Oikeinkirjoitus virheet

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Moderaattorit, Kilomies, Kyöpeli

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Oikeinkirjoitus virheet

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kun Jesse Livemore on viimeaikoina aktiivisesti puttunut ainoastaan tiettyjen henkilöiden oikeinkirjoitusvirheisiin, niin voisitko tasapuolisuuden vuoksi puuttua myös Urhon ja hänenkin "teaminsä" tuotoksiin.

Ei muuten, mutta olisihan taspuolisuus siinä mielessä mukavaa, vaikka asioista eri mieltä joissain kohtaa väkisinkin ollaan.

Toisaalta, eiväthän nämä jutut mihinkään kirjoituskilpaankaan osallistu, joten ei toisten kirjoitusvirheisiin pitäisi niin "ankarasti" puuttua, jos ei pysty sanaisella säilällään toiselle muuten pistämään kampoihin.
Sadie_Manson
Olivia Benson
Viestit: 742
Liittynyt: La Kesä 23, 2007 7:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sadie_Manson »

En halua hyppiä kenenkään silmille, enkä haastaa riitaa, mutta mielestäni on turhaa puuttua kirjoitusvirheisiin. Niitä sattuu varmasti meille kaikille, ja kun omaa asiaansa ruutuun näpyttää kiinni ajatuksessa, tuollaisiin ei oikeastaan edes kiinnitä huomiota. Tutkimuksen mukaan kuulemma riittää että sanan ensimmäinen ja viimeinen kirjain on oikealla paikallaan, niin pystyy sanan lukemaan, koska aivot eivät lue jokaista kirjainta erikseen (lähdettä ei juuri tähän hätään löydy, voin yrittää etsiä.)
Ja ainakin itselläni on todella vaikeata välillä huomata kirjoitusvirheitä, enkä usko että se tekee minusta mitenkään huonompaa ihmistä.
Living is what scares me. Dying is easy. -Charles Manson
Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Grammar nazis stfu eli mitäpä järkeä on saarnata jostain oikeinkirjoituksesta? No eie mitään.
I am an African!
groot
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1494
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 11:18 pm
Paikkakunta: Dublin Ireland the funny country

Re: Oikeinkirjoitus virheet

Viesti Kirjoittaja groot »

Hessu52 kirjoitti:Kun Jesse Livemore on viimeaikoina aktiivisesti puttunut ainoastaan tiettyjen henkilöiden oikeinkirjoitusvirheisiin, niin voisitko tasapuolisuuden vuoksi puuttua myös Urhon ja hänenkin "teaminsä" tuotoksiin.
Minusta on suorastaan saalittavaa jos joku puuttuu kirjoitusvirheisiin kun se ei ole pointti vaan se mita kirjoittaja tarkoittaa eli se sanoma, se ajatus, se idea. Se mita yrittaa sanoa.

No, jos joku alentuu sille tasolle, se on hanen ongelmansa.

Sita ei voi ottaa edes huumorina vaan jonain muuna, jonka jatan sanomatta.
---------
Allekirjoitus.
vasikka
Javier Pena
Viestit: 1862
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 5:05 pm

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Minusta nuo kirjoitusvirheet on sellainen asia, mihin jokaisen pitää itse kiinnittää huomio. Jos ei tekstiä ymmärrä voi tietenkin kysyä tarkennusta, muuten huomauttelu on vähän epäkornia.

Sitten kun netissä ollaan niin ei tiedetä toisten taustoja. Onhan se vähän kurjaa, jos haukutaan epäselvää kirjoitustapaa. Voihan sen syynä olla vaikka aivovamma tai muu asia jolle henkilö ei voi mitään.
groot
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1494
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 11:18 pm
Paikkakunta: Dublin Ireland the funny country

Viesti Kirjoittaja groot »

vasikka kirjoitti:kysyä tarkennusta, muuten huomauttelu on vähän epäkornia.

