Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4658
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dazu »

Lopetan Vauva.fi -keskusteluun osallistumisen tämän aiheen tiimoilta. Olen mielestäni nostanut siellä heidän foorumin tasoa, mutta ne lyövät sieltä aina vähän väliä bannit, koska jotkut täysin asialliset kommenttini muihin keskusteluihin eivät sovellu sivuston ajamaan poliittiseen maailmankuvaan.
Te, jotka siellä vielä käytte, voitte linkata Minfon viestejä kyseiselle foorumille ja ohjata kirjoittajia tänne suuntaan. Sorry offtopic.

Kyseisen sivuston keskustelua häiritsee jatkuvasti se, että siellä ei hyväksytä yhtään pahaa sanaa naista saavista miehistä, lukuunottamatta ne naisten ainaiset tyhjänpäiväiset nalkuttamiset omista ukoista. Jos joku sarjamurhaaja on naimisissa, niin sitä ei kyseisellä sivustolla saa sanoa, vaan viesti poistuu ja sulle tulee siitä banni.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden

Sverdlov
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1386
Liittynyt: Pe Marras 11, 2016 9:28 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Sverdlov »

Edelleenkin se totuuden sanominen maassamme on kiellettyä. Tilanne ei muutu ellemme osaa käyttäytyä järkevästi muutaman vuoden päästä.
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?

Janets
Alokas
Viestit: 3
Liittynyt: To Joulu 19, 2019 10:42 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Janets »

Kesällä lähdin kotoani kohti juna-asemaa. Klo oli noin 13.00. Olin matkalla juna-asemalle ja duuniin Järvenpäästä paikkaan x. Päälläni oli shortsit ja toppi (jollain tavalla ajattelin että provosoiko pukeutumiseni...) olen normaalipainoinen ja tummatukkainen nainen. Matkani Keskeytti keskelle tietä pysähtynyt auto. Joka ei välittänyt takaa tulevista autoista. Kuski oli harmaantunut ns papan näköinen kaveri (ei mitään huomiota herättävää yksityiskohtaa) auto oli pieni ja harmaa, vanha. Kuski kysyi neuvoa tokmannille jonne hänet neuvoin. (sijaitsee siis eri puolella kuin juna-asema). Kuski pyysi minua mukaan jos olen samaan suuntaan menossa. Kerroin idioottina että olen menossa toiseen suuntaan juna-asemalle. Sanoin heipat ja oikaisin puiston läpi. Tunnistin samaisen auton bussipysäkiltä. Pappa kertoi, että ei löydä kauppaa (oli kulunut minuutti ehkä kohtaamisestamme) ja pyyti minua kyytiin. Tai enemmän vaati. Kylmät väreet nousivat ja kieltäydyin kyydistä. Hän tiesi missä juna-asema oli koska venasi mua bussipysäkillä.

veejee
Lauri Hanhivaara
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Syys 20, 2019 2:19 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja veejee »

saunatonttu kirjoitti:
Pe Tammi 10, 2020 7:42 pm
Mariangel kirjoitti:
To Tammi 09, 2020 11:04 pm
Tämän haudan löytymisen aikaan uutisten vapaissa kommenteissa oli mieleeni jäänyt kommentti, jossa kirjoittaja aprikoi suurin piirtein: "Jos rikostutkijat eivät olleet hiekkakuoppien läheisiä metsiä haravoidessa löytäneet edes puuristillä merkittyä hautaa, kuinka he olisivat voineet löytää haudan, minkä toivotaankin pysyvän piilossa."

Onko alue tutkittu kunnolla? Jos Haantie makaa maan kätköissä samoilla seuduilla, ja löydettäisi, niin saataisi paljon lisätietoa tämän asian selviämiseen.
Oletan, että poliisi keskittänyt etsintänsä profiilin perusteella todennäköisimpiin paikkoihin eli Lukkarisen ja Meriläisen tapauspaikkojen lähituntumaan sekä lisäksi laajemmin alueen metsäautoteiden varsiin jossa kropasta pääsee vähällä roudaamisella eroon ilman, että tulee nähdyksi kroppaa tiputtaessa. Eli poliisi olettanee tekijän liikkuneen autolla ja todennäköisesti hankkiutuneen eroon kropasta lähellä tietä kuten Lukkarisen tapauksessa. Myöskään Meriläisen tapauksessa tekijä ei poistunut kauksi autoltaan vaikka Meriläinen pääsi karkkuun. Siis jos Haantien tapauksessa on kyse samasta tekijästä.

