Naurattaa murhainfossa (Ketju 2)

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Moderaattorit, Kilomies, Kyöpeli

hutkivajournalisti
Adrian Monk
Viestit: 2941
Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am

Re: Naurattaa murhainfossa (Ketju 2)

Viesti Kirjoittaja hutkivajournalisti »

JammuSetä kirjoitti: Ke Elo 12, 2020 11:07 pm
Ei taida putsari paljoa tietää tuulivoimaloiden mekaniikasta, huoltokustannuksista ja määräajoin uusittövista osista. Mm siivet vaihdetaan tietyin välein ja tuommonen 60m/4m lasikuitulapa on osoittautunut ongelmajätteeksi.
En tiedä miksi Putsari sekoitat tähän, mutta minä tiedän varmasti enemmän tuulivoimaloista, kuin pedofiili Jammu energiamuodoista. Ydinvoimalako ei tarvitse minkäänlaista huoltoa ja käynnissäpitoa?Uraanikaivokset pyörivät energiaa kuluttamatta ja päästöjä aiheuttamatta? Vailla minkäänlaisia ympäristötuhoja. Talvivaaraankin ollaan suunnittelemassa turistiparatiisia. Ydinvoimalako ei tuota ongelmajätettä, vaan pedofiili voi laittaa ydinjätettä vaikka aamupuuroonsa?

Nyt alkaa totta vie naurattamaan. :mrgreen:
Viimeksi muokannut hutkivajournalisti, Ke Elo 12, 2020 11:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
hutkivajournalisti
Adrian Monk
Viestit: 2941
Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am

Re: Naurattaa murhainfossa (Ketju 2)

Viesti Kirjoittaja hutkivajournalisti »

Vaahtosammutin kirjoitti: Ke Elo 12, 2020 9:48 pm
hutkivajournalisti kirjoitti: Ke Elo 12, 2020 9:00 pm
Eipä taida ydinvoima kattaa komeasti. Otetaan vaikka malliksi Olkiluoto kolme.
OL-3 on proto tyyppi joka mullistaa atomi energian tuotannon maa pallolla ja suomi on nyt etu lyönti asemassa ja hyöty suhde on 59% parempi kuin aurinko paneelissa.
Joo ja OL-3:n 2/3 tuottamalla hukkaenergialla lämmitetään Pedofiili Jammun kämppä, sekä sen ydinjätteestä tehdään Jammulle puuroa.
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
Avatar
nipsunapsu
Axel Foley
Viestit: 2054
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 3:29 pm

Re: Naurattaa murhainfossa (Ketju 2)

Viesti Kirjoittaja nipsunapsu »

Tuo Jeff Gibbsin The planet of the humans dokumentti antoi ihan hyvän kuvan minkälaista schaissea koko "vihreä energia" on...
https://planetofthehumans.com/
Unfit for the Future: The Need for Moral Enhancement
https://academic.oup.com/book/12206
🧐
Avatar
nipsunapsu
Axel Foley
Viestit: 2054
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 3:29 pm

Re: Naurattaa murhainfossa (Ketju 2)

Viesti Kirjoittaja nipsunapsu »

Jos joku ihan oikeasti löytää hyötysuhteeltaan paremman vaihtoehdon kuin ydinenergia, niin kertokaa ihmeessä :lol:
(täytyy myöntää etten edes viitsinyt lukea tarkkaan, mutta joku tuosta hyötysuhteesta puhui...väärinpäin vain...)
Unfit for the Future: The Need for Moral Enhancement
https://academic.oup.com/book/12206
🧐
hutkivajournalisti
Adrian Monk
Viestit: 2941
Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am

Re: Naurattaa murhainfossa (Ketju 2)

Viesti Kirjoittaja hutkivajournalisti »

nipsunapsu kirjoitti: Ke Elo 12, 2020 11:28 pm Jos joku ihan oikeasti löytää hyötysuhteeltaan paremman vaihtoehdon kuin ydinenergia, niin kertokaa ihmeessä :lol:
(täytyy myöntää etten edes viitsinyt lukea tarkkaan, mutta joku tuosta hyötysuhteesta puhui...väärinpäin vain...)
Ydinvoiman hyötysuhde on selvästi heikoin kaikista energiamuodoista. Kaksi kolmasosaa ydinvoimalan tuottamasta energiasta menee harakoille. Itse asiassa ydinvoima saattaa tällä hetkellä olla jo energianegatiivista, kun otetaan huomioon kaikki sen tuottamiseen tarvittava energia raaka-aineista lähtien. Mitä matalampi on kaivoksen uraanpitoisuus, sitä enemmän sitä pitää kaivaa jne. Oliko se alle 0,4 uraanipitoisuus muistaakseni, jonka alle menevät pitoisuudet ovat energianegatiivisiä (niiden kaivamiseen kuluu enemmän energiaa, kuin siitä saadaan energiaa).
Viimeksi muokannut hutkivajournalisti, To Elo 13, 2020 12:56 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
Avatar
nipsunapsu
Axel Foley
Viestit: 2054
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 3:29 pm

