Kun raja ylitetään - kuolemaan johtanut kiusaaminen

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Crishelle
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Su Tammi 10, 2010 7:29 pm

Re: Kun raja ylitetään - kuolemaan johtanut kiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Crishelle »

Mun mielestä tässä Elisan asiassa on keskitytty puimaan täysin vääriä yksityiskohtia. Pointti on mun mielestä se, että Elisa - olipa olemassa tai ei - symboloi kaikkia niitä, jotka ovat joko tehneet itsemurhan kiusaamisen takia tai harkitsemassa sitä. Mielestäni pitäisi nyt keskittyä siihen, miksi Elisan tarina on tehty ja mitä sillä halutaan sanoa. Kiusaaminen kun on kuitenkin vakava asia joka koskettaa osaa ihmisistä pahasti, joka päivä, vaihtelevin seurauksin ja jolle pitäisi jatkuvasti ja aktiivisesti olla tekemässä jotain.
"You say stick to the highway. I say we should take my shortcut.
Why don't we just flip a coin?"

Nooruska
Michael Knight
Viestit: 4108
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 2:57 pm

Re: Kun raja ylitetään - kuolemaan johtanut kiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

^ Totta tuokin, mutta kyllä siitä ainakin itelle jää väkisinkin paska maku suuhun jos tosiaan noin muutenkin vakava asia ei yksin riitä vaan sitten jonku b-luokkasen kirjailijan on alettava yksin siinä sohlaan. -.-
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!

fangs
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 10:20 am

Re: Kun raja ylitetään - kuolemaan johtanut kiusaaminen

Viesti Kirjoittaja fangs »

Crishelle kirjoitti:Mun mielestä tässä Elisan asiassa on keskitytty puimaan täysin vääriä yksityiskohtia. Pointti on mun mielestä se, että Elisa - olipa olemassa tai ei - symboloi kaikkia niitä, jotka ovat joko tehneet itsemurhan kiusaamisen takia tai harkitsemassa sitä. Mielestäni pitäisi nyt keskittyä siihen, miksi Elisan tarina on tehty ja mitä sillä halutaan sanoa. Kiusaaminen kun on kuitenkin vakava asia joka koskettaa osaa ihmisistä pahasti, joka päivä, vaihtelevin seurauksin ja jolle pitäisi jatkuvasti ja aktiivisesti olla tekemässä jotain.
Eli totuudella on väliä vain silloin, kun se sattuu kellekin sopimaan? Kiusaaminen on vakavasti otettava asia, jota vastaan todella pitäisi taistella, mutta se taistelu menettää pahasti uskottavuuttaan juuri tällaisten tempausten takia. Ja oikeastiko ei mielestäsi ole lainkaan härskiä tekeytyä itsensä tappaneeksi teiniksi ja hänen sureviksi vanhemmikseen (jos tässä siis niin on käynyt)?

Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4911
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Kun raja ylitetään - kuolemaan johtanut kiusaaminen

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Rezah kirjoitti:Minttis on kirjoittanut aiemmin joskus, että tuo toinen blogin kirjoittaja häiriköi häntä jo pidemmän ajan kuluessa ja poliisikin asiaan sekoitettu.
Ja jos minttis olisikin sekaisin, hänellä kai on perhe, luulisi heidän olevan tietoisia tälläisestä kaksoiselämästä?
Luoja, että nämä kaikki yhtäläisyydet niin vain osuu sen tuntemani kaksois/kolmois/neloiselämäihmisen elämän kanssa. Piti ihan kaivaa netistä kuva ja tarkistaa, ettei kyseessä pian ole sama ihminen - ei ole, onneksi.

Juuri tälläinen "mua häiriköi joku toinen bloggaaja/nettikäyttäjä/tms, poliisin soitin"-meininki. Todellisuudessa poliisiin ei varmaan ole koskaan otettu yhteyttä ja häirikkökin ehkä on ollut joku, joka on ollut totuuden perässä (jo ennen tätä kohua huomattuaan muita ongelmia) ja päässyt selvittämään asioita turhankin lähelle. Tällöin isketään häirikön leima ja aletaan uhkailemaan poliisilla. Ja todellisuudessa mitään ei tapahdu koskaan, poliisirintamalla siis.

