Mysteerimies D.B. Cooper

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Kataja
Neuvoja-Jack
Viestit: 554
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 10:58 pm

Viesti Kirjoittaja Kataja »

Tuossa lehtijutussa uutisoitu varjo kuuluu noihin, jotka on pystytty sulkemaan pois. Materiaali ja valmistusvuosi olivat väärät.

Cooperin yhteyttä läheiseen lentotukikohtaan on mietitty myös ja sidosryhmät on varmaankin syynätty vuosien saatossa. Miehellä on kuitenkin ollut tietoa ja halu oppia asioita, mutta rautainen ammattitaito on ilmeisesti puuttunut. Lehtijutun lisäartikkelissa varjot antanut hyppyopettaja ei ainakaan paljoa usko Cooperin kykyihin.

Unlikely FBI has found Cooper's chute, says man who packed it

By CASEY MCNERTHNEY
P-I REPORTER

The man who packed the parachute used by D.B. Cooper said the hijacker obviously wasn't an expert sky diver and has doubts the parachute found this month by the FBI was the one used in the world's only unsolved hijacking.

An airport manager who immediately needed four parachutes called Earl Cossey, a former instructor at an Issaquah sky-diving school, the night of Nov. 24, 1971.

Cooper had demanded $200,000 and four parachutes on a commercial flight from Portland to Seattle. After getting the goods at Sea-Tac Airport, the plane left for Mexico on the hijacker's orders.

One of the parachutes was left on the plane; another was cut to secure the ransom money Cooper jumped with about 20 miles north of Portland, going 196 mph, 10,000 feet in the air, according to FBI records.

Cooper didn't recognize that the X on the backup parachute he used meant it was only for classroom demonstrations -- and sewn shut. The main chute Cooper used was packaged as a Navy-issue NB6.

"He jumped with the parachute I packed," Cossey said Wednesday morning. "But he obviously didn't know what he was doing."

Cossey, a retired junior high school teacher, said he received a call from the FBI this week, and spokeswoman Robbie Burroughs said the bureau is interested in having him check out the parachute that a Clark County man turned over to Larry Carr, the lead agent on the Cooper case.

The Clark County man exposed part of the parachute -- similar to the one Cooper used -- when plowing part of his rural property. His children later dug out the parachute, which didn't have marks that could easily identify its origin, Carr said. The pack the chute was attached to also hasn't been found.

"I would recognize the stitching on the parachute," said Cossey, who believes he got the parachute in the 1960s and still has the serial number in old log books.

"Choosing from the parachutes he had was like choosing whether to take a Cadillac or a Volkswagen to California," Cossey said of Cooper. "The one he didn't use was padded and very good. The one he used would cut you in the crotch area when the parachute opened. ... It would have worked, but it wasn't the best choice."

Cossey said that if Cooper jumped in a suit and low-cut shoes, as described in FBI reports, the ripcord on the NB6 container would have been covered by his coat, and any experienced sky diver would know to wear footgear for rugged terrain.

"Unless they find the harness with the chute, I'm not sure it's the same one," Cossey said. "Why would he take the harness off the parachute if he's wanted with $200,000 in ransom money?

"I think they're barking up the wrong tree."

http://seattlepi.nwsource.com/local/356 ... per27.html

Varjon löytymisartikkelin yhteydessä on myös pdf-tiedostona kaapatun koneen kapteenin ja lennonjohdon välistä kommunikointia. Kiitokset WLDHRT:lle linkistä, pdf oli aiemmin mennyt ohi vaikka lehden sivuilla tulee usein vierailtuakin.

Vielä aiemmassa artikkelissa on videopätkä, jossa ketjun alussakin mainittu agentti Carr esittelee todisteita.
http://seattlepi.nwsource.com/local/340 ... per23.html
Viimeksi muokannut Kataja, Ma Elo 04, 2008 1:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

WLDHRT kirjoitti:Tämä kaveri on toiminut niin jäätävästi ja harkitusti että miten olis voinut olla ajattelematta tulevaa patikka retkeä?

