Kouluampujien ihailu/ihannointi

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Moderaattorit, Kilomies, Kyöpeli

Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Kouluampujien ihailu/ihannointi

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

mallory1 kirjoitti: Kuin myös jonkun jonkun ajatusmaailma, mikä on mennyt siihen pisteeseen että paras vaihtoehto on mennä ampumaan ne kaikki.
Tietyllä tapaa tuollaista voi arvostaa.
Miksi joku ihailee/ihannoi ihmistä, joka tappaa viattomia ihmisiä? Millä tavalla tuollaista tekoa voi arvostaa? Tähän ketjuun kommentteja aiheesta.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Teme-84
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 7:01 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kouluampujien ihailu/ihannointi

Viesti Kirjoittaja Teme-84 »

Malloryltä kyllä ihmeellinen kommentti, minä en näe minkäänlaisia perusteita arvostaa/ihannoida kouluampumisia. Mielestäni todella sairasta kun IRC-galleriaan ilmaantui heti Jokelankin jälkeen Pekka-Eric Auvista ihailevia keskusteluryhmiä. Tosin vasaran alle joutuivat suht nopeasti, hyvä niin.
MotiivitOn
Rico Tubbs
Viestit: 1271
Liittynyt: Ti Syys 02, 2008 8:10 am

Re: Kouluampujien ihailu/ihannointi

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

Ennustan melko lyhyttä ketjua. Henkilöt jotka ihailevat kouluampujia tai ammuskeluja, eivät ehkä ole mielenlaadultaan sellaisia, että uskaltaisivat sen tuoda julki. He ehkäpä haluavat pitää ajatuksensa vain heidän välisinään ja siten saavat mahdollisesti jopa kasvatettua eroa "meidän ja teidän" välillä.
Luonnollisesti ihailu näkyy näissä kouluammuskelu-ketjuissa ja toivoisinkin että niistä joku viitseliäs poimisi muitakin kommentteja tähän ketjuun marsalkan avauksen lisäksi. johon aiemmin itseäni itserakkaasti lainaten vastasin toisaalla seuraavasti:
MotiivitOn kirjoitti:Ei millään tavalla voisi. Anteeksi, älä loukkaannu, mutta jos ajattelee, että jossain tilanteessa asiat olisi siinä pisteessä, että paras vaihtoehto olisi muka mennä ampumaan kaikki, niin silloin pitäisi puhua asiasta jollekin ammattilaiselle. Syyttömien ampumista ei voi arvostaa.

Raatotanssi kirjoitti:
MotiivitOn kirjoitti:Jos näiden tekojen ihannoijia ei saada herätettyä sillä, että heille kerrotaan jo pelkän ihailun tai poikkeaksellisen suuren "kiinnostuksen" olevan merkki psyykkisistä ongelmista (tämä ei ollut VoDKalle tarkoitettu), niin mitä pitää tehdä? Lyödä vai silittää?
Minulla on poikkeuksellisen suuri kiinnostus näihin tapahtumiin, enkä sanoisi omaavani mitään psyykkisiä ongelmia. Joitakin tällaiset asiat vain kiehtovat, eikä sille voi mitään. Ymmärrän kyllä, miksi jotkut ihailevat kouluampujia, mutta en keksi ainoatakaan hyvää perustetta sille, miksi heitä pitäisi ihailla. Ihmisten pitäisi vain ymmärtää, että kouluammuskelut eivät johda yhtään mihinkään, miinuspuolet ovat aina niitä ammuskeluista seuranneita hyviä juttuja suurempia.


Kiitos Raatotanssille vastauksesta, toivottavasti annat minulle anteeksi viestisi lainaamisen tähän ketjuun.