Re: Naurattaa murhainfossa (Ketju 2)

Viesti Kirjoittaja nipsunapsu »

^No nyt tuli tuutintäydeltä vihervassari paskaa :lol: Viitsitkö linkkiä liittää, niin nähdään kuka taho näin väittää?
Unfit for the Future: The Need for Moral Enhancement
https://academic.oup.com/book/12206
🧐
hutkivajournalisti
Adrian Monk
Viestit: 2941
Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am

Re: Naurattaa murhainfossa (Ketju 2)

Viesti Kirjoittaja hutkivajournalisti »

nipsunapsu kirjoitti: To Elo 13, 2020 12:13 am ^No nyt tuli tuutintäydeltä vihervassari paskaa :lol: Viitsitkö linkkiä liittää, niin nähdään kuka taho näin väittää?
Luulen, että tuo profiilikuvasi kuvastaa sinua hyvin. Ihan yleistä tietoa, kuuluu melkeinpä yleisisivistykseen. Etkö itse osaa käyttää googlea? Vielä vihervassaripaskaa? :mrgreen: Vihreäthän on ydinvoiman kiimaisimpia kannattajia,eikä vasemmistollakaan mitään sitä vastaan ole.

Katso. Löysin heti ensimmäisenä hitin kun laitoin googleen "ydinvoiman hyötysuhde" :roll:
https://yle.fi/uutiset/3-7328401

Eihän sitä tiedä vaikka tästä tulisi hauskaakin,kun täällä on Pedofiili-Jammu ja nipsunapsu. Meizi puuttuu.
Ydinvoima on yleisesti kiinni ydinaseissa. Ydinaseisiin tarvittavilla fissiomateriaaleilla, eli korkearikasteisella uraanilla ja plutoniumilla, on tiukka kytkös ydinvoimaan. Esimerkiksi Kiinassa, Intiassa ja Pakistanissa ydinvoima ja -aseet tuotetaan samoissa organisaatioissa. Ranskassa ydinaseiden plutonium on tullut maan ydinvoimaloista.

Ydinosaamisen läpinäkyvyys on varsin heikkoa ydinasemaissa. Kun Australian hallitus suunnitteli 2000-luvulla uraanin myyntiä Venäjälle, kävi ilmi, ettei Kansainvälinen atomienergiajärjestö IAEA ollut tarkkaillut Venäjän toimintaa riittävästi moneen vuoteen.

Sussexin yliopiston tutkimuksessa viime vuonna selvisi, että perimmäinen syy ydinvoiman tukemiseen Britanniassa oli pitää ydinaseita tuntevat tutkijat, insinöörit ja muut asiantuntijat ja asiantuntemus maassa. Britannia suunnittelee ydinohjusten ja ydinsukellusveneiden uudistusohjelmaa. Maa investoi aseteknologiaan, mutta verhosi sen siviilihankinnaksi.
Viimeksi muokannut hutkivajournalisti, To Elo 13, 2020 12:38 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
Avatar
nipsunapsu
Axel Foley
Viestit: 2054
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 3:29 pm

Re: Naurattaa murhainfossa (Ketju 2)

Viesti Kirjoittaja nipsunapsu »

hutkivajournalisti kirjoitti: To Elo 13, 2020 12:30 am
nipsunapsu kirjoitti: To Elo 13, 2020 12:13 am ^No nyt tuli tuutintäydeltä vihervassari paskaa :lol: Viitsitkö linkkiä liittää, niin nähdään kuka taho näin väittää?
Luulen, että tuo profiilikuvasi kuvastaa sinua hyvin. Ihan yleistä tietoa, kuuluu melkeinpä yleisisivistykseen. Etkö itse osaa käyttää googlea? Vielä vihervassaripaskaa? :mrgreen: Vihreäthän on ydinvoiman kiimaisimpia kannattajia,eikä vasemmistollakaan mitään sitä vastaan ole.
Eli ei ole linkkiä? Itse en osaa googlella löytää, näkyyhän se jo profiilikuvastakin...
Unfit for the Future: The Need for Moral Enhancement
https://academic.oup.com/book/12206
🧐
hutkivajournalisti
Adrian Monk
Viestit: 2941
Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am

