Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Voisiko olla
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2022 5:10 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Voisiko olla »

Hatkat kirjoitti: La Helmi 19, 2022 9:13 pm Nimimerkki "Voisiko olla".
Hienoa, teurastaja tietysti.
On arvuuteltu lääkäristä ja patologista lähtien. "Tuntee ihmisen tai ison eläimen anatomiaa." Muutkin selvittämäsi asiat natsaa niin hyvin tekijään. Alkoholisti vaimona, jota pieksi. Känninen, tuntematon nainen houkuteltu kyytiin, johon aggression voi purkaa julmaan loppuun asti. Tietenkään ei raiskattu, koska popsitut lääkkeet veivät kyvyn, mutta antoivat rohkeuden tappaa.
"Voisiko olla", pisti vain samankaltaisuus silmään ja siksi pakko kysyä. Taisit joskus kirjoittaa Aurora-nimimerkillä? Vai olenko väärässä?
Olet väärässä. En ole aiemmin kirjoitellut mihinkään tästä aiheesta. Tästä ei ole niin kovin kauaa kun vasta tajusin, että todella moni asia täsmää tähän henkilöön ja tämä mahdollinen teurastajan työ selvisi minulle vasta tällä viikolla.
Sen verran löytyy netistä että Riihimäellä on ollut teurastamo, mistään en löytänyt tietoa, että minä vuonna se on lopetettu. Täsmäisi hyvin siihen, että tunsi hyvin reitin Hikiän kautta Jokelaan ja sieltä Järvenpään - Tuusulan suunnalle. En tosin tiedä missä asuivat ennen opiskelun alkua, vaimo oli kuitenkin töissä Riihimäkeä etelämpänä jo ennen miehen opiskelua Tuusulassa.
Koulussa joutui myös naisten hyljeksimäksi, yritti kyllä tehdä tuttavuutta, mutta oli niin outo ja pelottava, että kukaan ei halunnut olla lähelläkään. Huomaa mm. luokkakuvassa, missä tuli takariviin keskelle, mutta molemmin puolin huomattavat raot muihin(luokalla lähes kaikki muut naisia).
Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja poikani »

Mietin, että olisiko miehen osuuden luokkakuvasta voinut julkaista siten, että kasvot olisi sotkettu tunnistamattomiksi, mutta ei siinä taida olla järkeä - sensuurikynän pitäisi viuhua niin paljon, että juuri mitään ei jäisi katsottavaksi.
????? ?? ??????.
Elsie
Jack Taylor
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2020 7:15 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Elsie »

ässähai kirjoitti: Pe Helmi 18, 2022 12:42 am

Elsie, onko sinulla mielessäsi mitään syytä, tai nousiko sinun ja 'voisiko ollan' yv-keskusteluissa esille syytä, miksi tämä, jota epäilette JSM:ksi lopetti sarjamurhaamisen?

Ilmeisesti sinulla on aavistus tai tietoa, että JSM ja Hellu olisivat tunteneet toisensa, kun arvelet, että Hellu "ei ole jostain syystä tunnistanut/muka tunnistanut" JSM:ää. Mitä kautta arvelet tai tiedät JSM:n tunteneen Hellun?
Oma arvaukseni sarjan katkeamiseen on nimenomaan se, että poliisi on ollut tekijän niskassa. Luulen, että Ismo Kopra eräässä haastattelussa viittasi tähän, kun sanoi jotenkin niin, että poliisi uskoo, että ollaan käyty jo lähellä ja tekijä on mahdollisesti istunut jo pöydän toisella puolella. Toinen ja yhtä mahdollinen selitys on se, että tekijä on joutunut psykiatriseen hoitoon. Epäiltyni on ollut Kellokosken sairaalassa joitain jaksoja, en tiedä tarkalleen miten pitkiä ja milloin. Tähän liittyen, uskon että tekijä on voinut tavata tai tietää ainakin Tuulan entuudestaan Kellokoskelta.