Haluaisin vielä hiukan tarkennusta, kun sanot että ymmärrät miksi joku ihailee kouluampujaa, et silti keksi ainoatakaan hyvää perustetta sille miksi pitäisi... miksi näin? Olen ehkä ahdasmielinen, mutta en itse osaa ihailla mitään perusteetta?
Lähes kaikelle on perusteet ja mielelläni kuulisin edes huonot perusteet miksi kouluampujaa tai ampumista voisi jotenkin ihailla?
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
Antoine

Re: Kouluampujien ihailu/ihannointi

Viesti Kirjoittaja Antoine »

Olin jo kirjoittaa vastausta suoraan tuohon erääseen kouluammuskelua käsittelevään ketjuun, mutta tämä näyttäisi olevan oikeampi paikka mielipiteiden puinnille.

Myönsin suoraan ihailuni ja sen tähden koen oikeudekseni selittää sitä tarkemmin. Hyvin pitkälti myös siksi, että oletus näkyy olevan, ettei ihailija uskalla tuoda ajatuksiaan julki, ja että ne ajatukset ovat liian sekasortoisia ja keskeneräisiä.

Ketjussa "Stuttgartin kouluammuskelu" Rorschach kirjoitti:
Sen voi vielä jotenkin ymmärtää, että kohtalaisen tervekin ihminen haluaa ampua henkilön joka on aiheuttanut itselle suurta tuskaa, mutta jos haluaa ampua sivullisia, terveen raja on ylitetty.
Osa kouluampumisistahan pyrkii suoraan kostamaan esim. entisille kiusaajille. Näistä ammuskeluista ja niiden tekijöistä en ole koskaan ollut yhtä kiinnostunut kuin niistä, joissa tosiaan on kuollut juuri näitä sivullisia ja syyttömiä ihmisiä. Olen monesti perustellut ihailuani Auvistakin kohtaan sillä, että koen itse tappamisen olleen hänelle vain se väline, jolla saada muut ajatuksensa julki. Taustalla oli pitkä manifesti (sen epäkohtiin pureutumatta) ja ilmaisuvälineenä järkyttävä teko, joka varmasti huomattaisiin.
En väitä, etteivätkö Columbinen pojatkin toden teolla halunneet tappaa. Päiväkirjoistahan se selviää, että Eric halusi "KILL EM AAALL". Mutta oli heilläkin sitä filosofista ajattelua mukana.

Mitä taas tulee jatkuviin viittauksiin ammattiavusta. Puolisen vuotta olen moista terapiaa käynyt läpi ja voin kertoa, että siellä ollaan ihan yhtä voimattomia "herättämään" ketään kuin näissä ketjuissakin.
Avatar
Raatotanssi
Armas Tammelin
Viestit: 73
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 9:06 pm

Re: Kouluampujien ihailu/ihannointi

Viesti Kirjoittaja Raatotanssi »

MotiivitOn kirjoitti:Haluaisin vielä hiukan tarkennusta, kun sanot että ymmärrät miksi joku ihailee kouluampujaa, et silti keksi ainoatakaan hyvää perustetta sille miksi pitäisi... miksi näin? Olen ehkä ahdasmielinen, mutta en itse osaa ihailla mitään perusteetta?
Lähes kaikelle on perusteet ja mielelläni kuulisin edes huonot perusteet miksi kouluampujaa tai ampumista voisi jotenkin ihailla?
Itse olen kuullut monien kouluampujia ihailevien perustelevan ihailuaan sillä, että ampujat olivat rohkeita, koska uskalsivat ottaa kantaa yhteiskunnan epäkohtiin näin radikaalilla tavalla. He kuolivat aatteensa puolesta, joten tietyt ihmisryhmät tottakai ihailevat heitä. Jos asia olisikin näin yksinkertainen, niin minäkin voisin ihailla kouluampujia, mutta heidän tekojaan pitää silti pystyä tarkastelemaan kriittisemmin. Helppohan se on jättää jälkeensä viesti, jonka mukaan teko oli puhtaasti aatteellinen ja ilmaisi vihaa heikkomielisiä massoja kohtaan, vaikka syy olisi oikeasti jokin aivan muu. Monet ihmiset selittävät jotain epämääräistä siitä, että Ericillä ja Dylanilla olisi muka ollut jokin ideologia, mutta minä en ainakaan ole sellaista onnistunut vielä tähän päivään mennessä löytämään. Ericin päiväkirjassa olleet viittaukset luonnonvalintaan ja Darwinismiin olivat täysin kontekstistaan irrotettuja, eikä pojalla tainnut oikeasti olla mitään käsitystä siitä, mitä kyseiset filosofiat tms. sisältävät.

