Kakira ja "lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö"-ketju.

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Moderaattorit, Kilomies, Kyöpeli

Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Kakira ja "lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö"-ketju.

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

comment kirjoitti:- Minua ei kiinnosta seksuaalisesti alle 20 vuotiaat pätkääkään. Olen suuntautunut itseäni vanhempiin siinä mielessä. Voimme tietysti jutella lisää seksuaalisuudestani jos haluat ?
Mussutimussuti...

Mutta -
Eikö se riitä, että lain edessä esim. 43-vuotias voi käydä vetämässä lonkkaan 16-vuotiasta ihan laillisesti, vaan rajaa pitäisi laskea vielä siten, että mainittu 43-vuotias voi huvitella 9.luokkalaisen peruskoululaisen kanssa laillisesti...?
Perustelut näkemysellesi?
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
comment
Scooby-Doo
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Tammi 11, 2010 9:53 pm

Re: Kakira ja "lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö"-ketju.

Viesti Kirjoittaja comment »

Mike Manner kirjoitti: Eikö se riitä, että lain edessä esim. 43-vuotias voi käydä vetämässä lonkkaan 16-vuotiasta ihan laillisesti, vaan rajaa pitäisi laskea vielä siten, että mainittu 43-vuotias voi huvitella 9.luokkalaisen peruskoululaisen kanssa laillisesti...?
Perustelut näkemysellesi?

Ensinnäkin lasten seksuaalista hyväksikäyttöä koskevissa rangaistuksissa voidaan joko asettaa ikäraja, tai perustaa rangaistus kypsymättömyyden hyväksikäyttämiseen. Ikäraja on lain selkeyden kannalta ainoa vaihtoehto. Muutoin syntyisi hyvin vaikeita tulkintatilanteita.

Ikärajaa asetettaessa on pakko ottaa huomioon nuorten fyysinen ja psyykkinen kypsymiseen. Tutkimukset osoittavat, että nuoret saavuttavat kypsyyden entistä aikaisemmin. Toisaalta kylläkin psyykkinen kypsyminen seksuaalisuhteisiin ei välttämättä seuraa fyysistä kehitystä. Ja päinvastoin.

Yksilölliset erot ovat niin suuria, että käytännössä on mahdoton löytää absoluuttisesti oikeaa ikärajaa. Nykyisen sekä fyysisen että psyykkisen kehityksen aikaistumisen myötä mielestäni 16 vuoden ikäraja on korkea.

Useimmissa Suomen kaltaisissa maissa käytetään 15 vuoden ikärajaa, mutta myös 14 vuoden ikäraja on käytössä. Euroopassa, Venäjä mukaanlukien, suojaikärajan keskiarvo on jossain 14-15 vuoden välillä, ja mediaani (keskimmäinen arvo) on 15 vuotta. Tosin moodi (yleisin arvo) taitaa olla 16v. Jos jaksaisin niin laskisin väestömäärällä painotetun keskiarvon. Se olisi tosin ehkä liiankin alhainen, koska painotus menisi Etelä-Eurooppaan (suuri väestömäärä), jossa ikärajat ovat alhaisia. (Siis ei Suomen kaltaisia maita).

Jos taas ajatellaan lain säätämistä, niin tämä "43-v mies 16-vuotiaan kanssa" ei voi olla säätämisen lähtökohtana. Lakeja ei säädetä perusteluilla, vaan tekojen kriminalisoinnilla. Kriminalisointiin tässä tapauksessa vaaditaan se että teko todella on omiaan aiheuttamaan nuorelle henkistä ja/tai fyysistä vahinkoa. Tai heikentämään nuoren psyykkistä kehitystä.

On otettava myös huomioon se, että lain säätämisellä ei vahingossa puututa nuoren itsensä seksuaaliseen itsemääräämisoikeuteen. Tässä tulee juuri vastaan problematiikka: 16v+19v, 16v+23v, 16v+30v, 16v+43v jne.

Kaikenkaikkiaan olen sitä mieltä, että nyky-Suomessa 15 vuotta olisi sopiva ikäraja.

Tässäpä näitä minun ajatuksia. Voin vain kuvitella miten vaikean tehtävän edessä lainsäätäjä on näissä ikärajoissa. Kas kun maailma ei ole niin mustavalkoinen, kun sitä miettii vähän järjenkin valossa, ei aina pahimman kautta tunteella.
v-a-45
Javier Pena
Viestit: 1873
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 12:40 pm

Re: Kakira ja "lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö"-ketju.

