Toi on kieltämättä se oleellisin osuus. Ei näy jostain syystä (onneksi) spanexrunkkareita motareillakaan, joissa pyöräily on just yhtä sopivaa.
Oittaa, Espoo: Poliisi etsii kuvan lihaksikasta pyöräilijää naisen pahoinpitelystä
Re: Oittaa, Espoo: Poliisi etsii kuvan lihaksikasta pyöräilijää naisen pahoinpitelystä
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Re: Oittaa, Espoo: Poliisi etsii kuvan lihaksikasta pyöräilijää naisen pahoinpitelystä
Mä olin 15v mopokortiton kun ryhdyin mopoilijaksi, eikä se meno ollut lainkaan hullumpaa siitä huolimatta, että alla oli yli 100km/h huippunopeuksinen vimpan päälle viritetty mopo. Ainut törmäys johtui siitä, kun paikallinen kyläpoliisi tapansa mukaan hyppi parhaan taitonsa mukaan mopojen eteen, koska ei hyväksynyt mopoilua kevlillä. Silloin oli pahimman siitepölykauden ensimmäinen rankkasade ja sen liukastama kevli, enkä pystynyt väistymään pinnan ollessa kuin öljytty. Vauhtia oli ihan enintään 40, sillä nopeusmittari kyllä toimi.hutkivajournalisti kirjoitti: ↑Pe Kesä 05, 2020 11:47 pmMutta miksi sinne kevyen liikenteen väylälle pitää ängetä jalankulkijoiden sijaan? Ajotien vieressä ei voi ajaa, koska?meitzi kirjoitti: ↑Pe Kesä 05, 2020 10:55 pmMulla on yli 30 vuoden kokemus mopoilusta kevlillä ilman ongelmia. Ääni paljastaa meidät kaukaa, flexit kelataan ja koirat on lähellä, eikä jalankulkijat saa yht'äkkisiä ideoita lähteä lähestymissuunnassa sivusuuntaan, ellei kyseessä ole pieni lapsi, joka yritti pysyä eri puolella kuin äippä tai iskä. Jälkimmäiset erottaa kyllä kaukaa ja osaa varautua.
En niinkään ole huolissani sinun ikäisistäsi mopoilijoista, vaan 15v jonneista, jotka kaahavaat kovaa vauhtia usein viritetyillä mopoilla. Kun tuon ikäisten poikien aivot eivät ole vielä kehittyneet valmiiksi, niin se käyttäytyminen on usein järjen vastaista.
Kun mopoilu on sallittu kevlillä, niin se on myös mopoilijan ensisijainen paikka. Turvallisuussyistä.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
-
- Adrian Monk
- Viestit: 2941
- Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am
Re: Oittaa, Espoo: Poliisi etsii kuvan lihaksikasta pyöräilijää naisen pahoinpitelystä
Siis kumpi on turvallisuusriski:se, että mopo ajaa ajoväylällä tien vierustaa vai se että kruisailee jalankulkijoiden, koirien, pyöräilijöiden, rullaluistelijoiden ja rullalautailijoiden seassa? Käsittääkseni siinä on jokin nopeusrajoitus jolla saa kevyen liikenteen väylällä liikkua. Tänään meni kovaa vauhtia ajanut kilpapyöräilijä tien laidassa vaikka olisi ollut kevyen liikenteen väylä myös. Vastuullinen pyöräilijä, joka teki aivan oikein, vaikka vauhti oli hiljaisempaa kuin useimmilla kevyen liikenteen väylällä kaahavalla mopojonnella.
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
- OJ's Glove
- Harjunpää
- Viestit: 305
- Liittynyt: La Tammi 04, 2020 12:01 pm
Re: Oittaa, Espoo: Poliisi etsii kuvan lihaksikasta pyöräilijää naisen pahoinpitelystä
hutkivajournalisti kirjoitti: ↑Pe Kesä 05, 2020 9:53 pm
Kevyeen liikenteen väylän pitäisi olla pyhitetty jalankulkijoille ja alle 20 km/h ajaville pyöräilijöille ym.hitaammin liikkuville välineille. Miettikää nyt noita vauhtieroja. Kahtakymppiä kulkeva pyöräilijälläkin 4-5 kertainen vauhtiero jalankulkijoihin, spandexhepuista ja mopoilijoista puhumattakaan.
Jalankulkuväylällä alle jäävältä voi lähteä henki, autotiellä pyhään lehmään voi tulla lommo.
