muissakin kolareissa oma vanhempi tai muu omainen osua ensimmäisten joukossa kolaripaikalle, etenkin jos kolari tapahtuu kodin lähellä.
Totta! Olisi voinut osua paikalle sivullisen roolissakin. Olen kuullut sellaisistakin tapauksista.

Tällaiset "ammatilliset osumat" ovat isojen kaupunkien ulkopuolella ihan arkipäivää. Tunnen vähintään parikymmentä ikätoveria, joilla on ollut oma isä tai äiti omana opettajana, koska ei yksinkertaisesti ole ollut muita vaihtoehtoja. Syrjä-Suomessa et lähde kulkemaan monen kymmenen kilometrin matkaa toiseen kouluun vain sen takia, ettet joutuisi oman vanhemman oppilaaksi. Samoin jos oma vanhempi opettaa sellaista ainetta, joissa ei yksinkertaisesti ole kuin yksi opettaja (esim. uskonto, filosofia, psykologia, poikien/tyttöjen liikunta, käsityö, kotitalous, opinnonohjaus, ranska, venäjä, espanja), niin ei kai sitä nyt tällaisen ongelman vuoksi lähdetä toiselle paikkakunnalle kouluun. Se vanhempi saattaa olla myös kunnan ainoa nuoriso-ohjaaja, ainoa pappi joka ohjaa rippikouluja, uimahallin valvoja, poliisi, hammaslääkäri, kouluterveydenhoitaja, koulutaksinkuljettaja, päiväkodinopettaja tms. Aina ei todellakaan ole mitään resursseja vaihtaa toiselle työntekijälle. Akuuttitilanteissa, päivystyksissä ja vastaavissa vielä vähemmän.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11412
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Yksi menehtyi ja kolme loukkaantui liikenneonnettomuudessa Multialla

Viesti Kirjoittaja URSA »

Mitähän vanhempi poika muistaa kolaria edeltäneistä tapahtumista. Kieltämättä mietityttää yrittikö hän kieltää veljeä kaahaamasta.
Vastaa Viestiin