Re: Naurattaa murhainfossa (Ketju 2)

Viesti Kirjoittaja hutkivajournalisti »

nipsunapsu kirjoitti: To Elo 13, 2020 12:32 am
Eli ei ole linkkiä? Itse en osaa googlella löytää, näkyyhän se jo profiilikuvastakin...
Et osaa avata linkkiä? Ei se mitään, minä olen avulias kaveri. Ole hyvä.
Miksi ydinvoimala hukkaa niin paljon energiaa?

Ydinvoimalat tuottavat 59 prosenttia hukkaenergiasta, jota syntyy suomalaisissa polttoaineita käyttävissa laitoksissa. Hyötyenergiasta sen osuus on vain 16 prosenttia. Yle Uutiset selvitti, miksi ydinreaktorin energiasta valtaosa valuu mereen ja miten neljännen sukupolven reaktorit saattavat parantaa tilannetta.
talous8.7.2014 klo 12.05
Loviisan ydinvoimalan reaktorihalli.
Loviisan ydinvoimalan reaktorihalli.Yle

Jaa artikkeli Facebookissa
67
Jaa artikkeli Twitterissä

Kesäkuussa julkaistu maakuntien energialähteiden vertailu kirvoitti Yle Uutisten sivuilla vilkkaan keskustelun. Kiihkeimmän reaktion sai aikaan ydinvoiman hukkalämpö. Muista energialähteistä poiketen ydinvoimasta eriteltiin polttoaineen käytössä syntynyt hyöty- ja hukkaenergia, koska hukkaenergian määrä on poikkeuksellisen suuri. Jotta asian merkitys olisi helpompi ymmärtää, Yle Uutiset laski nyt kaikkien polttoaineiden hyötysuhteet ja hukkaenergiaosuudet koko maan laitoksissa.
Ydinvoiman hyötysuhde on selvästi huonoin

Tehokkaimmin Suomessa käytetään maakaasua, jonka hyötysuhde on keskimäärin 86 prosenttia. Tämä tarkoittaa siis sitä, että jos maakaasua poltetaan sadan wattitunnin verran, siitä syntyy yhteensä 86 wattituntia sähköä ja lämpöä hyötykäyttöön, ja 14 wattituntia lämpöä karkaa harakoille.

Ydinvoima on selvästi tehottomin 33 prosentin hyötysuhteellaan. Jos uraanin halkeaminen lämmittää reaktorin vettä 100 wattitunnin verran, siitä saadaan 33 wattituntia sähköä ja loput 67 wattituntia päätyy hukkalämpönä mereen. Reaktori tuottaa siis kaksi kertaa enemmän hukkaenergiaa kuin hyötyenergiaa. Toiseksi huonoin hyötysuhde on öljyllä, mutta silläkin kaksi kertaa parempi.
Ydinvoima tuottaa yli puolet suomalaislaitosten hukkaenergiasta

Huonon hyötysuhteen ja verrattain suuren tuotannon takia ydinvoima on täysin omassa kastissaan hukkaenergian tuottajana. Sillä tuottetaan yli puolet koko maan hukkaenergiasta, vaikka hyötyenergiasta sen osuus on vain 16 prosenttia.

Hyötyenergiaa Suomi saa eniten tilastokeskuksen luokasta 'muu puupolttoaine', joka tarkoittaa suureksi osaksi metsäteollisuuden jäteliemiä, esimerkiksi sellun keitossa syntyvää mustalipeää. Sillä tuotetaan polttoaineita käyttävien laitosten hyötyenergiasta 22 prosenttia. Ydinvoimaan verrattuna sillä tuotetaan puolitoista kertaa enemmän hyötyenerigaa, mutta viisi kertaa vähemmän hukkaenergiaa.