Joo, varmasti se on joskus parempi ratkaisu, mutta myös useasti ei. Esim. mainitsemallani autotiellä on 50km/h rajoitus jossa painaa vielä jatkuvasti rekkoja ja nämä tyypit tunkee sinne sekaan vaikka tilaa on vielä rajoitetummin. Tulee aika kiinnostavia tilanteita. Käsittääkseni siellä kevyen liikenteen väylälläkään ei ole mikään pakko paahtaa niin kovaa kuin jaloista lähtee, vaan voi huomattavasti turvallisemmin mallailla tilanteen mukaan toisin kuin autotiellä, jossa nopeudet ovat huomattavasti kovemmat ja liikenne raskaampaa.meitzi kirjoitti: ↑Pe Kesä 05, 2020 9:36 pm Mä tiedän ainakin neljä erilaista syytä.
- muut kevlinkäyttäjät, eli aiheuttavat vaaraa toisille nopeuserollaan ja äänettömyydellään.
- korkeuserot, eli kun autoteitä rakennettaessa tasoitetaan mäkistä reittiä, niin kevli jää mäkiseksi
- kunnospito, eli siellä saattaa olla hiekkaa, käpyjä, oksia, kiviä ja vaikka mitä, sekä toisinaan puiden juuret tai routa runnellut pinnoitteen sellaiseksi, että renkaat ja vanteet hajoavat.
- väistämisvelvollisuus risteävään liikenteeseen
-
- Adrian Monk
- Viestit: 2941
- Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am
Re: Oittaa, Espoo: Poliisi etsii kuvan lihaksikasta pyöräilijää naisen pahoinpitelystä
Onhan siellä tiellä myös peltikotteroita ja esim.mopoautoja. Hyvin nimellinen on suoja rekkaa vastaan. Oikea paikka minun mielestäni kovaa kulkeville pyörille ja mopoille on ajotien laita. Aika harvoja onnettomuuksia noista seuraa. Kyllä siellä tien laidassa sen verran on tilaa kulkea.OJ's Glove kirjoitti: ↑La Kesä 06, 2020 12:46 am
Joo, varmasti se on joskus parempi ratkaisu, mutta myös useasti ei. Esim. mainitsemallani autotiellä on 50km/h rajoitus jossa painaa vielä jatkuvasti rekkoja ja nämä tyypit tunkee sinne sekaan vaikka tilaa on vielä rajoitetummin. Tulee aika kiinnostavia tilanteita. Käsittääkseni siellä kevyen liikenteen väylälläkään ei ole mikään pakko paahtaa niin kovaa kuin jaloista lähtee, vaan voi huomattavasti turvallisemmin mallailla tilanteen mukaan toisin kuin autotiellä, jossa nopeudet ovat huomattavasti kovemmat ja liikenne raskaampaa.
Esim. siellä 50 km/h rajoituksella on hyvin nimellinen nopeusero auton ja pyörän tai mopoilijan välillä kun verrataa nopeuseroihin kevyen liikenteen väylällä jalankulkijoihin.
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
-
- Nikke Knakkertton
- Viestit: 160
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 10:20 am
Re: Oittaa, Espoo: Poliisi etsii kuvan lihaksikasta pyöräilijää naisen pahoinpitelystä
Onko tieliikennelaissa joku pykälä, missä sanotaan että jos kevyen liikenteen väylällä on käpyjä, niin yleiseen liikenteeseen sopimattomalla fillarilla ajeleva voi ajella vieressä kulkevalla isommalla väylällä missä käpyjä EHKÄ ole?meitzi kirjoitti: ↑Pe Kesä 05, 2020 9:36 pmMä tiedän ainakin neljä erilaista syytä.OJ's Glove kirjoitti: ↑Pe Kesä 05, 2020 9:05 pmMikäköhän siinä muuten on, että joidenkin on vaan aivan pakko tunkea autojen sekaan?
- muut kevlinkäyttäjät, eli aiheuttavat vaaraa toisille nopeuserollaan ja äänettömyydellään.
- korkeuserot, eli kun autoteitä rakennettaessa tasoitetaan mäkistä reittiä, niin kevli jää mäkiseksi
- kunnospito, eli siellä saattaa olla hiekkaa, käpyjä, oksia, kiviä ja vaikka mitä, sekä toisinaan puiden juuret tai routa runnellut pinnoitteen sellaiseksi, että renkaat ja vanteet hajoavat.
- väistämisvelvollisuus risteävään liikenteeseen
Julkisia liikenneväyliä käyttävät joutuvat sopeutumaan tieliikenelakiin. Kuten siihen, että tielläliikkujan pitää sopeuttaa nopeutensa niin, että pystyy reagoimaan siihen mitä edessä tapahtuu. Oli sitten käpy, ryppy asfaltissa, tai potkulautaileva lapsi. Yleisiä kulkuväyliä käyttävät muutkin kuin seuraavaan kisaan treenaavat maantiepyöräilijät. Eivät rallikuskitkaan saa ajaa yleisista liikennesäännöistä välittämättä tieosuudella, joka on joskus tulevaisuudessa EK. Tai RR-kuskit vetää polvi maassa läpi mutkien, kunhan eivät ylitä nopeusrajoitusta.