Sillä tutullani oli ja on perhe, eikä niistä yksikään tiennyt mitään näistä monen ihmisen roolissa elämisistä, mitä tämä piti yllä. On helpompi uskoa siihen, että se oma läheinen rakas ihminen on normaali ja mitään outoa ei ole meneillään, kuin avata silmänsä ja nähdä totuus sitten kun pikkuhiljaa niitä ongelmia alkaa ilmenemään. Sen puoleen en ihmettelisi yhtään, vaikka tässäkin tapauksessa niin olisi käynyt.

Tässä ketjussa myös puhuttiin lapsentappojutuista... No kappas, kun tämäkin osui ja upposi sen tuntemani henkilön kohdalla... Pelottavan paljon yhtäläisyyksiä, edelleen vaikea uskoa ettei kyseessä sama ihminen.

Edit: Niin, silloin kun kuulin ettei Vettenterä ole suostunut lähettämään todisteita sähköpostilla, oli ensimmäinen ajatukseni epäluottamus; jos minulla olisi asia jota suojelisin niin kovasti kuin Vettenterä suojelee (ilmeisesti kuitenkin kuvitteellisia) todisteita Elisasta, niin en minäkään laittaisi sähköpostilla mitään minnekään. Silloin toimittajilla olisi jotain mitä julkaista (mahdollisista sopimuksista huolimatta). Myös minä tekisin silloin niin, että kävelisin paikan päälle ja kävisin näyttämässä ne todisteet, enkä antaisi kuvata niitä millään tavalla. Tällöin toimittajille ei jäisi minkäänlaista julkaistavaa materiaalia. Että se sanottakoon puolustukseksikin tähän asiaan, vaikkakaan, edelleenkään en usko että sieltä mitään todisteita on tulossa tai niitä edes on koskaan ollutkaan.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.


elli72
Vic Mackey
Viestit: 1913
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 12:46 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Kun raja ylitetään - kuolemaan johtanut kiusaaminen

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Jotenkin tämä koko juttu on saanut ihan hurjat mittasuhteet. Kyseistä kirjailijaa yritetään suorastaan lynkata. Enkeli Elisa sivustolle on kertynyt kamala määrä negatiivista tekstiä. Siellä mm. epäillään että Vettenterä olisi käyttänyt Ei kiusata yhdistyksen rahoja. Yhdistyksellä ei ole kovin montaa jäsentä ja jäsenmaksu on pieni. Joten ainakaan sitä kautta ei mitään suuria summia ole voinut tulla. Ja toisekseen koko yritys on vasta perustamisvaiheessa. Joten toiminta ei voi vielä olla suurta.

Itse olen puolustanut kyseistä kirjailijaa ja olen yhä valmis puolustamaan. Ymmärrän ihan täysin miksi Elisan vanhemmat eivät halua julkisuuteen. Heitä on jo mm. syytetty siitä, mikseivät ole huomanneet tyttärensä masennusta. Ymmärrän ihan täysin, että kuolinpäivä ja kuolintapa on muutettu.

Jotenkin en jaksa uskoa, että kirjailija olisi kerännyt tällä asialla suuria rahoja. Ainakaan työmäärään nähden. Ja kirjailijan mies on mukana toiminnassa aika täysillä. oLisiko hän omalta mieheltäänkin pimittänyt asioita vai onko mieskin yhtä syyllinen?

Hiljalleen alan kyllä toivomaan, että kirjalija antaisi jotakin todisteita. Ihan vaan sen takia, että tämä asia saataisiin loppuun käsitellyksi.

Ja pakko sanoa, että jos tämä kuitenkin lopulta paljastuu huijaukseksi, niin olen kyllä pettynyt.

debbie

Re: Kun raja ylitetään - kuolemaan johtanut kiusaaminen

Viesti Kirjoittaja debbie »

Kyllä hyvään journalismiin kuuluu se, että tutkitaan taustat ja tuodaan julki, jos on jotain pajunköyttä syötetty ihmisille. Hesari on ihan oikealla asialla.

Koulukiusaamisesta ja sen seurauksista kun voi puhua ja kirjoittaa ilman sepitettyjä tarinoitakin. Materiaalia kyllä löytyy ihan todellisuudestakin, kuten tämäkin ketju osoittaa.

fangs
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 10:20 am

Re: Kun raja ylitetään - kuolemaan johtanut kiusaaminen

Viesti Kirjoittaja fangs »

elli72 kirjoitti: Itse olen puolustanut kyseistä kirjailijaa ja olen yhä valmis puolustamaan. Ymmärrän ihan täysin miksi Elisan vanhemmat eivät halua julkisuuteen. Heitä on jo mm. syytetty siitä, mikseivät ole huomanneet tyttärensä masennusta. Ymmärrän ihan täysin, että kuolinpäivä ja kuolintapa on muutettu.

