Henkirikos ja henkirikoksen yritys ruotsinlaivalla v. 1987

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
jaakkeli
Armas Tammelin
Viestit: 70
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 3:26 am

Re: Henkirikos ja henkirikoksen yritys ruotsinlaivalla v. 1987

Viesti Kirjoittaja jaakkeli »

snufkin kirjoitti:
La Syys 21, 2019 1:10 pm
Vähän ihmettelen näitä kommentteja, koska onhan selvä, että esim. Bodomin tapauksessa tuo teoria oli kaikista vähiten ihmisten mielesä ensimmäiset 30 vuotta tapauksen jälkeen.
Miten niin "on selvä"? Asiahan on päinvastoin. Yleinen mielipide on aina ollut Nilsiä vastaan. Tuttuni poliisissa ovat aina sanoneet että Nils on syyllinen, todisteita vain ei ole, tuttuni lehdistössä ovat aina sanoneet että Nils on syyllinen, siitä vain ei saatu kirjoittaa. Oikeudenkäynnissäkin nähtiin että poliisi on epäillyt Nilsiä alusta alkaen.

Lehdistö ei tietenkään Nilsiä syyttänyt siitä syystä, että julkisista syytöksistä voisi Nilsin suunnalta niskaan haaste kunnianloukkauksesta ja vasta sitten kun oikeudenkäynti oli käynnissä lehdistön oli turvallista spekuloida hänen syyllisyydellään koska silloin voi kirjoittaa että "syyttäjän esittämät todisteet" jne. Lehdet halusivat myös haastatteluja eikä Nils tietenkään antaisi sellaisia lehdille jotka syyttävät häntä joten lehdillä oli kaikki motiivi kehua Nilsiä.

Vastaava esimerkki maailmalta on vaikka Madelaine McCannin tapaus, jossa brittiläinen lehdistö koko ajan käsittelee vanhempia kuin he olisivat täysin epäilysten ulkopuolella koska vanhemmat haastaisivat lehden muuten oikeuteen eikä ikävästi kirjoittava media saisi haastatteluja vanhemmilta. Vanhempien syyllisyyteen uskotaan kuitenkin laajalti vaikka lehdistöstä saa täysin päinvastaisen kuvan.

Koko tämän ketjun ajan on ilmaantunut ihmisiä höpöttämään siitä, kuinka Bodomin Nilsiä ei koskaan osattu epäillä ja kuinka se on todiste siitä että varmasti tässäkin on jätetty epäilemättä jotakuta jonkin idealismin takia. Ja tämä on ihan sontaa koska se ei ole totta edes Bodomissa jossa Nils on poliisille ollut aina ensimmäinen epäilty ja yleinen mielipide on pitänyt Nilsiä syyllisenä. Vastaavanlaisissa tapauksissa poliisi on aina epäillyt tapaukselle lähimpiä ihmisiä ensimmäisenä eikä ole yhtään esimerkkiä siitä että Suomen poliisi olisi jonkin "idealismin" takia jättänyt "uhrin" tutkimatta.

Thomasin osalta koko vertaus ja höpötys siitä miten "uhria" ei osattu muka epäillä ei toimi, koska Thomas ei edes ole uhri. Nils löydettiin ruumiiden päältä verisenä ja vammoja esittävänä. Thomas ei ollut murhapaikalla ja poliisi paikansi hänet laivalta eri paikasta verettömänä ja vammattomana ja omien sanojensa mukaan hän vasta silloin kuuli tapahtuneesta. Tiedämme myös että Thomas oli ensimmäinen kuulusteluihin viety ja häntä kiellettiin aluksi palaamasta Saksaan kunnes sitten poliisi on sulkenut hänet epäiltyjen listalta pois (eli veritahrojen puute, jälkivertailut, todistajat tms. ovat ilmeisesti tukeneet sitä että hän on hyökkäyksen tapahtuessa ollut laivan sisällä penkillä nukkumassa).