-
- Nikke Knakkertton
- Viestit: 160
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 10:20 am
Re: Oittaa, Espoo: Poliisi etsii kuvan lihaksikasta pyöräilijää naisen pahoinpitelystä
Talikkomies kirjoitti: ↑La Kesä 06, 2020 1:45 amOnko tieliikennelaissa joku pykälä, missä sanotaan että jos kevyen liikenteen väylällä on käpyjä, niin yleiseen liikenteeseen sopimattomalla fillarilla ajeleva voi ajella vieressä kulkevalla isommalla väylällä missä käpyjä ei EHKÄ ole?meitzi kirjoitti: ↑Pe Kesä 05, 2020 9:36 pmMä tiedän ainakin neljä erilaista syytä.OJ's Glove kirjoitti: ↑Pe Kesä 05, 2020 9:05 pmMikäköhän siinä muuten on, että joidenkin on vaan aivan pakko tunkea autojen sekaan?
- muut kevlinkäyttäjät, eli aiheuttavat vaaraa toisille nopeuserollaan ja äänettömyydellään.
- korkeuserot, eli kun autoteitä rakennettaessa tasoitetaan mäkistä reittiä, niin kevli jää mäkiseksi
- kunnospito, eli siellä saattaa olla hiekkaa, käpyjä, oksia, kiviä ja vaikka mitä, sekä toisinaan puiden juuret tai routa runnellut pinnoitteen sellaiseksi, että renkaat ja vanteet hajoavat.
- väistämisvelvollisuus risteävään liikenteeseen
Julkisia liikenneväyliä käyttävät joutuvat sopeutumaan tieliikenelakiin. Kuten siihen, että tielläliikkujan pitää sopeuttaa nopeutensa niin, että pystyy reagoimaan siihen mitä edessä tapahtuu. Oli sitten käpy, ryppy asfaltissa, tai potkulautaileva lapsi. Yleisiä kulkuväyliä käyttävät muutkin kuin seuraavaan kisaan treenaavat maantiepyöräilijät. Eivät rallikuskitkaan saa ajaa yleisista liikennesäännöistä välittämättä tieosuudella, joka on joskus tulevaisuudessa EK. Tai RR-kuskit vetää polvi maassa läpi mutkien, kunhan eivät ylitä nopeusrajoitusta.
Re: Oittaa, Espoo: Poliisi etsii kuvan lihaksikasta pyöräilijää naisen pahoinpitelystä
Kun mopoilu on sallittu kevlillä niin siellä on turvallisempaa, ja kun se ei ole sallittua, niin autojen joukossa on turvallisempaa.hutkivajournalisti kirjoitti: ↑La Kesä 06, 2020 12:13 amSiis kumpi on turvallisuusriski:se, että mopo ajaa ajoväylällä tien vierustaa vai se että kruisailee jalankulkijoiden, koirien, pyöräilijöiden, rullaluistelijoiden ja rullalautailijoiden seassa
Ei tää ole vaikeaa, ja kannattaa tosiaan opetella viimeistään nyt, kun ennakoivan ajon merkitystä on erikseen kasvatettu uudessa tieliikennelaissa.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Re: Oittaa, Espoo: Poliisi etsii kuvan lihaksikasta pyöräilijää naisen pahoinpitelystä
Käsittääkseni siellä ajoväylällä ei ole pakko paahtaa niin lujaa kuin nopeusrajoitus mahdollistaa, vaan siitäkin voi joustaa?OJ's Glove kirjoitti: ↑La Kesä 06, 2020 12:46 amKäsittääkseni siellä kevyen liikenteen väylälläkään ei ole mikään pakko paahtaa niin kovaa kuin jaloista lähtee
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Re: Oittaa, Espoo: Poliisi etsii kuvan lihaksikasta pyöräilijää naisen pahoinpitelystä
Fillareita ei katsasteta, joten ei ole yleiseen liikenteeseen sopimattomia fillareita ja turvallisuus edellä pitäisi mennä. Muut tienkäyttäjät pitää ottaa huomioon ja uusi versio korostaa entisestään yhteispeliä, eli päälleajo-oikeutta ei ihan oikeasti ole. Sitä tullaan onneksi aivan varmasti huomioimaan myös siinä tapauksessa, että onnettomuudessa päädytään oikeuteen asti.Talikkomies kirjoitti: ↑La Kesä 06, 2020 1:46 amOnko tieliikennelaissa joku pykälä, missä sanotaan että jos kevyen liikenteen väylällä on käpyjä, niin yleiseen liikenteeseen sopimattomalla fillarilla ajeleva voi ajella vieressä kulkevalla isommalla väylällä missä käpyjä ei EHKÄ ole?
