Pieni lapsi yksin tien varressa autoillessasi - mitä teet?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Belker
Javier Pena
Viestit: 1706
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 11:51 pm

Pieni lapsi yksin tien varressa autoillessasi - mitä teet?

Viesti Kirjoittaja Belker »

YLE:llä on ollut hyvä keskustelu aiheesta. Hämeenlinnan ansioitunut poliisi on ihmetellyt, mikseivät aikuiset pysähtyneet aikaisemmin ja ottaneet valtatien varrelta nelivuotiasta kyytiin.

http://yle.fi/uutiset/mita_on_tapahtunu ... le/6364911

Oma kantani: Voisin soittaa apua, jos näyttää, että lapsi on todellakin pienikokoinen ja yksin vaarallisessa paikassa. Hätääntyminen tai avunpyynnöt vielä erikseen huomioituina.

Kerran H:gissä tuli muutaman vuoden nassikka yksin jalkakäytävällä vastaan. Kysyin, onko kaikki hyvin ja haluaako soittaa puhelimell`? - Eipä ollut hätää.

Tuolloin jo mietin, miten oikein pitäisi toimia yksin autoillessa. Jos ottaa vieraan lapsen kyytiin ja vie kotiinsa (jos lapsi on ollut tunteja kateissa), niin onko tiedossa vain pullantuoksuiset kiitoskaffet vai puidaanko asiaa iltamyöhään poliisilla...
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Pieni lapsi yksin tien varressa autoillessasi - mitä teet?

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Riippunee nyt vähän siitä, että missä tenava viilettää. Jos taloa/asutusta ei lähimaillakaan, niin sitten voisi kyllä pysähtyä ja kysyä, että mistä on siihen tallustanut. Jotkut vanhemmat kun luottavat jo tuon ikäisiin niinkin paljon, että lähettävät kauppaan ostamaan maitoa ym. pikkutarvikkeita, että ihan jokaista pientä kulkijaa ei ehkä tule niin tarkkaan seurattua.
murjaani
Martin Beck
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 5:09 pm

Re: Pieni lapsi yksin tien varressa autoillessasi - mitä teet?

Viesti Kirjoittaja murjaani »

Jos paikka mahdollistaa, niin pysähdyn, pyydän lasta tulemaan auton luokse ja soitan samalla 112. Jos ei ole mahdollista pysähtyä lapsen lähellä, niin pysähdyn heti kun voin ja soitan sitten sen puhelun.

Kyytiin voin ottaa, jos hätäkeskus puhelun aikana kehottaa. Samoin jos poliisi soittaa ennen tuloaan ja pyytää.

Jos lapsi olisi kastunut ja ilma kylmä, niin laittaisin lapsen autoon ja itse odottaisin viranomaisia ulkona. PAITSI jos oma lapseni olisi autossa, silloin laittaisin sen vieraan lapseen etupenkille ja menisin oman lapsen vieran taakse.

En lähtisi kuljettamaan lasta mihinkään, varsinkaan en lapsen perheen tai päivähoitopaikan luo. Jättäisin viranomaisten arvioitavaksi, onko perhe kykenevä ottamaan lapsen hoiviinsa. Jos poliisi ei voisi lähettää partiota, niin voisin EHKÄ kuskata lapsen terveyskeskukseen tai vastaavaan, en kyllä mielelläni.
Belker
Javier Pena
Viestit: 1706
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 11:51 pm

Re: Pieni lapsi yksin tien varressa autoillessasi - mitä teet?

Viesti Kirjoittaja Belker »

Sopivan tyylin löytäminen onkin vaikeaa. Ihmisten hysteerisyys on pinnassa ja polisi soitetaan herkästi. <<eräs hysteriajuttu taisi olla Karoliina Kestin puussa mainittu tapaus: Joku meni lähimetsään metallinetsin kädessä, niin kaksi ohikulkenutta naista soitti poliisit. Siitä lässytystä ja vaivaa, vaikka etsijä koetti vain auttaa poliisia, joka ei pahastunut. Mutta kun on niin jännää löytää rikollisisa ja pahuutta, niin siksipä sitä soitellaan ja leimataan ihmisiä...