Eli ymmärrän kyllä, miksi jotkut ihmiset ovat taipuvaisia pitämään tällaisia tekoja jotenkin uskomattoman rohkeina ja jopa jotenkin epäitsekkäinä. Jos joku on oikeasti sitä mieltä, että ampujat halusivat vain parantaa yhteiskuntaa ja olivat valmiita itse kuolemaan siinä sivussa, niin kannattaa oikeasti tarkistaa omia ajatusmallejaan uudelleen. On aika selvää, että jossakin on menty metsään ja pahasti. Eivät ampujien ihailijat ole välttämättä mieleltään sairaita, mutta he ovat ymmärtäneet jotain väärin tai vaihtoehtoisesti jättääneet tahallaan ajattelematta asioita realistisesti.

En nyt mitenkään aliarvio kouluampujien ihannoijien kykyä ajatella, koska tiedän ihan kokemuksesta, kuinka helposti ajatukset luisuvat siihen suuntaan. Olen vain sitä mieltä, että täysin aukotonta perustelua kouluampujien ihailemiselle on vaikea keksiä.
Gunslinger, black duster, delusions of a western
He wears his hat on backwards; sets fire to his locker
Antoine

Re: Kouluampujien ihailu/ihannointi

Viesti Kirjoittaja Antoine »

Raatotanssi kirjoitti: Jos joku on oikeasti sitä mieltä, että ampujat halusivat vain parantaa yhteiskuntaa ja olivat valmiita itse kuolemaan siinä sivussa, niin kannattaa oikeasti tarkistaa omia ajatusmallejaan uudelleen.
Yhteiskunnan parantaminen siinä mielessä, kuin se lauseestasi ymmärretään tuskin oli kovin monen mielessä. Tiistaina, 10. heinäkuuta 2007 klo 20:30 Peliplaneetan sivuilla nimimerkki Sturmgeist89 kirjoitti seuraavaa: "Ihmiskunta tulee tuhoutumaan... varmasti ja onneksi."

Yhteiskunnan parantaminen joillekin, on sen tuhoamista. Mistä sen parempi alkaa kuin koulutusjärjestelmästämme ja omasta itsestään.
Eivät ampujien ihailijat ole välttämättä mieleltään sairaita, mutta he ovat ymmärtäneet jotain väärin tai vaihtoehtoisesti jättääneet tahallaan ajattelematta asioita realistisesti.
Mieleltään sairas on hankala määritellä. Minusta esimerkiksi masennus ei ole sairaus, ainakaan ennen kuin yksilö itse sen sellaiseksi mieltää ja kokee tilansa häiritseväksi ja muutosta kaipaavaksi. En sanoisi myöskään, että täytyy ymmärtää jotain väärin, vain eri tavalla.
Avatar
Raatotanssi
Armas Tammelin
Viestit: 73
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 9:06 pm

Re: Kouluampujien ihailu/ihannointi

Viesti Kirjoittaja Raatotanssi »

Antoine kirjoitti: Yhteiskunnan parantaminen siinä mielessä, kuin se lauseestasi ymmärretään tuskin oli kovin monen mielessä. Tiistaina, 10. heinäkuuta 2007 klo 20:30 Peliplaneetan sivuilla nimimerkki Sturmgeist89 kirjoitti seuraavaa: "Ihmiskunta tulee tuhoutumaan... varmasti ja onneksi."