Jälkimmäiseen kysymykseesi, en tarkoittanut ihan niin, että ehdottomasti epäilisin Hellun tarkoituksella pimittäneen tekijän henkilöllisyyden. Näin voi toki olla käynyt, en sulje poiskaan. Arvelen, että tekijällä on kuitenkin voinut olla jokin kontakti Järvenpään, miksei Riihimäenkin päihdepiireihin, josta olisi voinut ainakin osan naisista ennalta jo tietää. Tuntumani, joka perustuu vain epäilemäni henkilön käytökseen on se, että olisi ollut jollain tavalla hiukan ulkopuolisena tarkkailijana näissä piireissä. Toinen vaihtoehto, että olisi tiennyt heidät nimenomaan Kellokosken sairaalasta. Hellun eikä Maaritin sairaalassa oloa tosin ole kaiketi varmistettu?
ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2912
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja ässähai »

Elsie kirjoitti: Su Helmi 20, 2022 1:24 am
ässähai kirjoitti: Pe Helmi 18, 2022 12:42 am

Elsie, onko sinulla mielessäsi mitään syytä, tai nousiko sinun ja 'voisiko ollan' yv-keskusteluissa esille syytä, miksi tämä, jota epäilette JSM:ksi lopetti sarjamurhaamisen?

Ilmeisesti sinulla on aavistus tai tietoa, että JSM ja Hellu olisivat tunteneet toisensa, kun arvelet, että Hellu "ei ole jostain syystä tunnistanut/muka tunnistanut" JSM:ää. Mitä kautta arvelet tai tiedät JSM:n tunteneen Hellun?
Oma arvaukseni sarjan katkeamiseen on nimenomaan se, että poliisi on ollut tekijän niskassa. Luulen, että Ismo Kopra eräässä haastattelussa viittasi tähän, kun sanoi jotenkin niin, että poliisi uskoo, että ollaan käyty jo lähellä ja tekijä on mahdollisesti istunut jo pöydän toisella puolella. Toinen ja yhtä mahdollinen selitys on se, että tekijä on joutunut psykiatriseen hoitoon. Epäiltyni on ollut Kellokosken sairaalassa joitain jaksoja, en tiedä tarkalleen miten pitkiä ja milloin. Tähän liittyen, uskon että tekijä on voinut tavata tai tietää ainakin Tuulan entuudestaan Kellokoskelta.

Jälkimmäiseen kysymykseesi, en tarkoittanut ihan niin, että ehdottomasti epäilisin Hellun tarkoituksella pimittäneen tekijän henkilöllisyyden. Näin voi toki olla käynyt, en sulje poiskaan. Arvelen, että tekijällä on kuitenkin voinut olla jokin kontakti Järvenpään, miksei Riihimäenkin päihdepiireihin, josta olisi voinut ainakin osan naisista ennalta jo tietää. Tuntumani, joka perustuu vain epäilemäni henkilön käytökseen on se, että olisi ollut jollain tavalla hiukan ulkopuolisena tarkkailijana näissä piireissä. Toinen vaihtoehto, että olisi tiennyt heidät nimenomaan Kellokosken sairaalasta. Hellun eikä Maaritin sairaalassa oloa tosin ole kaiketi varmistettu?

Tämän kommenttisi perusteella voisi luulla, että Kellokosken sairaalan johto ja henkilökunta - esimerkiksi potilaita hoitavat lääkärit - ei ole halunnut kertoa tiedossaan olevia oleellisia seikkoja murhia tutkivalle krp:n poliisille. Jos tuo päätelmäni pitää paikkaansa, niin johan on ollut melkoista sakkia siellä niin sanotusti puikoissa, HUHHUH :shock: !
.
.
Elsie. Nyt alkoi kiinnostaa, miten poliisi reagoi, kun annoit tietosi epäilemästäsi sarjamurhaajasta krp:n murhatutkijalle. Voitko kertoa jotain tähän keskusteluun?

Meinaan, että sanoiko poliisi esimerkiksi jotain sellaista, mistä päättelit tuon mitä viestissäsi toteat Hellusta:
... en tarkoittanut ihan niin, että ehdottomasti epäilisin Hellun tarkoituksella pimittäneen tekijän henkilöllisyyden. Näin voi toki olla käynyt, en sulje poiskaan...
Tästähän on täällä peistä väännetty, että tunsiko Hellu entuudestaan tämän sarjamurhaajan vai ei.

Ja jos tunsi, miksi ihmeessä ei paljastanut sarjamurhaajaa poliisille! TÄMÄ asia kiinnostaa minua nyt aivan erityisesti.