Polttoaineita käyttävät laitokset tehokkuusvertailussa

Polttoaine


Hyötysuhde


Osuus kaikkien laitosten hukkaenergiasta


Osuus kaikkien laitosten hyötyenergiasta

Ydinvoima


33,0 %


58,7 %


16,3 %

Muu puupolttoaine


77,6 %


11,7 %


22,9 %

Hiili


69,2 %


9,9 %


12,5 %

Turve


76,8 %


5,2 %


9,7 %

Maakaasu


85,6 %


4,8 %


16,2 %

Teollisuuden puutähde


79,1 %


4,4 %


9,4 %

Metsäpolttoaine, puu


76,9 %


3,9 %


7,3 %

Öljy


67,9 %


2,7 %


3,2 %

Muut uusiutuvat


74,2 %


0,9 %


1,5 %

Muut fossiiliset


73,9 %


0,6 %


0,9 %

Eri polttoaineilla käyvien laitosten keskimääräinen hyötysuhde, polttoaineella tuotetun hyötyenergian osuus kaikkien laitosten hyötyenergiasta ja polttoaineella tuotetun hukkaenergian osuus kaikkien laitosten hukkaenergiasta. Vesi- tuuli-, ja aurinkovoimaa ei ole otettu huomioon. Tilastokeskuksen tiedot koskevat vuotta 2012.
Säteilyriski pitää hyötysuhteen huonona

Ydinvoimalan huono hyötysuhde johtuu säteilyn pakottamista alhaisista lämpötiloista. Mitä kuumemmaksi voimalan vesihöyry kuumennetaan, sitä paremmalla hyötysuhteella syntyy niin sähköä kuin kaukolämpöäkin. Kivihiilivoimaloissa höyry kuumenee liki 600 asteeseen, mutta ydinvoimaloissa on tyydyttävä 300 asteeseen, kertoo Aalto-yliopiston ydintekniikan professori Filip Tuomisto.

– Korkea lämpötila, korroosiota aiheuttava vesi ja säteily ovat paha yhdistelmä. Ei ole olemassa materiaaleja, joita voitaisiin luotettavasti käyttää 60–80 vuotta esimerkiksi reaktorin paineastiassa tai sisäosien komponenteissa. Materiaaleja on kehitteillä, mutta täyttä varmuutta työn onnistumisesta ei ole.

Tuomiston mukaan nykyisillä lämpötiloilla ydinvoimaloiden hyötysuhteen teoreettinen maksimi sähköntuotannossa on 50 prosenttia, mutta käytännön syiden takia luku jää 30–35 prosenttiin. Pelkkää sähköä tuottavien hiilivoimalaitosten maksimi on teoriassa 66 prosenttia ja käytännössä 50 prosenttia.
Matala lämpötila tekee kaukolämmöstä kallista

Matalista lämpötiloista johtuu myös se, että kaukolämmön tuotanto sähkön rinnalla ei ole ydinvoimaloissa yhtä kannattavaa kuin hiilivoimalaitoksilla. Yhteistuotannossa ydinvoimalan hyötysuhde nousisi vajaaseen 60 prosenttiin, arvioi Lappeenrannan teknillisen yliopiston professori Riitta Kyrki-Rajamäki Tiede-lehdessä (siirryt toiseen palveluun) vuonna 2008. Suuruusluokka kuulostaa Tuomiston mielestä oikealta.

Hiililaitokset pääsevät lämmön ja sähkön yhteistuotannossa jopa yli 90 prosentin hyötysuhteeseen.

Viimeistään ydinvoimaloiden sijoittaminen kauas taajamista on tehnyt ydinkaukolämmöstä niin kallista ettei sitä käytetä, vaikka Fortum aika-ajoin onkin väläytellyt lämpöputken rakentamista Loviisasta Helsinkiin.
Neljäs sukupolvi käy kuumempana ja tehokkaampana

Atomin halkeamiseen perustuvien fissioreaktoreiden seuraava askel käy kohti korkeampia lämpötiloja ja hyötysuhteita.

– Neljännen sukupolven laitoksissa puhutaan jopa 800 asteen lämpötiloista. Käytännössä silloin päästään [sähkön tuotannossa] lähemmäksi 50 prosenttia, jopa ylikin. Hiilivoimalaitoksilla voi olla vaikea mennä ylemmäksi nykyisistä 600 asteen lämpötiloista. Sopivasti suunnitellulla neljännen sukupolven ydinvoimalaitoksella voidaan päästä todella korkeisiin lämpötiloihin, jolloin lämpöä voitaisiin käyttää jopa vedyn tuotantoon, sanoo Aalto-yliopiston Tuomisto.

