ammattiamatööri kirjoitti: ↑Ma Touko 24, 2021 5:51 pm
Vekku11 kirjoitti: ↑Ma Touko 24, 2021 5:22 pm
mut sehän täs on kans pointti et tuo mahdollinen murha-ase on varsin poikkeuksellinen eikä täälläkään tainnut ketään sitä aanata.
tosin poliisikin saanut sen tietoonsa vasta myöhemmin.
mut jos tää olis tullu aiemmin julkisuuteen niin syyttävä sormi olis ollu erittäin vahvasti jotakuta henkilökuntaan kuuluvaa kohtaan.
En oikein tiennytkään että tuollaine on matkustajan saatavilla ollut
Sehän tässä mielenkiintoista onkin mistä kyseinen väline on hommattu. Jos nyt oikein ymmärsin niin kuuluu hitsaajien varustukseen. Sinänsä siis loogista, että niitä laivoilta löytyy. Mutta alusten työkalut nyt kaiken järjen mukaan on jossain henkilökunnan tiloissa eikä matkustajien saatavilla. Onko laivalla ollut tuolloin yleisissä tiloissa jotain remppoja käynnissä mihin myös matkustajat saattaa eksyä ja sieltä mukaan tarttunut? Kuulostaisi vähän erikoiselta, että tuo harvinainen työkalu josta varmaan aika harva on edes kuullut lojuisi jossain kannella jonkun remppaukon unohtamana kaikkien matkustajien saatavilla.
Toki pitää nyt pitää se fakta mielessä, että tähän astaloon on päädytty päätelmien kautta. 100% näyttö ja varmuus siitä, että teot on tehty kuonavasaralla eikä jollain muulla tuntemattomaksi jäävällä astalolla jää puuttumaan.
Noilla aluksilla on koko ajan remppaa menossa, suuri osa kaikista huolloista tehdään normaalin reittiliikenteen yhteydessä. Juuri tuo ruosteenpoisto/maalaus on kesällä miltei jokapäiväistä hommaa, samoin pienet korjaushommat, joissa voi joutua hitsaamaankin jotain reelingintolppaa ym. Näissä hommissa kuonavasaraa ainakin käytetään.
Huoltopäivät on erikseen, silloin alus seisoo muutaman päivän, ja yleensä ohjelmassa on sellaiset työt, mitkä haittaisivat huomattavasti matkustajien liikkumista tai vaikuttaisivat aluksen ohjailuun/liikkumiseen jos ne tehtäisi normiajon aikana(kuten kokolattiamattojen vaihto, ravintolan uudelleen kalustus, brykan laitteiden uusiminen, suurempi koneremppa). Määräaikaisessa telakoinnissa tehdään sitten ne suurimmat hommat.
Ei ole mikään ihme, että työkaluja unohtuu lojumaan johonkin, yleensä ne poimitaan talteen henkilöstön toimesta, jos huomaavat. Toki esim. repari huomatessaan jotain unohtuneen, hakee itse talteen. Aina myös jää jotain kateisiin, tosin varsinkin konepuoli kyllä muistuttaa hävittäjää pitkään, varsinkin vanhemmat mestarit ovat tarkkoja työkaluista. Eri aluksilla on sitten vielä eri käytäntöjä, joskus päivämiehet palauttavat joka vuoron jälkeen työkalut esim. pajalle alas,joskus laitetaan sivuun(lähivarastoon) jos jatketaan samaa hommaa seuraavana päivänä. Matkustaja-aluksilla(ja kyllä oikeistaan muillakin aluksilla) pääsääntö on kuitenkin se, että tarkoituksella ei jätetä kansille matkustajien silmien alle mitään maalipurkkeja tai työkaluja, vaan ne viedään vähintään kansivarastoon. Tämä on myös turvallisuuskysymys, mitään irtonaista ei saa kansille jättää ettei lennä kenenkään päälle tai mereen.
Eli yhteenvetona siis en ihmettele yhtään, jos matkustaja löytää kuonavasaran jostain kannelta. Myös uskoisin, että vammoista on ollut helpohko päätellä lopulta tuo astalo, varmaan aika uniikki jälki jää kalloon.