Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 1)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
vasikka
Javier Pena
Viestit: 1862
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 5:05 pm

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Kun tuo eläinlääkärin ammatti tässä jo mainittiin, niin meiltähän Suomesta löytyy yksi tapaus, jossa naisia sydämensä kyllyydestä vihaava kyseisen ammatin harjoittaja valikoi itselleen satunnaisen uhrin.

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... ahvanainen

Samainen mies on muuten vuonna 1991 ollut 24-vuotias ja todennäköiseti opiskellut silloin Helsingissä eläinlääkiksessä. Ei nyt Hausjärvellekään mikään kohtuuttoman pitkä matka autolla. Onkohan samaisen herran osuus poissuljettu?
viikate
Sofia Karppi
Viestit: 443
Liittynyt: Su Kesä 17, 2007 9:22 pm

Viesti Kirjoittaja viikate »

Poliisi toiveikas Järvenpään "sarjamurhaajajutussa"
18.07.2008 17:15

Keskusrikospoliisi on saanut varteenotettavia uusia vihjeitä 1990-luvun alussa Järvenpäässä liikkuneesta mahdollisesta "sarjamurhaajasta".

Rikosylikonstaapeli Jorma Hautalan mukaan poliisi tutkii nyt hyvin toiveikkaana tapausta, jossa sama tekijä saattaa olla vastuussa yhdestä henkirikoksesta, nelikymppisen naisen katoamisesta ja yhdestä pahoinpitelystä, jossa nainen pääsi karkuun.

Vihjeitä on tullut useilta naisilta, jotka ovat saaneet epäilyttäviä kyytitarjouksia vieraalta mieheltä.

- Joukossa on hyvinkin mielenkiintoisia ja varteenotettavia vihjeitä. Vihjeitä on tullut paljon, kiitos julkisuuden, Hautala kertoo.

Poliisille alkoi sadella vinkkejä sen jälkeen, kun television Kadonneet-ohjelmassa kerrottiin vuonna 1993 kadonneesta Maarit Haantiestä. Ohjelma esitettiin Ylellä viime kesänä ja uudestaan toukokuussa.

Tutkittu henkirikos tapahtui jo vuonna 1991.

Vihjeistä kertoneen Keski-Uusimaa-lehden mukaan kadonneen, tapetun ja pahoinpidellyn naisen tapauksissa toistuu sama kaava.

Mies kyyditsi tiettävästi kaikki kolme ruskeahiuksista naista yöllä Järvenpäästä Hausjärven Hikiälle, jossa yksi murhattiin raa'asti ja yksi pääsi karkuun kesken raakaa pahoinpitelyä.

Viimeisin kyytitarjous
pari vuotta sitten

Viimeisin vihjeen antaneen naisen saama outo kyytitarjous on parin vuoden takaa.

Hautalan mukaan ei voi sulkea pois mahdollisuutta, että henkirikoksen tekijä olisi yhä liikkeellä samalla seudulla.

- Kaikki mahdollisuudet on otettava huomioon. Tällä hetkellä olemme hyvin toiveikkaita, että selvitämme nämä jutut.

Poliisi uskoo miehen liikkuneen vaalealla autolla, mutta Hautalan mukaan auto on voinut vaihtua matkan varrella.

- Alussa oli kiikarissa vaalea japanilaisvalmisteinen auto, mutta auto on tietysti aina vaihdettavissa. Siihen ei voi tuijottaa liikaa, Hautala sanoo.

Poliisi pyrkii käymään vihjeet läpi syys-lokakuuhun mennessä.
STT
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

Tekijän "reviirin" perusteella uskoisin, että hän asuu jossain seuraavista kunnista: Järvenpää, Hyvinkää, Riihimäki, Mäntsälä. Sen sijaan en usko, että hän olisi rikosten tapahtuma-aikaan asunut Hausjärvellä, mutta hänellä on ollut syitä ajella sielläpäin aiemmin (esim. työmatkat, aiempi asuinpaikka) koska hän on valinnut sen ruumiiden kätköpaikaksi.

Mitä tulee teurastajien ja lihaleikkaajien ammattikuntaan, niin alueella ainakin Orimattilan rajalla, Hautjärvellä(!) on pienehkö teurastamo.
Every ship must sail a world.
H.P.
Remington Steele
Viestit: 220
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2008 5:20 pm

Viesti Kirjoittaja H.P. »

Tekijä on varmasti käynyt ensin tutustumassa surmapaikkaan. Hikiältä löytyy suosittuja marjastamispaikkoja, sen varjolla on voinut epäilyjä herättämättä käydä kiertämässä maastoa.

Itse pitäisin Hyvinkäätä todennäköisimpänä surmaajan asuinpaikkana. Tekijä tuskin on mistään pikkukylästä, jossa ns. kaikki tuntee toisensa (esim Hausjärvi, Jokela jne..). Jos tekijä olisi Riihimäeltä, olisi esim. Arolammin metsiköt ollut aika todennäköinen surmapaikka. Järvenpäästä tuskin on, paikallisena on aina suurempi riski jäädä kiinni; joku voi tunnistaa jne.

Auton tunnistamattomuus mietityttää. Voisiko kyseessä olla esim. joku autojobbari, jolla on pihassa muutama kymmen autoa myynnissä, ja se 80-luvun ruostunut vaalea nissani tai tojota on siellä nurkassa huomaamattomasti seissyt ilman hintakylttiä?
merzi
Hetty Wainthropp
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 9:51 am

Viesti Kirjoittaja merzi »

Nii i. Onhan romiksia ja autovuokraamoja joista ihan pikkurahalla tai varastamalla voisi saada
hetkeksi liikkuvan auton ja mikä valikoima kilpiä :roll:
Tuskin nyt on ajellut tunnistettavilla kilvillä jos on ollut asioilla joista ei
halua jäädä kiinni.
Ja tuunaus mahdollisuus, ei sen niin väliä kun pimeällä ajaa onko se maali nyt niin nätti kunhan väri on vaan toinen mitä esim. ko. auton historia kertoo.
H.P.
Remington Steele
Viestit: 220
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2008 5:20 pm

Viesti Kirjoittaja H.P. »

Itse en kyllä usko että auto olisi varastettu. Siitä olisi kuitenkin tehty ilmoitus, ja eiköhän poliisi (ainakin toivottavasti) ole tällaiset ilmoitukset ja mahdollisuudet tutkinut.

Hain tällä lähinnä sitä takaa, että jos tekijä itse on jonkun tällaisen pikkuliikkeen omistaja/työntekijä tms. Joku jolla on huomaamatta mahdollisuus tällaisen auton käyttöön. Onnistuu helposti myös vaihtamaan kilvetu romuautoista jne
merzi
Hetty Wainthropp
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 9:51 am

Viesti Kirjoittaja merzi »

:shock: juu tai kilpien vaihtomahdollisuus, en usko että olisi paikallisia yrittäjiä vaan joku joka voisi tietää sitten kuitenkin mistä hakea ja mitä.
H.P.
Remington Steele
Viestit: 220
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2008 5:20 pm

Viesti Kirjoittaja H.P. »

Näitäkin "yrittäjiä" kun on niin moneen lähtöön. Kyseessä ei tosiaan välttämättä ole mikään varsinainen yrittäjä, vaan näitä takapihan autokauppiaita, joilta ei arvonlisäverot mene ihan oikeaan osoitteeseen. Itsekkin tunnen muutaman tällaisen "kauppiaan"
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Tuolla jo aiemmin totesinkin, jotta jo pelkästään Sulan alueella on niin monta autojobbaria, että autosta eroon pääseminen, tai sen vaihtaminen ei ole ongelma. Ainakaan niin kauaa, kuin kellään ei ole tarjota poliisille oikeaa rekisterinumeroa mahdollisen syyllisen autosta.

Enpä minäkään laitanut merkille eteeni pysähtyneen auton rekisterinumeroa. Nykyisin se on ensimmäinen mitä teen, kun näen vähänkään poikkeavaa tapahtumaa.

Silloin, kun tuo tyyppi mulle sitä kyytiä tarjosi, se tosiaan seurasi taksia Kellokoskelle asti. Kellokosken, ainakin silloiselta, Osuuspankilta lähti Mäntsälän suuntaan, eikä ainakaan seuraavaan tuntiin takaisin päin tullut.
Joten uskoisin, että tiesi minne oli menossa, tai sitten otti riskin.

Eikä auto edes kääntynyt siitä Osuuspankin jälkeen noin 500 (?)m:n päästä oikealle kääntyneelle tielle, joka vie lyhyemmän matkan Mäntsälään.
Siitä mä olisin mennyt, jos olisin pikaisesti ollut poistumassa paikalta.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
H.P.
Remington Steele
Viestit: 220
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2008 5:20 pm

Viesti Kirjoittaja H.P. »

Eikä auto edes kääntynyt siitä Osuuspankin jälkeen noin 500 (?)m:n päästä oikealle kääntyneelle tielle, joka vie lyhyemmän matkan Mäntsälään
Eli siis voitko hiukan hahmottaa tilannetta.. jos auto ei lähtenyt lyhintä tietä mäntsälään, mitä tietä se lähti? Ja mistä käsitys että juuri mäntsälään? Pääseekö kyseiseltä tieltä esim Hyvinkäälle?
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Auto lähti siis suoraan sitä Vanhaa Valtatietä, ei kääntynyt sille tielle, jonka nimeä en muista, mikä menisi suoraan Mäntsälään vievälle tielle.
Sitä, mihin muualle, kuin lopulta Mäntsälään tuolta Vanhalta Valtatieltä pääsee, en uskalla sanoa.
Niin hyvin en paikkakuntaa tuntenut.

[edit]Muutaman kerran siis itse ajelin tuota vanhaa tietä pitkin, en todella muista olisiko siellä ollut liittymiä Hyvinkäälle suoraan, mutta tiehän vie (muistaakseni) kuitenkin Hanko-Hyvinkää-tielle, että sieltä viimeistään.
Tai tässä pitäisi varmaan sanoa Hanko-Porvoo-tielle.
Mä en ole kyseisellä seudulla asustellut kahdeksaan vuoteen, että muisti voi jonkun verran pettää noissa teissä ja niiden suuntauksissa.
Sen verran muistan, että kun Kellokoskelta Kotkaan ajettiin, niin käännyttiin juuri sille tielle, mikä kääntyi jonkun matkaa sen Osuuspankin jälkeen.
Jos tämä Eestin ihme-netti ei kaadu, yritän etsiä karttaa Kellokoskesta[/edit]
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
H.P.
Remington Steele
Viestit: 220
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2008 5:20 pm

Viesti Kirjoittaja H.P. »

Tutkin hiukan karttaa:

Eli siis hän ei lähtenyt nykyiselle Lahden moottoritielle, mikä olisi ainakin nopein reitti Mäntsälään. Tuota Vanhaa Valtatietä kun lähtee ajamaan, pääsee kääntymään Keravanjärventielle, mikä taas johtaa Hanko-Mäntsälätielle. Siitähän pääsee kätevästi Hyvinkäälle, tai vaikka Ridasjärventielle josta pääsee kätevästi Hikiäntielle..
Tosiaan jos kuljettaja olisi Mäntsälään halunnut, voisi kuvitella että hän olisi lähtenyt Lahdentietä.. kenties tuo reitti oli hämäystä, mistäs näistä tietää
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Mä olen nyt muutaman päivän miettinyt tätä juttua ja laitoin juuri eteenpäin muutaman asian, joita muistaisin tuosta autosta. Uskoisin muistavani ne varmasti.
Siis siitä autosta, mikä minulle kyytiä tarjosi. Sitähän ei ole kirkossa kuulutettu, että sillä olisi mitään tekemistä oikean murhaajan kanssa.

Toivottavasti tämä juttu selviää pian.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
villivadelma
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 8:14 am

Viesti Kirjoittaja villivadelma »

Järvenpään seudulla on nyt jollakin kuset ja paskat housussa, nämä tapaukset selviävät varmasti! Sellainen tunne minulla.
villivadelma
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 8:14 am

Viesti Kirjoittaja villivadelma »

Hellua pitäisi vielä ehdottomasti kuulla. Miehen ulkonäkö, vaatetus...
Hellu on aika ratkaisevassa tekijässä.
Lukittu