Suomeen suunnitteilla olevat ydinvoimalat eivät vielä neljättä sukupolvea edusta. Neljännen sukupolven ydinvoimaloita ei pidä sekoittaa myöskään fuusiovoimaloihin, jotka perustuvat atomien yhdistymiseen. Ne olisivat huomattavasti suurempi mullistus, mutta vanhan kansanviisauden mukaan niiden kehitystyö on aina 50 vuoden päässä valmiista laitoksesta.
Polttoaineen tarve vähenisi murto-osaan

Yksi neljännen sukupolven reaktoreiden kehittämisen suurimpia ongelmia on materiaalien kestävyys. Lämpötila nousee ja säteily pysyy, joten yhtälöstä pyritään vaihtamaan vesi. Tuomiston mukaan tämä tuo mukanaan myös mahdollisuuden käyttää polttoainetta nykyistä tehokkaammin.

Nykyiset laitokset hyödyntävät polttoainesauvasta vain yhtä uraanin isotooppia, jota on polttoainesauvassa 3–5 prosenttia. Uudet pystyisivät käyttämään myös monia muita aineita, jolloin niille kelpaisi myös käytetystä polttoaineesta jalostettu kierrätyspolttoaine.

Tuomisto arvioi, että polttoaine voidaan käyttää uudestaan ainakin useita kymmeniä kertoja. Kierrätyshaluja hillitsee käyttämättömän uraanin saatavuus ja jälleenkäsittelyn kalleus.

– Louhitusta uraanista tehty käyttämätön polttoainesauva on aika harmitonta tavaraa, sillä se ei erityisesti säteile, Tuomisto sanoo.

– Sen sijaan käytetty polttoaine on aika voimakkaasti säteilevää. Jos laitospaikan vieressä ei ole jälleenkäsittelylaitosta joka voi tuottaa siitä uutta polttoainetta, joudutaan kuljettelemaan korkea-aktiivisia aineita ympäri maailmaa. Tottakai se on hintakysymys, mutta myös turvallisuuskysymys.
Jätteen säteily ei juuri laskisi

Kun polttoainetta käytetään uudestaan, vähenee luonnollisesti myös jätteen määrä. Ydinjätehuoltoa se ei silti juuri helpota. Wattitunnin tuottaminen synnyttää yhtä paljon säteilyä kuin ennenkin – se vain saadaan talteen tiiviimpänä pakettina.

– Korkea-aktiivisen jätteen määrään vaikutus ei olisi suuri. Jälleenkäsittelyprosessissa korkea-aktiivisin osuus erotellaan jätteeksi ja lopusta jalostetaan uutta polttoainetta. Vaikka jätettä on määränä vähemmän, se ei juuri vaikuta sen jälkilämmön tuottoon eikä siihen, millä tavalla sitä pitäisi loppusijoittaa. Ero ei ole niin dramaattinen kuin polttoaineen tarpeen suhteen, arvioi Tuomisto.

Alla alkuperäinen energiavertailu.
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
hutkivajournalisti
Adrian Monk
Viestit: 2941
Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am

Re: Naurattaa murhainfossa (Ketju 2)

Viesti Kirjoittaja hutkivajournalisti »

Ydinvoima on nimenomaan vihervassareidein juttu, eli Pedofiili Jammu ja nipsunapsu on vihervasemmistohörhöjä.
Säteilevää ydinjätettä vai ilmastokriisi? Moni ympäristötietoinen kannattaa nyt ydinvoimaa ja pelkää ennakkoluulojen kiihdyttäneen ilmastonmuutosta
https://yle.fi/uutiset/3-10943954
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
hutkivajournalisti
Adrian Monk
Viestit: 2941
Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am

Re: Naurattaa murhainfossa (Ketju 2)

Viesti Kirjoittaja hutkivajournalisti »

Mikä minua tänään naurattaa? No vihervasemmistohörhöt. :mrgreen:
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
Avatar
nipsunapsu
Axel Foley
Viestit: 2054
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 3:29 pm

Re: Naurattaa murhainfossa (Ketju 2)

Viesti Kirjoittaja nipsunapsu »

hutkivajournalisti kirjoitti: To Elo 13, 2020 12:40 am ...
Siis mitä vittua? :lol:

Miten kauan se hehkuva plutoniumpötkylä tuottaa sitä energiaa? Jos otetaan vaikka 1,5 vuotta, mikä taitaa olla suunnilleen se aika miten niitä keskimäärin vaihdellaan (tämä hyvin yliyksinketaistettu esimerkki)

Kuinka paljon saat polttaa sitä koivuklapia tuon 1,5 vuoden aikana, että saat saman energiamäärän 24/7? Tai louhia sitä hiiltä?

