Pakkoruotsi

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Pitäisikö ruotsin kielen olla valinnainen oppiaine?

Kyllä
50
69%
Ei
22
31%
 
Ääniä yhteensä: 72

kahvitar
Jane Marple
Viestit: 1002
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 12:14 pm

Pakkoruotsi

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

Kysely tästä kestoaiheesta.
kahvitar
Jane Marple
Viestit: 1002
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 12:14 pm

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

ja sitten omat mielipiteeni.

Ehdottomasti vastustan pakollista ruotsin kielen opiskelua. Ruotsin kielen tulisi ehdottomasti olla valinnainen oppiaine Suomen kouluissa.

Suomessa ruotsinkielisen väestön määrä vähenee koko ajan, nykyisin se on noin 5,5 % koko väestöstä ja ruotsinkieliset ovat keskittyneet tietyillä asuinalueille.

Ruotsia puhuu Ruotsissa noin 9 miljoonaa asukasta, Suomessa noin 300 000 ja siinäpä se oikeastaan olikin. Kouluruotsilla on lähes mahdotonta pärjätä esim. Tanskassa tai Norjassa, mitä tosin monet ruotsimieliset aina jaksaa toitottaa, että osaamalla ruotsia osaa myös norjaa. Ei pidä paikkaansa, jo Etelä-Ruotsin murre on sellainen, että hankaluuksia tulee.

Ruotsin kieli on useimmille täysin hyödytön oppiaine. Olisi paljon parempi jos tämän tilalle tulisi valinnainen kieli, joka voisi olla sitten venäjä, espanja, ranska, saksa, RUOTSI tai mikä tahansa mikä nyt olisi koulussa tarjolla.

Itse voin henkilökohtaisesti sanoa, että en ole kertaakaan elämässäni tarvinnut ruotsia...tai no Kyproksella tuli ravintolassa ruotsalainen tarjoilija kysymään haluanko puhua mielummin ruotsia (luuli siis ruotsalaiseksi), että sitäkö varten minä olen ruotsia vuosikausia opiskellut, jotta minulla on mahdollisuus käyttää kieltä tilatessani ruokaa ravinolasta? Tässä jo näkee kielen hyödyllisyyden, useimmille suomalaisille se on täysin hyödytön. Minun sukulaisistani kukaan ei ole tarvinnut ruotsia, voi vaan laskea paljonko sukuuni on uponnut valtion rahaa ruotsinopetusta varten.

Joku puolustelee pakkoruotsia siten, että onhan esim. matematiikkakin pakollista. Niin on, mutta se on myös yleismaailmallinen oppiaine ja yleisesti kuitenkin tarpeen ihan jo elämässäkin.

Ruotsin kieli on kauniin kuuloista, siis Ruotsissa puhuttava riikinruotsi. Mutta on sen verran hyödytön, että on ikävää miten edelleenkin meillä on pakkoruotsi Suomessa. Lisäksi monissa kouluissa opetetaan vielä ruotsia suomenruotsin aksentilla mikä entisestään vaikeuttaa ymmärtämisestä esim. Ruotsin puolella, jossa puhutaan riikinruotsia.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Lyhyt ja ytimekäs "ei". En ole kertakaan joutunut käyttämään Ruotsia työ- tai vapaa-ajalla. Mitä hyötyä? Eri asia sitten olisi jos asuisin Ruotsin kielisellä alueella, siellä olisi ymmärrettävää jos myös Ruotsia opetettaisiin.

EDIT: fak, katoin väärin kysymyksen ja vastasin epähuomiossa "ei", vaikka toki siis "kyllä" vaihtoehdon kannalla olen :D
Surku

Viesti Kirjoittaja Surku »

...................
Viimeksi muokannut Surku, Ti Elo 14, 2007 6:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Pakkoruåtsi pois!
I am an African!
Kyllikki S
Adrian Monk
Viestit: 2652
Liittynyt: Pe Heinä 13, 2007 1:30 am