Viesti Kirjoittaja v-a-45 »

Itse mietin miksi niin hyvin tunnet ja tiedät(ainakin omasta mielestäsi) näistä asioista niin paljon? Onko sinulla on omakohtaisia kokemuksia? Niin ja sinunhan piti mennä sinne lollipop sivustoille mutta, on niin vaikeaa jättää tätä palstaa :wink:
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
Hexan
Agentti Scully
Viestit: 675
Liittynyt: La Heinä 11, 2009 9:14 pm

Re: Kakira ja "lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö"-ketju.

Viesti Kirjoittaja Hexan »

Nykyisessä laissa on jo ns. viiden vuoden raja, eli jos aktin osapuolet ovat esim. 15 ja 18 vee, niin tuomiota tuskin tulee. Sen sijaan jos toinen on 20-vuotias, ollaan rajalla. Tämä on käytäntö ja näin mielestäni tulee olla.

Nykypäivänä jo 12-vuotias tyttö saattaa näyttää aikuiselta, mutta henkinen kehitys ei ole pääteltävissä ulkoisesta olemuksesta. Ja henkisellä puolella ne teini-ikäisten vauriot nimenomaan tapahtuvat.

Useimmat tytöt voivat tulla raskaaksi jo 15-vuotiaana, mutta ei sen ikäisenä kykene päättämään vanhemmuudesta. 16-vuotiaalla on jo ainakin peruskoulu käytynä, vaikka muuten onkin vielä liian nuori.

Olen kyllä huomannut, etteivät ne miehet joilla ei itsellään ole teini-ikäisiä, meikkaavia pissistyttäriä pysty erottamaan 13-vuotiasta meikattua tyttöä 18-vuotiaasta. Ja jotkut eivät vain välitä (ne saisi mielestäni ripustaa niin korkeaan puuhun kuin Suomenniemeltä löytyy).
benz. tolu. mtbe tame etbe xyl. hex. sex.
Rezah
Christopher Lorenzo
Viestit: 1581
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 7:04 pm

Re: Kakira ja "lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö"-ketju.

Viesti Kirjoittaja Rezah »

comment kirjoitti: Nyt voin itsekin hyvillä mielin poistua tältä foorumilta - surffailemaan salaperäisessä netissä johonkin toiseen paikkaan tutkimaan ihmismielen syövereitä....
Ei, en jää keskustelemaan tästä, se vääntö ei loppuisi koskaan :)
Ei, en jää keskustelemaan tästä, se vääntö ei loppuisi koskaan
. Ei, kuten sanottu, en jää vääntämään tästä kättä.
Kuva
There are no crimes behind enemy lines
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Kakira ja "lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö"-ketju.

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

comment kirjoitti: Nyt voin itsekin hyvillä mielin poistua tältä foorumilta - surffailemaan salaperäisessä netissä johonkin toiseen paikkaan tutkimaan ihmismielen syövereitä....
Ei, en jää keskustelemaan tästä, se vääntö ei loppuisi koskaan :)
Ei, en jää keskustelemaan tästä, se vääntö ei loppuisi koskaan
. Ei, kuten sanottu, en jää vääntämään tästä kättä.
Pedofiili Marko Tenkanen kirjoitti:En ole ryhtymässä keskusteluun kanssasi mistään aiheesta
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Rezah
Christopher Lorenzo
Viestit: 1581
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 7:04 pm

Re: Kakira ja "lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö"-ketju.

Viesti Kirjoittaja Rezah »

Oops :shock:
There are no crimes behind enemy lines
HarrietM
Roger Murtaugh
Viestit: 850
Liittynyt: Ke Syys 30, 2009 4:31 pm

Re: Kakira ja "lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö"-ketju.

Viesti Kirjoittaja HarrietM »

comment kirjoitti:Hyvä Harriet:

- Asianomistajat (=uhrit) hakevat oikeudenkäynnit ja asiakirjat salaisiksi, vastaaja ei edes voi tehdä sellaista. Jos tuntisit yhdenkin hyväksikäytön uhrin tai hänen omaisensa, niin ymmärtäisit miksi he hakevat oikeuskäsittelyt salaisiksi...

