Omistatko aseen/aseita?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Jalmari1
Harjunpää
Viestit: 337
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 11:09 am

Viesti Kirjoittaja Jalmari1 »

Tuolla vielä perusteellisempaa juttu GSG-5:sta. Todella räyhäkäs ja nätti piekkari: http://www.asemafia.fi/GSG5_artikkeli_rekyyli082007.pdf

Mie tykkään. Ja kun pääsin tuollaista kokeilemaan, tykkäsin vieläkin enemmän.

Jalmari1
Harjunpää
Viestit: 337
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 11:09 am

Viesti Kirjoittaja Jalmari1 »

PitBull kirjoitti:
Jalmari1 kirjoitti:
PitBull kirjoitti:Jalmari hei, Onko toi GSG5 ihan 9mm panoksille vai?
eiku lukihan se, 22:sille. Mihis hintaan tuollasia saa?
Ne on siinä 600 euron kieppeillä Täysin lisävarusteltuna tonnilla.
Ei paha ei, Miten toi ulkomailta tilaaminen käytännössä menee? Oon kuullut villin huhun että saisi ilman lupia muka tilattua. Toivottavasti ei koska en mä haluu saada jostain singosta tuolla kun ajelen :shock:
Kyllä EU-alueelta onnistuu, mutta hinta Suomessa ei poikkea niin paljon esim. Saksan hinnoista että kannattais sitä paperisotaa alkaa käydä.

Edit: Mutta ilman lupia ei siis saa ulkomailtakaan.

PitBull
Martin Beck
Viestit: 839
Liittynyt: Ke Marras 28, 2007 2:05 am
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja PitBull »

Ok, Oon vaan joskus kuullat sellaisia huhuja et saisi muka. No venäjältä kuulema saa panssarivaunun jos on tarpeeksi rahaa :lol:
Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen
henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä
minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä
tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ään.

UUSI TUNNUS! REALPITTI

Jalmari1
Harjunpää
Viestit: 337
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 11:09 am

Viesti Kirjoittaja Jalmari1 »

Tossa vielä suomalaisella radalla kuvattua paukuttelua GSG-5 perusversiolla: http://www.youtube.com/watch?v=GQtQhkZhd-E

Ja tossa aiemmassa pdf-filussa ollut ase käytännön toimissa, Rekyylin koeammunnoissa: http://www.youtube.com/watch?v=aIfgpDCoGAI

Jalmari1
Harjunpää
Viestit: 337
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 11:09 am

Viesti Kirjoittaja Jalmari1 »

PitBull kirjoitti:Ok, Oon vaan joskus kuullat sellaisia huhuja et saisi muka. No venäjältä kuulema saa panssarivaunun jos on tarpeeksi rahaa :lol:
Juu saa. Venäjältä saa mitä vaan. :D Mutta jos ihan laillisesti haluaa hankkia GSG-5:n, niin silloin kannattaa kyllä ostaa Suomesta.

Jalmari1
Harjunpää
Viestit: 337
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 11:09 am

Viesti Kirjoittaja Jalmari1 »

PitBull: Jos olet aikeissa tuollaista GSG-5:sta alkaa hankkia jossain vaiheessa, niin voin kyllä avustaa esim. tarpeellisten lupalomakkeiden täyttämisessä ja esim. sen suhteen mitä siihen kannattaa laittaa hankkimisen syyksi.
Jos se jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi, niin ota privalla yhteyttä niin kattellaan.

PitBull
Martin Beck
Viestit: 839
Liittynyt: Ke Marras 28, 2007 2:05 am
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja PitBull »

Jalmari1 kirjoitti:PitBull: Jos olet aikeissa tuollaista GSG-5:sta alkaa hankkia jossain vaiheessa, niin voin kyllä avustaa esim. tarpeellisten lupalomakkeiden täyttämisessä ja esim. sen suhteen mitä siihen kannattaa laittaa hankkimisen syyksi.
Jos se jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi, niin ota privalla yhteyttä niin kattellaan.
en mä lupaa semmoiseen saa, ainakaan vielä muutamaan vuoteen :roll:
Voin mä kyllä kysyä et miten sen saisi mutta tuskin saan :roll:
Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen
henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä
minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä
tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ään.

UUSI TUNNUS! REALPITTI

Jalmari1
Harjunpää
Viestit: 337
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 11:09 am

Viesti Kirjoittaja Jalmari1 »

PitBull kirjoitti:
en mä lupaa semmoiseen saa, ainakaan vielä muutamaan vuoteen :roll:
Voin mä kyllä kysyä et miten sen saisi mutta tuskin saan :roll:
Tutustupa Lupakäytäntöjen yhtenäistämisohjeeseen:
Edit: Lyhennetääs tuo älyttömän pitkä osoite TinyUrlilla: http://tinyurl.com/2qprub
Lähinnä estoaikoihin.