Täytyykin tässä taas joku päivä jatkaa hiekkakuoppamurhaajaan liittyvän minfo-matskun lukemista...
"Suomen talous on ollut miinuksella 15 vuotta – mistä julkisen talouden ahdinko oikein johtuu?" Niin justiinsa - mistäköhän. Juujuu ja jepjep... joku veljenpojista tiesi ajoissa mitä tiesi. Mutta kuunteliko kukaan.
Mariangel
Neuvoja-Jack
Viestit: 596
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 2:00 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

poikani kirjoitti: La Helmi 19, 2022 10:45 pm Mietin, että olisiko miehen osuuden luokkakuvasta voinut julkaista siten, että kasvot olisi sotkettu tunnistamattomiksi, mutta ei siinä taida olla järkeä - sensuurikynän pitäisi viuhua niin paljon, että juuri mitään ei jäisi katsottavaksi.
Vaikea homma tuo olisi. Peittää niin, ettei tunnistettaisi, mutta silti tunnistettaisiin. Hyvä ajatus kuitenkin!

Olen miettinyt itsekin, miltä mahtaisi näyttää piirrostelmaluonnos JSM:sta. Miksei sitä tehty/julkistettu?

Minusta nämä esille tuodut ulkonäköpiirteet ovat saattaneet sekoittaa koko tilannetta pahastikin.
Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja poikani »

Mariangel kirjoitti: Su Helmi 20, 2022 9:20 pm
poikani kirjoitti: La Helmi 19, 2022 10:45 pm Mietin, että olisiko miehen osuuden luokkakuvasta voinut julkaista siten, että kasvot olisi sotkettu tunnistamattomiksi, mutta ei siinä taida olla järkeä - sensuurikynän pitäisi viuhua niin paljon, että juuri mitään ei jäisi katsottavaksi.
Vaikea homma tuo olisi. Peittää niin, ettei tunnistettaisi, mutta silti tunnistettaisiin. Hyvä ajatus kuitenkin!
Joo... Eihän moisen kuvan näyttäminen auttaisi siinä kaikista tärkeimmässä, eli tämän kusipään saattamisessa vastuuteen. Kai tuossa ajatuksessani on ja oli vain taustalla sellainen harrastuksenomainen uteliaisuus. Vaan kun keskustelemme vain epäillyistä, olisi moraalisesti ja juridisestikin anteeksiantamatonta julkaista jonkun piruparan naamataulu...
????? ?? ??????.
Elsie
Jack Taylor
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2020 7:15 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Elsie »

ässähai kirjoitti: Su Helmi 20, 2022 1:10 pm

Tämän kommenttisi perusteella voisi luulla, että Kellokosken sairaalan johto ja henkilökunta - esimerkiksi potilaita hoitavat lääkärit - ei ole halunnut kertoa tiedossaan olevia oleellisia seikkoja murhia tutkivalle krp:n poliisille. Jos tuo päätelmäni pitää paikkaansa, niin johan on ollut melkoista sakkia siellä niin sanotusti puikoissa, HUHHUH :shock: !
.
.
Elsie. Nyt alkoi kiinnostaa, miten poliisi reagoi, kun annoit tietosi epäilemästäsi sarjamurhaajasta krp:n murhatutkijalle. Voitko kertoa jotain tähän keskusteluun?

Meinaan, että sanoiko poliisi esimerkiksi jotain sellaista, mistä päättelit tuon mitä viestissäsi toteat Hellusta:
... en tarkoittanut ihan niin, että ehdottomasti epäilisin Hellun tarkoituksella pimittäneen tekijän henkilöllisyyden. Näin voi toki olla käynyt, en sulje poiskaan...
Tästähän on täällä peistä väännetty, että tunsiko Hellu entuudestaan tämän sarjamurhaajan vai ei.

Ja jos tunsi, miksi ihmeessä ei paljastanut sarjamurhaajaa poliisille! TÄMÄ asia kiinnostaa minua nyt aivan erityisesti.