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Ehdottomasti pitäisi olla valinnainen kuten matikan ja historiankin. Ainakin yläluokilta lähtien.
Äänestin pakkoruotsia vastaan, mutta jos ihan totta puhutaan , niin ei ole yhtää paskempaa osata muutama sana ruotsiakin jonka kautta ymmärtää myös vähän tanskaa ja norjaakin.
:wink:
Wuulffi
Lauri Hanhivaara
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2007 7:38 pm
Paikkakunta: Susimetsä

Viesti Kirjoittaja Wuulffi »

Äänestin pakkoruotsin puolesta, vaikken mistään pakoista tykkääkään. Enkä ole edes ruattinkiälinen. :wink: Mutta siksi äänestin, koska jos ruatti ei ole pakollinen, niin suomenkieliset eivät sitä vapaaehtosena ota. Tällöin ainakin tietyissa kaupungeissa kaikki kunnan- ja lääninvirat valtaavat ruattinkieliset, sillä täälläkin, missä asun, vaaditaan moniin, moniin paikoihin (myös muualle kuin noihin virkoihin) ruoattinkielen osaamista. Ystävä- ja tuttavapiirissä on monia, jotka ovat saaneet unelmavirkansa siksi, että osaavat ruattia.

Sitäpä paitsi ruatti on kielistä helpoin (kokemusta saksasta, englannista, venäjästä ja vähän ranskastakin); ruattia oppii tyydyttävästi, vaikkei kielipäätä olisikaan.
Merope
Hetty Wainthropp
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:04 pm

Viesti Kirjoittaja Merope »

Ehdoton ei. Olen kuitenkin sitä mieltä, että toinen pakollinen kieli on hyvä asia, mutta kieli tulisi saada valita itse! Ihan vain siitä syystä, että tuolla on monia rutkasti hyödyllisempiä vaihtoehtoja kuin tuo ruotsi. Esim. venäjä, saksa, ranska...

Sitä paitsi, aina on itseä vituttanut lukea pakkoruotsia, kun lähimmät ruotsalaiset ovat yleensä asuneet parin sadan kilsan päässä, nykyisin tosin vähän lähempänä. Entä sitten itäsuomalaiset? Jotenkin on aina säälittänyt se, että niillä kunnailla kun ei varmasti ruotsalaisia näy, mutta venäläisiä sitäkin enemmän, haaskataan silti aikaa johonkin näin turhaan...
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.
Lihava
Lauri Hanhivaara
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 11:58 pm
Paikkakunta: Paska Kaupunni

Viesti Kirjoittaja Lihava »

Arvokas taito osata toista kotimaista kieltämme, eikä muidenkaan kielten opiskelu hukkaan mene. Kyllä pakkoruotsille ja -englannille.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Kyllä pakkoruotsille ylä-asteen ajan, jotta edes alkeet osataan. Lukioistahan poistui pakkokirjoittaminen ruotsista mikä on hyvä juttu mutta saisi poistua pakollisista aineista myös. Siis että ruotsi olisi valinnainen opiskeltava kaikissa kouluissa.
minttusuklaa
Remington Steele
Viestit: 200
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 4:43 pm

Viesti Kirjoittaja minttusuklaa »

Ehdottomasti muutettava vapaaehtoiseksi! Täysin turha kieli suurimmassa osassa Suomea, mieluummin tuonkin ajan voisi käyttää jonkun hyödyllisemmän kielen opiskeluun. Jos ruotsin kieli muutettaisiin vapaaehtoiseksi niin hyvin moni silti haluaisi opiskella sitä, tästähän on tehty tutkimuksiakin.

Ruotsin kielen tilallehan tulisi varmasti sitten pakolliseksi toinen vieras kieli mutta sen saisi itse valita. Tässä ongelmana on sitten tasa-arvoisuus. Kaikissa Suomen kouluissahan ei voida tarjota yhtä suurta määrää eri kieliä. Minun ehdotukseni olisikin että esim. 7:llä luokalla alkaisi uusi kieli ja valinnanvaraa olisi aina vähintään kolme kieltä. Ne voisivat olla ruotsi, saksa ja venäjä. Luulen että nämä vaihtoehdot olisivat täysin mahdollisia myös pienissä kunnissa.
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

...on suunnattoman väärin pakottaa opiskelemaan, varsinkin kun suomessa ei ruotsilla juuri mitn tee...
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Wuulffi
Lauri Hanhivaara
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2007 7:38 pm
Paikkakunta: Susimetsä