Haudan oletan olevan enemmän hieman Hikiän suuntaan ja jos se on siellä missä allaolevassa linkissä merkatun ympyrän keskipiste on, niin se Hikiän tien varressa jossa toisella puolella tietä on taloja, joten se ei tule kyseeseen kropan jättöpaikkana, koska siinä olisi suuri riski tulla havaituksi rysän päältä jos talon asukkaista joku sattuu olemaan hereillä siihen aikaan. Itse asiassa oletin hautapaikan olevan vielä hieman kauempana Lukkarisen löytöpaikasta, mutta jos yle jutussa ympyrän keskipiste on suurin piirtein hautapaikka, niin se on karkeasti arvoiden 800m - 1000m Lukkarisen löytöpaikasta. Kokonaisuudessaan tuolla on metsää ja metsäautotietä sen verran jotta koko aluetta ei ole edes mielekästä tutkia.

https://yle.fi/uutiset/3-9691408

Henkilökohtaisesti en usko, että Haantie on haudatta kyseiselle alueelle. Uskon, että kroppa olisi löytynyt jos olisi jätetty lähelle autokelpoista tietä. Esimerkiksi sienestys ja marjastus aikaan tuolla liikkuu kuitenkin runsaasti ihmisiä. Haantie katosi elokuussa, joten tuolloin alueella on liikkunut paljon enemmän ihmisiä kuin esimerkiksi Lukkarisen (huhtikuu) ja Meriläisen (marraskuu) tapausten aikaan.

Jostain syystä tekijä on valinnut eri hävityspaikan Haantien tapauksessa jos tekijä on siis sama kaikissa tapauksissa. Siihen on voinut vaikuttaa esimerkiksi se, että Lukkarisen ruumis löytyi niin nopeasti ja elokuu on vielä todennäköisempi löytöaika tai tekijä on epäillyt, että alueella saattaa olla tarkkailua tai on muuten tullut häirityksi tai tuntenut olonsa epävarmaksi ja muuttanut vähän toimintaansa kätköpaikan suhteen.

PS: Unohdin salasanan ja en saanut enää resetoitua salasanaa, joten tein uuden tunnarin.



Minulla on ollut samanlaisia ajatuksia. Haantien ruumis on oltava jossakin muualla. Viime kesänä pohdinkin asiaa aika taajaan ja pyörin autolla ja polkupyörällä Jokela-Järvenpää-Hyvinkää-Hausjärvi -alueella ja pohdin että minne itse piilottaisin ruumiin. Löysin Jokelan ja Nuppulinnan välisen tien laidalta vanhan pienen kaatopaikan, joka nykyään on suljettu mutta luultavasti 90-luvun alussa ollut vielä käytössä. Kaatopaikalle ruumis olisi helppo dumpata johonkin monttuun, laittaa pressua päälle ja heittää siihen irtonaista roskaa päälle. Kaatopaikan sijainti kuvassa
Liitteet
Sieppaa.JPG
Sieppaa.JPG (153 KiB) Katsottu 6549 kertaa

Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja poikani »

Janets kirjoitti:
Ma Tammi 27, 2020 11:05 pm
Kesällä lähdin kotoani kohti juna-asemaa.
Tapahtuiko tämä kesällä 2019 vai jo joskus aiemmin?
????? ?? ??????.

Janets
Alokas
Viestit: 3
Liittynyt: To Joulu 19, 2019 10:42 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Janets »

poikani kirjoitti:
Ti Tammi 28, 2020 3:53 am
Janets kirjoitti:
Ma Tammi 27, 2020 11:05 pm
Kesällä lähdin kotoani kohti juna-asemaa.
Tapahtuiko tämä kesällä 2019 vai jo joskus aiemmin?

Tapahtui kesällä 2019.

tj_eme
Jack Bauer
Viestit: 909
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 1:22 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja tj_eme »

Jos Haantie olisi halutu viedä kaatopaikalle Järvenpään lähistöllä, olisi tuohan aikaan ollut rationaalisin ratkaisu viedä hänet Järvenpään kaatikselle. Siihen aikaan yövahdintaa ei juuri ollut ja kaatopaikka oli todella iso ja tavaraa tuli paljon. Sinne kroppa olisi todella hävinnyt. En vaan tajua, miksi Haantie olisi tuotu Hyvinkäältä takaisinpäin. Kai häntä pitäisi etsiä jostain lähempää Hyvinkäätä.

Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4658
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dazu »

Janets kirjoitti:
Ma Tammi 27, 2020 11:05 pm
Kesällä lähdin kotoani kohti juna-asemaa. Klo oli noin 13.00. Olin matkalla juna-asemalle ja duuniin Järvenpäästä paikkaan x. Päälläni oli shortsit ja toppi (jollain tavalla ajattelin että provosoiko pukeutumiseni...) olen normaalipainoinen ja tummatukkainen nainen. Matkani Keskeytti keskelle tietä pysähtynyt auto. Joka ei välittänyt takaa tulevista autoista. Kuski oli harmaantunut ns papan näköinen kaveri (ei mitään huomiota herättävää yksityiskohtaa) auto oli pieni ja harmaa, vanha. Kuski kysyi neuvoa tokmannille jonne hänet neuvoin. (sijaitsee siis eri puolella kuin juna-asema). Kuski pyysi minua mukaan jos olen samaan suuntaan menossa. Kerroin idioottina että olen menossa toiseen suuntaan juna-asemalle. Sanoin heipat ja oikaisin puiston läpi. Tunnistin samaisen auton bussipysäkiltä. Pappa kertoi, että ei löydä kauppaa (oli kulunut minuutti ehkä kohtaamisestamme) ja pyyti minua kyytiin. Tai enemmän vaati. Kylmät väreet nousivat ja kieltäydyin kyydistä. Hän tiesi missä juna-asema oli koska venasi mua bussipysäkillä.
Alive and wellbeing! Jos vertaa tuota kertomustasi joihinkin 90-luvulla koettuihin, niin kaava on täysin sama. Varmaankin sama ukko edelleen kyseessä. :D

Laita Olli Töyräälle(krp) viestiä. Tämäkin tieto voi olla tärkeä.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden

Janets
Alokas
Viestit: 3
Liittynyt: To Joulu 19, 2019 10:42 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Janets »

dazu kirjoitti:
Ti Tammi 28, 2020 3:57 pm
Janets kirjoitti:
Ma Tammi 27, 2020 11:05 pm
Kesällä lähdin kotoani kohti juna-asemaa. Klo oli noin 13.00. Olin matkalla juna-asemalle ja duuniin Järvenpäästä paikkaan x. Päälläni oli shortsit ja toppi (jollain tavalla ajattelin että provosoiko pukeutumiseni...) olen normaalipainoinen ja tummatukkainen nainen. Matkani Keskeytti keskelle tietä pysähtynyt auto. Joka ei välittänyt takaa tulevista autoista. Kuski oli harmaantunut ns papan näköinen kaveri (ei mitään huomiota herättävää yksityiskohtaa) auto oli pieni ja harmaa, vanha. Kuski kysyi neuvoa tokmannille jonne hänet neuvoin. (sijaitsee siis eri puolella kuin juna-asema). Kuski pyysi minua mukaan jos olen samaan suuntaan menossa. Kerroin idioottina että olen menossa toiseen suuntaan juna-asemalle. Sanoin heipat ja oikaisin puiston läpi. Tunnistin samaisen auton bussipysäkiltä. Pappa kertoi, että ei löydä kauppaa (oli kulunut minuutti ehkä kohtaamisestamme) ja pyyti minua kyytiin. Tai enemmän vaati. Kylmät väreet nousivat ja kieltäydyin kyydistä. Hän tiesi missä juna-asema oli koska venasi mua bussipysäkillä.
Alive and wellbeing! Jos vertaa tuota kertomustasi joihinkin 90-luvulla koettuihin, niin kaava on täysin sama. Varmaankin sama ukko edelleen kyseessä. :D

Laita Olli Töyräälle(krp) viestiä. Tämäkin tieto voi olla tärkeä.
Laitoin Krp:lle viestiä tapahtuneesta kesällä, mutta ei sieltä lisäkyselyitä ole tullut.
Itse pidin ensimmäistä kohtaamista normaalina tien neuvomisena, mutta toinen sai jo kylmät väreet ja paniikin päälle. En osaa selittää. Rekisterinumero olisi pitänyt tajuta ottaa ylös.