Täytyykin tässä taas joku päivä jatkaa hiekkakuoppamurhaajaan liittyvän minfo-matskun lukemista...
Minä en ole henkilökohtaisesti puhunut tutkijan kanssa, pahoittelen jos olen jotenkin epäselvästi kirjoittaen tällaisen vaikutelman antanut. Olen saanut epäillyn kuulustelussa olemisen ym. seikat tietooni muuta kautta, mutta en voi valitettavasti kertoa miten, koska henkilöllisyyteni voisi paljastua. Kyseisen tekijäksi epäilemäni miehen tiedän nuoruudestani itse, mutta alunperin vihjeet miehestä on mennyt poliisille muuta kautta. Itse olen vain laittanut paljon myöhemmin yhden lisävihjeen, joka ei ole koskaan poikinut yhteydenottoa. Otaksun että asiani oli muutenkin poliisin tiedossa.

Tuota Kellokoski-asiaa olen myös pyöritellyt mielessäni paljon. Olisi outoa, ettei poliisille olisi mennyt tietoa, jos olisi hoidossa ollessaan jotain raskauttavaa tullut esiin. Mutta ehkä ei ole puhunut siellä mitään, mieshän on selvinnyt poliisin kuulusteluistakin paljastamatta mitään. Mies on luonteeltaan erittäin kova ja ajoittain hyvin sulkeutunut, uskon että on hyvinkin saanut pidettyä asiansa sisällään. Toisaalta, ei ole ihan tarkkaa tietoa, millaisessa kunnossa on sairaalassa ollut. Kellokoskella on ollut todella huonokuntoisiakin potilaita, voihan olla ettei ole kirjaimellisesti kyennyt puhumaan yhtään mitään.
ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2912
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja ässähai »

Elsie kirjoitti: Su Helmi 20, 2022 11:48 pm
Minä en ole henkilökohtaisesti puhunut tutkijan kanssa, pahoittelen jos olen jotenkin epäselvästi kirjoittaen tällaisen vaikutelman antanut. Olen saanut epäillyn kuulustelussa olemisen ym. seikat tietooni muuta kautta, mutta en voi valitettavasti kertoa miten, koska henkilöllisyyteni voisi paljastua. Kyseisen tekijäksi epäilemäni miehen tiedän nuoruudestani itse, mutta alunperin vihjeet miehestä on mennyt poliisille muuta kautta. Itse olen vain laittanut paljon myöhemmin yhden lisävihjeen, joka ei ole koskaan poikinut yhteydenottoa. Otaksun että asiani oli muutenkin poliisin tiedossa.

Tuota Kellokoski-asiaa olen myös pyöritellyt mielessäni paljon. Olisi outoa, ettei poliisille olisi mennyt tietoa, jos olisi hoidossa ollessaan jotain raskauttavaa tullut esiin. Mutta ehkä ei ole puhunut siellä mitään, mieshän on selvinnyt poliisin kuulusteluistakin paljastamatta mitään. Mies on luonteeltaan erittäin kova ja ajoittain hyvin sulkeutunut, uskon että on hyvinkin saanut pidettyä asiansa sisällään. Toisaalta, ei ole ihan tarkkaa tietoa, millaisessa kunnossa on sairaalassa ollut. Kellokoskella on ollut todella huonokuntoisiakin potilaita, voihan olla ettei ole kirjaimellisesti kyennyt puhumaan yhtään mitään.

Okei, kiitos kysymyksiini antamistasi vastauksista. Ne olivat uumoilemani kaltaisia, ei siis mitään yllättävää.

Varmasti siihen on hyvä syy, että poliisille antamasi lisävihje ei ole koskaan poikinut yhteydenottoa.
"Suomen talous on ollut miinuksella 15 vuotta – mistä julkisen talouden ahdinko oikein johtuu?" Niin justiinsa - mistäköhän. Juujuu ja jepjep... joku veljenpojista tiesi ajoissa mitä tiesi. Mutta kuunteliko kukaan.
Wolff
Harjunpää
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 23, 2020 11:36 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Wolff »

-Huomenta. Olen ajatellut samoin kuin mariangel et nämä annetut ulkonäkö tiedot oletetusta jsm:stä voivat viedä vika suuntaan.

- Oletan näin että Kellokosken henkilökunnalla ja lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus sen suhteen mitä potilaista tietävät ja mitä kertovat. Lakipykälistä paremmin tietävä voisi kertoa onko jotain poikkeuksia jolloin voisi kertoa potilaaseen liittyvistä asioista.

