Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Mielestäni on kummallista, että henkilöauton kuljettaja on kertonut havainneensa hälytysajoneuvot jo etäältä, mutta ei kuitenkaan ole ryhmittynyt oikealle autot havaittuaan, ja motoristia hän ei ollut havainnut ollenkaan. En pysty käsittämään, miten tämä on mahdollista. Miten voi havaita hälytysajoneuvot kaukaa, jos ei havaitse niiden edellä ajavaa moottoripyörää missään vaiheessa? Kortti pois kaikilta, ketkä panikoi liikenteessä nähdessään poliiseja, ambulansseja tai paloautoja hälytystehtävissä.
Ei mitenkään kummallista. Ei se moottoripyörä näy peilistä kun se on jo väistänyt tien oikeaan reunaa. Oikeanpuoleisesta peilistä saattaisi näkyä mutta ei voi nuorikaan katsoa joka peiliin samaan aikaan. Motoristin täytyy ymmärtää valita ajolinjansa siten että edellä ajavalla on mahdollista nähdä hänet auton taustapeilistä.
Motoristin vika siis. Eikä mene ymmärrykseen miksei se motoristi vetäissyt tien sivuun ja pysähtynyt jos näki hälytysajoneuvon jo kaukaa. Olisko menettänyt paikkansa jonossa, mikä olisi aivan hirveä kohtalo ihmiselle.
Tuo on kyllä totta, itse en aja koskaan pyörällä vasemmassa laidassa, ellei ajeta useamman pyörän muodostelmassa, vaan yleensä aika liki keskellä kaistaa, tosin tien kunnosta riippuen. Siihen on syykin sen paremman näkyvyyden lisäksi, eli sillä maantieliikenteessä vasemmalla puolella kaistaa ajava tulkitaan aika usein mopoksi, jolloin ne muut kanssakulkijat sitten arvioivat sen moottoripyörän nopeuden väärin.
Parsan imeskely on portti kohti kovempien huumeiden käyttöä. Parsakaalia kannabiksena myyneelle kaksikolle ja sitä ostaneelle miehelle tuomiot huumausainerikoksesta Jyväskylässä
Mielestäni on kummallista, että henkilöauton kuljettaja on kertonut havainneensa hälytysajoneuvot jo etäältä, mutta ei kuitenkaan ole ryhmittynyt oikealle autot havaittuaan, ja motoristia hän ei ollut havainnut ollenkaan. En pysty käsittämään, miten tämä on mahdollista. Miten voi havaita hälytysajoneuvot kaukaa, jos ei havaitse niiden edellä ajavaa moottoripyörää missään vaiheessa? Kortti pois kaikilta, ketkä panikoi liikenteessä nähdessään poliiseja, ambulansseja tai paloautoja hälytystehtävissä.
Ei mitenkään kummallista. Ei se moottoripyörä näy peilistä kun se on jo väistänyt tien oikeaan reunaa. Oikeanpuoleisesta peilistä saattaisi näkyä mutta ei voi nuorikaan katsoa joka peiliin samaan aikaan. Motoristin täytyy ymmärtää valita ajolinjansa siten että edellä ajavalla on mahdollista nähdä hänet auton taustapeilistä.
Jos toimii liikennesääntöjen mukaan niin sitä havainnoidaan muuta liikennettä jatkuvasti ja koko ajan, myös sitä mitä tapahtuu oman auton takana. Sitä varten autoissa on kolme peiliä. Jos ja kun tiellä on ajettu nopeusrajoitusten mukaan, niin moottoripyöräilijä on ollut peileistä havaittavissa jo hyvän tovin.
Jätin lopun lainauksesta pois, mutta olisiko mielestäsi motoristin pitänyt väistää tieltä ulos? Mummo se ryhmittyi ja hätäjarrutti niin ettei motoristilla ole ollut mahdollisuutta väistää. Ei ole normaalia eikä loogista että hälytysajoneuvoja nähdessään vedetään liinat kiinni. Ryhmittyminen oikealle ja tarvittaessa oman nopeuden hidastaminen mikäli se helpottaa hälytysajoneuvoja ohittamaan, sen sijaan kuuluu asiaan.