Mariangel
Neuvoja-Jack
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 2:00 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

Minua häiritsee se, että vaikka naiset ilmoittavat näistä tapahtuneista epämääräisistä kyytiinpyytäjistä, niin mitään ei tapahdu. Onko poliisilla niin kiire, ettei ehdi tarkastelemaan vihjeitä?

Janets: On hyvä, että ilmoitit asiasta eteenpäin, ja ettei sinulle käynyt mitään pahaa. Tuommoinen saa olon silti turvattomaksi.

Dazu: En itse tunne Vauva-palstaa, mutta kuulostaa siltä, ettei siihen kannata tutustuakaan. Oliko antamistani tuntomerkeistä mitään hyötyä?

Avatar
devil_doll
Javier Pena
Viestit: 1881
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 5:22 am
Paikkakunta: From Hell

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

metsätonttu kirjoitti:
Pe Tammi 24, 2020 8:49 am
Käsittääkseni Meriläisen havaintojen yhteydessä ei ole tuotu esiin silmälaseja. Muistaakseni joku palstalainen on joskus kirjoittanut nähneensä Kurun tien varressa lähellä Hikiää henkilön valkoisessa autossa parkissa ja kyseisellä henkilöllä olisi ollut Kekkos-tyyliset lasit.
OK. Mietin lähinnä sitä, että kiharaa tukkaa on epäilty peruukiksi ja se voisi sitä ollakin, mutta vääränlaiset rillit päässä ei kyllä pimeässä ajella, eli jos miehellä olisi ollut lasit niin ne olisivat olleet hänen omansa. Autonhan voi aina lainata ja kun tosiaan näillä hoodeilla on ralliharrastus yleinen, on saatavilla helposti jos jonkinlaista romua, ennen vielä enemmän kuin nykyisin kun aiemmin melkein kaikki laittoivat autoaan itse.
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.

Smirre
Jack Bauer
Viestit: 929
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 11:16 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Smirre »

Jos ei niitä silmälaseja ajaessa ole käyttänytkään,vaan laittanut kun huomannut jonkun tulevan.Ehkä oli vaan lukulasit,ettei ajaessa tarvinnut edes niitä.Ja oli niitä feikkilaseja jo 70-luvulla.
Tuota Dazun (kiitos!) Oulunkylän keissiä lueskellessa aloin miettimään tätä Arposta,joka isänsä naisystävän surmasi/murhasi.Alkoi kiinnostamaan,olisiko isänsä/isän naisystävä Merja Tuppurainen näiden tapahtumien seuduilta lähtöisin.Että jos olisi sukuloimassa/mökillä käyty,olisi siinä tiet tulleet tutuiksi.
Ilmeisen syvästi Tuppurainen on Arposta loukannut,kun tappaa piti.Jäikö kauna jäytämään?
Tietenkin kuvittelisi,että tuokin henkilömahdollisuus on tsekattu,ikäkin sopiva,hiukset on voineet iän myötä tummua.
Onko henkilö vielä hengissä ollut tuolloin jossain päin?
Onhan lusimassa voinut opetella isommankin eläimen anatomiaa,ja ihmisen.
Näiden tekojen alkusysäyshän VOISI olla seksuaalinen,mutta viha voittanut.

metsätonttu

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja metsätonttu »

Mariangel kirjoitti:
Ke Tammi 29, 2020 1:54 am
Minua häiritsee se, että vaikka naiset ilmoittavat näistä tapahtuneista epämääräisistä kyytiinpyytäjistä, niin mitään ei tapahdu. Onko poliisilla niin kiire, ettei ehdi tarkastelemaan vihjeitä?
Tätä voisi arvioida monesta näkökulmasta.

Ne tapaukset jotka on selkeästi ilmoitettu "Järvenpään sarjamurhaaja" tapaukseen liittyviksi ohjautuu varmaan suoraan kyseisen tapauksen tutkijalle. Tämä tapaus on niin vanha, että sitä ei tutkita 24/7 tai edes 8/5 vaan silloin kuin aikaa jää akuuttien/uusien tapausten lomassa. Eli yksi syy on resurssointi. Tapauksen tutkinta on ulospäin mustalaatikko, sitä mitä tietoa tutkinnalla on, mitä asioita se mahdollisesti parhaillaan tutkitaan vai onko resurssit juuri sillä hetkellä ohjattu jonkin tuoreemman tapauksen tutkintaan ei informoida ulospäin eli kun ilmoituksen laittaa sisään, niin näkyvyyttä tutkintaan ei ole, joten tietynlainen epätietoisuus siitä jää.