-Olen ajan myötä huomannut täällä ilmiön jonka jotkut muutkin ovat kommenttiensa perusteella huomanneet,kun tuot jonkun ajatuksen esiin niin se joku muu tuo ikäänkuin omanaan myöskin esiin. no ei siinä mitään pahaa ole. Esmes JSM.n aiempi mahdollinen toiminta jo 70 luvulta lähtien kattaen koko suomen maan matkoineen joita meillä on normaalissa elämässämme ite kullakin pisteestä A pisteeseen B ja mitä tapahtuu matkoilla sen tietää vain hän joka matkaansa tekee.

- Minulla henkilökohtainen kokemus kyydityksestä 70 luvun puolissa välin. Mies toimi juurikin kuin JSM. Hänen nimensä ja ammattinsa siviilisäätyineen ovat tiedossa eikä kuvankaan löytyminen olisi mahdotonta. ikäväkseni vain totean et henkilö on jo kuollut. Siltikään en pidä kynsin hampain kiinni siittä et hän on se JSM. Vaihtoehtoja on muitakin niin kauan kuin tapaus ratkeaa,tai tapaukset erillisinä mikä sekin linja on otettava huomioon.

-Ajatus nyt keskustelun aiheena olevasta henkilöstä minulla on tämä. Kun mies on nyt niin luotaan pois työntävän oloinen niin mitenkä hän on onnistunut saamaan jonkun kyytiinsä ? onko ainoat mahdolliset henkilöt vahvassa humalassa olevia naisia. Oletan että hellu ei niin hirveän humalassa ollut vaikka nukahtikin. mutta lähtisitkö naisena jonkun peloittavan luotaantyöntävän turakaisen kyytiin.
ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2912
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja ässähai »

Wolff kirjoitti: Ma Helmi 21, 2022 12:09 pm - Minulla henkilökohtainen kokemus kyydityksestä 70 luvun puolissa välin. Mies toimi juurikin kuin JSM. Hänen nimensä ja ammattinsa siviilisäätyineen ovat tiedossa eikä kuvankaan löytyminen olisi mahdotonta. ikäväkseni vain totean et henkilö on jo kuollut. Siltikään en pidä kynsin hampain kiinni siittä et hän on se JSM. Vaihtoehtoja on muitakin niin kauan kuin tapaus ratkeaa,tai tapaukset erillisinä mikä sekin linja on otettava huomioon.

-Ajatus nyt keskustelun aiheena olevasta henkilöstä minulla on tämä. Kun mies on nyt niin luotaan pois työntävän oloinen niin mitenkä hän on onnistunut saamaan jonkun kyytiinsä ? onko ainoat mahdolliset henkilöt vahvassa humalassa olevia naisia. Oletan että hellu ei niin hirveän humalassa ollut vaikka nukahtikin. mutta lähtisitkö naisena jonkun peloittavan luotaantyöntävän turakaisen kyytiin.

Ajatuksesi "keskustelun aiheena olevasta henkilöstä" osuu naulan kantaan.

Kun tässä kokemuksia jaetaan, niin voin omalta kohdaltani todeta, että olen yhden kerran mennyt linja-autopysäkiltä entuudestani tuntemani, hyvin vakuuttavan ja luottamusta herättävän terveydenhuollon ammattihenkilön tarjoamaan autokyytiin.

Matka ei kestänyt kauan ja tapahtui päivänvalossa, mutta hänen erikoinen ajotapansa ja musiikin huudattaminen ja outo kommunikointityylinsä tuossa tilanteessa oli kipeällä tavalla hämmentävää.

Myöhemmin olin yksi niistä henkilöistä, jotka toivat viranomaisten tietoon tuon inhottavan iilimadon rikoksen tunnusmerkkejä sisältävät teot, joita tapahtui hänen toimiessaan ammateissaan terveydenhuollossa.

Totean tähän vielä erikseen painottaen, että kerron tuon asian vain yleisellä tasolla olevana esimerkkinä siitä, että väärintekijä pystyy hyödyntämään valta-asemaansa ja synnyttämäänsä luottamusta.