...

Ihan sata varmasti sillä ei ollu mitään lipokkaita jalassa.
Siis tiesi varautua patikkaretkeen, mutta ei sitten kuitenkaan ollut varautunut mitenkään?
Kataja kirjoitti:Miehellä on kuitenkin ollut tietoa ja halu oppia asoita, mutta rautainen ammattitaito on ilmeisesti puuttunu.
Juuri näin. Jokin miehen menettelytavoissa haiskahtaa ulkoaopitulta varman kokemuksen ja asiantuntijuuden sijaan... Täytyy udella asiaa eräältä ilmailua enemmän tuntevalta henkilöltä, palaan asiaan häntä haastateltuani.
Kataja
Neuvoja-Jack
Viestit: 554
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 10:58 pm

Viesti Kirjoittaja Kataja »

Joey, kysy ihmeessä ja korjaa nuo alkeelliset kirjoitusvirheet mun lainauksesta :lol: Taitaa olla tosin kiellettyä, joten jääkööt.

Itse mietin, että onko Cooper voinut kuvitella varjon lento-ominaisuudet sellaisiksi, että voisi ikään kuin ilmassa valita sopivan aukean paikan esim. tien läheisyydestä, jolle laskeutua. Tämä tuskin on helppoa ainakaan huonossa kelissä kokeneellekaan. Pimeääkin tuohon aikaan on ollut, joten kovin tarkkaan ei varmaan laskeutumispaikkaa ole voinut kauempaa nähdä.

Joka tapauksessa tämä viimeinen vaihe on ollut koko operaation heikoin lenkki. Alku sujui kuitenkin niin nappiin ja sen Cooper oli huolellisesti toteuttanutkin, mutta liekö sitten kuvitellut lopun sujuvan kuin itsestään tai kenties ajatellut soveltavansa jotain, jos hyppyyn asti edes onnistuisi jutun viemään. Monta sudenkuoppaa hän oli jo selvittänyt ja ehkä uskoi viimeisenkin hoituvan.

Hänen olisi todennäköisesti täytynyt myös pistää selviytymisensä maastosta ihmisten ilmoille täysin tuntemattoman auttajan varaan. Toki $10 000 rekkamiehelle käteen kyydistä puhelimen ääreen voisi onnistuakin, mutta aika ohut oljenkorsi ja suuri riski moinen olisi ollut.

GPS ja kännykkä olisi tehnyt ihmeitä tuolloin ja nykyään taas pommin vieminen koneeseen olisi kompastuskohta.

Parasta jutussa olisi ettei koskaan selviäisikään. Toisin kuin selvittämättömät murhat niin tämä tapaus toimii parhaiten juuri mysteerinä
WLDHRT
Susikoski
Viestit: 32
Liittynyt: Su Elo 03, 2008 7:35 pm

Viesti Kirjoittaja WLDHRT »

Käsittääkseni -71 ei ollut patjavarjoja vaan kaikki olivat pallovarjoja. Niiden ohjattavuus on todella rajallista. Varsinkin armeijamallisen varjon ohjaaminen on mahdotonta. Nehän on tarkoitettu matalalta hypättäväksi ja lähinnä ne ovat vain jarruvarjoja. Juuri sellaiset eivät Cooperille kelvanneet.
Ranta-Suutari
Alibin satunnaislukija
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 4:01 am
Paikkakunta: Hämy-Linna

Vaihtoehtoinen loppuratkaisu?

Viesti Kirjoittaja Ranta-Suutari »

Entäpä jos Cooper ei hypännyt ollenkaan? Siinä vaiheessa kun kone nytkähti, niin hän heitti ulos jotain painavaa? Ja vasta tunnin perästä oli vuorossa laskuvarjot ja muu kama. Sitten hän piiloutui koneeseen ja kaiken sen laskeutumis-sutinan seassa häipyi vain yöhön ja usvaan?