E: Mainittu crashestdummyn kokemus:

http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... start=8505
FB: n hullut ämmät iskee... kuljin tuota piennarta täs tunnelin suulla niin nuo kyyläs ku ruttoa ja kuulin tunnelin läpi kun kuvailivat mua puhelimessa eli tais soittaa poliisille et nyt se bemari mies etsii sitä puhelinta... vittu noi kotiäidit sekoo tällasesta katoamisdraamasta kokonaan tiä uskallanko jatkaa enää metallinpaljastimeni kanssa kun leimaudun pian raiskariks... olenhan yli 20v ja mullon huppari!
Niinpä, joo olin vaan ettimäs luuria koska oon itsekäs ja haluisin kunnian löytää sen jne... mut noi akat taitaa tuomita nyt kaikki alle 30v hupparin omistajat.. tuntus että henkinen tuki ja lauma muita ihmisiä olis paikallaan. ehkä oon lähellä kun tää tonkiminen alkaa käydä niin haastavaks... ehkä nää saarenkärjen äiditkin on salaliitos suojelemas sitä tekijäpoikaa joten kaltaiseni innokkaat urkkijat poistetaan vaikka väkisin seudulta. Hmm.
Juu tongin jo pysäkin alueen mut se on toivotonta kun se maasto on niiiiiiin täys metallia et piippaa vaan suoraa huutoo... en usko luurin oloon siellä ellei puuhun oo nakannu. Mut alan kans kallistua sen kannalle et ne haki sen myöhemmin pois ja sammutti, aamu viis on sopiva aika hakee luuri metsästä. Sorry kankea kieliasu, samsung galaxilla haen rohkeutta jatkaa tonkimista minfosta.
Sieltä ne poliisit tuli, naureskeli että tiedät varmaan että soitettiin, ja kysy että etsinkö "kestipuhelinta ". Tulipa samalla kuultua auton katsastuksen olevan myöhästyny. Muttei mitään kieltoo tms, että jatketaan (: ilmeisesti jopa hyvä et sohin metallinilmasimeni kanssa täälä, naureskelivat vaan ku kaiki tehtävät liittyy nyt kestiin
IMO lapsen ottaminen autoon (hyvässä tarkoituksessa) altistaa poliisikuulustelulle.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Pieni lapsi yksin tien varressa autoillessasi - mitä teet?

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Kyllä mieleen tulee, että jos ei olisi mukana kännykkää, jolla soittaa lapsen kotiin/poliisille tms., niin pitäisi varmaan pysäyttää toinen auto saadakseen todistajan, ettei ole mikään pervo, joka nappailee lapsia kyytiinsä.
Avatar
Marokon Kauhu
Perry Mason
Viestit: 3726
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 9:06 pm
Paikkakunta: Rio Grande

Re: Pieni lapsi yksin tien varressa autoillessasi - mitä teet?

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

Ailar kirjoitti:Kyllä mieleen tulee, että jos ei olisi mukana kännykkää, jolla soittaa lapsen kotiin/poliisille tms., niin pitäisi varmaan pysäyttää toinen auto saadakseen todistajan, ettei ole mikään pervo, joka nappailee lapsia kyytiinsä.
Tottapa tuo, kyllä siinä heikoilla jäillä kuljetaan, jos ottaa tuntemattoman lapsen autoonsa...
Itsekin olen vastaavissa tapauksissa joskus soittanut polliisille, mutta jäänyt sentään siihen paikalle katsomaan että apua tulee eikä mitään tapahdu... Eipä niistä mitään ongelmaa sentään ole tullut.

Kerran satuin paikalle, kun joku vanha ukko oli erehtynyt jutustelemaan puiston laidalla pikkutytöille.
Aikamoinen lynkkausporukka oli heti kertynyt paikalle: En osaa sanoa oliko ukko pervo vai ei, kun en ollut alusta asti paikalla. Siinä vaiheessa kun tajusin että kytätkin on siellä pian, niin liukenin lapseni kanssa siitä: Tilanne oli sen verran epäselvä että ei huvittanut jäädä sitä selvittelemään.

Nykyään joutuu ongelmiin niin helposti ja pienistäkin jutuista voi tulla ikävät seuraukset töissä tms. että eipä se paljon lähimmäisen auttamiseen kannusta.
- Kilo kokaiinia, kolme yhden hinnalla
- Kilo kokaiinia, en oo joutumassa linnaan
- Sösssön sössön
- Äbälä wäbälä
Milan Jaff - jolle annettiin näin ensi alkuun 10 vuotta linnaa
vandt
Jack Bauer
Viestit: 917
Liittynyt: La Heinä 05, 2008 10:00 pm

Re: Pieni lapsi yksin tien varressa autoillessasi - mitä teet?

