Tulilahti 1959 (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja ABC »

Etsivä Shitlock kirjoitti:
Pe Syys 24, 2021 3:44 pm
...
Venetuokkonen palaa aamuyöstä paikalle toisen tytön kanssa ja kaikki paljastuu mitä rannassa on tapahtunut. Tyttö tapetaan ja tytöt laitetaan päällekkäin hautaan. Tämä tapahtumakulku selittäisi sen, että miksi toinen tytöistä oli jo kuolonkankea hautaan laittaessa ja toinen taasen ei. Tällainen eriaikainen kuoleminen ei oikein olisi mahdollista mikäli tytöt olisivat olleet yhdessä, vaan kuolemien väli olisi vain minuutteja, mitä ei kangistumisen asteissa huomattaisi.
Nostan vielä uudestaan esiin tämän kuolonkankeusasian. Oliko niin, että Riitta oli ollut jo rigor mortiksen kourissa kun hänet asetettiin hautaan? Kuten sanottu niin kuolonkankeus alkaa vasta 2-6 tuntia kuoleman jälkeen, joten murhasta hautaamiseen on mennyt todella pitkä aika kun ottaa huomioon valtavan kiinnijäämisriskin. Lisäksi murhien välillä on ollut aikaa niin paljon, ettei kuolonkankeus ehtinyt toiseen uhriin samaan aikaan.
Löydettiinkö puu mistä oli tappi veistetty haudankaivajan veneeseen?
Tappiasiaan: Olen itse ollut lapsena noilla main todistamassa tapaa, että tappi veistetään uusiksi kun lähdetään vesille, kaivetaan vanha jostain kiven kolosta kätköstä, tai sitten tehdään ruohotappi eli väännetään ruohonipusta sellainen. Varmaan myös sammal kävisi, en ole kuitenkaan sellaista nähnyt.
Every ship must sail a world.

Luke Skywanker
Susikoski
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 28, 2021 10:18 am

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Luke Skywanker »

ABC kirjoitti:
Ma Marras 15, 2021 2:34 am
Nostan vielä uudestaan esiin tämän kuolonkankeusasian. Oliko niin, että Riitta oli ollut jo rigor mortiksen kourissa kun hänet asetettiin hautaan?
Mistähän tämä tieto on peräisin? Itse en muista lukeneeni tai kuulleeni mistään lähteestä kuolonkankeudesta. Muutamaa viimeistä viestiä lukuunottamatta en löytänyt tästä ketjusta aikaisempaa mainintaa.

Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja ABC »

Luke Skywanker kirjoitti:
La Marras 20, 2021 12:48 pm
ABC kirjoitti:
Ma Marras 15, 2021 2:34 am
Nostan vielä uudestaan esiin tämän kuolonkankeusasian. Oliko niin, että Riitta oli ollut jo rigor mortiksen kourissa kun hänet asetettiin hautaan?
Mistähän tämä tieto on peräisin? Itse en muista lukeneeni tai kuulleeni mistään lähteestä kuolonkankeudesta. Muutamaa viimeistä viestiä lukuunottamatta en löytänyt tästä ketjusta aikaisempaa mainintaa.
Etsivä Shitlock kirjoitti aiemmin:
Venetuokkonen palaa aamuyöstä paikalle toisen tytön kanssa ja kaikki paljastuu mitä rannassa on tapahtunut. Tyttö tapetaan ja tytöt laitetaan päällekkäin hautaan. Tämä tapahtumakulku selittäisi sen, että miksi toinen tytöistä oli jo kuolonkankea hautaan laittaessa ja toinen taasen ei. Tällainen eriaikainen kuoleminen ei oikein olisi mahdollista mikäli tytöt olisivat olleet yhdessä, vaan kuolemien väli olisi vain minuutteja, mitä ei kangistumisen asteissa huomattaisi.
Nimim. Misri v. 2011 kirjoitti:
vaikka hauta oli 2.80 metriä pitkä, siitä huolimatta toinen tytöistä oli survottu sinne kuitenkin väkisin, pää oli ollut aivan kiinni haudan päädyssä, päätä oli poljettu niin, että niska oli murtunut ja pää oli painunut rintaan kiinni.
Itselläni on myös muistikuva, että Riitan käsi olisi ollut oudossa asennossa, mikä olisi voinut johtua rigor mortiksesta. Mutta en ole lukenut etp:tä. Em. viestit kuitenkin antavat olettaa, että kuolonkankeudesta olisi voinut olla kyse tiettyjen hautaamiseen liittyneiden vaikeuksien osalta.
Every ship must sail a world.