Poliisi on tietenkin voinut tehdä siinä virheen mutta Thomasin kohdalla ei vain yksinkertaisesti ole totta etteikö häntä olisi epäilty vaan päinvastoin hänet on nimenomaan heti tutkittu ja suljettu pois (perustein joita me voimme vain arvailla). Bettinan osaltahan tässä on tehty se munaus, että kun hän on tajuttomuuden aikana suljettu epäiltyjen ulkopuolelle niin Bettinan vanhemmille on annettu lupa viedä nainen takaisin Saksaan, josta häntä on ollut vaikeuksia saada kuultavaksi. Kuitenkin hänen vammansa on tutkittu ja poliisi on todennut että Klausin ja Bettinan vammat on aiheuttanut sama ase.

Vertaus Bodomiin ontuu siis sen takia, että Bodomissa koko ajan faktoihin on sopinut se, että Nils on yksinkertaisesti tappanut kaverinsa ja jäänyt sitten paikalle teeskentelemään tajutonta uhria. Tässä vaadittaisiin monimutkaisempi tarina. Ehkä Bettina ja Klaus ovat tapelleet, Bettina on löytänyt kannelta jonkin työkalun ja alkanut huitoa Klausia, Klaus on onnistunut painimaan astalon pois Bettinan käsistä, huitaissut itse takaisin ja heittänyt sitten astalon mereen ajatellen että miehenä hän pärjää kunhan tappelussa ei ole kättä pidempää. Klaus ei ehkä ole tässä vaiheessa tajunnut että hänellä on vakava päävamma joka tappaisi hänet aivoverenvuotoon joten hän on vain yrittänyt rauhoitella tilannetta.

Ehkä mutta kaikki nämä skenaariot voitaisiin verrata teknisiin todisteisiin (kuka on ottanut ensimmäiset osumat? onko paikalla kolmansia verisiä kengänjälkiä? jne) ja ne ovat vain poliisin käytössä.

strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: Henkirikos ja henkirikoksen yritys ruotsinlaivalla v. 1987

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Edellinen viesti on kauttaaltaan uskomatonta soopaa. Bodomin murhien alkuperäiset tutkijat uskoivat tekijän olleen ulkopuolinen. Tästä on paljonkin näyttöä. Esimerkiksi ylikonstaapeli Gösta Lönnbergin Bodomin mysterio -muistiossa kirjoitettiin, että olosuhteet näyttävät melko vakuuttavasti puhuvan Gustafssonin syyllisyyttä vastaan. Lisäksi Knut Aas on sanonut, ettei Gustafssonia pidetty syyllisenä missään vaiheessa. Hän sanoi näin tv-haastattelussa käräjäoikeudessa ja myös esim. tässä jutussa:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000179226.html

Tämä ei ole kuitenkaan Bodom-keskustelu, joten asiaa ei kannata jatkaa. Olisi kuitenkin suotavaa, ettei täälläkään kirjoitettaisi ihan mitä tahansa hatusta revittyä hölynpölyä.

Avatar
snufkin
Frank Drebin
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Touko 27, 2019 9:43 pm

Re: Henkirikos ja henkirikoksen yritys ruotsinlaivalla v. 1987

Viesti Kirjoittaja snufkin »

Pahoitteluni offtopicista:
Miten niin "on selvä"? Asiahan on päinvastoin. Yleinen mielipide on aina ollut Nilsiä vastaan.
Millä perusteella? Toit esiin vain anekdootteja. Onko esimerkiksi poliisi koskaan ennen 2000-lukua kyseenalaistanut julkisuudessa Nilsin muistinmenetystä? Saati sitten, että näitä NG:n oikeudenkäynnissä todistamassa olleita lääkäreitä oltaisiin heti haastateltu muistinmenetyksen aitoudesta ja näin tutkinta ei olisi rakentunut sille pohjalle, että etsitään jotain ulkopuolista tekijää. Sekin, että ohjattiin resurssit lähimetsien haravointiin asunnottomista ja vankikarkureista ei mielestäni ole osoitus siitä, että poliisi olisi tosissaan uskonut NG:n syyllisyyteen.