Yhteiskunnan parantaminen joillekin, on sen tuhoamista. Mistä sen parempi alkaa kuin koulutusjärjestelmästämme ja omasta itsestään.
Jos tahtoisi olla vakavasti otettava toisinajattelija, niin ihmisten tappaminen ei ehkä olisi se ensimmäinen keino, jota kannattaisi lähteä toteuttamaan. Ihmiskunta tulee tuhoutumaan, mutta ei kouluampujien toimesta, eikä se, että käväisee ampumassa kymmenen ihmistä, tee kummoistakaan lovea ihmispopulaatioon. Tottakai se on mahtava keino saada julkisuutta ajatuksilleen, mutta kun 90% ihmisistä pitää kyseisen teon toteuttajaa vain mielenvikaisena sekopäänä, niin hänen ajatuksiaan pidetään vain hulluina, vaikka niissä olisi oikeasti järkeä. Tuollaisilla teoilla leimataan tietyt aatteet sairaiksi ja vaarallisiksi, eikä suurin osa ihmisistä pysähdy edes ajattelemaan niissä mahdollisesti piileviä järjenhiveniä. Jos taas ajatuksiaan toisi esiin jollain toisella tavalla ja sitä julkisuutta etsisi muuten kuin tappamalla pari ihmistä, niin ns. massan suhtautuminen saattaisi olla aivan toinen. "Hyvä" tarkoitus ei hirveästi auta, jos keinot ovat täysin vääriä.
Gunslinger, black duster, delusions of a western
He wears his hat on backwards; sets fire to his locker
Antoine

Re: Kouluampujien ihailu/ihannointi

Viesti Kirjoittaja Antoine »

Raatotanssi kirjoitti:Jos tahtoisi olla vakavasti otettava toisinajattelija, niin ihmisten tappaminen ei ehkä olisi se ensimmäinen keino, jota kannattaisi lähteä toteuttamaan. Ihmiskunta tulee tuhoutumaan, mutta ei kouluampujien toimesta, eikä se, että käväisee ampumassa kymmenen ihmistä, tee kummoistakaan lovea ihmispopulaatioon. Tottakai se on mahtava keino saada julkisuutta ajatuksilleen, mutta kun 90% ihmisistä pitää kyseisen teon toteuttajaa vain mielenvikaisena sekopäänä, niin hänen ajatuksiaan pidetään vain hulluina, vaikka niissä olisi oikeasti järkeä. Tuollaisilla teoilla leimataan tietyt aatteet sairaiksi ja vaarallisiksi, eikä suurin osa ihmisistä pysähdy edes ajattelemaan niissä mahdollisesti piileviä järjenhiveniä. Jos taas ajatuksiaan toisi esiin jollain toisella tavalla ja sitä julkisuutta etsisi muuten kuin tappamalla pari ihmistä, niin ns. massan suhtautuminen saattaisi olla aivan toinen. "Hyvä" tarkoitus ei hirveästi auta, jos keinot ovat täysin vääriä.
Lempeimmilläkin keinoilla 'ihmiskunnan tuho' tuskin saisi paljon tuulta alleen kannattajien määrässä. Onhan sitä kirjallisuutta siitäkin. Esimerkiksi Pentti Linkolaa voisi jokaisen pistää lukemaan koulussa pakollisena. Ei välttämättä kaikkein äärimmäisimpien aatteiden osalta (terrorismin ym. kannatus), mutta että ymmärtäisivät luonnon arvon ja ylinkansoittumisen ongelmat sekä osaisivat kyseenalaistaa kulutusyhteiskunnan.
Yhden, nuoren, ihmisen panostuksena kouluampuminen on iso juttu. Vaikkei ehkä se toimivin, kuten sanoit. Nuo 90% ovat se hankala tapaus, kun he pitäytyvät vakaasti tässä mielenvikaisuustuomiossaan. Ei siitä pääse yli eikä ympäri eikä minulla ainakaan ole keinoja lähteä takomaan massojen päähän ajatusta, johon he suhtautuvat niin varauksella.