Renault
Hetty Wainthropp
Viestit: 496
Liittynyt: Ma Loka 07, 2019 10:13 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Renault »

Pystyykö tosiaan jostain haudassa olevan ruumiin oudosta asennosta päättelemään kuukautta myöhemmin, että uhri on ollut hautaan laitettaessa jotenkin kuolonkankea? Ei tunnu järkevältä, että surmaaja olisi turhaan viivytellyt hautaamista tuntitolkulla, kun tavaroiden ja uhrien kätkeminen olisi muutenkin työlästä ja aikaa vievää puuhaa.

X-filesz
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: La Marras 06, 2021 7:11 am

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja X-filesz »

Tekijä on Runar, luen näitä juttuja ahkerasti ja minulle kertyy näistä näköhavaintoja/mielikuvia, kohta saadaan kaikki vankilaan.

Renault
Hetty Wainthropp
Viestit: 496
Liittynyt: Ma Loka 07, 2019 10:13 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Renault »

X-filesz kirjoitti:
Ma Marras 22, 2021 12:24 am
Tekijä on Runar, luen näitä juttuja ahkerasti ja minulle kertyy näistä näköhavaintoja/mielikuvia, kohta saadaan kaikki vankilaan.
Olitko paikalla??

Der Fanhder
Harjunpää
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2019 12:42 am

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Der Fanhder »

snufkin kirjoitti:
Ti Marras 02, 2021 9:57 pm
Vai oletettiinko vain, että kyseessä oli samat henkilöt? Eihän Haavisto käsittääkseni nähnyt heitä yöllä vai näkikö? Minusta puhuttiin vain äänien kuulemisesta telttakankaan takaa.

Aika hemmetisti myös epäilen tuota, että poliisi löysi juuri Haaviston näkemät henkilöt sillä siinähän oli monta viikkoa välissä. Tai sitten on ollut todella spesifit tuntomerkit.
Haavisto kertoo kuulleensa moottorin ääntä teltan vierestä yöllä(muistelen itse aiemmin mainitun jotain soutuveneen hankainten äänestä järvellä). Aamulla heidän lähtiessään leirintäalueelta hän näkee kaksi huomiota herättävän epäsiistiä miestä moponsa kanssa. Syyttäjän julkaiseman tiedoksiannon mukaan nämä miehet onnistuttiin indentifioimaan ja heidät pidätettiin Sotkamossa. Kuulusteluissa he myönsivät asian, mutta ilmeni heillä kuitenkin olevan alibi murhien ajalle. Näiden miesten nimetkin julkaistiin tuolloin lehdissä. Haaviston sanatarkkaa lausuntoa ei kirjasta löydy, mutta se antaa mielestäni selkeästi ymmärtää, että kyseessä olisivat samat miehet -uskoo ken tahtoo.

Öhman päätyy kirjassaan siihen lopputulemaan, että Runar oli paikalla mutta tekijänä ei häntä pidä. Perusteet ovat ne tutut, täälläkin moneen kertaan mainitut, joten en käy niitä kaikkia tässä kertaamaan. Mainittakoon nyt kuitenkin se, ettei poikien lähentely-yrityksiä oltu lehdissä mainittu -tämäkin täällä moneen kertaan kyseenalaistettu. Tekijällä hän päättelee(yllätys, yllätys :D) olleen enemmän paikallistuntemusta.
Asianajaja Strömbergin epäilyt T.K:ta kohtaan otetaan esille, mutta syyllisenä hän ei edellä mainittua, sen enempää kuin L:n veljeksiä pysty näkemään.
Myös oikeuden puheenjohtaja Granfeltin näkemys Runarin tuomitsemisesta jo ennakkoon median ja yleisen mielipiteen toimesta tuodaan hyvin esille.

