Käräyttäisitkö rattijuopon?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Käräyttäisitkö rattijuopon?

En
2
4%
Kyllä, jos ei ole tuttu/läheinen
6
11%
Kyllä, joka tapauksessa
39
74%
Mahdollisesti kyllä, mahdollisesti en
6
11%
 
Ääniä yhteensä: 53

Unhola
Sofia Karppi
Viestit: 435
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 7:50 pm

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja Unhola »

Luulen että käräyttäisin.
En ole itse ajellut kännissä, mutta tuttavapiirissä toki on alan harrastajia. Moni rattijuoppo epäilee kiinnijäämisestään viatonta henkilöä. Ehkä sitten kannattaa sanoa, että katso siitä pöytäkirjasta, en se minä ollut. Mutta kertooko soittaja aina nimensä poliisille?

nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Kyllä ja olen sen joskus tehnytkin, tutullekin ihmiselle. Eipä meidän kaveruus siitä juuri kärsinyt, seuraavana aamuna soitteli että lähdetäänkö me hakemaan hänet ja kuskaillaan kotiin ja me menimme. Tämän lisäksi kun minulla nuorempana oli tuttuja joiden tiesin lähtevän humalassakin rattiin niin jos vietimme iltaa samassa paikassa ilmoitin heille että minä sitten soitan poliisin jos lähtevät humalassa rattiin ja että olen sen tehnyt ennenkin. Luonnollisesti sain ilonpilaajan ja tiukkapipon leiman mutta eivätpä lähteneet rattiin kuitenkaan sillä kertaa.

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Niin, pöytäkirjassa ei ole ilmoittajan nimeä jos ilmoittaja ei sitä kerro ja auto tavoitetaan ja kuskin todetaan olevan kännissä niin silloin sitä nimeä tuskin aletaan pahemmin selvittämään, mutta monesti poliisi soittaa ilmoittajalle ja kysyy tarkentavia kysymyksiä jos ei heti epäiltyä rattijuoppoa tavoita, samalla kysytään/selvitetään sitten monesti ilmoittajan nimi.
Tulipa vielä yksi puolituttu mieleen joka on ollut "väliaikaisessa" ajokiellossa vuodesta 1978 ei ole käryn jälkeen korttiaan hakenut eikä kyllä autoakaan ajanut selvinpäin eikä kännissä.

kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8172
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Mulle ois aivan sama oisko mun nimi jossain pöytäkirjassa. Rattijuoppous on mun mielestä tahallisen taponyritys tai pahimmassa tapauksessa tahallinen tappo jos joku kuolee rattiksen alle. Aika usein rattis jää eloon ja täysin satunnainen uhri kuolee. Tää on paljon vakavampi juttu kuin moni muu rikos. Jokainen rattis pitäisi tuomita vähintään taponyrityksestä 5 vuodeksi linnaan. Ei se rattis vahingossa löydä itseään ratin takaa, kyllä se on tietoinen valinta. Auto on niiden käsissä 1,5- 2 tonnia painava ase. Riippumatta siitä tekikö rattis vahinkoa ajollaan niin kiinni jäätyään välittömästi ja heti istumaan 5 vuoden tuomiota. Kyllä varmaan jotkut rattikset kokeilisi onko tollanen lainmuutos totta, mutta "vahingossa" rattiin lähteneet loppuisi tyystin. Näille linnaan laitettaville rattiksille voisi rakentaa oman vankilan Sevettijärvelle. Saataisi ylälappiin arvokkaita valtion työpaikkoja. Työkseen rattikset vois kerätä poron paskaa jänkhältä ja mitata poronkuseman todellista pituutta. Sieltä vapautettaisiin vain helmikuun aikana ja pitäisi patikoida Ivaloon.
Piilohomot on in.

nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

[quote="kakkosurpo"Ei se rattis vahingossa löydä itseään ratin takaa, kyllä se on tietoinen valinta.[/quote]

Tuo on niin totta! Vaikka tietysti rattijuopot, kuten muutkin rikolliset, ovat aina vain olosuhteiden uhreja ja syy on ilmoittajan/puhalluttajan/oikeuden/ihan kenen vaan paitsi ei rikoksen tehneen itsensä. Raivostuttava asenne :evil: :evil: :evil:

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Oikeuslaitoksen asenne niin rattijuoppoa kuin muitakin rikollisia kohtaan vaan on aina ollut todella ymmärtäväinen, hehän tosiaan ovat vain "olosuhteiden uhreja". Kuuluisin olosuhteiden uhrihan on tämä poliisimurhaaja Pasanen, hänetkin poliisit kiusaamisellaan ajoivat siihen että hänen oli ammuttava kuoliaaksi kaikki 4 poliisia, hän oli vain uhri ja poliisit kusipäitä kun olisivat hänet putkaan laittaneet rauhoittumaan (tämä vapaasti Pasasen puheista lainattua). Vastaavia esimerkkejähän riittää näistä "olosuhteiden uhreista". Rattijuopon kohdalla vika ei useinkaan tekijän mielestä ole siinä ratin ja penkin välissä, sama on tappajilla, "uhri haukku mun autoa" tai "katto piru mun akkaa sillä silmällä" ni tapettavahan se oli, "ja hei, mä olin vetäny 10 diapamia ja promillejaki oli 2, koittakaa ymmärtää" :roll:

rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja rimma »

Käräyttäisin ja nimenomaan jos olis vielä mun tuttu koska en haluis et se tappaa itsensä, jonkun muun tai aiheuttas kellekkään tai itselleen enempää ongelmia kun rattiin istuminen kännissä jo itsessään tuottaa.