McCannin tapaushan on erilainen Bodomiin verrattuna siinä mielessä, että vanhempia on kyseenalaistettu julkisuudessa monesti ja paljon aiemmin kuin NG:tä kyseenalaistettiin julkisuudessa. Tai ainakaan en ole tietoinen aiemmista jutuista Suomen lehdistöltä, jossa NG:tä oltaisiin kyseenalaistettu vaikkapa 10 vuoden sisällä tapahtumista kuten Madeleine McCannin vanhempia. Esimerkkinä Youtubessa on pätkä haastattelusta, jossa toimittaja kysyy Gerry McCannilta, että tappoiko tämä tyttärensä.

Edit: strangelove näköjään kyseenalaistikin väitteesi paremmin kuin minä.

Minunkin puolestani tätä keskustelua aiheen vierestä ei tarvitse jatkaa. En tosiaan ota kantaa tämän jutun elossa jääneen mahdollisesta syyllisyydestä, koska en ole tapaukseen perehtynyt.

spiderman83
Sabrina Duncan
Viestit: 371
Liittynyt: Ke Elo 27, 2008 9:56 pm

Re: Henkirikos ja henkirikoksen yritys ruotsinlaivalla v. 1987

Viesti Kirjoittaja spiderman83 »

Aftonbladet kirjoittaa tästä myös, tosin maksumuurin takana:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim ... lly-mordet

Onko epäilty kenties ruotsalainen tai asuu siellä?

Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4658
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Henkirikos ja henkirikoksen yritys ruotsinlaivalla v. 1987

Viesti Kirjoittaja dazu »

snufkin kirjoitti:
Su Syys 22, 2019 2:13 pm
Sekin, että ohjattiin resurssit lähimetsien haravointiin asunnottomista ja vankikarkureista ei mielestäni ole osoitus siitä, että poliisi olisi tosissaan uskonut NG:n syyllisyyteen.
Muttamutta... ainahan täytyy pitää kaikki linjat avoimena ja tutkia joka suuntaan. Jos ruvetaan heti alussa panostamaan vain yhteen suuntaan, niin tapaus voi jäädä selvittämättä, jos suunta on väärä. Tämä metsien haravointi ei siis todista yhtään mitään, vaan on ollut vain rutiinitoimenpide.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden

CPO
Remington Steele
Viestit: 213
Liittynyt: To Maalis 18, 2010 1:23 pm

Re: Henkirikos ja henkirikoksen yritys ruotsinlaivalla v. 19

Viesti Kirjoittaja CPO »

Postimies kirjoitti:
Ti Heinä 30, 2019 11:03 am
jaakkeli kirjoitti: Usein mediassa on sanottu, että surma olisi tapahtunut helikopterikannella, mutta nuo tuolithan eivät ole helikopterikannella, joka on siitä yhdet portaat ylöspäin. Nimimerkki "Postimies" löysi tuoliryhmästä kuvan ja tuo kuvahan on ilmeisesti otettu helikopterikannelta alemmalle kannelle katsoen. Tuosta Postimiehen löytämästä mielenkiintoisesta kuvakokoelmasta löytyy helikopterikanneltakin kuvia, joista näkyy että helikopterikannella ei ole pöytiä mutta siellä on yksinkertaisia penkkejä.

Ellei tietysti yksinkertainen ratkaisu ole että kahta ylintä ulkokantta sanotaan yhdessä vain "helikopterikanneksi".
Tein kuvien pohjalta ihan saman havainnon, murhapaikka ei sijaitse helikopterikannella. Uskoisin että tässä on vain lehdistöllä mennyt puurot ja marjat sekaisin. Kyllä helikopterikansi on nimenomaan tuo kansi, missä laskeutumisalusta on eikä siellä ole murhapaikkaan sopivia penkkejä.
Lyhensin hieman lainausta...