Äkkijarrutus liikenteessä ilman syytä ja sen vuoksi peräänajon aiheuttaminen voivat olla ihan peräänajetunkin syytä. Näin myös hovioikeus linjasi vaikka teon törkeys lievenikin käräjäoikeuden ratkaisusta.
Mielestäni on kummallista, että henkilöauton kuljettaja on kertonut havainneensa hälytysajoneuvot jo etäältä, mutta ei kuitenkaan ole ryhmittynyt oikealle autot havaittuaan, ja motoristia hän ei ollut havainnut ollenkaan. En pysty käsittämään, miten tämä on mahdollista. Miten voi havaita hälytysajoneuvot kaukaa, jos ei havaitse niiden edellä ajavaa moottoripyörää missään vaiheessa? Kortti pois kaikilta, ketkä panikoi liikenteessä nähdessään poliiseja, ambulansseja tai paloautoja hälytystehtävissä.
Ei mitenkään kummallista. Ei se moottoripyörä näy peilistä kun se on jo väistänyt tien oikeaan reunaa. Oikeanpuoleisesta peilistä saattaisi näkyä mutta ei voi nuorikaan katsoa joka peiliin samaan aikaan. Motoristin täytyy ymmärtää valita ajolinjansa siten että edellä ajavalla on mahdollista nähdä hänet auton taustapeilistä.
Jos toimii liikennesääntöjen mukaan niin sitä havainnoidaan muuta liikennettä jatkuvasti ja koko ajan, myös sitä mitä tapahtuu oman auton takana. Sitä varten autoissa on kolme peiliä. Jos ja kun tiellä on ajettu nopeusrajoitusten mukaan, niin moottoripyöräilijä on ollut peileistä havaittavissa jo hyvän tovin.
Lainauksia lyhennetty.
Tätä juuri hain takaa, että jos siellä on ajeltu kaheksaakymppiä hyvällä näkyvyydellä ja kelillä, niin olisi autoilijan pitänyt jossain vaiheessa huomata myös moottoripyörä. Itse en ainakaan edes osaa ajaa autoa vilkaisematta taustapeiliin harva se minuutti. Sivupeilejä en niinkään seuraa ajon aikana, mutta tiedän aina, jos joku ajaa takanani ja kuinka kaukana suunnilleen.
Tämä on siinä mielessä mielenkiintoinen tapaus/keskustelu, että syyllisestä ei ole selkeää yksimielisyyttä, kuten monissa tapauksissa usein on. Seuraan mielenkiinnolla hyvin perusteltuja mielipiteitä/näkemyksiä sekä puolesta että vastaan, vaikka oma mielipiteeni onkin aika selkeä.
Ei ole normaalia eikä loogista että hälytysajoneuvoja nähdessään vedetään liinat kiinni
Mummelihan omien sanojen mukaan käyttäytyi liikenteessä täydellisen ennalta-arvaamattomasti, eikä ennakoitavuudesta tai ennakoinnista mitään tajua.
Jos hän havaitsi lanssin jo etäällä, niin ei siirtynyt reunaan, tai edes hidastanut. Teki sen sitten viime hetkellä kurvaamalla jonkun eteen ja iskemällä liinat kiinni.
Tämäkin valitettava tapaus olisi vältetty ja maailma tuolta osin parempi paikka, jos eläkkeelle jääneiltä kerättäisiin kortit pois. Ja eläkeikäisiltä siitä huolimatta, että jäikö vaiko eikö.
Kannattaa muuten huomioida, että tässä ei ole missään vaiheessa peräänajanut motoristi ollut syytteessä mistään. Autoa ajanut mummo sen sijaan oli, ja todettu syylliseksi kahdessa oikeusasteessa, tosin hovi lievensi tuomion nimikettä ja rangaistusta.