Jotenkin en jaksa uskoa, että kirjailija olisi kerännyt tällä asialla suuria rahoja. Ainakaan työmäärään nähden. Ja kirjailijan mies on mukana toiminnassa aika täysillä. oLisiko hän omalta mieheltäänkin pimittänyt asioita vai onko mieskin yhtä syyllinen?
Ei vanhempien tarvitse julkisuuteen astuakaan. Lähdesuoja suojelee heitä kyllä, jos he haluavat nimettöminä antaa todisteet. Huomattavasti arkaluonteisempiakin asioita käsitellään toimittajien kautta jatkuvasti, millekään Seiskalle ei siis tarvitse soittaa vaan asiatoimittajalle, jolla on ammattitaito ja ammattiylpeys itselläänkin jutussa mukana. Yksikään vakavasti otettava toimittaja ei vuoda salaisia lähteitään, koska sillä toimittajalla ei sen jälkeen ole enää lähteitä eikä uraa. Ja jos on niin vainoharhainen, että pelkää toimittajien alkavan vainota, ei varmasti luota myöskään kouluaikana kiusaamaansa harrastelijakynäilijään.

Minusta kovin oleellista ei ole, kuinka paljon rahaa on kerätty. Vaikka toki se tekee omalta osaltaan tällaisesta huijauksesta huomattavasti kyseenalaisemman, jos huijaus edesauttaa tekijänsä taloutta ja nimeä.

Minäkin ymmärtäisin, että kuolinpäivä on haluttu muuttaa, tosin hieman ihmettelen, että Elisan isä on kuolinpäivän yksivuotispäivänä kirjoittanut blogiinsa muistokirjoituksen. Jotenkin tuntuu että tuollainen tuntuisi aika pelleilyltä ja menisi vähän överiksi, kun kyseessä kuitenkin on oman lapsen kuolema. Mutta meitä on moneen junaan, joten ei se toki mahdotonta ole, että joku haluaa vääränä päivänä leikisti esittää oman tyttärensä kuolinpäivää...


Pakko sanoa vielä tähän asiaan, että jos kyseessä on huijaus, niin vaatii kyllä melkoista pokkaa suostua tähän. (Linkin videossa Vettenterä ja Enkeli-Elisan tapaus kohdasta 0:26:00 eteenpäin.)

Destiny
Adrian Monk
Viestit: 2582
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 2:11 pm

Re: Kun raja ylitetään - kuolemaan johtanut kiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Destiny »

elli72

Saat ihan vapaasti olla tyhmänsokea,ei siinä mitään.Mutta,kuten tälläkin on monta kertaa sanottu,kukaan,ei edes Hesari, ole pyytänyt Elisan vanhempia julkisuuteen.Lehdet ja toimittajat tekevät jatkuvasti salassapitosopimuksia,se on ihan tavallista.Eli toimittaja olisi vain halunnut todisteet Elisan olemassaolosta esim.puhelulla vanhemmille,ei kuvaamalla tai haastattelemalla heitä.
Eikä edes vanhempia tarvisisi taodistamaan Elisan olemassaoloa. Missä ystävät?Luokkakaverit?Tuttavat?Naapurit?Muut sukulaiset?Ketään ei ole,kukaan ei ole noussut,edes keskustelupalstoille,kertomaan,että tunsivat/tiesivät Elisan.
Luuletko,että ihan kaikki olisivat täysin hiljaa tapahtuneesta?esim.kokonainen koulu,satoja oppilaita,heidän tuttujaan yms?Kukaan ei ole löytänyt yhtään ihmistä,joka olisi tuntenut tai tiennyt Elisaa,ei vaikka täälläkin on monet paljon kaivellut nettiä ja löytänyt paljon muuta asiaa.

Mietipä hetki,kuinka nopeasti täälklin tulee esiin asianomaisia,tietäjiä,kuulijoita, kun esim.joku puhutteleva henkirikos tapahtuu. Eliosa puhuttaa,eikä MILLÄÄN palstalla kukaan kerro tietävänsä koko Elisaa,ei mitään "olin samassa koulussa" -juttuja esim.

Ja mitä tulee kirjailijan lomaan.Hänellä tuntuu hyvin olevan aikaa kirjoitella fb-sivuille ja blogiin,muttei antaa todisteita asiasta.

Ja mikä tulee "onko välii" -asiaan.On väliä! Rouva olisi voinut tehdä ihan rehellisen fiktiivisen kirjan asiasta. Ihmisten harhaanjohtaminen on moraalisesti väärin,vaikka kuinka olisi "hyvällä asialla". Ja toisekseen,mitähän tällä on,noin konkreeettisesti,saatu aikaan,kiusaamisen lopettamiseksi? Tämä ei todellakaan tee asialle hyvää.Ei kiusaamista lopeteta valheilla ja kieroilulla,valheet ja kieroilu ON kiusaamista. Ja kyllä,rahaa ja nimeä tälla asialla on kerätty,korostaen jälkimmäistä. Tämä harrastekirjailija halusi nimeä,saadakseen jatkossakin tuotoksiaan myytyä eli kyse ei ole tämän kirjan myyntirahat,yhdistysrahat,t-paitarahat.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar

fangs
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 10:20 am

Re: Kun raja ylitetään - kuolemaan johtanut kiusaaminen

Viesti Kirjoittaja fangs »

Enkeli-Elisa-kirjoittaja haluaisi todisteet julkisuuteen
Aamulehti
Aamulehti tavoitti kirjailija Minttu Vettenterän vastaamaan Helsingin Sanomien lauantaina esittämiin epäilyihin, joiden mukaan niin sanotun Enkeli-Elisan tarina ei olisikaan totta.

Sanoitte blogissanne, että olette valmis esittämään todisteita Elisan olemassaolosta. Minkälaisia todisteita aiotte esittää?

– Hesarille luvattiin näyttää lehti, jossa on kuolinilmoitus, valokuva hautakivestä ja lehtijuttu, joka on tehty aiemmin Elisan kuolemaan liittyen. Olin lomalla, enkä ehtinyt toimittamaan niitä henkilökohtaisesti pyydetyssä ajassa. En halunnut lähettää tietoja sähköpostilla.

Koska ja miten aiotte tulla näiden todisteiden kanssa esille?

– Lupasin blogissani, että esittäisin todisteita lomani jälkeen elokuussa. Hesarin juttu teki tilanteesta erilaisen. Katsotaan nyt, onko edes tarvetta esittää niitä. Eikä se ole minusta vaan Elisan vanhemmista kiinni.

Eikö nyt olisi entistä suurempi syy esittää todisteita?

– Jos voit kuvitella, miltä tuntuu, kun oma lapsi kuolee. Mikä on ihmisen halu tulla mediarepimisen keskellä julkisuuteen?

Olisitko halukas näyttämään todisteet, jos vanhemmat siihen suostuisivat?

– Tekisin sen mielelläni. Olen kuitenkin katsonut, että käteni ovat sidotut. Olen luvannut, etten paljasta vanhempien nimiä.

Lue lisää kysymyksiä ja Minttu Vettenterän vastauksia Enkeli-Elisa-kohuun liittyen maanantain painetusta Aamulehdestä.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194752 ... uteen.html

Boldaus minun...

debbie

Re: Kun raja ylitetään - kuolemaan johtanut kiusaaminen

Viesti Kirjoittaja debbie »

Katsoin tuota Minttu Vettenterän haastattelua, ja siitä kyllä heräsi ajatuksia.. Suoraan sanoen tuli mieleeni, että Elisa on hänen sivupersoonansa, tai siis liittyy jotenkin hyvin vahvasti hänen omaan kokemusmaailmaansa. :oops:
On tosi outoa, että joku vieras ihminen laitettaisiin puhumaan oman lapsen asioista ja tekemään siitä itselleen työn.

Priita
Lauri Hanhivaara
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 16, 2012 10:41 am

Re: Kun raja ylitetään - kuolemaan johtanut kiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Priita »

Destiny kirjoitti:-- Tämä harrastekirjailija halusi nimeä, saadakseen jatkossakin tuotoksiaan myytyä eli kyse ei ole tämän kirjan myyntirahat, yhdistysrahat, t-paitarahat.
Juuri nyt yhdistyksen sivuilla ei ole myynnissä mitään. Ilmeisesti otettu pois?

Vettenterän omassa blogissa on viitattu mm. tähän kyseiseen minfon ketjuun - ironiaa, että lopulta täällä kyseenalaistetaan hänet!