Sitten kun netissä ollaan niin ei tiedetä toisten taustoja. Onhan se vähän kurjaa, jos haukutaan epäselvää kirjoitustapaa. Voihan sen syynä olla vaikka aivovamma tai muu asia jolle henkilö ei voi mitään.
Taman paremmin et olisi asiaa voinut sanoa.Bravo!
---------
Allekirjoitus.
kahvitar
Jane Marple
Viestit: 1002
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 12:14 pm

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

Minua ei kirjoitusvirheet häiritse elleivät ne ole aivan todella häiritseviä, tällä palstalla ei ole sellaisia kyllä tullut vielä eteen. Enemmän häiritsee se jos koko viesti (vieläpä pitkä) kirjoitetaan isoilla kirjaimilla (en muista, että täällä olisi näitäkään juuri ollut) tai jos ei pitkässä tekstissä käytetä ollenkaan kappalejakoa.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Mulla ainakin noita kielioppi-, välimerkki- ja yhdyssanavihreitä pukkaa ihan koko ajan. Ei nääs ole tämä armas suomenkieli ihan täysin hanskassa :lol:
Yleensä mä arvon pilkkujen paikat ihan viimeksi, kun olen ensin tsekannut tekstin pituuden...
Mutta, jos teksti nyt on ymmärrettävää, eikä välimerkit ole ihan väärissä paikoissa, asiayhteyksien merkityksen kannalta, niin so what?
Ja ihan jokainen varmasti typottaa joskus.
Tai sitten mä olen ainoa laatuaan ;)

[edit]toisaalta, mä puutun aina sivistyssanojen käyttöön, ja nyt haluaisinkin tietää, että mitä tarkoittaa vasikan käyttämä epäkorni? Pelkän kornin tuossa yhteydessä ymmärtäisin ;) [/edit]
Viimeksi muokannut Blues, Pe Elo 03, 2007 12:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Mother_North
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 1:13 pm

Viesti Kirjoittaja Mother_North »

Well well...mää typotan siihen mallii ettei mitää määrää...Mulla on myös lukihäiriö jotenka suokaa antenni :D Mu aei haittaa muiden virheetolleskaa..en jaksa NUSSIA pilikkuja
Primavera
Jane Marple
Viestit: 1020
Liittynyt: To Touko 10, 2007 1:28 pm

Viesti Kirjoittaja Primavera »

Kyllähän virheet huomaa, kun työkseen niitä kyttäilee, mutta täällähän ei tällaisista asioista nipoteta, kun ei siitä mitään maksetakaan. :wink: Töissäkin pitää ymmärtää lukithäiriöt sun muut erikoistapaukset sopivasti joustaen. Hienoa on, että yritystä löytyy, vaikka joku sana erilleenkin jää ja pilkut vaeltelevat sinne tänne.
vasikka
Javier Pena
Viestit: 1862
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 5:05 pm

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Blues kirjoitti: haluaisinkin tietää, että mitä tarkoittaa vasikan käyttämä epäkorni? Pelkän kornin tuossa yhteydessä ymmärtäisin ;) [/edit]
No aluksi ajattelin käyttää termiä epäkorrekti, mutta se kuulosti jotenkin yliasialliselta tällaiselle foorumille. Tuli mieleen tuo epäkorni, joka on mielestäni koomisempi ilmaus.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

^vaan, kun mä en ymmärrä, että mitä sä tuolla epäkornilla tuossa haet ;) mun mielestä tuo sana kumoaa koko lauseen merkityksen. Jos joku olisi epäkorrektia, voisi se olla kornia. Ehkä. Mutta jos joku on epäkornia (mitä sanaa ainakaan mä en edes tiedä olevan) niin silloinhan se tarkoittaisi, että joku asia on tavallaan hyväksyttävää. Eikö? Siis antimautonta?
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
vasikka
Javier Pena
Viestit: 1862
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 5:05 pm

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Juu siis se epäkorni on ihan vaan pelkkä läppä. Taitaa olla erään ex-mäkisankarin lanseeraama termi.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Aah, sä meinaat, että Lahti on mesta paikka? :lol:
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Primavera
Jane Marple
Viestit: 1020
Liittynyt: To Touko 10, 2007 1:28 pm

Viesti Kirjoittaja Primavera »

DL:lle tiedoksi, että aiheesta on käyty keskustelua aiemminkin.
Vastaa Viestiin