Lisäksi totean erikseen painottaen, että en epäile tätä terveydenhuollon ammattihenkilöä JSM:ksi siitä syystä, että tämä terveydenhuollon ammattihenkilö on useiden ihmisten mielestä päästään niin pahasti vajaaälyinen, että ei olisi ikikuunaan kyennyt huijaamaan vuosikymmenten ajan myös poliisiakin.
"Suomen talous on ollut miinuksella 15 vuotta – mistä julkisen talouden ahdinko oikein johtuu?" Niin justiinsa - mistäköhän. Juujuu ja jepjep... joku veljenpojista tiesi ajoissa mitä tiesi. Mutta kuunteliko kukaan.
ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2912
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja ässähai »

Tietääköhän KRP:n tutkinnanjohtaja, että hänen 9. maaliskuuta 2021 KRP:n kirjaamoon lähettämänsä tietopyyntö, joka on koskenut Hausjärven hiekkakuoppamurhan/sarjamurhaajan esitutkintapöytäkirjoja, on netissä kaikkien luettavissa siitä syystä, että hän on mitä ilmeisimmin lähettänyt tietopyyntönsä Tietopyyntöportaalista. ”Huomautus: Tämä sähköposti on lähetetty Tietopyyntö-portaalista. Vastaukset saatetaan julkaista automaattisesti.” :arrow: Ja HUOM! Vain tietopyyntöviestintä on julkaistu netissä, EIVÄT nämä pyydetyt ”Hikiäntie 729 Hausjärvellä ssä 1990 luvulla tapahtuneen murhan esitutkintpöytäkirjat”.
"Suomen talous on ollut miinuksella 15 vuotta – mistä julkisen talouden ahdinko oikein johtuu?" Niin justiinsa - mistäköhän. Juujuu ja jepjep... joku veljenpojista tiesi ajoissa mitä tiesi. Mutta kuunteliko kukaan.
Mariangel
Neuvoja-Jack
Viestit: 596
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 2:00 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

Kerron tähän oman kokemuksen, joka on n. 2006-2009 tapahtunut. Silloin ajoin aamuhämärässä töihin päin. Harvaan asutulla alueella näin bussipysäkillä hahmon huitovan. Hän näytti naiselta pitkän toppatakin sekä hiuksiensa vuoksi.

Pysäytin, ja hän avasi oven. Silloin havaitsin tarkemmin: peruukki päässään, pitkä naisten toppatakki päällään hän oli selkeästi mies. Kyllä painoin kaasua, hän jäi huitomaan nyrkkiä ja auton ovi lonksahti kiinni jossain vaiheessa.

Jatkan:
Siihen aikaan olin suht naiivi, tuotakin tapahtunutta pyörittelin päässäni, että josko hän olisikin tarvinnut apua tm. Ja minä vain kaasuttelin pois.
Elsie
Jack Taylor
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2020 7:15 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Elsie »

Wolff kirjoitti: Ma Helmi 21, 2022 12:09 pm
- Oletan näin että Kellokosken henkilökunnalla ja lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus sen suhteen mitä potilaista tietävät ja mitä kertovat. Lakipykälistä paremmin tietävä voisi kertoa onko jotain poikkeuksia jolloin voisi kertoa potilaaseen liittyvistä asioista.

Tietenkin on vaitiolovelvollisuus. Sen tosin saa ja se pitääkin murtaa tietyissä tapauksissa. Esimerkiksi rikos, josta rangaistuksena vähintään 6 vuotta vankeutta velvoittaa terveydenhuollon ammattihenkilön kertomaan esitutkinnassa tietonsa. Tämä tietenkin edellyttää, että poliisi osaa asiasta kysyä ja esittää asianmukaisen todistuksen perusteluineen tiedonsaantioikeudestaan.

Wolff kirjoitti: Ma Helmi 21, 2022 12:09 pm
-Olen ajan myötä huomannut täällä ilmiön jonka jotkut muutkin ovat kommenttiensa perusteella huomanneet,kun tuot jonkun ajatuksen esiin niin se joku muu tuo ikäänkuin omanaan myöskin esiin. no ei siinä mitään pahaa ole. Esmes JSM.n aiempi mahdollinen toiminta jo 70 luvulta lähtien kattaen koko suomen maan matkoineen joita meillä on normaalissa elämässämme ite kullakin pisteestä A pisteeseen B ja mitä tapahtuu matkoilla sen tietää vain hän joka matkaansa tekee.