Ihan ekaks otat yhteyksiä oikeille tahoille ja tarkistat mikä on rikosrekisterisi tilanne. Sitten selvität saman Patjan (Poliisiasian tietojärjestelmän) suhteen. Sinulla on kerran vuodessa ilmaiseksi oikeus saada tieto siitä, mitä sinusta on siellä. Siellä voi olla merkintöjä tai sitten ei.
Vaikka merkintöjä olisikin, se ei välttämättä estä luvansaantia, jos em. yhtenäistämisohjeen estoaika on ummessa. Tästä asiasta kannattaa neuvotella kotipaikkakunnallasi lupia myöntävän henkilön kanssa.
Merkintä toki aiheuttaa sen, että ovat huomattavan tarkkoja lupaa myönnettäessä.
Itse tunnen hyvin henkilön, joka on tuomittu erittäin vakavasta rikoksesta: ampuma-aseella suoritetusta viranomaiseen kohdistuneesta murhayrityksestä ehdottomaan vankeuteen, mutta niinpä vain hänellä on tänä päivänä ihan laillinen ase, koska estoaika on ummessa ja hän pystyy todistamaan että elämä on täysin muuttunut ja pystyy todistamaan että ampumaharrastus on ihan todellinen. Vastuuntuntoisempaa aseenomistajaa saa oikeasti etsiä. Hänellä on karvaat kokemukset siitä mihin aseella pelleily saattaa johtaa ja siksi hän on todella tunnontarkka ja lainkuuliainen aseasioissa.

Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2643
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asiaa ja asian vierestä

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Jalmari1 kirjoitti:
Jack the Ripper kirjoitti:J

Saatan kyseisenlaisen museoaseen periä joku päivä.
Mulla vähän sama tilanne. Tulee vaan ongelma siinä kohdassa kun periminen tapahtuu. Jotenkin se pitäisi keplotella luvalliseksi että saisi panoksiakin. Laittomia aseita en hyväksy, vaikka niitäkin joskus villeinä nuorisovuosina tuli omistettua luvallisten rinnalla. (Niin kauan sitten, että rikokset ovat täysin vanhentuneet aikoja sitten)

Minä en tiedä sen arvosta yhtään mitään, mutta ihan oikeastiko se on arvokkaampi, jos neuvostotähti löytyy kahvasta? Meinaan just sellanen ois tässäkin tapauksessa kyseessä. Alasammutulta lentäjältä napattu. Olen kuvitellut suht arvottomaksi, koska noita löytyy melkein joka torpasta isoisän yms. sotamuistoina. Mutta arvoa siis oikeasti saattaa kuitenkin olla?
Joo arvo nousee nimenomaan kun kyseessä on neukkujen ilmavoimien tähti. Maavoimien Nagantteja Suomessa on paljon mutta ei noita hävittäjälentäjien revolvereita ihan joka torpassa ole. Tuo 500 euron arvonnousu ilmavoimien merkin vuoksi voi tosin olla vähän liioiteltua...

Minun tiedossani oleva Nagant on rekisteröity museoaseeksi. Siinä todistuksessa lukee jotain: "Museoase. Ei saa laukaista eikä hankkia patruunoita." Että ase on sinänsä ihan laillinen. Tosin moni vastaavista voi olla rekisteröimättä.

Ja mitä mainitsit aseen jatkuvasta kantamisesta mukana olet oikeassa. Ei siinä ole järkeä ellei tosissaan pelkää henkensä puolesta. :wink:
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"

tri Dee
Alibin satunnaislukija
Viestit: 53
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:58 pm
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja tri Dee »

Kyllä aseet kuuluvat olennaisena osana minunkin elämään. Olen aina pitänyt niistä pentuna halusin aina jonkun lelu pyssyn mutantti ninja kilpikonnat ja muut leego dublot eivät käyneet ikinä meikäläiset leikeissä. :D :D :D

RL11/6
Axel Foley
Viestit: 2085
Liittynyt: Pe Elo 07, 2020 9:53 am

Re:

Viesti Kirjoittaja RL11/6 »

Jalmari1 kirjoitti:
Ke Helmi 27, 2008 8:56 pm
PitBull kirjoitti:
en mä lupaa semmoiseen saa, ainakaan vielä muutamaan vuoteen :roll:
Voin mä kyllä kysyä et miten sen saisi mutta tuskin saan :roll:
Tutustupa Lupakäytäntöjen yhtenäistämisohjeeseen:
Edit: Lyhennetääs tuo älyttömän pitkä osoite TinyUrlilla: http://tinyurl.com/2qprub
Lähinnä estoaikoihin.