Hyvässä suunnitelmassa oli vielä ehkä varattuna piiloon jonkinlainen virka-asu, poliisin tai lentohenkilökunnan. Hämärässä ei yhteen ylimääräiseen mieheen olisi kukaan kinnittänyt huomiota ja osasiko kukaan edes heti alkaa konetta tutkiakaan, kun kaikki merkit osviittasivat laskuvarjohyppyyn?

Mutta jos hän hyppäsi, niin ei varmasti hypännyt tanssikengissä ja puku päällä. Jotenkin hän on saanut koneeseen jo aiemmin salakuljetettua sopivan lämpimät vaatteet, marssikengät ja muuta sopivaa varustetta. Cooper oli suunnitellut homman niin hyvin, että tuskin hän nyt loppumetreillä enää olisi lakeerikenkiinsä liukastunut? Ja huumoriakin hänellä oli, kun kaiken hässäkän keskellä tilasi whiskinkin, maksoi sen ja antoi vielä hyvät juomarahatkin?
Huikkanen on hiljaa; portsari vain naurahtaa!
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Nyt sitten sitä asiantuntijalausuntoa ilmailualalla työskentelevältä henkilöltä (kysyin eräältä toiseltakin mielipidettään, jonka kyllä jaan teidän kanssanne kunhan saan sen tietooni):

- Cooperin ei ole täytynyt olla lentäjä, mutta hänellä on täytynyt ehdottomasti olla lentäjä/lentomekaanikko/tms. tuttunaan. Varsinaisesti tapauksen tiimoilta voitaisiin sanoa, että Cooper on saattanut itsekin olla lentäjä ja on vain hämännyt ohjekirjaa lukemalla (aika tyypillisen mielikuvitukseton hämäysyritys, muuten).
- Haastattelemani henkilö oli kuitenkin sitä mieltä, että Cooper ei ole ollut lentäjä: lentäjä olisi ehdottomasti tiennyt, kuinka pitkälle tankillisella voi lentää, aivan perusjuttuja kuulemma. Tankkausajan puolestaan saa tietää suoraan käsikirjasta tai mekaanikolta, eli tuollaisen tietäminen ei kerro vielä mitään.
- Hänen ei ole tarvinnut olla harrastelijahyppääjä, vaan uhkarohkeus ja aiheen opiskelu pieteetillä on riittänyt.
- Cooperilla on ollut pakko olla haalari/muita varusteita salkussaan.
- Haastattelemani henkilö halusi myös huomauttaa, että Cooperilla on täytynyt olla mukanaan korkeusmittari, tai sitten Cooper on kyennyt laskemaan kellosta putoamismatkan ja näin ollen osannut avata varjon oikeaan aikaan. Hänen mielestään kuulostaisi uskomattomalta mikäli joku näin menettelisi, mutta huomautti että asiaa pitäisi kysyä laskuvarjohyppääjältä.
- Tästä: "Oletetulla hyppyhetkellä Cooper on seissyt alimmalla portaalla koneen takaosan alla yli 3km:n korkeudessa, 300 kilometrin tuntinopeudessa ja kahdenkymmenen asteen pakkasessa" henkilö halusi muistuttaa, että tällöin maan pinnalla on ollut 0 astetta.

Ko. hlö oli myös sitä mieltä, että kaikista nerokkain suunnitelma olisi ollut jäädä koneeseen piiloon. Koneesta kyllä löytyy paikkoja, mutta toisaalta kone on saattanut laskun jälkeen olla niin tarkasti vartioitu/tutkinnassa, ettei koneesta olisi ollut mahdollista poistua.
Psychosis
Alibin satunnaislukija
Viestit: 58
Liittynyt: Su Huhti 22, 2007 9:01 pm
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja Psychosis »

Mitäs jos kaappaajalla olikin oikea pommi mukana ja hän räjähti sen mukana...ei ihme jos äijää ei olla löydetty. Tosin löydetyt setelit viittaavat muuhun...
Jaah.
albaanisissi
Frank Drebin
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 8:59 pm

Viesti Kirjoittaja albaanisissi »

eikös michael schofield sen jo paljastanu et se on charles westmoreland :)

ei vaankaa, D B cooperin juttu on kyl mielenkiintonen, en kas usko et ukko olis ilman mitään varusteita hypänny johki erämaahan keskellä yötä, ite yrittäsin kiinnijäämisen riskilläki johonki liki jotain kylää tms tai juur johki koneen koloseen änkeisin itteni siks aikaa etää sieltä pääsis puolturvallisesti pihalle
This one time, i shot a guy to his adams aple just to see how long it takes to him to die. I was with other guy and we had 15 dollar bet on it, i lost. It tooked a few minutes, he drowned in hes own blood actually.
-richard kuklinski-
Michaelm
Harjunpää
Viestit: 311
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 9:45 pm

Viesti Kirjoittaja Michaelm »

Tämä on kyllä erittäin mielenkiintoinen juttu! Toivon kyllä itsekin lujaa, että miekkonen on selvinnyt ja köllii nyt jossain lämmössä.

Niinkuin jo monta kertaa mainittu, niin olisi kyllä kummallista, mikäli ei olisi hoksannut ottaa huomioon olosuhteita mihin on hyppäämässä. Olen kyllä vahvassa uskossa, että hän edes jotenkin on ollut varautunut, ja ehkä jopa selvinnytkin.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Tämä toinen haastattelemani ilmailualalla toimiva henkilö muuten epäili kovasti, saisiko yksi mies uloshypätessään koneen heilahtamaan, vaikka kone olisikin muutoin tyhjä. Hän mietti, voisiko kyse olla turbulenssista - miehistö on tietysti odottanut kieli keskellä suuta, milloin mies hyppää ja heti kun pienikin heilahdus on tuntunut... Mikäli hän olettaa oikein, voidaan punnita kahta vaihtoehtoa:
a) Cooper ei hypännyt koneesta lainkaan, kuten joku ehdottikin jo. Tätä spekuloidaksemme tarvitsisimme tosin tarkkaa tietoa siitä, miten meneteltiin laskeutumisen jälkeen.
b) Cooper hyppäsi koneesta, muttei silloin kun miehistö niin oletti: tällöin miehen etsinnät on kohdistettu aivan väärään paikkaan.

Minä en ymmärrä, minkä takia pommin olisi täytynyt olla aito. Missä tilanteessa miehen olisi pitänyt päästä oikeasti räjäyttämään pommi? Hänen tavoitteensa kuitenkin oli selvitä tempusta huomattavasti rikastuneena ja hän todennäköisesti osasi olettaa myös oikein, että tuon ajan lentoemot eivät olleet mitään pommiasiantuntijoita (ovatkohan vielä nykyäänkään, sitä en tiedä).
Kataja
Neuvoja-Jack
Viestit: 554
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 10:58 pm

Viesti Kirjoittaja Kataja »

Tuon heilahduksen uskotaan johtuneen portaikon voimakkaasta edestakaisesta liikkeestä eli hyppääjän lähdettyä se on heilahtanut kiinni ja taas auki tai sitä on heilautettu, miten vaan.

Sanatarkasti nuo Cooperin vaatimukset koneen nopeudesta ja korkeudesta menivät alkuperäisessä jutussa:

"The hijacker then used the flight attendant's cabin phone to give the cockpit personnel instructions on how and where to fly. He ordered an altitude not to exceed 10,000 feet, with wing flaps set at 15 degrees and airspeed of no more than 150 knots. Cooper warned the pilot he was wearing a wrist altimeter to monitor the altitude.

Larger jets could not have maintained such a low airspeed. But Cooper obviously knew that the lightweight 727 (just 50 tons without fuel) could fly as slowly as 80 knots in the dense air at 10,000 feet. Even with a full load of fuel the jet would have no problem maintaining a speed of 100 knots.

Skydivers prefer slower airspeeds to diminish the buffeting effects of the wind, but a dive at 150 knots is acceptable for an experienced jumper. And Cooper chose Flight 305 as much for its airplane as for its destination. The Boeing 727-100 has three engines, one high on the fuselage immediately in front of the vertical tail fin and two others on either side of the fuselage just above the horizontal tail fins. He knew that neither engine intakes nor exhaust would interfere when he lowered the aft steps and stepped out into the night sky."

Käytännössä tuossa on tietoa, jonka on kyllä saanut ennen googleakin halukas selville.

En jaksa uskoa että hän olisi pystynyt piiloutumaan koneeseen niin hyvin,ettei häntä olisi Renossa löydetty. Kaapattu kone on mitä todennäköisimmin ohjattu eristyksiin ja odotettu tietoa sisältä käsin. Tiedä sitten miten koneeseen on viranomaisten toimesta tuohon aikaan menty, mutta ainakin tarkat tuntomerkit heillä on ollut ja koneessa valmiiksikin ainakin yksi, joka Cooperin kanssa oli kasvokkain aikaa viettänytkin. Lentäjistä en tiedä näkivätkö miestä koskaan.

Reno valikoitui laskeutumispaikaksi kapteenin ohjeilla,eikä Cooper etukäteen välilaskun paikkaa voinut tietää, joten hänen olisi täytynyt ottaa täysin oikea poliisi- tms. univormu, jolla sekoittua massaan. Samanlaiset ne eivät Seattlessa ja Renossa missään nimessä ole. Toivottavasti ei kuitenkaan tällaiset :roll:
Kuva

Tekijästä olen yrittänyt jotain omaakin teoriaa kyhätä, kun tuo Seattlen seutu jokseenkin tuttua on ja ihmettelen ettei missään löytämässäni Cooper-tarinassa mainita, että Seattlen merkittävin työnantaja oli lentokonevalmistaja Boeing yli 20 vuoden ajan toisen maailmansodan jälkeen, kunnes juuri 1970-71 työntekijöistä irtisanottiin pienessä ajassa yli puolet (80 400 -> 37 200). On selvää, että alueella on ollut paljon koneista tietäviä ja kaunaa tuntevia ex-boeinglaisia. Tottakai FBI tämän tietää, mutta antaa perspektiiviä, että on tuossa määrässä seulottavaa jos kaikki työntekijöiden pokerikaveritkin huomioidaan tyyppeinä, joilla on mahdollisuus yksityiskohtia koneista urkkia.

Useassa paikassa on lähdetty tuolle armeijalinjalle ja laskuvarjotaustaan, vaikka tarina enemmän viittaisi juuri koneen tekniikan jonkin asteiseen tuntemiseen eikä niinkään hyppäämisen.

Tuossa lähde Boeing-lukuihin
"Due to changing external demand and the cancellation of the SST program, "the Boeing workforce was cut from 80,400 to 37,200 between early 1970 and October 1971".[6] After 1973, Seattle was in good company for its recession, since the rest of the country was also experiencing the energy crisis. However, Seattle was hit harder than most cities due to its over-reliance on Boeing as an employer, and had the worst post-Depression unemployment for any major US city, nearly 12%. As with most periods of downturn, there was not much private investment or construction. However, despite the crushing unemployment and the infamous billboards saying "Would the last person who leaves Seattle please turn out the lights," the outflux of people was "never more than 15% of those laid off,"[7] and was promptly countered by new arrivals taking advantage of the now-underpriced housing stock."

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of ... since_1940

Edit: youtubea en olekaan ennen käyttänyt apuna
Autenttista uutismateriaalia. Aika isoilta nuo portaat näyttävät, että voivat lentokykyyn vaikuttaakin
http://www.youtube.com/watch?v=A5wARW8FcF0

Portlandin paikallisuutisten juttusarjan eka osa (loput löytyvät sivupalkista kuten muistakin seuraavista)
http://www.youtube.com/watch?v=sw6bXxqaq0s

Unsolved mysteries osa 1
http://www.youtube.com/watch?v=mWxVWsrRvLQ

History channel osa 1
http://www.youtube.com/watch?v=hWTFyZSyvqk

Näillä alkuun
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Tämä ilmailu-asiantuntija haluaa vielä todeta (yhteydenpitomme asian tiimoilta on jatkunut vilkkaana siitä hetkestä, kun hän tuon Katajan loistavan aloituksen ensi kertaa luki :D), että 727:ssa painopiste on takana verrattuna "perinteisiin" koneisiin, sillä se on takamoottorinen kone. Lentokone liikkuu ilmassa ollessaan painopisteensä ympärillä (periaatteessa lentokoneesta on määriteltävissä tuo piste, joka on tavallaan paikallaan silloin, kun lentokone muuttaa asentoaan vertikaalisessa suunnassa (eli nokka ylös-nokka alas)). Kun Cooper on hypännyt takaa, hänen matka painopisteeseen on hyvinkin lyhyt verrattavissa matkaan ohjaamoon. Silloin Cooperilla ei ole ollut juurikaan momenttia. Kansankielellä:

Jos hyppäät keinulaudan kyydistä läheltä keskikohtaa (=painopistettä), vaikutusta ei tunne keinulaudan päissä siten, miten se tuntuisi jos hyppäisit kyydistä painopisteestä kauempana. Tässä tapauksessa täytyy muistaa, että kyseessä on n. 80-tonninen "keinulauta" ja kyydistähyppääjä on normaalipainoinen ihminen.

Tämä käyttämäni (:D) asiantuntija ei usko, että hypyllä voisi olla sellainen vaikutus, että tärähdyksen tuntisi ohjaamossa. Portaista hän on sitä mieltä, että eniten nuo portaat olisivat heilahtaneet, mikäli Cooper olisi hypännyt niiden päälle kaikella painollaan. Tällöinkään - hänen mielestään - tärähdys ei olisi tuntunut ohjaamossa saakka.

Huomautettakoon, että tämä ko. asiantuntija ei ole lentomekaanikko, eikä valitettavasti tunne juuri tuota kyseistä lentokonetyyppiä. Yritän saada jostain jossain vaiheessa käsiini jonkun, joka tuntee.
litmanen

Viesti Kirjoittaja litmanen »

Kataja kirjoitti: Unsolved mysteries osa 1
http://www.youtube.com/watch?v=mWxVWsrRvLQ
Katsoin juuri äsken tuon videon. Mielenkiintoinen tapaus, mahdotonta tietää miten miehen kävi.
Sijaltainen
Harjunpää
Viestit: 338
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 2:08 am

Re: Mysteerimies D.B. Cooper

Viesti Kirjoittaja Sijaltainen »

FBI etsii Cooperia edelleen:

http://www.fbi.gov/page2/march09/dbcooper031709.html

Nettifoorumeilla on löydetty mahdollinen esikuva Dan Cooper -nimelle. Ranskassa julkaistiin noihin aikoihin sarjakuvaa, jossa seikkaili kanadalainen koelentäjä Dan Cooper. D.B. Cooper on itse asiassa lehdistön väärinkäsitys, lentolippu oli ostettu nimellä Dan Cooper.