Surullista on se, että Auvinen esimerkiksi vain kasvatti varausta Linkolan tekstejä kohtaan (niissä ihmisissä, jotka jo alun perinkin suhtautuivat niin, toinen puolisko on sitten asia erikseen) vain lukemalla itse hänen tuotoksiaan.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Re: Kouluampujien ihailu/ihannointi

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Itse en kyllä ihailisi tai arvostaisi jonkun päähänpotkitun luuserin muilta kopioimia ajatuksia.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Avatar
Raatotanssi
Armas Tammelin
Viestit: 73
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 9:06 pm

Re: Kouluampujien ihailu/ihannointi

Viesti Kirjoittaja Raatotanssi »

Antoine kirjoitti: Lempeimmilläkin keinoilla 'ihmiskunnan tuho' tuskin saisi paljon tuulta alleen kannattajien määrässä. Onhan sitä kirjallisuutta siitäkin. Esimerkiksi Pentti Linkolaa voisi jokaisen pistää lukemaan koulussa pakollisena. Ei välttämättä kaikkein äärimmäisimpien aatteiden osalta (terrorismin ym. kannatus), mutta että ymmärtäisivät luonnon arvon ja ylinkansoittumisen ongelmat sekä osaisivat kyseenalaistaa kulutusyhteiskunnan.
Surullista on se, että Auvinen esimerkiksi vain kasvatti varausta Linkolan tekstejä kohtaan (niissä ihmisissä, jotka jo alun perinkin suhtautuivat niin, toinen puolisko on sitten asia erikseen) vain lukemalla itse hänen tuotoksiaan.
Mutta lempeämmillä keinoilla siihen ei ehkä suhtauduttaisi niin kielteisesti kuin nykyään suhtaudutaan. Linkolan ajatuksissa on paljon hyviä juttuja, mutta jotkut hairahtuvat pitämään hänen tekstejään jonain syvimpänä totuutena ja täysin virheettömänä joka suhteessa, joten väärinkäsityksiä syntyy. Myös Nietzschen kouluampujat ymmärsivät lähes poikkeuksetta väärin, erityisesti hänen oppinsa yli-ihmisestä. Kun tällaisia filosofeja aletaan tulkitsemaan niin, että ensisijaisesti etsitään tukea omille (radikaaleille) ajatuksille, niin tulos ei voi olla kovin hyvä.

Koska suurinta osaa ihmisistä ei yksinkertaisesti saa tajuamaan ihmiskunnan ongelmia, ei tilannetta kannata pahentaa teoilla, joiden tarkoitusperät ymmärtää vain pieni ihmisjoukko. Kun varautuneisuus kasvaa, ollaan entistä kauempana ratkaisuista.
Gunslinger, black duster, delusions of a western
He wears his hat on backwards; sets fire to his locker
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Kouluampujien ihailu/ihannointi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Marsalkka kirjoitti:Itse en kyllä ihailisi tai arvostaisi jonkun päähänpotkitun luuserin muilta kopioimia ajatuksia.
Itse et olekaan ehkä sillä tavalla sairas. Totuushan on kuitenkin loppupeleissä, että suurin osa näistä ihailijoista kärsii jonkin sortin psyyken sortumisesta, masennuksesta, ahdistuksesta, muista mielenterveysongelmista. Usein olenkin ajatellut asiaa niin, että tietynlainen mixaus tiettyjä mielenterveysongelmia aiheuttaa tuon ihannoinnin helpottamisen. Lisäksi on niitäkin ihmisiä toki, jotka ihailevat sen takia, että muut vihaavat, ehkä jopa tiedostamatta asiaa. En ole varma onko silloin välttämättä kyse edes mielenterveydellisestä ongelmasta, ainoastaan siitä, että ns. ihailija haluaa tehdä päinvastoin kuin valtakansa. Ihailu ei välttämättä sitten tosin ole sitä aitoa, mutta tälle ihmiselle se saattaa tuntua siltä.

