Luotatko suomalaiseen poliisiin?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Spider
Olivia Benson
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 5:31 pm

Viesti Kirjoittaja Spider »

Kokemus sanoo, ettei kehenkään yksittäiseen ihmiseen pidä sinisilmin luottaman. Mutta ymmärrän tässä yhteydessä poliisin tarkoittavan Poliisia, siis instituutiota sanan abstraktimmassa merkityksessä. Ja tässä tapauksessa vastaan että luotan Suomen poliisiin.
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)

Citizen
Nikke Knakkertton
Viestit: 192
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Citizen »

Suomalainen poliisi lienee noin yleisellä tasolla maailman kärkipäätä luetettavuudessa.

Mutta on aivan hullua kuvitella, että rajojemme sisäpuolella asuvat ihmiset olisivat jotenkin suuresti poikkeavia muista. Ns. voimassa oleva yhteiskuntajärjestys ja historialliset syyt vaikuttanevat siihen millaiseksi virkavalta on kussakin maassa muodostunut.

Suomalaisten (valtaosan) lapsenomaisen sinisilmäinen luotto kotimaiseen virkavaltaan on lähes liikuttavaa.

Miksei suomessa poliisi olisi lahjottavissa? Miksei poliisi väärentelisi todistusaineistoa omaksi parhaakseen? Miten voidaan pitää mahdottomana, että poliisi "antaisi ylimääräistä kyytiä" asiakkailleen?
Miksi poliisi ei harjoittaisi "laitonta" telekuuntelua tai muuta teknistä seurantaa? Miksei poliisi vuotaisi tietoja omien etujensa nimissä?

Rikkeettömän kansalaisen on luonnollisesti helpompaa asettua poliisin kun "rosvon" puolelle. Ja kun jos jotain pitää osoittaa sormella niin se on helpompaa osoittaa "rosvoa" kun poliisia. Tämä on kylläkin jo hieman laajemman keskustelun aihe.

Kysymykseen vastaan: En luota poliisiin varaumuksetta tai luotan poliisiin varauksella.

murhatutkija
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:31 pm
Paikkakunta: HELSINKI <

luotan

Viesti Kirjoittaja murhatutkija »

luotan totta kait

merzi
Hetty Wainthropp
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 9:51 am

Viesti Kirjoittaja merzi »

Luotan.

Avatar
Zodiac
Agentti Scully
Viestit: 674
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 7:58 pm

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

katupoika kirjoitti:Riittävän monta.

Poliisi on mm. lyönyt pään puuta vasten, käynyt käsiksi virkamerkin pyytämisen jälkeen, vienyt ajokortin vittuillakseen, pitänyt jengiä koirahäkeissä kyttiksellä, hakannut pampuilla niin vartaloon kuin toisissa tapauksissa jalkapohjiin (ei jää jälkiä), valehdellut oikeudessa useita kertoja, heittänyt raskaana olevan naisen (täysin tarpeettomasti) vatsa edellä asfalttiin raudoittamista varten, evännyt putkassa "asiakkaalta" hänelle kuuluvien ja ehdottoman tarpeellisten lääkkeiden ottamisen, pitänyt putkan valoja päällä yötä päivää ihan vaan vittuillakseen, jättänyt ruoat tuomatta, käskyttänyt mm. seisomaan polvia myötä syvään ojaan, käynyt läpi omaisuutta laittomasti, tutkinut puhelimen laittomasti, jne, jne.

Kaikki totta.
Taidat olla sama tyyppi kuin siellä Basso.fi lökäpöksy foorumilla. Kyllä nyt kirjoittelet semmoista valetta että ihan naurattaa. Ei tuommoisia valheita kukaan usko...ja kun ottaa huomioon "Basso foorumin" asenteen rikollisuuteen ja huumausaineisiin niin motiivisi ovat epäilyksen alla.

Joten turha ruveta moisia valheita levittelemään.

Mother_North
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 1:13 pm

Viesti Kirjoittaja Mother_North »

Well well... kyllä se suomen poliisi osaa tehdä juuri näitä juttuja mitä katupoika mainitsee... Toki en kaikkea allekirjoita mutta osan noista ainakin..

Patricia C. Itämaa
Javier Pena
Viestit: 1864
Liittynyt: To Elo 02, 2007 10:53 am

Viesti Kirjoittaja Patricia C. Itämaa »

Kyllä toistaiseksi vaan pitää muistaa että poliisikin on vain ihan tavallinen ihminen jolla on hieman enemmän valtuuksia,taitaa unohtua välillä :shock:
Heitäkin on siis laidasta laitaan kuten meitä kaikkia 8)

Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Mother_North kirjoitti:Well well... kyllä se suomen poliisi osaa tehdä juuri näitä juttuja mitä katupoika mainitsee... Toki en kaikkea allekirjoita mutta osan noista ainakin..
Kaikkea sattuu, jopa täällä Suomessa. Zodiacilla taitaa olla jonkinlainen housuongelma jo toisen viesti jossa niistä purnattiin :D

Avatar
Zodiac
Agentti Scully
Viestit: 674
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 7:58 pm

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

Bombay kirjoitti:
Kaikkea sattuu, jopa täällä Suomessa. Zodiacilla taitaa olla jonkinlainen housuongelma jo toisen viesti jossa niistä purnattiin :D
Höpön pöpön, ei lähelläkään. Olen vain huomannut että lökäpöksyt pitävät yleensä suurinta mekkalaa "sioista ja possuista".