Itse asiassa tuo murhapaikka on aluksen perässä F-kannella, joka on kaksi kantta alempana kuin helikopterikansi (H-kansi). Jos ja kun vielä uskon itse hlökuntaan kuuluvan olevan homman takana, niin yksityiskohtana mainittakoon, että tapahtumapaikan pöytäryhmän vierestä ylöspäin lähtevät portaat vievät vain henkilökunnan tiloihin. Tuolla perässä, H-kannen (hekokentän) alla olevat tilat olivat henkilökunnan majoitustiloja, niitä oli muistaakseni G- ja F-kannella. Eli jos tekijä oli henkilökuntaa, oli hänellä hyttinsä sijainnista riippuen, mahdollisesti muutaman askeleen matka omaan hyttiin teon jälkeen. Toki haluan uskoa, että poliisi on tätä myös pohtinut ja loogisia poistumisreittejä mittaillut.

Tuo aloitussivun juttu aiheesta pitää sisällään kuvauksen löydetyistä vaatteista(mm. työhanskat nimikirjaimilla), joiden liittymäpintaa juttuun pohdittiin. Olettaisin, että jos ne ovat tekijän käyttämiä ja pussissa mereen heittämiä, vaatteista olisi löytynyt verta ja jäämiä verestä. Ja jos näin, asia kiinnostaisi poliisia toden teolla ja luulisi, että tuota epäiltyä, ja erityisesti kenkiä, olisi jo sovitettu verijäämiin ja jälkiin murhapaikalla.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17030
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Henkirikos ja henkirikoksen yritys ruotsinlaivalla v. 19

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

CPO kirjoitti:
Ke Syys 25, 2019 9:44 am
Itse asiassa tuo murhapaikka on aluksen perässä F-kannella, joka on kaksi kantta alempana kuin helikopterikansi (H-kansi). Jos ja kun vielä uskon itse hlökuntaan kuuluvan olevan homman takana, niin yksityiskohtana mainittakoon, että tapahtumapaikan pöytäryhmän vierestä ylöspäin lähtevät portaat vievät vain henkilökunnan tiloihin. Tuolla perässä, H-kannen (hekokentän) alla olevat tilat olivat henkilökunnan majoitustiloja, niitä oli muistaakseni G- ja F-kannella. Eli jos tekijä oli henkilökuntaa, oli hänellä hyttinsä sijainnista riippuen, mahdollisesti muutaman askeleen matka omaan hyttiin teon jälkeen. Toki haluan uskoa, että poliisi on tätä myös pohtinut ja loogisia poistumisreittejä mittaillut.
Myös laivalla matkaavat rekkamiehet pääsivät - ainakin osittain - henkilökunnan käyttöön tarkoitettuihin tiloihin ja käytäviin sekä portaisiin, esim. ruokailupaikka, ns. rekkamessi oli ainakin 80-luvun laivoilla paikassa johon eivät muut matkustajat päässeet tai osanneet mennä. Samoin niissä tiloissa kävi syömässä tietysti rekkamiesten matkassa kulkevia tuttuja. Onhan toki mahdollista, että hlö X on rekkamessiin päästyään uteliaisuuttaan tutkinut henkilökunnan tiloja luvatta. Käynyt kiertelmässä "ahaa, tosta pääseekin tonne" tms.
- Reitti jäänyt mieleen ja tehnyt tekonsa sinä yönä tai myöhemmin.

Aamulla sitten poistunut rekan tmv ajoneuvon kyydissä ns. muina miehinä. Veriset vaatteet heitetty mereen tai piilotettu ajoneuvon rakenteisiin.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10813
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Henkirikos ja henkirikoksen yritys ruotsinlaivalla v. 1987

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

"Heidät vietiin helikopterilla Turun yliopistolliseen keskussairaalaan, jossa Klaus Schelkle todettiin kuolleeksi. Bettina Taxis leikattiin. Hän selvisi.
– Tekotapa oli raaka. Siinä on ollut tappamisen tarkoitus suomeksi sanottuna. Silmitöntä väkivaltaa. Vähempikin olisi riittänyt, Soikkeli sanoi"

Ei saisi, mutta tämä hymyilytti. Eihän se väkivalta riittänyt, kun toinen jäi henkiin, ja toinenkin kuoli vasta sairaalassa.