Viesti Kirjoittaja vandt »

Pysähtyisin ja ottaisin kyytiin. Soittelisin 112 joko heti, tai vasta kotonani, jos asuisin lähellä.

Näin siksi, että olen nainen ja äiti. En ehkä uskaltaisi tehdä mitään, jos olisin mies. Mieshän on pedari ja kidnappari. Ei nainen, saati äiti.
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
Belker
Javier Pena
Viestit: 1706
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 11:51 pm

Re: Pieni lapsi yksin tien varressa autoillessasi - mitä teet?

Viesti Kirjoittaja Belker »

YLE:lle tulleista viesteistä joitakin:
On ihan pikkuisen eri asia kyyditä kotiin 17 kuin 4-vuotias lapsi. Edelleen on eri asia, jos avun tarvitsija pyytää sitä, koska silloin on paljon epätodennäköisempää, että hän tekee vääriä johtopäätöksiä. Lisäksi on ihan eri asia tarjota apua virkapuku päällä kuin satunnaisissa siviilivaatteissa.

Ei minullekaan ollut mikään ongelma viedä väärään bussiin noussut 10-vuotias bussimatkustaja lähemmäs kotiovea, kun ilmeni, että päätepysäkiltä on viisi km kotiin. Sen sijaan tien varressa paarustavalle samanikäiselle kyydin tarjoaminen siviiliautollani olisi ihan varmasti ikävyyksien kerjäämistä. Veljeni naapuri kokeili tarjota kyytiä koululle tyttärensä luokkakaverille sadepäivänä, mutta ei ollut järin ihastunut kokemuksista. Pedofiilijahtiin lähti tytön vanhempien lisäksi "muutama" muukin kyläläinen sekä poliisit.
75-vuotias isäni pysäytti pari talvea sitten autonsa n. 10-vuotiaan pikkupojan kohdalla tarjotakseen hänelle kyydin loppumatkalle. Hän tunsi pojan ulkonäöltä ja tiesi tämän asuvan pysähtymispaikasta noin kolmen kilometrin päässä. Oli kova pyry ja pakkanen, ja isäni halusi auttaa pojan nopeammin kotiin. Poika ei halunnut kyytiä, ja viikon päästä luki paikallislehdessä että vanhempi mies pyytelee lapsia autoonsa. Isäni soitti naapuruston rouvalle, jonka pojasta oli kysymys ja joka oli ollut lehteen yhteydessä. Hän sai anteeksipyynnön, mutta lehteen ei kai koskaan korjausta tullut. En usko hänenkään enää pysähtyvän kysymään lapsen tilannetta, ainakaan yhtään epäselvässä tilanteessa.
un poikani olivat noin 11ja 12 vuotiaita, kysyin naapurin tytöltä, joka oli saman ikäinen , lähteekö hän meidän mukaan animeconiin. Tyttö kysyi äidiltään, vastaus oli mieshän on bedofiili, ei vaikuttanut ,että saman ikäiset pojat ovat mukana
Ei tunnu olevan mitään rajaa sille, mihin kauhuskenarioihin suomalaisen naisen mielikuvitus kykenee. Miehiin lyödään mitä ihmeellisimpiä leimoja ilman mitään yhteyttä reaalimaailmaan. Oliko miehen rooli aikaisemmin toppuutella naisten pelkotiloja?
Ilmeisesti ihmisillä on huono omatunto, mitä pikkulapsiin sekaantumiseen tulee. Mikä muu selittäisi sen, että miesväki luulee tulevansa leimatuksi pedofiiliksi?