FBI:n agentti Larry Carr on koonnut Cooperista kiinnostuneista "nettietsivistä" ryhmän joka aikoo tutkia tarkemmin FBI:n keräämää aineistoa nykyteknologian avulla. Tarkoitus on yrittää selvittää tarkemmin Cooperin mahdollinen alastulopaikka GPS:n ja satelliittikarttojen avulla, vuonna 1980 löytyneen rahapussin vaiheita maastossa vesi- ja maanäytteitten avulla ja Cooperilta jääneestä solmiosta mahdollisesti löytyvistä siitepölyistä hänen liikkumistaan ennen kaappausta.

Carrin teoria Cooperista:
-Todennäköisesti kuollut hypätessään.
-Palveli ehkä ilmavoimissa ja oli joskus sijoitettuna Eurooppaan. Cooper-sarjakuva oli ranskalainen eikä sitä julkaistu englanninkielisenä.
-Toimi ehkä rahtikoneissa rahdinkäsittelijänä, tiesi siis lentokoneista.
-Ilmavoimissa rahtia pudotetaan maajoukoille myös lentokoneesta, tällöin rahdinkäsittelijöillä oli laskuvarjot putoamisen varalta. Eli hänellä saattoi olla perustietoa laskuvarjon käytöstä mutta ei kokemusta itse hypyistä ja tarvittavista hyppyvarusteista, kuten jalkineista jne.
-Oli ehkä lentokoneteollisuuden palveluksessa sotilasuran jälkeen, mahdollisesti menetti työnsä 1970-71 taantuman aikana.
-Perheetön, kukaan ei kaivannut.
Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
litmanen

Re:

Viesti Kirjoittaja litmanen »

Unsolved Mysteries-ohjelman vuonna 1988 tekemä jakso tapauksesta on nyt taas pitkän tauon jälkeen nähtävissä YouTubessa:
Osa 1
Osa 2

Kannattaa katsoa, jos ette ole aikaisemmin sitä nähneet. Toki DB Cooperin tapauksesta löytyy paljon videoita YouTubessa, mutta UM:n video on kyllä selkeästi paras, ja tunnelmallisin. Mukana on mm. lentoemännän haastattelu.
Pian tuokin sieltä taas poistetaan joten kannattaa nyt katsoa kun vielä ehtii.
joey kirjoitti:Mikäli hän olettaa oikein, voidaan punnita kahta vaihtoehtoa:
a) Cooper ei hypännyt koneesta lainkaan, kuten joku ehdottikin jo. Tätä spekuloidaksemme tarvitsisimme tosin tarkkaa tietoa siitä, miten meneteltiin laskeutumisen jälkeen.
Tuossa linkittämässäni videossa kerrotaan, että heti koneen laskeuduttua Renoon astuivat viranomaiset koneeseen ja alkoivat tutkia paikkoja etsien sormenjälkiä yms, joten tuskin olisi piileskely onnistunut. Ei varmana tuollainen fiksu rikollinen laadi suunnitelmaa, johon kuuluu piileskely koneessa, kyllä hän tietäisi ettei se tule onnistumaan, riski on liian suuri.

Muutenkin on mielestäni ihan turhaa spekuloida sillä vaihtoehdolla, että mies ei olisi hypännyt. Kyllä mies hyppäsi, mutta kaikki sen jälkeen onkin pelkkää arvailua.
Itse en pidä yhtään mahdottomana, että hänellä olisi ollut rikostoveri autolla odottamassa häntä. Toki rikostoveri on joutunut varmasti ajamaan aika pitkänkin matkan ennenkuin on löytänyt Cooperin, koska Cooperhan hyppäsi keskelle vuoristoista aluetta ja eihän hän voinut tietenkään etukäteen tietää tarkalleen missä kohtaa pääsee hyppäämään, mutta kyllä Cooper varmasti pari päivää on pystynyt metsässä sinnittelemään, ja jos on ollut radiopuhelin mukana niin eiköhän Cooper ole lopulta löytänyt valtatielle, ja sitä kautta lopulta autokyytinsä luokse.
Vastaa Viestiin