Miten vertailisit sitä hyötysuhdetta? Siis päästöineen/töineen jne. päivineen..

Nyt luulen että ylen vertailu ei ihan pidä kutiansa, ei se ydinvoimala toimi niinkuin tuulimylly.

"Yksi tonni luonnonuraania voi tuottaa noin 44 miljoonaa kilowattituntia sähköä, mikä vaatisi noin 20 000 tonnia hiiltä tai 8,5 miljoonaa kuutiometriä kaasua."

Edit: niin, siis kyllä minä niitä linkkejä ja muuta osaan käyttää, halusin vain nähdä tuon lähteen... en pettynyt :lol: :lol: :lol:
Unfit for the Future: The Need for Moral Enhancement
https://academic.oup.com/book/12206
🧐
hutkivajournalisti
Adrian Monk
Viestit: 2941
Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am

Re: Naurattaa murhainfossa (Ketju 2)

Viesti Kirjoittaja hutkivajournalisti »

nipsunapsu kirjoitti: To Elo 13, 2020 1:08 am
Nyt luulen että ylen vertailu ei ihan pidä kutiansa, ei se ydinvoimala toimi niinkuin tuulimylly.
Ei se pelkästään Yle;n vertailu ole, ihan yleisesti tiedossa olevaa faktaa. Kannattaa opetella se googlen käyttö, niin maailma avartuu ja tietomäärä kasvaa. :wink:

Tuulivoima on myös edullisempaa, kuin ydinvoima. Tämä taas selviää Lappenrannan teknillisen yliopiston vuonna 2016 tekemästä tutkimuksesta. Googella löydät myös uutisia siitä. Rohkeasti vain opettelemaan, senkin vihevassari. :mrgreen:
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
Avatar
nipsunapsu
Axel Foley
Viestit: 2054
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 3:29 pm

Re: Naurattaa murhainfossa (Ketju 2)

Viesti Kirjoittaja nipsunapsu »

hutkivajournalisti kirjoitti: To Elo 13, 2020 1:14 am
nipsunapsu kirjoitti: To Elo 13, 2020 1:08 am
Nyt luulen että ylen vertailu ei ihan pidä kutiansa, ei se ydinvoimala toimi niinkuin tuulimylly.
Ei se pelkästään Yle;n vertailu ole, ihan yleisesti tiedossa olevaa faktaa. Kannattaa opetella se googlen käyttö, niin maailma avartuu ja tietomäärä kasvaa. :wink:

Tuulivoima on myös edullisempaa, kuin ydinvoima. Tämä taas selviää Lappenrannan teknillisen yliopiston vuonna 2016 tekemästä tutkimuksesta. Googella löydät myös uutisia siitä. Rohkeasti vain opettelemaan, senkin vihevassari. :mrgreen:
Niin miten se hyötysuhde kysymys minkä esitin?
Miten vertailisit sitä hyötysuhdetta? Siis päästöineen/töineen jne. päivineen..

"Yksi tonni luonnonuraania voi tuottaa noin 44 miljoonaa kilowattituntia sähköä, mikä vaatisi noin 20 000 tonnia hiiltä tai 8,5 miljoonaa kuutiometriä kaasua."
Vai eikö paskan tuottaminen energiantuottamisessa kuulu hyötysuhteeseen?
Unfit for the Future: The Need for Moral Enhancement
https://academic.oup.com/book/12206
🧐
Avatar
nipsunapsu
Axel Foley
Viestit: 2054
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 3:29 pm

Re: Naurattaa murhainfossa (Ketju 2)

Viesti Kirjoittaja nipsunapsu »

Näitä 1 MW tuulimyllyjäkin saa asennella ihan jonkun kappaleen :roll: saati sitten tämä raaka-aineitten määrä...

"Keskimäärin 1 MW tuulikapasiteettia vaatii 103 tonnia ruostumatonta terästä, 402 tonnia betonia, 6,8 tonnia lasikuitua, 3 tonnia kuparia ja 20 tonnia valurautaa."

Näissäkin höytysuhde on ihan vitun kova, melkein niin hyvä että yle.fi voisi myös uutisoida.
Unfit for the Future: The Need for Moral Enhancement
https://academic.oup.com/book/12206
🧐
Vastaa Viestiin