Tyttöjen ympärileikkaukset ja silpomiskulttuuri sekä teot mm. Suomessa

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
raippa
Remington Steele
Viestit: 242
Liittynyt: Su Kesä 01, 2008 10:53 pm

Tyttöjen ympärileikkaukset ja silpomiskulttuuri sekä teot mm. Suomessa

Viesti Kirjoittaja raippa »

Järjestöt huolissaan tyttöjen ympärileikkauksista

Kansalaisjärjestöt haluavat kiinnittää päättäjien huomiota tyttöjen ja naisten ympärileikkauksiin. Suomeen halutaan suunnitelma hengenvaarallisen sukupuolielinten silpomisen estämiseksi. Järjestöt ovat luovuttaneet vetoomuksen peruspalveluministeri Paula Risikolle (kok.).

Naisten ympärileikkaus on vanha, ensisijaisesti afrikkalainen perinne. Pahimmillaan suurin osa naisen ulkoisista sukupuolielimistä leikataan pois.
Suomen suurin afrikkalainen maahanmuuttajaryhmä tulee Somaliasta, jossa noin 95 prosenttia naisista ja tytöistä joutuu ympärileikatuiksi. Järjestöjen mukaan vaarassa ovat muun muassa Suomessa syntyneet tytöt.
Lain mukaan poliisille pitää ilmoittaa, jos terveydenhoidossa paljastuu ympärileikattu lapsi. Esimerkiksi Helsingin poliisille tällaisia ilmoituksia ei ole tullut. Poliisi kuitenkin epäilee, että tyttöjä lähetetään vanhempien synnyinmaahan ympärileikattaviksi.

Suomen Somaliliitto torjuu epäilyt. Puheenjohtaja Said Adenin mukaan yhteisössä ei kannateta ympärileikkauksia.

Turun Sanomat
Eipä...

Aiheesta oli kolme ketjua. Ne yhdistetty. Otsikkoa muokattu.
-NILS-
V.A.L.
rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rapier »

Tietenkään somalit eivät halua silpoa tyttäriään.
Vain 95 % somalitytöistä leikellään.
Olisi rumaa ja rasistista ajatella että somalit moista silpomista suosisivat. :shock:
Paskanen tukka
anneli1
Olivia Benson
Viestit: 727
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 12:30 pm

Viesti Kirjoittaja anneli1 »

Onko näiltä somalitytöiltä- ja naisilta kysytty asiasta, siis ovatko itse kertoneet mielipidettänsä?

Tää puheenjohtaja Said Adenin `ílmoitus´ asiasta ei oikein vakuuta ainakaan minua.

Jaksamatta sen paremmin perehtyä asiaan (Marsalkka vois tehdä sen) luulen, ettei tätä siis koeta miksikään ongelmaksi ainakaan somaliyhteisössä ja muissa Afrikasta tänne rantautuneissa piireissä.

Jos ne haluaa toteuttaa omia perinteitään, toteuttakoon mun puolesta, ja tää ei ole nyt mitään rasismia, vaan ihan vaan kannanotto asiaan.

Maassa maan tavalla, joopa joo..
esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Viesti Kirjoittaja esmes- »

perinteet ja kulttuuri ei ihan riitä syyksi lasten silpomiseen. jos suomessa haluavat kerran asua, ni 18-vuoden ikäraja tuohon samoin kuin on tatuointien, lävistysten ja kauneusleikkausten kanssa (vanhempien luvalla nuoremmille, mutta vain jos lapset itse sitä haluavat).

liikaa hyssytellään näitä pienten tyttöjen ja poikien ympärileikkauksia. lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus, johtuneeko sitten siitä ettei ole poliisin tietoon asiat päätyny? jos lääkärille tuodaan alle kouluikäinen lapsi jolta on pimppa silvottu ja kursittu umpeen ni luulis lääkärilläkin olevan jotain velvollisuuksia ilmoittaa asiasta viranomaisille, lastensuojelun nimissä.
combat18
Martin Beck
Viestit: 775
Liittynyt: To Helmi 14, 2008 1:07 am
Paikkakunta: Taistelu ei loppunut 1945 ??? se on vasta alkanut!

Viesti Kirjoittaja combat18 »

Saastaisilla kulttuureilla sairaat tavat, jutikat,somalit.
pysyis omissa maissaan leikkelemässä saatana vehkeitään, ei tarvi tuoda koti-pohjolaan perkele tommosen kulttuurin sairaita tapoja/ihmisiä.
WARNING: THIS MEMBER CONTAINS NATIONALISM
If Multi-culturalism is the answer, It must have been one hell of a stupid question
http://patriootti.com/
Kuva
anneli1
Olivia Benson
Viestit: 727
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 12:30 pm

Viesti Kirjoittaja anneli1 »

combat18 kirjoitti:Saastaisilla kulttuureilla sairaat tavat, jutikat,somalit.
pysyis omissa maissaan leikkelemässä saatana vehkeitään, ei tarvi tuoda koti-pohjolaan perkele tommosen kulttuurin sairaita tapoja/ihmisiä.
combat18, peesaan sua, mutt ollaan hiljaa, ettei molemmat istuta käräjillä omien mielipiteittemme takia!