- Minua ei kiinnosta seksuaalisesti alle 20 vuotiaat pätkääkään. Olen suuntautunut itseäni vanhempiin siinä mielessä. Voimme tietysti jutella lisää seksuaalisuudestani jos haluat ?
oh somebody pass me a bucket please

sä voisit avautua omasta seksuaalisuudesta kumppanillesi tai vaikka terapeutillesi,
tämä on rikosaiheinen keskustelupalsta, ei mikään 'lastenhuoneen komero'

Hyväksikäytön uhrit usein kokevat tilanteen suurena häpeänä, syyttä.
Suomessa asenteiden olisi muututtavaa siten että rikoksen uhreja lakattaisiin kiusaamasta,
ja heille tarjottaisiin kaikki mahdllinen apu jo tuki.
Koulussa opettajan olisi päättäväisesti puututtava tilanteeseen, jos hyväksikäytön uhri joutuu syrjityksi ja kiusatuksi.

On myös väärin laittaa ns pää pensaseen ikävän asian edessä
Myös lasten ja nuorten kanssa olisi syytä asiasta keskustella.
That's a crock!
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Kakira ja "lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö"-ketju.

Viesti Kirjoittaja Damien »

HarrietM kirjoitti:Nämä pedofiilit juuri haluavat asiakirjat salaisiksi ja vetovat yksityissuojaan.
Myös seksuaalista hyväksikäyttöä kokeneet lapset saattavat kokea aika nöyryyttävänä myöhemmällä
iällä netissä kaikkien luettavissa olevan yksityiskohtaisen kertomuksen omasta hyväksikäytöstään,
jonka todennäköisesti on kertonut ihan luottamuksellisesti.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
comment
Scooby-Doo
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Tammi 11, 2010 9:53 pm

Re: Kakira ja "lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö"-ketju.

Viesti Kirjoittaja comment »

Juuri näin kuiten Damien sanoo.

Salaiseksi julistaminen palvelee nimenomaan uhrin ja heidän omastensa etua. Tekijäkin siitä sivussa valitettavasti hyötyy, mutta uhrin henkisen hyvinvoinnin suojelu menee kyllä kirkkaasti etusijalle, näin sen pitää ollakin. Minua ainakin puistattaisi, jos netin keskustelupalstoilla reposteltaisiin esimerkiksi "muuremen pedofiiliringin" tekoja yksityiskohtaisesti. Voin vaan kuvitella millaisen henkisen tuskan se saisi aikaan uhrin nykyisessä lähipiirissä. Tai vielä enemmän uhrissa itsessään muutaman vuoden kuluttua.
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Kakira ja "lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö"-ketju.

Viesti Kirjoittaja Damien »

Kyllä minä uskallan väittää että tuollaisten tietojen jakamisesta kärsii enemmän uhri kuin tekijä,
joten sinällään noista salailuista ja hyssyttelyistä ei paljon kannata parjata.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Turvis
Armas Tammelin
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2008 11:41 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Kakira ja "lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö"-ketju.

Viesti Kirjoittaja Turvis »

Hyväksikäytön uhrit usein kokevat tilanteen suurena häpeänä, syyttä.
Suomessa asenteiden olisi muututtavaa siten että rikoksen uhreja lakattaisiin kiusaamasta,
ja heille tarjottaisiin kaikki mahdllinen apu jo tuki.
Koulussa opettajan olisi päättäväisesti puututtava tilanteeseen, jos hyväksikäytön uhri joutuu syrjityksi ja kiusatuksi.
Eikai tässä ole kyse suomalaisesta asenneongelmasta tai uhrien kiusaamisesta. Ihmiset nyt vain ovat niin "rajoittuneita", että väkisinkin ihminen leimautuu, eikä välttämässä negatiivisessa mielessä.

Miten käytännössä esim. opettaja voisi asiaan puuttua koulussa? "Liisa oli ensimmäisen kerran sukupuolisessa kanssakäymisessä isänsä kanssa viiden vanhana, mutta ei siinä ole mitään taivastelun aihetta joten palataanpa nyt aapisen pariin."?
HarrietM
Roger Murtaugh
Viestit: 850
Liittynyt: Ke Syys 30, 2009 4:31 pm

Re: Kakira ja "lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö"-ketju.