Näistä saa lukea ihan liika lehdistä ja jos voin ite tehdä jotain sen eteen ettei kaveri sinne suru-uutisten joukkoon joudu niin teen kyllä.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Tämä uutinen ehkä sopii parhaiten juuri tähän ketjuun:

85-vuotias nainen puhalsi törkeät promillet

Julkaistu: 23.05.2011 16:05

Kainuun poliisi törmäsi normaalin partioinnin yhteydessä todelliseen harvinaisuuteen - iäkkääseen ja humaltuneeseen naiskuljettajaan.
Keskellä tietä ajanut ja vastaantulevien kaistan kautta koukkinut henkilöauto kiinnitti poliisipartion huomion Kajaanin Lehtikankaalla.

Auto pysähtyi lopulta Lehtikankaalla kaupan pihaan, jolloin kuskiksi paljastui vuonna 1926 syntynyt nainen.

85-vuotias kuski puhalsi tukevat 1,46 promillen lukemat. Kajaanin poliisi ihmettelee tekijän korkeaa ikää.

Tapausta tutkitaan törkeänä rattijuopumuksena sekä törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Kuljettaja, joka oli myös auton omistaja, määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon.

Simo Holopainen

Redwolf
Scooby-Doo
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2009 7:03 pm

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja Redwolf »

Kyllä minä käräyttäisin vaikka olisi kuinka läheinen ja niin olen tehnyt ja tulen tekemään.

:twisted:
Life asked death,
"Death Why do people love me, but hate you?"
Death responded,
"Because you are a beatiful lie and i am a painful truth.."

finnbar
Susikoski
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 7:25 pm
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja finnbar »

Pari kertaa olen käräyttänyt (ekalla kerralla isäni) ja käräytän jatkossakin.

Tuulitukka84
Poliisikoira Rex
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2008 9:11 pm
Paikkakunta: In the middle of nowhere

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja Tuulitukka84 »

Riippuu tilanteesta. Jos haluaa ajaa romuautolla jossain soramontulla, jäällä tms ei liikenteen seassa kännissä, niin en. Ei siitä ole kun itselleen vaaraa. Kiellettyä se on silti.

Avatar
PorcelainDoll
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 2:04 pm

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja PorcelainDoll »

Kerran kouluaikoina katsellessamme ulos ikkunasta näimme miehet pihalla juoden kaljaa, jonka jälkeen lähtivät ajelemaan. Silloin kerroimme opettajalle, joka soitti poliisille. Kiinni jäivät.

Nyt vanhemmiten sitä monesti miettii, kun ajelee jonkun takana, että pitäisikö soittaa poliisille, kun auto välillä kiemurtelee, mutta sitten asia kuitenkin jää kun ei ole ollut tarpeeksi aikaa seurata. Meinaan voihan tyyppi puhua puhelimessa, räplätä radiota, kurotella jotain jostain, polttaa tupakkaa yms. Vielä ei siis ole kohdalle sattunut sellaista, että kiemurtelu olisi jatkunut pidemmän aikaa vaan lähinnä satunnaisesti.
Nothing Lasts Forever

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja matlockb »

PorcelainDoll kirjoitti:Nyt vanhemmiten sitä monesti miettii, kun ajelee jonkun takana, että pitäisikö soittaa poliisille, kun auto välillä kiemurtelee, mutta sitten asia kuitenkin jää kun ei ole ollut tarpeeksi aikaa seurata. Meinaan voihan tyyppi puhua puhelimessa, räplätä radiota, kurotella jotain jostain, polttaa tupakkaa yms. Vielä ei siis ole kohdalle sattunut sellaista, että kiemurtelu olisi jatkunut pidemmän aikaa vaan lähinnä satunnaisesti.
Lisäksi on nämä juuri kortin saaneet nuoret kuljettajat joilla ainoa ajokokemus on autokoulun autolla, hekin ajavat monesti epäilyttävästi tai huomattavan hiljaa, varsinkin noita kaistalla seilaavia autoja kannattaa ennen poliisille soittoa seurata vähän pidempään, jospa tosiaan vain esimerkiksi radiota säätävät tai jotain muuta tekevät (tosin näitä varten olisi hyvä pysähtyä bussipysäkille).

INES 7
Axel Foley
Viestit: 2301
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 5:57 pm
Paikkakunta: Koiruohon kaupunki

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

Tuulitukka84 kirjoitti:Riippuu tilanteesta. Jos haluaa ajaa romuautolla jossain soramontulla, jäällä tms ei liikenteen seassa kännissä, niin en. Ei siitä ole kun itselleen vaaraa. Kiellettyä se on silti.
Noissakin ehkä ihan ajelijan oman turvallisuuden tähden olisi syytä pyrkiä - edes jollakin pehmeän vastarinnan taktiikalla - estämään kohellus. Ja aina voi kuitenkin joku huvikelkkailija tai mökilleen soraa varastava Kärppä-kärry-mies osua huippuunsa hiotulle ajolinjalle.

Sasse75
Sabrina Duncan
Viestit: 357
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 4:48 pm

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja Sasse75 »

Kyllä ja olen käräyttänytkin useamman rattarin. Yhden jopa useampaan kertaan. Vihaan rattareita! :evil:
"Every saint has a past. Every Sinner has a future."

Vastaa Viestiin