Viesti Kirjoittaja Wuulffi »

Merope kirjoitti:Entä sitten itäsuomalaiset? Jotenkin on aina säälittänyt se, että niillä kunnailla kun ei varmasti ruotsalaisia näy, mutta venäläisiä sitäkin enemmän, haaskataan silti aikaa johonkin näin turhaan...
No tuota, itäsuomalaisetkin saattavat muuttaa työn perään muualle Suomeen, jossa ruotsia on osattava, jos haluaa tiettyjä töitä. Tuossa juuri vähän aikaa sitten Itä-Savosta etelään muuttanut ystäväni joutui osoittamaan osaavansa ruotsia, jotta sai haluamansa työn ja pääsi tänne (oman kultansa luo :wink: ).
pmv
Alibin satunnaislukija
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Elo 10, 2007 3:39 pm

Viesti Kirjoittaja pmv »

Vastasin, että olen pakkoruotsin puolella.

Itse olin tosi laiska sitä opiskelemaan koulussa, ja nyt jälkeenpäin se harmittaa. Olen jälkeenpäin itsekseni välillä jotain kertaillut ja töissä selailen aina läpi HBL:n. Aina sieltä jotain pientä tarttuu.

Tai sitten ajattelen vaan itsekkäästi, että kun minäkin jouduin ne pakertamaan läpi, niin sitten joutuu muutkin.

Kielten opiskelu ei ole milloinkaan turhaa.
kahvitar
Jane Marple
Viestit: 1002
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 12:14 pm

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

Kielten opiskelu ei ole turhaa, mutta on rajallinen määrä kieliä mitä yksi henkilö pystyy oppimaan. Monilla kielipäätä riittää korkeitaan kahden vieraan kielen oppimiseen. Se on sitten ikävä jos toinen kieli on maailmanlaajuisesti täysin mitätön ja hyödytön ruotsin kieli, joka useimmilta vielä unohtuu kun ei kieltä tarvitse.

Lisäksi Suomessa monissa työpaikoissa laitetaan vaatimukseksi ruotsin osaaminen. Se ei useinkaan johdu siitä, että ruotsin kielitaito olisi tarpeellinen itse työssä vaan siitä, että työnantaja olettaa henkilön saavan ruotsia pakkoruotsituksen ansiosta.

Se on tietysti toinen asia ruotsinkielisellä alueella, mutta ei mielestäni voi olettaa, että suomalaisten pitäisi opiskella ruotsia sen vuoksi, että jos he joskus elämässään muuttavat ruotsinkieliselle alueelle. Useimmilla suomalaisille muutto esim. saksan- tai ranskankieliseen maahan on todennäköisempää kuin muutto ruotsinkieliselle alueelle.

Henkilökohtaisesti minä voin sanoa, että ruotsin kielen taitoni on olematon, pystyn ymmärtämään lehtijuttujen pääasiat (esim. Aftonbladetin jutut), mutta monia yksityiskohtia jää ymmärtämättä. Puhetta on paljon mahdottomampi ymmärtää. En pysty seuraamaan esim. ruotsinkielistä ohjelmaa tai elokuvaa ilman suomenkielistä tekstitystä. Ja mielestäni olin kouluaikana hyvä ruotsinkielessä, yläasteen todistuksessa numero on 10. Mutta niin siinä vain käy, että jos ei kieltä tarvitse niin kielitaito ruostuu.

Ja jos alkaa ajatella miten muutenkin Suomessa hyysätään ja suositaan ruotsinkielistä vähemmistöä. Heillä on mm. helpompi päästä korkeakouluun omalla äidinkielellään kuin mitä suomenkielisen on päästä suomenkieliseen koulutusohjelmaan.

Suomessa siis kohdellaan eriarvoisesti ihmistä äidinkielen perusteella. Lisäksi esim. YLE:n ohjelmista noin 20 % on ruotsinkielisiä, vaikka ruotsinkielistä väestöä on noin 5,5 %. Valtion verorahoilla siis tuotetaan yhdelle vähemmistölle selvästi omaa osuuttaan suurempi televisio- ja radiotarjonta.
Vastaa Viestiin