Kannattaa muuten huomioida, että tässä ei ole missään vaiheessa peräänajanut motoristi ollut syytteessä mistään.
ei olekaan, ja sai jo rangaistuksen typeryydestään. Tällä "kokeneella" motoristilla muuten olisi edelleen ehjä mopo ja aivovammaton nainen JOS olisi tajunnut pitää riittävän turvavälin edellämenevään.
ei olekaan, ja sai jo rangaistuksen typeryydestään. Tällä "kokeneella" motoristilla muuten olisi edelleen ehjä mopo ja aivovammaton nainen JOS olisi tajunnut pitää riittävän turvavälin edellämenevään.
Kuten tapahtuman kuvauksesta käy ilmi, turvaväli oli ihan ok! Ja harvoin siitä nyt yleensäkään mutistaan, jos ajoneuvojen välissä raon lisäksi kaistaviivakin.
Inssi muutaman vuoden välein riittäisi. Samoihin aikoihin kuin pitää toimittaa lääkärintodistus ajokyvystä.
Joko inssissä pitäisi ennustaa tulevat vuodet, tai sitten reagoida vasta sitten, kun ei enää ole turvallinen liikenteeseen. Eläkeläisillä on aikaa, hyvin voi kulkea julkisilla.
Inssi muutaman vuoden välein riittäisi. Samoihin aikoihin kuin pitää toimittaa lääkärintodistus ajokyvystä.
Joko inssissä pitäisi ennustaa tulevat vuodet, tai sitten reagoida vasta sitten, kun ei enää ole turvallinen liikenteeseen. Eläkeläisillä on aikaa, hyvin voi kulkea julkisilla.
Thäh? 50, 55, 60... hyvin olisin voinut suorittaa ajotarkistuksen samalla kuin lekurinkin.
Ahh, joo, mulla on C-kortti, tulee hiukan tiuhemmin syyni kuin normaalilla AB-korttilaisella.
Sen lekurin arvion lisäksi pitäisi kyllä senioreille olla jonkinlainen havainnointi, reaktio ja ajokykytesti, joko autolla tai simulaattorilla.
Tämä ihan siksi, että monesti edellenkin lääkärit maaseudulla jättää lausunnollaan sen hiukan kuin säälistä ajokortin lapaseen, vaikka ajokyky on huomattavasti heikentynyt.
Parsan imeskely on portti kohti kovempien huumeiden käyttöä. Parsakaalia kannabiksena myyneelle kaksikolle ja sitä ostaneelle miehelle tuomiot huumausainerikoksesta Jyväskylässä
Inssi muutaman vuoden välein riittäisi. Samoihin aikoihin kuin pitää toimittaa lääkärintodistus ajokyvystä.
Joko inssissä pitäisi ennustaa tulevat vuodet, tai sitten reagoida vasta sitten, kun ei enää ole turvallinen liikenteeseen. Eläkeläisillä on aikaa, hyvin voi kulkea julkisilla.
Thäh? 50, 55, 60... hyvin olisin voinut suorittaa ajotarkistuksen samalla kuin lekurinkin.
Ahh, joo, mulla on C-kortti, tulee hiukan tiuhemmin syyni kuin normaalilla AB-korttilaisella.
Ajokyvyn menettäminen ei noudata tuollaisia syklejä.
Viereltä katsonut rapsitumisia, ja sitä voi olla tosi skarppi kuski, ja sitten yks kaks ei enää oikein hahmota mistäs sen tien oikean reunan taas arvasikaan. Ryhdytään ottamaan ajolinjoja vastaantulijoista ja siitä rapiat puolen vuotta, niin ei enää hahmota väistymisvelvollisuuksia tai yksisuuntaisia jne. yms.
Eli kun ei oikein voida järkevästi tehdä niitä testejä muutaman kuukauden välein, niin helpompaahan se on vaan ottaa kortti pois, ja toivottaa hyvää matkaa julkisilla.