Olen miettinyt myös sellaisen sairauden mahdollisuutta, joka vetää ihmisen täyteen ääripäähän; sen sijaan, että suhtautuminen näihin tapauksiin olisi edes normaali-ihmisen rajoissa, se meneekin ihan päinvastaiseen; totaaliseen vihaan ja inhoon näitä ihmisiä kohtaan. Eräänlaista natsismia tai rasismia, kohdistuen tiettyyn ihmisjoukkoon. Usein näillä samoilla ääripään ihmisillä tuntuu olevan varsin kyseenalainen sanoma: "Tapa itsesi." Sen sijaan, että nämä ihmiset edes haluaisivat näiden ihailijoiden parantuvan, he vaativat näitä rikki olevia ihmisiä tappamaan itsensä. Mielestäni tuollainen käytös on varsin arvelluttavaa, sillä se(kään) ei osoita terveen ihmisen merkkejä ja käytöstapoja. Lisäksi henkisesti murtuneen ihmisen kehoittaminen itsemurhaan ei sekään ole sieltä fiksuimmasta päästä ja samaan aikaan on vain omiaan lisäämään tuon kehoitetun ihmisen ihmisvihaa.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Avatar
Raatotanssi
Armas Tammelin
Viestit: 73
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 9:06 pm

Re: Kouluampujien ihailu/ihannointi

Viesti Kirjoittaja Raatotanssi »

VoDKa kirjoitti:Usein näillä samoilla ääripään ihmisillä tuntuu olevan varsin kyseenalainen sanoma: "Tapa itsesi." Sen sijaan, että nämä ihmiset edes haluaisivat näiden ihailijoiden parantuvan, he vaativat näitä rikki olevia ihmisiä tappamaan itsensä. Mielestäni tuollainen käytös on varsin arvelluttavaa, sillä se(kään) ei osoita terveen ihmisen merkkejä ja käytöstapoja. Lisäksi henkisesti murtuneen ihmisen kehoittaminen itsemurhaan ei sekään ole sieltä fiksuimmasta päästä ja samaan aikaan on vain omiaan lisäämään tuon kehoitetun ihmisen ihmisvihaa.
Joskus ei tarvitsi edes olla kouluampujien ihailija tullakseen haukutuksi ja väheksytyksi tuollaisten ihmisten suunnalta. En omasta mielestäni ole koskaan ilmaissut ihailuani yhtäkään ampujaa kohtaan, mutta silti minua on käsketty viiltämään ranteet auki ja kuolemaan useammin kuin kerran. Tietenkin tällainen toiminta saattaa olla vain paniikkia, joka on mennyt hiukan yli. Yritetään unohtaa ja torjua kyseiset tapahtumat, joten silloin hyökätään niitä ihmisiä vastaan, jotka muistuttavat ampujienkin olleen ihmisiä.

Melko suuri osa ampujien ihailijoista luultavasti on juuri noita, jotka vain haluavat olla eri mieltä kuin valtaväestö. Silloin ei ihailuun tarvitse kummempia perusteita, vaan haluaa ainoastaan provosoida ja tehdä itsestään erikoisemman kuin onkaan.
Gunslinger, black duster, delusions of a western
He wears his hat on backwards; sets fire to his locker
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Re: Kouluampujien ihailu/ihannointi

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

VoDKa kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:Itse en kyllä ihailisi tai arvostaisi jonkun päähänpotkitun luuserin muilta kopioimia ajatuksia.
Totuushan on kuitenkin loppupeleissä, että suurin osa näistä ihailijoista kärsii jonkin sortin psyyken sortumisesta, masennuksesta, ahdistuksesta, muista mielenterveysongelmista. Usein olenkin ajatellut asiaa niin, että tietynlainen mixaus tiettyjä mielenterveysongelmia aiheuttaa tuon ihannoinnin helpottamisen.
Eivätköhän nuo sellaisia syrjäytyneitä luusereita tosiaan ole.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Avatar
Raatotanssi
Armas Tammelin
Viestit: 73
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 9:06 pm

Re: Kouluampujien ihailu/ihannointi

Viesti Kirjoittaja Raatotanssi »