Itse olen neutraalin odottavalla kannalla asian suhteen, mutta on mainittava kuitenkin, ettei blogissa sanottukaan merkintöjen olevan aitoja Elisan ("") päiväkirjamerkintöjä, vaan Vettenterä myönsi jo aikaisemmin niiden olevan fiktiivisiä (ja myös omia muistojaan). Jään seuraamaan tilannetta.

fangs
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 10:20 am

Re: Kun raja ylitetään - kuolemaan johtanut kiusaaminen

Viesti Kirjoittaja fangs »

Priita kirjoitti: Itse olen neutraalin odottavalla kannalla asian suhteen, mutta on mainittava kuitenkin, ettei blogissa sanottukaan merkintöjen olevan aitoja Elisan ("") päiväkirjamerkintöjä, vaan Vettenterä myönsi jo aikaisemmin niiden olevan fiktiivisiä (ja myös omia muistojaan). Jään seuraamaan tilannetta.
Niin siis ne "Minttiksen" blogissa olevat päiväkirjamerkintöjen muotoon kirjoitetut jutut olivat ihan reilusti "faktaan perustuvaa fiktiota" ja sinällään ihan OK (joskin nekin vähän totuuden venyttämistä silloin jos sitä päiväkirjaa ei ollut lainkaan olemassa, johon perustuen ne muka oli tehty). Mutta ne käsinkirjoitetut päiväkirjansivut, joita myöhemmin julkaistiin, olivat (= sanottiin olevan) Elisan itsensä kirjoittamia ja autenttisia. Samoin se vanhempien blogi piti olla "Miksun ja Riikan" eli niiden vanhempien pitämä ja täysin totta, ja jos heitä ei ole olemassakaan...

Nooruska
Michael Knight
Viestit: 4108
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 2:57 pm

Re: Kun raja ylitetään - kuolemaan johtanut kiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

Hesarille luvattiin näyttää lehti, jossa on kuolinilmoitus, valokuva hautakivestä ja lehtijuttu, joka on tehty aiemmin Elisan kuolemaan liittyen.
Jos asiasta on lehtijuttu niin miksei kukaan, edes tämä toimittaja, ole löytänyt kyseistä juttua??
Tai kukaan ei ole löytänyt hautakiveä ja kuolinilmoituskin mennyt kaikilta ohi. Hohhoijaa...
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!

Saga
Harjunpää
Viestit: 331
Liittynyt: Ti Marras 18, 2008 2:49 pm

Re: Kun raja ylitetään - kuolemaan johtanut kiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Saga »

http://www.iltalehti.fi/perhe/2012052515577986_pr.shtml

"Se alkoi Elisan isän Miikan blogista, jolla hän toivoi pystyvänsä herättämään aikuiset huomaamaan, mitä lasten elämässä tapahtuu.

Koko peruskoulun ajan kiusaamisesta kärsinyt Minttu Vettenterä valmisteli kirjaa koulukiusaamisesta ja etsi siihen sopivaa tarinaa. Se löysi paikkansa, kun yhteinen ystävä kertoi Vettenterän suunnitelmista Miikalle. Tämä tunsi Mintun kouluajoiltaan Vantaalta, ja oli häpeäkseen ollut yksi Mintun kiusaajista."

Jos ei tämä yhteinen ystäväkin satu olemaan kesälomalla niin hänhän voisi mennä Hesarin toimitukseen käväisemään. Hänellä varmasti olisi pitäviä todisteita Elisan ja hänen vanhempiensa olemassaolosta, kun kerran tuntee Miikan niin hyvin että on jopa näinkin kipeästä asiasta voinut hänen kanssaan puhua.

Onpa muuten harvinaisen kätevää tämä "Katsotaan nyt, onko edes tarvetta esittää niitä". Veikkaan että Mintun mielestä ei tule olemaan "tarvetta" jatkossakaan.

elli72
Vic Mackey
Viestit: 1913
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 12:46 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Kun raja ylitetään - kuolemaan johtanut kiusaaminen

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Kirjailija on kyllä lomalla, mutta päivittää sivujaan samalla. Kirjailja käsittääkseni parhaillaan miettii, miten todisteet tulee esittämään. Itse en ole hesaria mitenkään asiasta syyttänyt. Ymmärrän kyllä heidän juttunsa perusteet. Mutta sitä lynkkausmielialaa mitä tästä on tullut, en pysty ymmärtämään. Sitä on ollut jo kuukausia luettavissa.

Vähän asiatonta kuitenkin on alkaa minua nimittelemään tyhmän sokeaksi.En pysty ymmärtämään tuota, että miksi heti pitää mennä henkilökohtaisuuksiin jos joku toinen on asiasta eri mieltä.

Vastaa Viestiin