Ei myöskään tiedetä yleisesti kuinka paljon vihjeitä tapauksesta on tehty ja kuinka paljon niitä on käymättä läpi. Viime aikoina palstalla on saanut käsityksen, että ainakin neljästä kyytiin tarjoajasta on annettu vihje. Nämäkin tapaukset eroavat toisistaan monelta osin ja todennäköisesti kaikissa tapauksissa on eri tekijä. Tesoman tapauksesta tuli juuri ohjelma telvisiossa ja siinä sanottiin, että kun tekijä ilmoittautui, niin vihjeitä oli saapunut 3000 kappaletta, joista 800 oli ehditty tarkastaa eli näissä tapauksissa voi olla tarkastettavaa olla aika paljon ja iso osa vihjeistä ei todennäkäköisesti johda oikeaan suuntaa. Oletan, että vihjeet, jotka osuvat profiiliin hyvin saavat suuremman prioriteetin tai kiireellisyyden. Eli esimerkisi tapahtumapaikka, tapahtuman kellonaika, uhriprofilii ja niin edelleen. Tapahtuma-alue on Järvenpää-Hyvinkää-Riihimäki-Hausjärvi, 1990-luvun alkuvuodet, yöaika, uhri päihtynyt/baarireisulta palaamassa, kyytiintarjoaminen, kyyditys syrjäiseen paikkaan, tekijän kuvaus jne. Mitä enemmän ilmoitus osuus tähän profiilin, niin oletan sen saavan sitä suuremman prioriteetin. Toki poliisi on pyytänyt vihjeitä, niin ihan hyvä, että niitä annetaan vaikka se ei osuisi kaikilta kohdilta profiiliin. Kuten sanottu poliisitutkinta on tältä osinm ulospäin lähellä mustaa laatikkoa, joten vaikea arvioida mikä tieto lopulta on ratkaiseva ja mikä ei. Jos nyt otetaan esimerkiksi Janets:n tapaus, niin tapahtumapaikaltaan se osuu profiiliin, mutta tapahtuma osuu päiväaikaan, vuoteen 2019 (eli ei suoraan aikajatkumoa 1990-luvun alkuun) ja Janets oli selvinpäin, joten tältä osin se ei korreloi oletusprofiilin kanssa kovin.

Ne tapaukset, jotka ilmoitetaan irrallisina ilman, että niitä ilmoituksessa linkitetään "Järvenpään sarjamurhaaja" tapaukseen eivät välttämättä päädy tapauksen tutkijan pöydälle ellei osuma profiiliin oli erittäin vahva. Esimerkiksi yksittäistapauksena Janets tapauksessa oli kyse kahdesta peräkkäisestä tien kysymisestä ja kyydin tarjoamisesta. Tälläiset tapaukset voivat olla hyvin häiritseviä, mutta yksittäistapauksena ne eivät ole vielä rikoksia, joten jotta niitä otetaan tutkintaan, niin pitää olla epäily, että tekijällä on jotain muuta hämärää taustalla kuten vaikka seksuaalirikoksia tai tähän tapaukseen liittyen henkirikos/henkirikoksia. Toisaalta 1990-luvun alussa tehdyt lievemmät rikokset ovat vanhentuneet eli ne pitäisi saada kytkettyä murhaepäilyyn, että tekijää alettaisiin tutkia. Siinä tapauksessa niillä on merkitystä, että tekijä on jatkanut toimintaa ja sen kautta päästään tekijän jäljille vaikka kyseinen tapaus olisi vanhentunut, mutta tekijällä on voimassa olevia rikoksia tehty.