Mutta juu. Joku ulkomaalainen kai tuon epäillyn pitää olla, kun eikös nyt suomalainen epäilty sentään olisi jo otettu kiinni, eikä vaan lehdissä kerrottaisi, että epäillään? Vai yritetäänkö tässä nyt jotenkin hiillostaa tekijää väittämällä jotain uutta löytyneen, vaikka ei niin kauheasti olisi löytynytkään? No, tuskin.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

vasikka
Javier Pena
Viestit: 1847
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 5:05 pm

Re: Henkirikos ja henkirikoksen yritys ruotsinlaivalla v. 1987

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Surma-aseesta. Olisiko surma-aseena ollut ihan vain leka. Toinen mahdollinen, mikä tulee mieleen on massavasara. Nämä laittaa ajatusta henkilökunnan suuntaan, jos ei kerran ole ollut palokirves tai muu kaikkien saatavilla oleva astalo. Ehkä fokus on alkuvaiheessa ollut matkustajissa ja henkilökuntaan kuuluva on saanut vähän enempi aikaa tilanteen nollaamiseen.
Olisiko kenties nuoren pariskunnan hempeily tai ihan vain nukkuminen vierekkäin ollut liikaa jollekin?

CPO
Remington Steele
Viestit: 213
Liittynyt: To Maalis 18, 2010 1:23 pm

Re: Henkirikos ja henkirikoksen yritys ruotsinlaivalla v. 1987

Viesti Kirjoittaja CPO »

Myös laivalla matkaavat rekkamiehet pääsivät - ainakin osittain - henkilökunnan käyttöön tarkoitettuihin tiloihin ja käytäviin sekä portaisiin, esim. ruokailupaikka, ns. rekkamessi oli ainakin 80-luvun laivoilla paikassa johon eivät muut matkustajat päässeet tai osanneet mennä. Samoin niissä tiloissa kävi syömässä tietysti rekkamiesten matkassa kulkevia tuttuja. Onhan toki mahdollista, että hlö X on rekkamessiin päästyään uteliaisuuttaan tutkinut henkilökunnan tiloja luvatta. Käynyt kiertelmässä "ahaa, tosta pääseekin tonne" tms.
- Reitti jäänyt mieleen ja tehnyt tekonsa sinä yönä tai myöhemmin.
Nyt täytyy tunnustaa, ettei muistilokeroista löydy täsmennettyä infoa, missä rekkamiehet ruokailivat Viking Sally aikana, jotenkin on sellainen tuntuma, että rekkamessi olisi ollut samalla kannella buffan kanssa. Mutta heidän majoitus ei ollut ainakaan tuolla F-kannella, siellä oli yhdenhengenhyttejä henkilökunnalle.
Tuo rekkamiesteoriakin on ihan varteenotettava vaihtoehto, toki mietityttää miksi rekkakusi kantaisi tekoon sopivaa astaloa mukana. Toki hullu on hullu, eikä hänen aivoituksista saa kiinni tällaiset lääkkeillä tolkuissaan pysyvät.
Surma-aseesta. Olisiko surma-aseena ollut ihan vain leka. Toinen mahdollinen, mikä tulee mieleen on massavasara. Nämä laittaa ajatusta henkilökunnan suuntaan, jos ei kerran ole ollut palokirves tai muu kaikkien saatavilla oleva astalo. Ehkä fokus on alkuvaiheessa ollut matkustajissa ja henkilökuntaan kuuluva on saanut vähän enempi aikaa tilanteen nollaamiseen.
Olisiko kenties nuoren pariskunnan hempeily tai ihan vain nukkuminen vierekkäin ollut liikaa jollekin?
Tämä astalo kysymys tuon tapahtumapaikan lisäksi on ehkä se suurin syy, miksi henkilökunnan edustajaa epäilen tekijäksi. Vaatetukseltaan selkeästi henkilökuntaan kuuluva voi kulkea yöllä vaikka millaisen lekan kanssa, ilman, että se matkustajissa aiheuttaa huolta. Kättä pidempää, kuten työkaluvyötä, vasaraa, sorkkarautaa ym. varmaan on myös luonnostaan mukana työtehtävien vuoksi. Ja tuo pöytien alle majoittuminen voisi laukaista henkilökunnan jäsenessä jonkinlaisen ”nää on minun maita” –reaktion, varsinkin jos luonne on epävakaa jo valmiiksi. Spontaani teko tämä mielestäni kuitenkin on.

vasikka
Javier Pena
Viestit: 1847
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 5:05 pm

Re: Henkirikos ja henkirikoksen yritys ruotsinlaivalla v. 1987

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Spontaaniin tekoon uskon minäkin. Olisiko tekijä silti voinut hakea sopivan astalon jostain? Varmaan sellaista ei ihan kaikkien käden ulottuvilla ole ollut saatavilla. Lähinnä nyt tulee mieleen joku renkaidenvaihtoon tarkoitettu metallinen esine tai sitten laivan huoltoon liittyvissä asioihin liittyvät työvälineet. Harvempi varmaan pesäpallomailaa pitää mukanaan.

CPO
Remington Steele
Viestit: 213
Liittynyt: To Maalis 18, 2010 1:23 pm

Re: Henkirikos ja henkirikoksen yritys ruotsinlaivalla v. 1987

Viesti Kirjoittaja CPO »

vasikka kirjoitti:
Ti Loka 01, 2019 5:44 pm
Spontaaniin tekoon uskon minäkin. Olisiko tekijä silti voinut hakea sopivan astalon jostain? Varmaan sellaista ei ihan kaikkien käden ulottuvilla ole ollut saatavilla. Lähinnä nyt tulee mieleen joku renkaidenvaihtoon tarkoitettu metallinen esine tai sitten laivan huoltoon liittyvissä asioihin liittyvät työvälineet. Harvempi varmaan pesäpallomailaa pitää mukanaan.
Kyllähän tuolla on ollut jossain kansivarastossa sopivia astaloita, ja tarpeeksi utelias niihin pääsisi käsiksikin. Ulkokansien portaikkojen kulkuesteet, joilla erotettiin henkilöstön ja matkustajien alueet, olivat kuitenkin vain portteja(joissain köysiä), joissa oli kieltoteksti, ja osa G-kannen varastoista oli käytännössä aina lukitsematta(saman kannen hätägeneraattorihuone tosin yleensä lukossa).

Jos ajatellaan, että rekkakuski tai muu matkustaja olisi noutanut kättä pidempää rekasta/autosta, niin jo tuolloin autokannet suljettiin lähdön jälkeen(sulku ei tosin ollut aivan aukoton, jos tiesi miten toimia), joten se rengasrauta olisi pitänyt ottaa mukaan jo ajoneuvosta poistuttaessa ennen aluksen irrotusta. Tämä taas kielii jonkin asteisesta suunnitelmallisuudesta, tai voisihan toki ajatella, että rengasrauta/vastaava on otettu kassiin varmuuden vuoksi, koska rekkamiesten kimppahytteihin saattoi tulla punkkatoveriksi kuka vaan.

Jos tekijä ei ollut henkilökuntaa ja hänellä oli normaali matkustajahytti mihin teon jälkeen suunnata, pääsi hän kannelta sisään vain kolmea kautta F-kannelta(kaksi paapuurin puolella ja yksi styyrpuurin puolella). Nämä vievät kaikille ruotsinlosseilta tuttuihin pääkongeihin, joissa aluksilla matkustajat liikkuvat ylös ja alas. Oletettavasti tekijä oli jossain määrin veressä ja jotenkin ajattelisi, että joku olisi tullut käytävillä vastaan ja kiinnittänyt kulkijaan huomiota.

Vielä on toki yksi mahdollisuus, tuosta tekopaikalta lähtee vain henkilökunnalle tarkoitetut portaat kolme kantta alaspäin, aina perän kiinnityspaikalle saakka(C-kansi). Nämä kannet(C, D ja E) ovat katettuja ulkotiloja, eikä niistä päässyt sisätiloihin(pl. henkilökunta). Tuolta ei varsinaisesti pääse karkuun(jos ei hyppää mereen), mutta toki pääsisi ainakin siistiytymään ennen siirtymistä hyttiin.

kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8171
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Henkirikos ja henkirikoksen yritys ruotsinlaivalla v. 1987

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Tässä jutussa voitaneen epäiltyjen listalta pudottaa pois ihan satunnaiset turistimatkailijat, joita suurin osa oli.

Kuka olisi keksinyt ottaa mahdollisen murha-aseen laivan varusteista?

Olikohan tuohon aikaan laivalla vaksit, jotka seurailivat kapakoiden menoa, sekä yleisiä tiloja?

Niistä pikkunatseista voisi löytyä potenttiaalia, kun ovat kierroksellaan löytäneet sakemannit.
Piilohomot on in.

jaakkeli
Armas Tammelin
Viestit: 70
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 3:26 am

Re: Henkirikos ja henkirikoksen yritys ruotsinlaivalla v. 1987

Viesti Kirjoittaja jaakkeli »

CPO kirjoitti:
To Loka 03, 2019 10:14 am
...
Paljon kiitoksia näistä "sisäpiirin" tiedoista! Itse ainakin olin käsittänyt paljon väärin lehtien kirjoittelusta. Mutta tosiaan ne portaat jotka näkyvät lehtikuvissa murhapaikalta...

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005775852.html

...ovat ne samat, jotka näkyvät laivan perässä tässä kuvassa...

http://www.merihistoria.fi/files/images/44.jpg

...ja niitä pitkin ei tosiaan pääse ylös helikopteritasolle asti, vaan vain G-kannelle, jossa on vain henkilökunnan tiloja. Jos olen oikein käsittänyt niin laivan vakituisen päällystön hytit olivat keulemmassa lähempänä komentosiltaa ja perän hyteistä voisi löytää juuri niitä keikkatyöläisiä, joita moni tässä ketjussa on epäillyt. Jos katsotaan kansikarttaa...

http://www.vasabatarna.se/wasaking/vsally/gaplan.jpg

...niin murhapaikka on kannella F eli 7 vasemmalla alakulmassa tuoliryhmän kohdalla. Kuten kartasta näkyy, nuo heti murhapaikan vierestä alas lähtevät portaat eivät mene koko laivan läpi vaan ne ovat juuri nämä portaat:
Vielä on toki yksi mahdollisuus, tuosta tekopaikalta lähtee vain henkilökunnalle tarkoitetut portaat kolme kantta alaspäin, aina perän kiinnityspaikalle saakka(C-kansi). Nämä kannet(C, D ja E) ovat katettuja ulkotiloja, eikä niistä päässyt sisätiloihin(pl. henkilökunta). Tuolta ei varsinaisesti pääse karkuun(jos ei hyppää mereen), mutta toki pääsisi ainakin siistiytymään ennen siirtymistä hyttiin.
Yksi asia joka kaavasta pistää silmään on se että sisälle näistä katetuista kansiosastoista pääsee vain suoraan johonkin pubiin, ravintolaan, diskoon jne. E-kannella sieltä pääsee vain buffetiin, joten vaikka portaissa olisi vain kieltokyltti niin pakenijan tie päättyisi yöksi lukittuun ravintolaan. C-kannen disko tai D-kannen yökerho on voinut olla auki, mutta silloin olisi pitänyt kulkea ihmisten ohi. Itse oletin lehtikuvista heti, että nämä portaat olisivat olleet se pakoreitti, mutta alaspäin se ei tosiaan näytä olevan mahdollista.

MIelenkiintoisempi olisi se mahdollisuus, että murhaaja olisi saapunut paikalle portaita noussen. Jos aamuyöllä baarissa vuoronsa lopettanut työntekijä on lähtenyt kohti hyttiä niin nuo portaat olisivat yksi kulkureitti. Harhaanjohtava uutisointi "helikopterikannella" tapahtuneesta murhasta antoi sellaisen kuvan, että tämä olisi tapahtunut niin syrjäisessä paikassa ettei murhaajan osuminen paikalle voisi olla sattumaa, mutta murhapaikkahan onkin keskellä yhtä henkilökunnan kulkureittiä työpaikoilta nukkumapaikoille.

Lehtitietojen mukaan partiopojat ovat juosseet infotiskille hakemaan apua, joten ainakin yhdellä tiskillä on ilmeisesti ollut henkilökuntaa aamuyölläkin. Kartassa näkyy kaksi infotiskiä, kansilla C ja D, ja molemmat ovat samassa aulassa kuin pääportaat, joten siinä olisi riski tulla nähdyksi. Pääportaiden kautta pääsee kuitenkin F-kannelta E-kannen hytteihin hyvin suoraan kulkematta minkään henkilökunnan toimipaikan ohi ja riskinä olisi vain muiden matkustajien näkemäksi tuleminen.

Paapurin puolen sivuportaista pääsee osaan C-kannen hyteistä ihan suoraan. Siinä tosin pitäisi mennä parit portaat pubien ja diskon vierestä, joten nähdyksi tulemisen vaara on aamuyölläkin. Kun puhetta oli kolmannesta nuoresta Thomasista, joka päätti mennä nukkumaan sisätiloihin, niin hytittömille on ollut penkkiosasto D-kannella. Mistään en löytänyt varmennusta tälle, mutta todennäköisintä lienee, että nämä ovat juuri ne penkit joihin Thomas jäi nukkumaan. Näistä portaista pääsee hyvin suoraan tälle penkkiosastolle.

Toisaalta infotiski on tämän osaston vieressä ja ehkä siinä on juuri ajateltukin että tiskin väki valvoo samalla tätä osastoa koska se on tietysti yksi suurimmista rähinäriskeistä. Penkkejä sanotaan löytäneessäni esitteessä olevan 70 ja hytittömiä matkustajia oli tuolla matkalla sitä enemmän, joten tämä osasto lienee ollut niin täynnä että nähdyksi tulemista ei olisi voinut välttää. Vaatteiden vaihto ja siistiytyminen olisi pitänyt hoitaa muualla ja se olisi vaatinut aikamoista suunnitelmallisuutta (vaihtovaatteet mukaan kun lähdetään murharetkelle jne).

Keulassakin on portaat, mutta niihin ei F-kannen kaavakuvassa ole merkitty ovea ulkokannelta vaan pelkästään henkilökunnan hyttiosastolta joten ne eivät oikein sovi pakoreitiksi.

OscM
Poliisikoira Rex
Viestit: 266
Liittynyt: Su Maalis 06, 2016 10:34 pm

Re: Henkirikos ja henkirikoksen yritys ruotsinlaivalla v. 1987

Viesti Kirjoittaja OscM »

Yksi viimeisimmistä Estonialta ulos selvinneistä oli konehuoneessa työskennellyt, (joka oli viimeiseen asti yrittänyt tehdä jotain, lopulta kyljellään maaten, kun laivan kallistuskulma oli jo niin suuri) ja tämän jälkeen kiskonut itsensä ylös konehuoneesta yläkansille johtavia portaita pitkin.

Monennellekohan kannelle nämä portaat mahtoivat johtaa, en nyt valitettavasti muista. Se sijaitsi kaiketi kuitenkin laivan peräosassa.

Mutta nuo portaat olivat siis pelkästään henkilökunnan käytössä, ja tod. näk. vain rajatun osan henkilökuntaa, esim. konehuoneen käyttäjät.

Vastaa Viestiin