Öhman tekee ansiokasta työtä Runarin henkilöhistorian selvittämisessä ja kirjaa voi suositella myös yleisteoksena Tulilahden tapahtumista kiinnostuneelle, mutta tapaukseen tarkemmin perehtyneelle sen anti jää kovin laihaksi. Myöskään syyllisyyskysymykseen se ei tarjoa juuri mitään uutta.
Mies joka tiesi liikaa

Avatar
paccasucco
Axel Foley
Viestit: 2108
Liittynyt: Ti Syys 02, 2014 9:28 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja paccasucco »

Kommentoin dazun näkemystä Tulilahden murhaajasta/ murhaajista Kyllikki Saari- ketjussa tyylilleni uskollisesti ehdottoman puolueettomasti :)

Dazu: Tulilahdella oli saman tyylisesti kaksi paikallista tekijää, nuoria miehiä. Tulilahdella poliisi ajoi itse tätä kansan rakastamaa satua siitä ulkopaikkakuntalaisesta murhaajasta ja veti hatusta Runarin.


Lukuisissa yhteyksissä on todettu, että juuri ne, jotka olivat eri mieltä Tulilahden murhaajasta, ovat vedonneet nimenomaan siihen, että " jutun tutkimukset ja avoinna olleet tutkintalinjat lopetettiin sopivan tekijäehdokkaan löytyessä". Pahemmin ei voisi väärässä olla.

Jos oikein muistan, niin dazu esitti aikaisemmin olevansa varma, että "Kauhanen on sekä Tulilahden, että Bodomin surmaaja ja että Tesoman surma ei selviä" Sillä lailla.

Axel Skogmanilla oli sentäään koulutus ja monipuolinen kokemus alalta. "Jotkut olivat sitä mieltä, että poliisi vain keksi helpoimman keinon päästä pälkähästä syyttämällä lainsuojatonta ammattirikollista...kaikki tapaukseen tutustuneet poliisiviranomaiset olivat sen sijaan ehdottoman varmoja Runar Holmströmin syyllisyydestä.".

Skogman itse tutustui Tulilahden murhiin Mikkelin maaherra Urho Kiukkaan toivomuksesta. Hän halusi Skogmanin tutkivan, löytyisikö Kyllikki Saaren ja Tulilahden murhien tekotavassa ja uhrien kätkemisissä yhtäläisyyksiä. Niitä löytyikin, mutta "hautojen tekotavassa oli niin paljon eroavaisuuksia, että en voinut kuvitella niitä saman henkilön tekemiksi".
Maksalaatikko on helpompi käsittää, kuin rakkaus- Seppo Räty

skavaböle
Nikke Knakkertton
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 8:42 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja skavaböle »

Itse näen asian niin, että Kyllikki Saaren ja Tulilahden tapauksilla on yhdistävä tekijä. Se on Alex Skogman tutkijajoukkoineen. Molemmat tapaukset jäivät selvittämättä. Kyllikki Saaren tutkimukset eivät edenneet ja syyllistä ei löydetty, joten Tulilahdella poliiseilla oli jo niin kova julkinen paine löytää syyllinen, että siihen tarkoitukseen kelpasi jopa länsisuomalainen pikkurikollinen Runar Holmström. Lehdistö varmisti Runarin "syyllisyyden" kuvaamalla häntä lehtiin. Skogman varmaan huokaisi silloin helpotuksesta vaikka oikeaa syyllistä/syyllisiä ei Tulilahdellakaan löydetty.