Aiheesta herääviä ajatuksia tuskin kukaan omistaa, eikä vuosia vanhassa ketjussa voi välttyä siltä, että samat asiat tulevat mieleen useille eri henkilöille. Jos viittaat tällä esimerkiksi mahdollisen tekijän Kellokoskella oloon, se ei ole mikään minun ”ajatukseni”, vaan esiin tuomani fakta koskien tätä kyseistä tekijäkandidaattia.
ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2912
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja ässähai »

Elsie kirjoitti: Ma Helmi 21, 2022 11:57 pm
Wolff kirjoitti: Ma Helmi 21, 2022 12:09 pm
- Oletan näin että Kellokosken henkilökunnalla ja lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus sen suhteen mitä potilaista tietävät ja mitä kertovat. Lakipykälistä paremmin tietävä voisi kertoa onko jotain poikkeuksia jolloin voisi kertoa potilaaseen liittyvistä asioista.

Tietenkin on vaitiolovelvollisuus. Sen tosin saa ja se pitääkin murtaa tietyissä tapauksissa. Esimerkiksi rikos, josta rangaistuksena vähintään 6 vuotta vankeutta velvoittaa terveydenhuollon ammattihenkilön kertomaan esitutkinnassa tietonsa. Tämä tietenkin edellyttää, että poliisi osaa asiasta kysyä ja esittää asianmukaisen todistuksen perusteluineen tiedonsaantioikeudestaan.
Kyllä terveydenhuollon ammattihenkilöillä on täytynyt olla jo 1990-luvullakin tiedossa se, että ehdottomasti on oltava yhteydessä poliisiin, jos heidän tietoonsa tulee seikkoja, jotka viittaavat siihen, että hoidossa oleva potilas on mahdollisesti, tai varmasti, tappanut ihmisen. Eihän sellaista tietoa normaalijärkiset terveydenhuollon ammattilaiset tai kukaan virkavastuullinen henkilö ala panttaamaan siihen asti, että poliisi varta vasten tietää tulla kyselemään että onkos teillä täällä sairaalassa tietoa tästä epäillystä tappajasta.

Se on kyllä aika erikoista, että vasta vuonna 2020 on saatu aikaiseksi selkeät ohjeet terveydenhuollon ja poliisien väliseen tiedonvaihtoon.

Sisäministeriö, Sosiaali- ja terveysministeriö, 4.2.2020, TIEDOTE 16/2020
https://stm.fi/-/ohje-terveydenhuollon- ... almistunut
Ohje terveydenhuollon ja poliisien väliseen tiedonvaihtoon on valmistunut

Terveydenhuollon ammattihenkilö on velvollinen pitämään potilastiedot salassa. Tietoja voi luovuttaa sivullisille vain potilaan luvalla ja eräiden lakien perusteella.

Poliisilla on tietyissä tilanteissa mahdollisuus saada käyttöönsä potilastietoja. Näiden tilanteiden ja noudatettavan menettelyn selkeyttämiseksi aiheesta on valmisteltu yhtenäinen ohje.

Ohjeessa käydään läpi terveydenhuollon tiedon luovuttamiseen liittyviä voimassa olevia säädöksiä sekä esimerkkitilanteita. Tarkoituksena on antaa ohjeita ja tuottaa yleistä tietoa terveydenhuollon ammattihenkilön velvollisuudesta ja oikeudesta luovuttaa potilasta koskevia salassa pidettäviä tietoja poliisille.

Ohje on laadittu yhteistyönä sosiaali- ja terveysministeriön, sisäministeriön, Poliisihallituksen, valtion mielisairaaloiden, Suomen psykiatriyhdistyksen ja Suomen Lääkäriliiton kanssa.

Lisätietoja
neuvotteleva virkamies Joni Komulainen, STM, puh. xxxxx
hallitussihteeri Heidi Lempiö, SM, puh. Xxxxx
Ohje terveydenhuollon ja poliisin väliseen tiedonvaihtoon:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bit ... sAllowed=y

Tämän ohjeen tarkoituksena on antaa ohjeita terveydenhuollon ammattihenkilön velvollisuudesta ja oikeudesta luovuttaa potilasta koskevia salassa pidettäviä tietoja poliisille.