Vihjeen kohteen kohdalla haittatekijänä on se, että jos hänellä on täysin puhtaat jauhot pussissaan, mutta vihje on kaikin puolin uskottava voi hän päätyä rekisteriin, josta hänelle ei tule mitään ilmoitusta ja ei aina saa edes tietoa vaikka hän osaisi kysyä. Tälläinen rekisteri voi olla esimerkiksi aikaisemmin epäiltyjen rekisterinä tunnettu EPRI nykyinen POTI. Jos tälläiseen rekisteriin päätyy voi olla, että ei pääse esimerkiksi laajasta turvallisuus selvitykestä läpi mikä voi estää joidenkin työpaikkojen saannin. En ole varma tarkistetaanko tiedot myös perusmuotoisen turvallisuusselvityksen yhteydessä sieltä. Aiemmin sinne oli päätynyt ilmeisesti varsin kevyin perusteinkin ihmisiä, mm. Vladimir Putin oli siellä. :) Enkä nyt tarkoita, että Vlamir nyt olisi mikään maailman viattomin ihminen. Toivottavasti poliisi osaa käsitellä nämä asiat nykyään kunnolla, että kenenkään/(syyttömien) oikeusturvaa ei loukata varsinkaan ilman, että hänellä on edes mitään käryä asiasta.

hannu hanhi
Axel Foley
Viestit: 2204
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 6:01 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Kerron tässä lyhyesti Mandy Stavikista, vaikka se ei tähän tapaukseen tietenkään liity. Stavikin tapaus osoittaa, että pienetkin vihjeet epäilyttävistä henkilöistä kannattaa kertoa poliisille. Tuo Janetsin kokemus viime kesältä Järvenpäästä on juuri sellainen, mikä kannattaa kertoa. Voi tietysti olla, että tuo harmaahapsi on täysin harmiton, mutta se pieni mahdollisuus on aina olemassa. Mehän poliisin profiilista tiedämme, että tekijä on nyt 60-70-vuotias. Tosin henkilökohtaisesti uskon, että tekijä on haarukan yläpäässä.

Mandy Stavik raiskattiin ja tapettiin vuonna 1989, mutta murha oli pitkään selvittämättä. 2013 kaksi naista tapasi toisensa vesipuiston ruohikolla lasten leikkiessä puistossa samaan aikaan. Keskustelu siirtyi Mandyn tapaukseen, molemmat naiset olivat asuneet lähellä Mandya. Keskusteluissa tuli esille paikallinen mies Timothy Bass, joka oli ahdistellut näitä molempia vesipuistossa keskustelleita naisia. Kävi ilmi, että molemmat naiset olivat epäilleet Timothya Mandyn tappajaksi omien kokemustensa perusteella. Tämän jälkeen naiset rohkaistuivat kertomaan epäilyistään poliisille. Oikeus DNA:n perusteella lopulta totesi Bassin Mandyn murhaajaksi vuonna 2019.

Tässä dokumentti Mandysta:
https://www.cbsnews.com/news/mandy-stav ... se-murder/

metsätonttu

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja metsätonttu »

Myös se täytyy ottaa huomioon, että poliisin tekemä profilointi on epätäydellisen informaation pohjalta tekemä arvio eikä 100% totuus. Jos lisäinformaatioita tulee, niin profilointi tieto voi muuttua. Tesoman tapauksessa poliisi profiloi, että tekjijän on sellainen, joka on ollut poliisin kanssa tekemisissä aiemminkin, mutta näinhän ei lopulta ollut eli profilointi oli tältä osin väärä. "Järvenpään sarjamurhaaja" tapauksessa arvio, että tekijä liikkuu/liikkui öisin etsimässä uhreja perustuu Meriläisen ja Haantien tapauksiin. Lukkarisesta ei tiedetä varmuudella milloin hän kohtasi tekijän. Teoriassa on mahdollista, että tässä tapauksessa Lukkarinen olisi voinut kohdata tekijän päiväsaikaan Järvenpään rautatieaseman lähettyvillä tai vaikkapa ilta-aikaan Riihimäellä tai jotain siltä väliltä. Jos Lukkarisen liikkeistä olisi varmempaa tietoa tekijän profiilia voisi täsmentää. Toki se on mahdollista, että tapahtuma-alue olisi vieläkin laajempi kuin Järvenpää-Hyvinkää-Riihimäki-Hausjärvi, mutta nämä on niitä tietoja, jotka poliisi on ilmoittanut julkisuuteen.

Se, että tekijä saataisiin kiinni olisi merkittävää siltäkin osin, että nähtäisiin millainen tekijä on kyseessä ja kuinka hyvin hän on profiiliin sopinut. Ja jos ei olisi sopinut profiilin kaikilta osin niin sitten KRP voisi arvioida missä ja mistä syystä profilointi on mennyt vikaan.

Vastaa Viestiin