Ihan ekaks otat yhteyksiä oikeille tahoille ja tarkistat mikä on rikosrekisterisi tilanne. Sitten selvität saman Patjan (Poliisiasian tietojärjestelmän) suhteen. Sinulla on kerran vuodessa ilmaiseksi oikeus saada tieto siitä, mitä sinusta on siellä. Siellä voi olla merkintöjä tai sitten ei.
Vaikka merkintöjä olisikin, se ei välttämättä estä luvansaantia, jos em. yhtenäistämisohjeen estoaika on ummessa. Tästä asiasta kannattaa neuvotella kotipaikkakunnallasi lupia myöntävän henkilön kanssa.
Merkintä toki aiheuttaa sen, että ovat huomattavan tarkkoja lupaa myönnettäessä.
Itse tunnen hyvin henkilön, joka on tuomittu erittäin vakavasta rikoksesta: ampuma-aseella suoritetusta viranomaiseen kohdistuneesta murhayrityksestä ehdottomaan vankeuteen, mutta niinpä vain hänellä on tänä päivänä ihan laillinen ase, koska estoaika on ummessa ja hän pystyy todistamaan että elämä on täysin muuttunut ja pystyy todistamaan että ampumaharrastus on ihan todellinen. Vastuuntuntoisempaa aseenomistajaa saa oikeasti etsiä. Hänellä on karvaat kokemukset siitä mihin aseella pelleily saattaa johtaa ja siksi hän on todella tunnontarkka ja lainkuuliainen aseasioissa.
Hauskaa lukea näitä vanhoja viestejä. Poliisilla ei ole mitään taulukkoa aselupien myöntämiseen rikoksen tekohetkestä alkaen. Kaikki perustuu harkintaan, eikä päätöksen tekijän tarvitse kommentoida sitä.

Tiedän tapauksen jossa noin 20-vuotta sitten rikokseen syyllistynyt henkilö sai ostoluvan metsästysperusteisesti haulikolle.

Toinen tapaus ei ollut syyllistynyt rikoksiin, eikä saanut ostolupaa, vaikka yritti sitä useamman vuoden ajan. Epäilen poliisin saaneen tietää sairaalajaksosta suljetulla. Syynä masennus.

Omistan itse pari asetta. En ole harkinnut hankkia uusia.

Avatar
Kalle-Ville
Axel Foley
Viestit: 2436
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 5:48 pm

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Kalle-Ville »

RL11/6 kirjoitti:
Ti Elo 25, 2020 6:46 am
Jalmari1 kirjoitti:
Ke Helmi 27, 2008 8:56 pm
PitBull kirjoitti:
en mä lupaa semmoiseen saa, ainakaan vielä muutamaan vuoteen :roll:
Voin mä kyllä kysyä et miten sen saisi mutta tuskin saan :roll:
Tutustupa Lupakäytäntöjen yhtenäistämisohjeeseen:
Edit: Lyhennetääs tuo älyttömän pitkä osoite TinyUrlilla: http://tinyurl.com/2qprub
Lähinnä estoaikoihin.

Ihan ekaks otat yhteyksiä oikeille tahoille ja tarkistat mikä on rikosrekisterisi tilanne. Sitten selvität saman Patjan (Poliisiasian tietojärjestelmän) suhteen. Sinulla on kerran vuodessa ilmaiseksi oikeus saada tieto siitä, mitä sinusta on siellä. Siellä voi olla merkintöjä tai sitten ei.
Vaikka merkintöjä olisikin, se ei välttämättä estä luvansaantia, jos em. yhtenäistämisohjeen estoaika on ummessa. Tästä asiasta kannattaa neuvotella kotipaikkakunnallasi lupia myöntävän henkilön kanssa.
Merkintä toki aiheuttaa sen, että ovat huomattavan tarkkoja lupaa myönnettäessä.
Itse tunnen hyvin henkilön, joka on tuomittu erittäin vakavasta rikoksesta: ampuma-aseella suoritetusta viranomaiseen kohdistuneesta murhayrityksestä ehdottomaan vankeuteen, mutta niinpä vain hänellä on tänä päivänä ihan laillinen ase, koska estoaika on ummessa ja hän pystyy todistamaan että elämä on täysin muuttunut ja pystyy todistamaan että ampumaharrastus on ihan todellinen. Vastuuntuntoisempaa aseenomistajaa saa oikeasti etsiä. Hänellä on karvaat kokemukset siitä mihin aseella pelleily saattaa johtaa ja siksi hän on todella tunnontarkka ja lainkuuliainen aseasioissa.
Hauskaa lukea näitä vanhoja viestejä. Poliisilla ei ole mitään taulukkoa aselupien myöntämiseen rikoksen tekohetkestä alkaen. Kaikki perustuu harkintaan, eikä päätöksen tekijän tarvitse kommentoida sitä.