Sentään aika kaukaa haettua, että setä maantienlaidassa vilkkaassa liikenteessä vikittelisi eksynyttä lasta. Yhtä haettua kuin teidän sepustuksenne siitä, miten pahoinpideltyä ei voi auttaa kun joutuu itse syytteeseen. No ei todellakaan joudu, ellei liioittele (sanoisinko lapsellisesti) tavalla, johon vain pelkuri pystyy.
Nimim. "Hävetkää äijät"
Olen kerran pysähtynyt kysymään noin 10v tytöltä tarvitseeko apua, kun oli pyörän kumi puhjennut. Tyttö ei tarvinnut apua, koska asui lähellä. Seuraavana päivä poliisi soitti, kun oli ilmoitettu ahdistelusta. Ei tuntunut kivalta, vaikka poliisi suhtautui asiallisesti ja uskoi minua. Varmaankaan naisesta ei olisi ilmoitettu. Tässä sitä tasa-arvoa.
Minä en ainakaan uskaltaisi mennä auttamaan. Hätäkeskukseen toki ilmoittaisin. Maailma on valitettavasti muuttunut melkoisesti niistä ajoista kun lapsista vielä pidettiin huolta koko kylän voimin. Nykyään kun useimmat vanhemmat eivät osaa huolehtia jälkikasvustaan ja perheet ovat rikkinäisiä, huolta pitävät sosiaalitoimistojen tädit. Lapset ja nuoret jos ketkä tarvitsevat huolenpitoa ja auttajia. Pedofiilejä ja namusetiä on ollut yhteiskunnassa kautta aikojen. Nyt on vaan niin että jokainen lasten ja nuorten kanssa tekemisissä oleva miespuolinen henkilö on aina jollain tavalla epäilyksen alainen. Ymmärrän monia miespuolisia kirjoittajia. Auttamisen kynnys on todella korkealla.
Kimurantti aihe, paljon vaikeampi kuin ensunäkemältä arvaa.
INES 7
Axel Foley
Viestit: 2301
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 5:57 pm
Paikkakunta: Koiruohon kaupunki

Re: Pieni lapsi yksin tien varressa autoillessasi - mitä teet?

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

Olisiko ollut ketjun aloittamisen aikoihin - viime viikolla kuitenkin - kun ajelin aamuaikaan kohteeseen ja tien laitaa laahusti pitkään ylämäkeen vahvasti alakouluikäinen poika, mukanaan iso koulureppu ja runsaasti liikuntavälineistöä ja muuta tarviketta. Olisihan se ollut, kun kerran samaan paikkaan luultavammin oltiin matkalla, tarjota muutama sata metriä kyytiä puoliluotettavassa henkilöautossa. Mutta...

(Huom! joidenkin mielestä!) keski-ikäistyvänä miehenä ei uskalla edes hidastaa kohdalla.

Monasti muuten alle 18-vuotiaille, varsinkin tytöille, on jännittävää sanoa ihan vaan asiaan kuuluvasti: "Moi/huomenta/tuohon suuntaan, niin olet saapunut kohteeseen yms." Ettei luulla sadistipervoksi tms.

Onneksi ei niiden kanssa juuri olekaan tarvetta sen suuurempiin keskusteluihin. Sellainen on nykymaailmanmenon meininki.
Talontytär
Remington Steele
Viestit: 224
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 12:55 pm

Re: Pieni lapsi yksin tien varressa autoillessasi - mitä tee

Viesti Kirjoittaja Talontytär »

Oikein tai väärin, niin pysähtyisin. Riippuu ajasta ja paikasta, mutta jos tulis sellainen tunne ett Haloo. Jututtaisin ja sitten soittaisin 112 jne. Oon ollu niin paljon ope, että näkisin tuon oikeaksi. En halua rinnastaa lasta koiraan, mutta autoin silloinkin. Olin Stadissa, jouluaattona. Kaikilla oli kamala kiire, siinä Kurvin kohdalla. Dobermanni säntäili autojen välissä ja ratikoiden välissä. Tuli kohden kita kiinni. Silti rotu ei ollut mun mieleen. Mietin, että mitä mä teen, jatkan matkaa kuin muutkin vai. Joku yritti sitä kiinni, jätti kesken ja säntäs metrotunneliin. Joku nainen pysähtyi ja antoi huivinsa kouraani. Sidoin sen dobbarin kaulaan ja sitten menoksi. Mahdoin olla huvittava. Otin suunnaksi jatkaa Hämeentietä, että eihän tuo kummoinen matka ole, mutta yhdistelmä oli epämukava. Manasin lahjarepun painoakin. Muistan, että sain klinikan oven auki ja yritin jättää koiran jollekin. Joku vastaanoton hempukka alkoi inisee, mikä rotu toi on jne. Kiitos ystävällisyydestä jäi vain mieleen. Et voi jättää tähän, sun pitää viedä se häkkiin. Sitä minun ei olisi pitänyt tehdä. Pilasin aattoni. Olin myöhässä. Menin osastolle, jossa oli häkkejä. Ne kissat, ne tuijottivat minua häkeissään.
Kaipa se jonkun oli.
Optimum et pessimum in homine est lingua.
Vastaa Viestiin