Eihän Finskilandiassa saa enää sanoa, että pienten lasten silpominen on inhottavaa tahdon riistoa ja vallankäyttöä kohdistuen puolustuskyvyttömään yksilöön. Ja kaikki tää joittenkin itsensä yli-ihmisiksi nostaneitten imaamien tms johdolla. Koraanista koko touhu.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

combat18 kirjoitti:Saastaisilla kulttuureilla sairaat tavat, jutikat,somalit.
Ei toki unohdeta suurta osaa kristittyjä amerikkalaisia.
anneli1 kirjoitti:Koraanista koko touhu.
Ai vähän niin kuin hanurista? Vai tarkoitatko, että tyttöjen ympärileikkaus liittyy koraaniin?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
combat18
Martin Beck
Viestit: 775
Liittynyt: To Helmi 14, 2008 1:07 am
Paikkakunta: Taistelu ei loppunut 1945 ??? se on vasta alkanut!

Viesti Kirjoittaja combat18 »

Marsalkka kirjoitti: Ei toki unohdeta suurta osaa kristittyjä amerikkalaisia.
Se sisälty tuohon ``saastaiseen kultuuriin``
WARNING: THIS MEMBER CONTAINS NATIONALISM
If Multi-culturalism is the answer, It must have been one hell of a stupid question
http://patriootti.com/
Kuva
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

combat18 kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti: Ei toki unohdeta suurta osaa kristittyjä amerikkalaisia.
Se sisälty tuohon ``saastaiseen kultuuriin``
Voisitko määritellä hieman tarkemmin nämä saastaiset kulttuurit, niin tiedämme sitten heti, mitkä kulttuurit tähän näihin kuuluvat.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
combat18
Martin Beck
Viestit: 775
Liittynyt: To Helmi 14, 2008 1:07 am
Paikkakunta: Taistelu ei loppunut 1945 ??? se on vasta alkanut!

Viesti Kirjoittaja combat18 »

Kuva
Kuva
Kuva
Ja kaikkien näiden uskontojen haarat. Varsinkin tuo viimeinen sitä sairaampaa kansaa ei ole, kaikki on kosheria.
WARNING: THIS MEMBER CONTAINS NATIONALISM
If Multi-culturalism is the answer, It must have been one hell of a stupid question
http://patriootti.com/
Kuva
anneli1
Olivia Benson
Viestit: 727
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 12:30 pm

Viesti Kirjoittaja anneli1 »

Joo, hanurista koko touhu, sitä tarkoitin, Marsalkka.

Kerro sinä tarkemmin, kun sellanen ajatteleva filosofi muutenkin olet, onko koraanissa (pienellä alkukirjaimella, tarkoituksellisesti) tätä asiaa koskevaa ohjeistusta. Mulla ei koraania ole, enkä vaivaudu hankkimaankaan tai tutkimaan, mutta jos voisit valottaa löytyykö sieltä kannanottoa tai peräti vaatimusta näihin skidien silpomisiin. Johonkinhan sen täytyy perustua ellei sitten tietty vanhaan perinteeseen, jota jälkikäteen perustellaan vaikka millä verukkeella.

Itse asiaan: lapselle ei saa aiheuttaa kärsimystä, ei vaikka olisi mikä taho tai höyrähtänyt yhteisö kyseessä!!
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

anneli1 kirjoitti:
Kerro sinä tarkemmin, kun sellanen ajatteleva filosofi muutenkin olet, onko koraanissa (pienellä alkukirjaimella, tarkoituksellisesti) tätä asiaa koskevaa ohjeistusta. Mulla ei koraania ole, enkä vaivaudu hankkimaankaan tai tutkimaan, mutta jos voisit valottaa löytyykö sieltä kannanottoa tai peräti vaatimusta näihin skidien silpomisiin. Johonkinhan sen täytyy perustua ellei sitten tietty vanhaan perinteeseen, jota jälkikäteen perustellaan vaikka millä verukkeella.
Minulla ei ole Koraania, koska en osaa arabiaa. Suomennettu versio eli Koraanin tulkinta löytyy.

Tyttöjen ympärileikkaus on Koraania ja islamia vanhempi tapa, eikä Koraani sellaista vaadi.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

combat18 kirjoitti:Kuva
Kuva
Kuva
Ja kaikkien näiden uskontojen haarat. Varsinkin tuo viimeinen sitä sairaampaa kansaa ei ole, kaikki on kosheria.
Ahaa. Eli nämä saastaiset kulttuurit ovat uskontoja. Pidän mielessä kun jatkossa luen hengen tuotteitasi.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
anneli1
Olivia Benson
Viestit: 727
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 12:30 pm

Viesti Kirjoittaja anneli1 »

Kiitos, Marsalkka, ei ollut tarkoituskaan tosta vaan koraania syyttää, vaikka kyllähän ko opus lienee jonkinmoinen vallankäytön väline ns islamilaisessa maailmassa. Helppo tapa hallita massoja.

Nyt Suomeen: hyvä, että asiasta keskutellaan ja asioihin vaaditaan muutosta, mutta ei varmaankaan jollain järjestön kannaotolla ikiaikaista perinnettä kitketä pois. Ehkä joskus 20 vuoden kuluttua asia on hoidettu eikä lapsia silvota, sen ajan se vie, että kultturiin ja ajatteluun tulee muutos.

No, olen tietty liian optimistinen.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

anneli1 kirjoitti:Kiitos, Marsalkka, ei ollut tarkoituskaan tosta vaan koraania syyttää, vaikka kyllähän ko opus lienee jonkinmoinen vallankäytön väline ns islamilaisessa maailmassa.
Tyttöjen ympärileikkausta harrastetaan eniten muutamassa Afrikan maassa. Erityisesti naiset ylläpitävät kyseistä tapaa.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Vastaa Viestiin