Laasti
Harjunpää
Viestit: 330
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 9:21 pm
Paikkakunta: Nowhere

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Laasti »

Täältä löytyy referoituna Hesarin reportaasi Tulilahden kaksoismurhan oikeudenkäynnistä kesäkuusta 1960:

https://nytonmurhaajienaika.blogspot.co ... r.html?m=1

Runar ei oikeudessa juuri liikoja juttele joko kielimuurin takia tai sulkeutuneisuutensa takia. Puolustusasianajana Strömbergin puheenvuoro on kyllä todella vakuuttava. Enkä ota nyt kantaa tähän syyllisyysasiaan.
Hän on paljastanut vain yhden kerran nimensä alkuperän...

Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja ABC »

Der Fahnder kirjoitti:Mainittakoon nyt kuitenkin se, ettei poikien lähentely-yrityksiä oltu lehdissä mainittu -tämäkin täällä moneen kertaan kyseenalaistettu.
Kuka tahansa saattoi päätellä, että lähentelyä oli tapahtunut. Ei sellaisesta kirjoitettu lehdissä, vaan puhuttiin aina vain riiaamisesta ym. kun todellisuudessa otteet saattoivat olla hyvinkin kovia. Runar vain sanoi ääneen sen, mitä kaikki muutkin olettivat tapahtuneen.
Every ship must sail a world.

heimohuimaa
Susikoski
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 3:04 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja heimohuimaa »

Mitä tyttöjen tavaroita Ruunarilta löydettiin ja miten ne päätyivät hänelle?

Luke Skywanker
Susikoski
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 28, 2021 10:18 am

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Luke Skywanker »

heimohuimaa kirjoitti:
Ti Huhti 05, 2022 12:59 pm
Mitä tyttöjen tavaroita Ruunarilta löydettiin ja miten ne päätyivät hänelle?
En nyt jaksa lukea koko ketjua ja kaikkia aiheesta kirjoitettua uudestaan lävitse. Minun muistikuvani mukaan mitään Ruunatilta löydettyä ei pystytty todistamaan kuuluneen tytöille. Tyttöjen omaisuus löytyi muistaakseni tienvarresta ja oli pelkkä oletus, että Ruunar olisi ajanut siitä poistuessaan Tulilahdelta.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta itse Ruunarilta löydettiin:

-Sairaanhoitajalehdestä repäisty sivu (Mielestäni ei pystytty todistamaan, että olisi tytöiltä)
-2 X naisten alushousut (Ruunar kertoi varastaneensa ne joltakin pyykkinarulta)
-Mora-puukko (Jonka jälki täsmäsi osoittain haudan päälle kasatuissa taimessa olleisiin vuolujälkiin)

Itse en pidä ollenkaan mahdottomana, että Ruunar olisi ainakin jotenkin sotkeutunut kaksoismurhaan, mutta ei hänen syyllisyydestään kovin vahvoja näyttöjä ollut. Paras näyttö varmaan se mitä oli autossa jutellut poliiseille. Puheet olivat olleet sellaisia ettei niitä olisi tiennyt ellei olisi ollut paikalla. Mutta oliko tosiaan sanonut mitä väitetään vai oliko poliisilla paine saada rikos ratkaistua?

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3998
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

^Luke muistaa oikein.

Mielestäni Onni Happosen ja Tulilahden murhien välillä saattaa olla virallisesti selvittämätön kytkös liittyen Pelkosten sukulaissuhteisiin.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1013
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Kuinka paljon nämä kaikki spekuloidut Happoset, veljekset, paikkakunnan silmäätekevät yms. oikeasti perustuu todellisuuteen? Tähän juttuunhan on kytketty jo miljoona "muka-varmaa" teoriaa. Ei ihme ettei koskaan selvinnyt, eikä tule selviämäänkään. Tietoa on vähemmän kuin bodomin tapauksessa, ja silti "varmoja" syyllisiä joka torpassa. :lol:
Perhettä pieretti
Puudum järvellä 3 aikaan
Sepi metaanikaasutti
Mä en, veli
Älä velittele minua
3 jaettuna 7 on alle puolikas
Isäni isyys tutkittava
Lex Veritas Asperger Ecce Homo Troglodytis

Lasol

Syytön isäni isis-jäsenyyteen

Vastaa Viestiin