Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
ei olekaan, ja sai jo rangaistuksen typeryydestään. Tällä "kokeneella" motoristilla muuten olisi edelleen ehjä mopo ja aivovammaton nainen JOS olisi tajunnut pitää riittävän turvavälin edellämenevään.
Kuten tapahtuman kuvauksesta käy ilmi, turvaväli oli ihan ok! Ja harvoin siitä nyt yleensäkään mutistaan, jos ajoneuvojen välissä raon lisäksi kaistaviivakin.
JOS väli oli riittävä niin miksi se prätkähiiri sitten ajoi perään, huvikseenko?
¨Laitetaas muistin virkistykseksi :
Voimassa olevan tieliikennelain (729/2018) 20 § kertoo ajoneuvojen välisestä etäisyydestä seuraavaa: ”Ajoneuvolla on pidettävä edellä kulkevaan ajoneuvoon tai raitiovaunuun sellainen etäisyys, että peräänajon vaaraa ei ole.
Lisäksi tieliikennelain 5 § säätää yleisesti turvallisesta ajoneuvon kuljettamisesta seuraavaa:
”Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.”
¨Laitetaas muistin virkistykseksi :
]Voimassa olevan tieliikennelain (729/2018) 20 § kertoo ajoneuvojen välisestä etäisyydestä seuraavaa: ”Ajoneuvolla on pidettävä edellä kulkevaan ajoneuvoon tai raitiovaunuun sellainen etäisyys, että peräänajon vaaraa ei ole.
Lisäksi tieliikennelain 5 § säätää yleisesti turvallisesta ajoneuvon kuljettamisesta seuraavaa:
”Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.”
Jos kaistaviivan toisella puolellakin on pidettävä huolta turvavälistä, niin miksi vaivautua rakentamaan moottoritiellekään useampia kaistoja?
Eikä tuossa olisi ollut peräänajon vaaraa vaikka vilkuileekin taustapeilistä hälytysajoneuvo(je)n etenemistä, ellei mummeli kiskaissut liinoja kiinni heti eteen siirryttyään.