Tiedän tapauksen jossa noin 20-vuotta sitten rikokseen syyllistynyt henkilö sai ostoluvan metsästysperusteisesti haulikolle.

Toinen tapaus ei ollut syyllistynyt rikoksiin, eikä saanut ostolupaa, vaikka yritti sitä useamman vuoden ajan. Epäilen poliisin saaneen tietää sairaalajaksosta suljetulla. Syynä masennus.

Omistan itse pari asetta. En ole harkinnut hankkia uusia.
Aselupakäytäntöjen yhtenäistämisohjeissa todetaan henkirikoksen osalta seuraavaa, s. 14 taulukko: Henkirikos; esteperusteena vähintään 15 vuotta, murhasta elinkautiseen tuomitulle ei annettaisi koskaan uutta lupaa. Kyseisellä perusteella siis kaikkiin muihin henkirikoksiin syyllistyneille voitaisiin myöntää uusi lupa, minkä lisäksi ohjeen sanamuoto antaisi tulkinnanvaraa myös sille, että murhasta muuhun rangaistukseen kuin elinkautiseen vankeuteen (lähinnä alaikäisille, mutta oletettavasti ei alentuneesti syyntakeisille) tuomitulle olisi mahdollista antaa uusi lupa.

Em. löytyy osoitteesta: http://www.aselaki.info/materiaalit/AAHY_AYO.pdf

Ettei tämä ihan kokonaan off topiciksi menisi, itselläni on aseita niin metsästystä kuin tarkkuusammuntaakin varten.
Suomen kansalaiset ovat muka tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia lain edessä, mutta toisilla meistä tätä tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta on jostakin syystä kuitenkin enemmän kuin muilla.

Jalmari1
Harjunpää
Viestit: 337
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 11:09 am

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jalmari1 »

RL11/6 kirjoitti:
Ti Elo 25, 2020 6:46 am


Hauskaa lukea näitä vanhoja viestejä. Poliisilla ei ole mitään taulukkoa aselupien myöntämiseen rikoksen tekohetkestä alkaen. Kaikki perustuu harkintaan, eikä päätöksen tekijän tarvitse kommentoida sitä.

Eli yhtenäistämisohje on sinulle vieras asia?

RL11/6
Axel Foley
Viestit: 2085
Liittynyt: Pe Elo 07, 2020 9:53 am

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja RL11/6 »

Jalmari1 kirjoitti:
Ti Elo 25, 2020 9:59 am
RL11/6 kirjoitti:
Ti Elo 25, 2020 6:46 am


Hauskaa lukea näitä vanhoja viestejä. Poliisilla ei ole mitään taulukkoa aselupien myöntämiseen rikoksen tekohetkestä alkaen. Kaikki perustuu harkintaan, eikä päätöksen tekijän tarvitse kommentoida sitä.

ö

Eli yhtenäistämisohje on sinulle vieras asia?
Täysin vieras. Tiedän vain sen, ettei henkirikokseen syyllistyneelle myönnettä aselupia. Pelkkä pahoinpitely on esteenä loppuelämän ajan. Se jää näkymään tietoihin ja lupaviranomainen käyttää sitä rikoshistoriana. Sama koskee ratteja ja muita hörhöilyjä. Tähän voi toki laittaa kaiken mitä tuossa yhtenäistämisohjeessa sanotaan.

Jalmari1
Harjunpää
Viestit: 337
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 11:09 am

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jalmari1 »

RL11/6 kirjoitti:
Ti Elo 25, 2020 11:26 am


Pelkkä pahoinpitely on esteenä loppuelämän ajan. Se jää näkymään tietoihin ja lupaviranomainen käyttää sitä rikoshistoriana.

Ei pidä paikkansa.
Voisit mutuilla vähän vähemmän ja tutkia enemmän vaikkapa ns. vanhenemisaikoja sekä mm. käsitteitä rikosrekisteri, rikosrekisteriarkisto, poliisiasian tietojärjestelmä ja myös erityisesti niihin liittyviä käyttöoikeuksia ja vanhenemisaikoja.

EsimerkkI: mulla on kaveripiirissä henkilö, joka sai 80-luvulla murhan yrityksestä tuomion. 4 v 6 kk.
Nykyään rikosrekisteri täysin puhdas ja henkilöllä useita aselupia.
Asia ilmenisi ainoastaan vanhenemisen takia arkistoiduista rikosrekisteritiedoista, mutta niitä ei saa käyttää aselupahakemuksen yhteydessä taustatarkistukseen.
Sitten taasen esim. laajassa turvallisuusselvityksessä asia tulee ilmi. Mutta sitä taasen ei saa tehdä pelkän aseluvan hakemisen tarkistukseksi.

Vastaa Viestiin