Sasquatch
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Su Elo 05, 2007 4:23 pm

Viesti Kirjoittaja Sasquatch »

Kyllä minä luotan. Hienoa työtä tekevät, vaikka huonoa palkkaa saavat, ja resurssipulasta kärsivät. Arvostan kyllä kovasti suomen poliisia. Muutamia erimielisyyksiä on toki ollut, mutta niistä voin syyttää vain itseäni.

katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

Zodiac kirjoitti:
Taidat olla sama tyyppi kuin siellä Basso.fi lökäpöksy foorumilla. Kyllä nyt kirjoittelet semmoista valetta että ihan naurattaa. Ei tuommoisia valheita kukaan usko...ja kun ottaa huomioon "Basso foorumin" asenteen rikollisuuteen ja huumausaineisiin niin motiivisi ovat epäilyksen alla.

Joten turha ruveta moisia valheita levittelemään.
Kuka ihmeen tyyppi Basso.fi foorumilla??

Ja mä sanoin jo kerran, vaiko peräti kaksi, että noi jutut ovat totta. Ja tota listaa voisi kyllä jatkaakin, mutta en ainakaan nyt jaksa.

Avatar
Zodiac
Agentti Scully
Viestit: 674
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 7:58 pm

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

katupoika kirjoitti:
Kuka ihmeen tyyppi Basso.fi foorumilla??

Ja mä sanoin jo kerran, vaiko peräti kaksi, että noi jutut ovat totta. Ja tota listaa voisi kyllä jatkaakin, mutta en ainakaan nyt jaksa.
Jos olivat totta niin mikset mennyt näyttämään ruhjeita lääkärille? siitäpä olisin lehdistöllä ollut tekemistä vähäksi aikaa...toisaalta enpä minä kyllä usko teikäläisten juttuihin.

Valheen tunnistaa kun sellaisen näkee.

sqeeze
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 115
Liittynyt: To Touko 17, 2007 12:10 am

Viesti Kirjoittaja sqeeze »

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että siinä on miehistä parhaimpia jotka poliisiksi ryhtyvät. Eli siis luotan täysin.

Kerron pari esimerrkiiä omasta elämästä.

1. Muistan tapauksen kun(ainoa kerta kun olen putkassa ollut) jouduin jonkun kylätappelun jälkeen putkaan. Kaiken aikaa kun tapausta selviteltiin ja oltiin tekemisissä poliisin kanssa, olivat todella asiallisia. Ei heitetty maijan sikaosastolle vaan siististi siihen taakse, tarjosivat tupakkaa kun omat oli rytäkässä hukkunut jne. Olin putkassa ehkä kaksi tuntia jonka jälkeen päästettiin kotiin ja sanottiin kyllä tämä taisi olla tässä.

2. Joskus nuorena keskelle yötä kävelin punasia päin karmeessa kännissä ja poliisimaija saittui näkemään. Huusivat jotain tyyliin "ei kävellä punasiin" ja minä vastasin katsomatta "haista vittu". No saman tien oli kaveri niskassa kiinni sanoen "kuinkas paljon haistattelet säilössä". Ei muuta kun hirveä selitys päälle ja kahden minuutin päästä sanoivat, että jatkossa katsot sitten kelle haistattelet.

3. Kaikki poliisit joita tunnen henkilökohtaisesti(siis ystävät/tuttavat jne) ja niitä on suhteelisen monta, varmasti hienompia miehiä saa hakea. Siltä pohjalta sanoisin että jos perseilet ne perseilee takas, mutta jos oot asiallinen myös poliisi on asiallinen.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am

Avatar
Zodiac
Agentti Scully
Viestit: 674
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 7:58 pm

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

Juu, aika kovan rikoksen on saanut tehdä jos suomalainen poliisi hakkaisi jalkapohjiin patukalla! saatika että laittaisivat koirahäkkiin istumaan. Varmaankin joku vauvanraiskaaja saattaisi saadakin semmoista kohtelua...

B.Hill
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 5:46 pm

Viesti Kirjoittaja B.Hill »

Huhu puhetta muta olen kuullut että varkaan kiinnisaanut henkilö olisi ennen poliisien saapumista antanut varkaalle vähän kyytiä, ja poliisien saavuttua olisivat poliisit todenneet varkaan vain kaatuneen...
Omat kokemukset poliiseista hyviä, paitsi silloin kun jouduin putkaan kun ei ollut kunnon syytä viedä putkaan kun kotikin olisi ollut lähempänä. Eniten harmitti se kun ei voitu hakea ruokaa kun olin grillille ollut matkalla...

Vastaa Viestiin