Ohjeessa käydään läpi terveydenhuollon tiedon luovuttamiseen liittyviä voimassa olevia säädöksiä sekä esimerkkitilanteita.

Ohje on laadittu yhteistyönä sosiaali- ja terveysministeriön, sisäministeriön, Poliisihallituksen, valtion mielisairaaloiden, Suomen psykiatriyhdistyksen ja Suomen Lääkäriliiton kanssa.

1 Yleistä

Terveydenhuollon ammattihenkilö on velvollinen pitämään salassa potilasasiakirjoihin sisältyvät tiedot ja muut, tehtävänsä perusteella tietoonsa saamat henkilön tai perheen salaisuutta koskevat tiedot. Jo pelkkä tieto hoitosuhteesta ja terveydenhuollon asiakkuudesta on salassa pidettävä [Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992, 4 luvun 13 §, Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 621/1999, 22 ja 23 §, Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 17 §, Laki yksityisestä terveydenhuollosta 152/1990 12 §, §, Laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä 552/2019.]. Hyvän hoitosuhteen edellytyksenä on luottamuksellinen suhde hoitavan henkilön ja potilaan välillä ja potilaan luottamus salassapitoon edesauttaa suhteen muodostumista ja ylläpitämistä.

Terveydenhuollon ammattihenkilö voi luovuttaa tietoja sivulliselle vain potilaan luvalla sekä eräiden lakien perusteella [Laki potilaan asemasta ja oikeuksista, 4 luvun 13 §].

Sivullisia ovat esimerkiksi
• terveydenhuollon ammattihenkilöt, muut työntekijät ja opiskelijat, jos he eivät osallistu potilaan hoitoon tai heidän työtehtäviinsä ei kuulu potilaan tietojen käsittely
• potilaan omaiset ja läheiset
• toiset potilaat ja vierailijat
• viranomaiset

Potilaslain mukaan potilasasiakirjoihin sisältyvät tiedot ovat salassa pidettäviä ja niitä saa luovuttaa vain silloin, kun siitä on säädetty tai potilas on antanut siihen suostumuksensa. Poliisin laajasta oikeudesta tiedonsaantiin poliisin eri tehtäviin säädetään poliisilaissa, jonka mukaan kuitenkin salassa pidettävää tietoa ei tarvitse luovuttaa, mikäli sen antaminen poliisille tai tietojen käyttäminen todisteena on laissa kielletty tai rajoitettu [Poliisilaki 872/2011, 4 luvun 2 §]. Näiden kahden lain välinen tulkinta voi olla monimutkaista ja tässä ohjeessa käytännön esimerkeillä annetaan ohjeita tavallisiin arkityön tilanteisiin.

Ohjetta valmisteltaessa on myös havaittu asioita, joiden ratkaisu edellyttää säädösmuutoksia jatkossa.
.
.
4 Esimerkkejä

Ilmoitusoikeus
/.../
Kadonnut henkilö
/.../
Onnettomuus tai muu kiireellinen hätätilanne
/.../
Terveydenhuollon toimintayksikössä tapahtuneet rikosepäilyt
/.../
Terveydenhuoltohenkilökunnan yhteystietojen saaminen
/.../
"Suomen talous on ollut miinuksella 15 vuotta – mistä julkisen talouden ahdinko oikein johtuu?" Niin justiinsa - mistäköhän. Juujuu ja jepjep... joku veljenpojista tiesi ajoissa mitä tiesi. Mutta kuunteliko kukaan.
Wolff
Harjunpää
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 23, 2020 11:36 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Wolff »

-HUOMENTA ELSIE. Totta kukaan ei omista jotain tutkintalinjaa. Taisipa olla minulta hiukan harkitsematon ja itsekäskin kommentti tämä NS matkiminen.

- En tarkoittanut linjaustasi kellokosken suhteen vaan olen itsekin miettinyt olisiko tekijä"JSM" jotenkin tekemisissä esimerkiksi kellokosken potilaiden kanssa ja miksei jossain muussakin hoitolaitoksessa.
Vastaa Viestiin