Marsalkka kirjoitti:Eivätköhän nuo sellaisia syrjäytyneitä luusereita tosiaan ole.
En itse lähtisi sanomaan ketään mielenterveysongelmista kärsivää ihmistä luuseriksi. Ja tuo syrjäytyminen johtuu usein juuri niistä mielenterveysongelmista, joihin ihminen harvemmin voi itse vaikuttaa. Tämän koko kouluväkivaltaongelman ratkaisu tuskin on se, että ampujille naureskellaan ja heidät leimataan syrjäytyneksi luusereiksi. Asioita voi toisinaan ajatella myös muiden ihmisten kannalta, sen ei pitäisi olla liian vaikeaa.
Gunslinger, black duster, delusions of a western
He wears his hat on backwards; sets fire to his locker
Antoine

Re: Kouluampujien ihailu/ihannointi

Viesti Kirjoittaja Antoine »

VoDKa kirjoitti:Itse et olekaan ehkä sillä tavalla sairas. Totuushan on kuitenkin loppupeleissä, että suurin osa näistä ihailijoista kärsii jonkin sortin psyyken sortumisesta, masennuksesta, ahdistuksesta, muista mielenterveysongelmista. Usein olenkin ajatellut asiaa niin, että tietynlainen mixaus tiettyjä mielenterveysongelmia aiheuttaa tuon ihannoinnin helpottamisen.
Hahhah, saa sitä kyllä näistä viesteistä piristystä. Ehkä olen väärässä asemassa väittääkseni tähän vastaan (esimerkiksi kyseenalaistamalla nimityksen 'mielenterveydellinen ongelma'. Ahdistusta kyllä, jonkinasteista masennustakin, mutta ongelmaksi en omalla kohdallani ainakaan lokeroisi), sehän on minulta varsin odotettavaa.
Lisäksi on niitäkin ihmisiä toki, jotka ihailevat sen takia, että muut vihaavat, ehkä jopa tiedostamatta asiaa. En ole varma onko silloin välttämättä kyse edes mielenterveydellisestä ongelmasta, ainoastaan siitä, että ns. ihailija haluaa tehdä päinvastoin kuin valtakansa. Ihailu ei välttämättä sitten tosin ole sitä aitoa, mutta tälle ihmiselle se saattaa tuntua siltä.
Kapinaa siis. Suoraan ehdotettuna saattaisin loukkaantua ja moni muu raivostua. Tietenkin mukana on myös kapinaa valtaväestöä kohtaan, se kuuluu asiaan. Mutta siihen sekoitettuna täytyy olla myös sitä 'aitoa ihailua', jotta se osataan kohdentaa kouluampujiin, eikä mieluummin johonkin muuhun ääriryhmään.
Usein näillä samoilla ääripään ihmisillä tuntuu olevan varsin kyseenalainen sanoma: "Tapa itsesi." Sen sijaan, että nämä ihmiset edes haluaisivat näiden ihailijoiden parantuvan, he vaativat näitä rikki olevia ihmisiä tappamaan itsensä. Mielestäni tuollainen käytös on varsin arvelluttavaa, sillä se(kään) ei osoita terveen ihmisen merkkejä ja käytöstapoja. Lisäksi henkisesti murtuneen ihmisen kehoittaminen itsemurhaan ei sekään ole sieltä fiksuimmasta päästä ja samaan aikaan on vain omiaan lisäämään tuon kehoitetun ihmisen ihmisvihaa.
Paljon oli tästä asiasta keskustelua silloin kun Kauhajoen tapauksen jälkeen pieni netistä kaivettu joukko tuomittiin "seuraaviksi kouluampujiksi". Media usutti vihaiset ja surulliset suomalaiset näiden nuorten kimppuun iskemään kommenttejaan ja ohjeitaan juuri siihen suuntaan, että pää uuniin vain, niin päästään sinustakin. Huolestuttavaa oli se, että moniin tällainen vihanpurkaus todella vaikuttaa negatiivisesti. Osa kuittaa kintaalla tai jopa jollain tapaa nauttii aiheuttamastaan reaktiosta.
Vastaa Viestiin