Viesti Kirjoittaja HarrietM »

saaneen olla asiasta eri mieltä,
raiskaus tai hyväksikäytön uhriksi joutuminen on tietysti nöyryyttävä kokemus,
asian tiedostaminen, asiasta keskusteleminen sen sijaan ei pitäisi olla nöyryyttävä,
kuten sanoin tietysti liian yksityiskohtainen selostaminen saattaa olla uhrille vaikea,

Kyse oli enemmänkin siitä että rikoksentekijän henkilöllisyyttä ei pidä suojella
mutta jos hyväksikäyttö tapahtuu ns perheen piirissä, niin myös uhrin henkilöllisyys tulee
tietoon.
Kyllä se on asenteista kiinni, jos koetaan että uhrin pitäisi kokea häpeä,
mutta rikoksentekijältä sellaista,ei häpeä tai katumusta, ei odota kukaan.
Avoimuus ylensääkin on suomalaisen kohdalla harvinainen luonteen piirre.

Kakiran tapauksesta, niin itse olisin laittanut jo epäillyn etunimen tai nimikirjaimet, ja paikkakunnan esille,
niin olisi varman ko tyypillä jo pelko perseessä. :evil:
That's a crock!
Turvis
Armas Tammelin
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2008 11:41 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Kakira ja "lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö"-ketju.

Viesti Kirjoittaja Turvis »

Olen aivan varma, että jokainen tälläkin palstalla kirjoittelija odottaisi rikoksen tekijältä katumusta ja häpeää sensijaan, että odottaisi niitä uhrilta. En ymmärrä mistä päinvastainen käsityksesi kumpuaa.

Minulla on ystävä, joka on teininä joutunut isänsä hyväksikäytön uhriksi. Olemme hyviä ystäviä, puhumme kaikista asioista paitsi seksiin liittyvistä. Tunnen myös lievää vaivautuneisuutta kun kahvilassa istuessamme lehtitelineessä lööpit revittelevät vaikkapa tällä Muuramen jutulla. Saatan jopa joskus selitellä itselleni tämän ystäväni (omasta mielestäni) outoa mielipidettä johonkin aiheeseen nuoruuden kokemuksista johtuvaksi. Muuten koen välimme luontevaksi ja avoimeksi. Mutta niin kauan, kuin seksuaalinen aktiviteetti lapsen tai oman jälkikasvun kanssa on kaukana normaalikaurasta, luulisin että suurin osa ihmisistä ei osaa suhtautua siihen samoin kuin silmälaseihin tai pahaan akneen.
v-a-45
Javier Pena
Viestit: 1873
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 12:40 pm

Re: Kakira ja "lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö"-ketju.

Viesti Kirjoittaja v-a-45 »

Turvis kirjoitti:Olen aivan varma, että jokainen tälläkin palstalla kirjoittelija odottaisi rikoksen tekijältä katumusta ja häpeää sensijaan, että odottaisi niitä uhrilta. En ymmärrä mistä päinvastainen käsityksesi kumpuaa.

Minulla on ystävä, joka on teininä joutunut isänsä hyväksikäytön uhriksi. Olemme hyviä ystäviä, puhumme kaikista asioista paitsi seksiin liittyvistä. Tunnen myös lievää vaivautuneisuutta kun kahvilassa istuessamme lehtitelineessä lööpit revittelevät vaikkapa tällä Muuramen jutulla. Saatan jopa joskus selitellä itselleni tämän ystäväni (omasta mielestäni) outoa mielipidettä johonkin aiheeseen nuoruuden kokemuksista johtuvaksi. Muuten koen välimme luontevaksi ja avoimeksi. Mutta niin kauan, kuin seksuaalinen aktiviteetti lapsen tai oman jälkikasvun kanssa on kaukana normaalikaurasta, luulisin että suurin osa ihmisistä ei osaa suhtautua siihen samoin kuin silmälaseihin tai pahaan akneen.
Niin kuin HarrietM on täällä monesti jo kertonut tästä bedorekisteristä, niin olen aivan samaa mieltä. Kaikkien kuvat vaan rekisteriin ja mistä rikoksesta on tuomittu. Se on täysin mahdollista tehdä myös niin, ettei lasta tai lasten läheisiä pysty yhdistämään bedofiiliin. Ja on todella kummallinen, jopa sairas suhtautuminen, kun lasta on törkeästi pahoinpidelty eli raiskattu tai käytetty hyväksi niin hänen tai lapsen vanhempien pitäisi sitä hävetä. Eihän silloinkaan jos lapsi on hakattu tai puukotettu kukaan mitään häpeä, vaan tekijän nimi on rohkeasti esillä. Nyt kannattaisi jokaisen katsoa peiliin. HarrietM kanssa samaa mieltä, avoin rekisteri, niin ehkä uusimisen mahdollisuuskin alenisi.
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
Vastaa Viestiin