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
-
- Adrian Monk
- Viestit: 2941
- Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am
Re: Oittaa, Espoo: Poliisi etsii kuvan lihaksikasta pyöräilijää naisen pahoinpitelystä
Sitähän minä olen yrittänyt sanoa, että nykyisin laki ajattelee ensisijaisesti autoilija ja mopoiljan turvallisuutta, eli vahvemman turvallisuutta. Ei sen heikoimassa ja haavoittuvaisen asemassa olevan, eli jalankulkijan turvallisuutta. Mutta turhaan minä täällä jankkaan, jos ei täällä ymmärretä noita nopeuserojen merkitystä turvallisuuteen. Pääasia lienee, että pelttikotteroon ei tule lommoja ja mopojonnen säästyy.Näin taistellaan samalla sitä ilmastonmuutosta ja liikennesaasteita vastaan.
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
-
- Adrian Monk
- Viestit: 2941
- Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am
Re: Oittaa, Espoo: Poliisi etsii kuvan lihaksikasta pyöräilijää naisen pahoinpitelystä
Mutta mopedilla voi huristella neljää kymppiä jalankulkijoiden seassa?meitzi kirjoitti: ↑La Kesä 06, 2020 2:05 amKäsittääkseni siellä ajoväylällä ei ole pakko paahtaa niin lujaa kuin nopeusrajoitus mahdollistaa, vaan siitäkin voi joustaa?OJ's Glove kirjoitti: ↑La Kesä 06, 2020 12:46 amKäsittääkseni siellä kevyen liikenteen väylälläkään ei ole mikään pakko paahtaa niin kovaa kuin jaloista lähtee
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
-
- Nikke Knakkertton
- Viestit: 160
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 10:20 am
Re: Oittaa, Espoo: Poliisi etsii kuvan lihaksikasta pyöräilijää naisen pahoinpitelystä
Eli putkikamelin ohjastajien pitäisi ajella pitkin niille suunniteltuja kevyen liikenteen väyliä. Sopeuttaen nopeutensa oman nopeusrajoituksiin sekä ajopelinsä turvalliseen maksiminopeuteen. Huomioiden muut kevyen liikenteen väylän käyttäjät ja väylän kunto. Sitähän se yhteispeli ja ennakointivaatimus maalaisjärjellä tarkoittanee.meitzi kirjoitti: ↑La Kesä 06, 2020 2:10 amFillareita ei katsasteta, joten ei ole yleiseen liikenteeseen sopimattomia fillareita ja turvallisuus edellä pitäisi mennä. Muut tienkäyttäjät pitää ottaa huomioon ja uusi versio korostaa entisestään yhteispeliä, eli päälleajo-oikeutta ei ihan oikeasti ole. Sitä tullaan onneksi aivan varmasti huomioimaan myös siinä tapauksessa, että onnettomuudessa päädytään oikeuteen asti.Talikkomies kirjoitti: ↑La Kesä 06, 2020 1:46 amOnko tieliikennelaissa joku pykälä, missä sanotaan että jos kevyen liikenteen väylällä on käpyjä, niin yleiseen liikenteeseen sopimattomalla fillarilla ajeleva voi ajella vieressä kulkevalla isommalla väylällä missä käpyjä ei EHKÄ ole?
Re: Oittaa, Espoo: Poliisi etsii kuvan lihaksikasta pyöräilijää naisen pahoinpitelystä
hutkivajournalisti kirjoitti: ↑La Kesä 06, 2020 2:22 amSitähän minä olen yrittänyt sanoa, että nykyisin laki ajattelee ensisijaisesti autoilija ja mopoiljan turvallisuutta, eli vahvemman turvallisuutta
Musta tuntuu että olemme tulkinneet varsinkin uudistusta aivan eri tavalla.hutkivajournalisti kirjoitti: ↑La Kesä 06, 2020 2:23 amMutta mopedilla voi huristella neljää kymppiä jalankulkijoiden seassa
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Re: Oittaa, Espoo: Poliisi etsii kuvan lihaksikasta pyöräilijää naisen pahoinpitelystä
Silloin kun se on turvallisinta, niin kyllä.Talikkomies kirjoitti: ↑La Kesä 06, 2020 2:28 amEli putkikamelin ohjastajien pitäisi ajella pitkin niille suunniteltuja kevyen liikenteen väyliä
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi