Rikosaiheinen kysymysketju

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Waja kirjoitti:O.J. Simpson case.
Nope, mutta urheilulla on kyllä välillinen yhteys tapaukseen, mikä näin 7 pisteen vihjeenä annettakoon... :)

Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

6 pisteen vihje:

Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Hienovarainen vihjaus...?? :mrgreen:

Ok, 6 pisteen vihje: Tapauksella oli poikkeuksellisen paljon silminnäkijöitä, eikä epäiltykään kiistänyt tekoaan, mutta silti hän sai suhteellisen lievän tuomion.

Vigario
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 8:20 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Viesti Kirjoittaja Vigario »

Valdovas kirjoitti: Mikä aikoinaan kovasti kuohuttanut veriteko?
10 pisteen vihje: Sekin tapahtui kesällä.
9 pisteen vihje: Tämänkin tapauksen herättäneesä kohussa paheksuttiin erityisesti tapaukseen liittyneitä moraalisia ja sosiaalisia ulottuvuuksia.
8 pisteen vihje: Tämänkin teon keskeiseksi motiiviksi on arveltu perinteistä kolmiodraamaa, mitä kukaan osapuoli ei tällä kertaa edes yrittänyt kiistää.
...urheilulla on kyllä välillinen yhteys tapaukseen, mikä näin 7 pisteen vihjeenä annettakoon.
6 pisteen vihje: Tapauksella oli poikkeuksellisen paljon silminnäkijöitä, eikä epäiltykään kiistänyt tekoaan, mutta silti hän sai suhteellisen lievän tuomion.
Hakuammuntaa, mutta yritys se on tämäkin:

Stanford Whiten murha.
- seurusteli ja raiskasi 47-vuotiaana 16-vuotiaan mallin, Evelyn Nesbitin.
- Evelynin myöhempi kumppani Harry Kendall Thaw ampui Whiten teatteriyleisön edessä kesäkuussa 1906.
- Aikanaan nimetyssä vuosisadan oikeudenkäynnissä ampuja vetosi hetken mielenvikaisuuteen ja hänet siirrettiin mielisairaalaan, jossa sai elää melko vapaasti.
- ... urheilu: Stanford White oli arkkitehti ja suunnitteli mm. kuuluisan urheilupyhätön Madison Square Gardenin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_White

Meni arvaukseni sitten syteen tai saveen, mutta tämän pähkinän jälkeen haluaisin kysellä Valdovasilta hieman enemmän korkeista koroista :)

Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Vigario kirjoitti:
Valdovas kirjoitti: Mikä aikoinaan kovasti kuohuttanut veriteko?
10 pisteen vihje: Sekin tapahtui kesällä.
9 pisteen vihje: Tämänkin tapauksen herättäneesä kohussa paheksuttiin erityisesti tapaukseen liittyneitä moraalisia ja sosiaalisia ulottuvuuksia.
8 pisteen vihje: Tämänkin teon keskeiseksi motiiviksi on arveltu perinteistä kolmiodraamaa, mitä kukaan osapuoli ei tällä kertaa edes yrittänyt kiistää.
...urheilulla on kyllä välillinen yhteys tapaukseen, mikä näin 7 pisteen vihjeenä annettakoon.
6 pisteen vihje: Tapauksella oli poikkeuksellisen paljon silminnäkijöitä, eikä epäiltykään kiistänyt tekoaan, mutta silti hän sai suhteellisen lievän tuomion.
Hakuammuntaa, mutta yritys se on tämäkin:

Stanford Whiten murha.
- seurusteli ja raiskasi 47-vuotiaana 16-vuotiaan mallin, Evelyn Nesbitin.
- Evelynin myöhempi kumppani Harry Kendall Thaw ampui Whiten teatteriyleisön edessä kesäkuussa 1906.
- Aikanaan nimetyssä vuosisadan oikeudenkäynnissä ampuja vetosi hetken mielenvikaisuuteen ja hänet siirrettiin mielisairaalaan, jossa sai elää melko vapaasti.
- ... urheilu: Stanford White oli arkkitehti ja suunnitteli mm. kuuluisan urheilupyhätön Madison Square Gardenin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_White

Meni arvaukseni sitten syteen tai saveen, mutta tämän pähkinän jälkeen haluaisin kysellä Valdovasilta hieman enemmän korkeista koroista :)
Onneksi olkoon; jälleen täysin oikein! Sinulla Vigario on näköjään nuo New Yorkin osavaltion kesän 1906 henkirikokset kiitettävän hyvin hallussa! :D

Mainittu veritekohan tapahtui siis juhannuksena 25.6.1906 vain reilut pari viikkoa ennen tuota aiemman kysymyksen Big Moose Laken tragediaa 11.7.1906, ja ymmärrettävästi lehtikirjoituksissa ja muussakin keskustelussa niitä myös käsiteltiin usein yhdessä. Ei myöskään liene yllättävää, että kuolemantuomionsa täytäntöönpanoa odotellut Chester Gillette oli lievästi sanottuna katkera kuullessaan Thaw'n käytännössä vapauttavasta tuomiosta 1.2.1908. Gillettehän teloitettiin sähkötuolissa 30.3.1908.

Evelyn oli muuten todella sievä tyttö, ja hän oli eräs niistä malleista, joita taiteilija Charles Dana Gibson käytti malleinaan ja joiden piirrokset eli ns. "Gibson Girls" levisivät lukemattomissa sanoma- ja aikakausilehdissä ympäri maata ja joiden katsotaan muodostaneen ensimmäisen "yleisamerikkalaisen" naisihanteen, jolla jatkossa oli huomattava vaikutus pin up -kulttuuriin, Hollywoodiin, Playboyhin ja ylipäätään amerikkalaisen naiskauneusihanteen syntyyn.

Kuva

Erityisen tunnettu ja suosittu oli Gibsonin profiilipiirros Evelynista, jossa tämän pitkä tuuhea tukka oli asetettu kysymysmerkin muotoon ja kuva otsikoitu sopivasti "Women: the Eternal Question"... :D

Niin, ja mitä halusitkaan kysellä korkeista koroista...?? :)

- http://fi.wikipedia.org/wiki/Ohjauskorko#Korkea_korko

Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Vigario on ilmiömäinen! Hienosti ratkaistu taas, teet varmasti töitä silloin kun toiset vaan laiskasti pyytävät lisävihjeitä :D

Valdovas itse viruu pahnoilla oikeusmurhan uhrina, mutta jottemme häntä unohtaisi, nostetaan esille hänen tähänastisista kenties vaikein arvoituksensa. Tässä vihjeet kertauksena.
5 pisteen vihje: Joku kyynisempi voisi ehkä todeta, että kyseessä oli ammatillisten riskien aktualisoituminen...

4 pisteen vihje: Tapaukseen on viitattu varsin satiirisessa sävyssä eräässä oman alansa klassikkoteoksessa.

3 pisteen vihje: Tapaukseen liittyy eräs ruumiinosa.

2 pisteen vihje:
Tapaukseen liittyy osaltaan tässäkin ketjussa käsitelty puumatematiikka.

1 pisteen vihje: Pääsyyllinen sekaantui jokin aika myöhemmin toiseenkin veritekoon, jonka seuraukset olivat vielä huomattavasti vakavammat.

Pisteetön vihje: Tapaukseen liittyy välillisesti kaksikin eläintä, joista ainakin toinen on kovin tuttu myös täällä Minfossa...

Lisävinkki: oikea vastaus voisi löytyä kun linja Helsinki-Lahti-Tampere-Oulu kohtaa linjan Kemiö-Raasepori-Espoo-Hyvinkää...

Vigario
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 8:20 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Viesti Kirjoittaja Vigario »

Kiitos Mariacka,
mutta kyllä näissä parissa löytämässäni vastauksessa on enemmänkin kyseessä hyvä tuuri, Google ja ennenkaikkea Valdovasin antamista vihjeistä se oikea ;)

Kiitos myös yhteenvedosta, olen itsekin silloin tällöin pohtinut tätä Valdovasin wanhaa kysymystä ja siksi kyselin häneltä korkeista koroista. Onneksi Valdovas on pelissä mukana jo tänään, joten siirrän puheenvuoron hänelle:
Valdovas kirjoitti: Niin, ja mitä halusitkaan kysellä korkeista koroista...?? :)
- http://fi.wikipedia.org/wiki/Ohjauskorko#Korkea_korko
Kiitos hyvistä nauruista :D
Jostain kumman syystä korkeista koroista puhuttaessa mieleeni ei ole koskaan tullut keskuspankin harjoittama korkopolitiikka ja sen vaikutus talouteen.

Kuva

Olen silloin tällöin yrittänyt löytää wanhaan kysymykseesi vastausta, mutta parin antamasi vihjeen vuoksi olen jumahtanut korkeisiin korkoihin. Siis aivoistani, en jaloistani :)

Suora kysymys: Liittyvätkö korkeat korot wanhaan pähkinääsi?

Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Mariacka kirjoitti: Valdovas itse viruu pahnoilla oikeusmurhan uhrina, mutta jottemme häntä unohtaisi, nostetaan esille hänen tähänastisista kenties vaikein arvoituksensa.
Kiitos empatiasta ja muistamisesta! :D

Niin, tuo 30 sivua sitten esitetty kysymyksenihän viettää pian ensimmäistä vuosipäiväänsä (26.8.). Mielenkiintoista nähdä ratkeaako ennen sitä... :)
Vigario kirjoitti:Kiitos Mariacka,
mutta kyllä näissä parissa löytämässäni vastauksessa on enemmänkin kyseessä hyvä tuuri, Google ja ennenkaikkea Valdovasin antamista vihjeistä se oikea ;)
Ihan uteliaisuudesta kiinnostaa, mikä varsinkin jälkimmäisessä tapauksessa oli se oikea? Edellisessähän jo veikkasinkin, että se oli se muuan kaupallinen tuote, joka tekee Mariackastakin yön jumalattaren... :D

Sen verran voisin vielä tuota muuten täysin oikeaa vastausta täydentää urheiluvihjeen osalta, että vihjeessä viitattu asia oli tosiaan (järjestyksessä toinen) Madison Square Garden, joka tosiaan oli Stanford Whiten suunnittelema, mutta jolla oli vieläkin suorempi yhteys kysyttyyn tapaukseen, sillä se tai vielä tarkemmin sen katolla ollut teatteriravintola oli kysytyn murhan tapahtumapaikka.

Valitettavasti Manhattanilla tonttimaa on kallista ja rakennuksia puretaan tiuhaan tahtiin uusien tieltä, ja niinpä mainittu historiallinen ja minusta aika kauniskin rakennus ja jopa sen seuraajakin on jo ehditty purkaa, ja niinpä nykyinen samanniminen urheilu- ja kulttuuriareena on järjestyksessä jo neljäs ja itse asiassa jo ihan eri paikassakin eli Pennsylvania Stationin yläpuolella.

Kuva

- http://en.wikipedia.org/wiki/Madison_Sq ... %281890%29
Kiitos myös yhteenvedosta, olen itsekin silloin tällöin pohtinut tätä Valdovasin wanhaa kysymystä ja siksi kyselin häneltä korkeista koroista. Onneksi Valdovas on pelissä mukana jo tänään, joten siirrän puheenvuoron hänelle:
Valdovas kirjoitti: Niin, ja mitä halusitkaan kysellä korkeista koroista...?? :)
- http://fi.wikipedia.org/wiki/Ohjauskorko#Korkea_korko
Kiitos hyvistä nauruista :D
Jostain kumman syystä korkeista koroista puhuttaessa mieleeni ei ole koskaan tullut keskuspankin harjoittama korkopolitiikka ja sen vaikutus talouteen.
Tuo pitänee tulkita niin, että taloudellinen tilanteesi lienee varsin vakaalla pohjalla kun tarvitsee kiinnittää huomiota vain noihin mukavammansorttisiin korkoihin! :D
Olen silloin tällöin yrittänyt löytää wanhaan kysymykseesi vastausta, mutta parin antamasi vihjeen vuoksi olen jumahtanut korkeisiin korkoihin. Siis aivoistani, en jaloistani :)

Suora kysymys: Liittyvätkö korkeat korot wanhaan pähkinääsi?
En sanoisi, että mitenkään erityisen leimallisesti, mutta toisaalta kuten Yön Jumalattaremmekin tietää: :wink:

- http://www.youtube.com/watch?v=3jkBGMNH ... re=related

Update 15.8.

Näyttää taas keskustelu tässä ketjussa hiukan nuukahtaneen. Viekö sitten jotkut noista mediaseksikkäämmistä aiheista ihmisten kaiken huomion vai onko syynä kenties laajemmatkin näppisongelmat...?? 8)

Niin tai näin, heitetään nyt vielä kolmaskin kevyt kesäkysymys Viagriolle ja muille. Juu, muutkin saavat siis vastata! :D

Mikä aikoinaan ja myöhemminkin kovasti kuohuttanut veriteko?

10 pisteen vihje: Sekin tapahtui näihin aikoihin vuodesta.

Vigario
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 8:20 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Viesti Kirjoittaja Vigario »

Valdovas kirjoitti:Ihan uteliaisuudesta kiinnostaa, mikä varsinkin jälkimmäisessä tapauksessa oli se oikea? Edellisessähän jo veikkasinkin, että se oli se muuan kaupallinen tuote, joka tekee Mariackastakin yön jumalattaren..
Kunnon pokerinpelaajan ei koskaan pitäisi paljastaa korttejaan, mutta olkoon nyt tämän kerran, koska autoit minua pääsemään eroon korkeisiin korkoihin liittyvästä päähänpinttymästä. Olet edellisen pähkinäsi kohdalla aivan oikeassa, tämä oli vihjeistä se ratkaiseva:
Tapauksen päähenkilöiden nimet voivat tulla monellekin mieleen varsinkin aamuisin.
Tulkitsin tämän vihjeen kuitenkin hieman laajemmin: Cester Gilletten uhri oli Grace Brown ja hänen etunimensä grace voidaan ajatella myös verbinä kaunistaa/komistaa. Kaiketi me kaikki yritämme laittautua aamuisin, jotkut enemmän ja jotkut vähemmän, joku Gilletellä ja joku jollain muulla. Itse olen jo antanut periksi, tähän naamaan tarvittaisiin kerros sitä kuuluisaa Miranolia ;)

Yritän kuitenkin keskittyä tähän wanhaan juttuusi:
Lisävinkki: Oikea vastaus voisi löytyä kun linja Helsinki-Lahti-Tampere-Oulu kohtaa linjan Kemiö-Raasepori-Espoo-Hyvinkää...

Olen piirtänyt ko. linjat karttakirjaan paksulla tussilla, kysellyt kuviosta vaimolta, lapsilta, harrastekavereilta, naapureilta, työkavereilta, kirjaston henkilökunnalta, kaupan kassoilta, vastaantulijoilta, sienestäjiltä, autoasentajilta ja tässä lähiaikoina jopa Kreetan tarjoilijoilta.

Koska saan ylläolevalla jutulla ainakin kymmenen säälipistettä, niin tuhlaan pisteeni samantien:

Haet kuviota etkä leikkauspistettä? (-1p)
Antaisitko tähän vihjeeseen jonkun hämärän lisävihjeen. (-9p)

Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Minä myös vietin keväällä pitkän tovin miettimällä tuota linjojen kohtaamista - tuloksetta. Menin jopa niin pitkälle, että googlasin juna- ja bussiyhteyksiä. Samoin olin huomaavinani, että nämä linjat saattaisivat kohdata Kehä III:lla. Vaan enpä tiedä enää yhtään mitään, vesiperiä taas kaikki :D

Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Vigario kirjoitti: Kunnon pokerinpelaajan ei koskaan pitäisi paljastaa korttejaan, mutta olkoon nyt tämän kerran, koska autoit minua pääsemään eroon korkeisiin korkoihin liittyvästä päähänpinttymästä. Olet edellisen pähkinäsi kohdalla aivan oikeassa, tämä oli vihjeistä se ratkaiseva:
Tapauksen päähenkilöiden nimet voivat tulla monellekin mieleen varsinkin aamuisin.
Tulkitsin tämän vihjeen kuitenkin hieman laajemmin: Chester Gilletten uhri oli Grace Brown ja hänen etunimensä grace voidaan ajatella myös verbinä kaunistaa/komistaa. Kaiketi me kaikki yritämme laittautua aamuisin, jotkut enemmän ja jotkut vähemmän, joku Gilletellä ja joku jollain muulla. Itse olen jo antanut periksi, tähän naamaan tarvittaisiin kerros sitä kuuluisaa Miranolia ;)
Noin arvelinkin, vaikka kuten totesin itse ajattelin enemmän tuota Gracen sukunimeä germaanisine variantteineen, mutta kuten aiemminkin on havaittu ihmisten assosiaatiot voivat syntyä hyvinkin monilla tavoin, ja oikeaan suuntaan voi kolahtaa ihan vahingossakin ilman kysyjän intentioita.

En toki vaadi sinua paljastamaan kaikkia korttejasi, mutta enemmän kyllä kiinnosti tuo jälkimmäisen kysymyksen ratkaiseminen, sillä se oli minusta ihan kelpo suoritus! :D Olisivatko useat viittaukset edelliseen kysymykseen johtaneet mahdollisesti oikeille jäljille...?? 8)
Yritän kuitenkin keskittyä tähän wanhaan juttuusi:
Lisävinkki: Oikea vastaus voisi löytyä kun linja Helsinki-Lahti-Tampere-Oulu kohtaa linjan Kemiö-Raasepori-Espoo-Hyvinkää...
Olen piirtänyt ko. linjat karttakirjaan paksulla tussilla, kysellyt kuviosta vaimolta, lapsilta, harrastekavereilta, naapureilta, työkavereilta, kirjaston henkilökunnalta, kaupan kassoilta, vastaantulijoilta, sienestäjiltä, autoasentajilta ja tässä lähiaikoina jopa Kreetan tarjoilijoilta.
Mukava havaita, ettei kysymystäni ole suinkaan unohdettu tai nonsaleerattu! :D Tuolta Kreetan suunnalta saattaisi muuten apua tosiaan löytyäkin, kahdessakin mielessä... 8)
Koska saan ylläolevalla jutulla ainakin kymmenen säälipistettä, niin tuhlaan pisteeni samantien:

Haet kuviota etkä leikkauspistettä? (-1p)
Antaisitko tähän vihjeeseen jonkun hämärän lisävihjeen. (-9p)
Hm, olisikohan tämä riittävän hämärää ainakin mitä musiikilliseen kompetenssiin tulee...?? :mrgreen:

- http://www.youtube.com/watch?v=sa3kdrbogfc

Esityksen tematiikka voi tuntua tällä hetkellä ehkä hiukan ennenaikaiselta, mutta eihän sitä koskaan tiedä, milloin pähkinä vihdoin ratkeaa... 8)

Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Mariacka kirjoitti:Minä myös vietin keväällä pitkän tovin miettimällä tuota linjojen kohtaamista - tuloksetta. Menin jopa niin pitkälle, että googlasin juna- ja bussiyhteyksiä. Samoin olin huomaavinani, että nämä linjat saattaisivat kohdata Kehä III:lla. Vaan enpä tiedä enää yhtään mitään, vesiperiä taas kaikki :D
Niinhän sitä voi käydä isoja ja välillä vähän pienempiäkin kaloja narratessa... :wink:

Kuva

Lisätään tuohon edelliseen nyt sitten vielä -99 pisteen supersäälibonusvihje: Kohtaamisten lisäksi merkitystä voi olla tai olla olematta sillä, mitä mainituilta paikkakunnilta löytyy tai ei löydy... 8)

härkä
Jack Bauer
Viestit: 936
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 6:34 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Viesti Kirjoittaja härkä »

Oletko Mariacka huomioinut , että Valdon linjat saattavat kohdata myös maamme ulkopuolisilla alueilla :shock: :?:

Olen myös pähkäillyt tuota kysymystä. Se on pirun vaikea - tai sitten ei.

Linjat eivät voi kohdata Suomessa - mielestäni.

Vitsi , kun ei oo karttapalloa :D

Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

härkä kirjoitti:Oletko Mariacka huomioinut , että Valdon linjat saattavat kohdata myös maamme ulkopuolisilla alueilla :shock: :?:

Olen myös pähkäillyt tuota kysymystä. Se on pirun vaikea - tai sitten ei.

Linjat eivät voi kohdata Suomessa - mielestäni.

Vitsi , kun ei oo karttapalloa :D
Auttaisiko tämä...?? Tässä yhteydessä kannattaa kuitenkin ottaa huomioon myös epäeuklidinen geometria ja erityisesti mahdollisten mustien aukkojen vaikutus paralleeliaksioomiin... 8)

Kuva

Apropos, huomasin muuten, että minähän olin luvannut vinkkejä seuraavan kerran vasta vuonna 2012 :oops: Nyt tuli epähuomiossa annettua niitä jo ainakin kolme, joten sovitaan, että tässä oli nyt sitten vuosien 2012-14 vihjeet ja jatkoa seuraa (tarvittaessa) 2015... :)

Tietysti jos tuo viimeisin kesäkysymys ratkeaa yhtä helposti kuin pari aiempaa, niin voin harkita tätäkin asiaa uudestaan... :D

Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Valdovas kirjoitti:Lisätään tuohon edelliseen nyt sitten vielä -99 pisteen supersäälibonusvihje: Kohtaamisten lisäksi merkitystä voi olla tai olla olematta sillä, mitä mainituilta paikkakunnilta löytyy tai ei löydy... 8)
Tätäkin olen yrittänyt miettiä, varsinkin kun tuntuu, ettei hakemasi vastaus välttämättä liity armaaseen kotimaahamme lainkaan.
härkä kirjoitti:Oletko Mariacka huomioinut , että Valdon linjat saattavat kohdata myös maamme ulkopuolisilla alueilla :shock: :?:
Juu, katso edellinen vastaus.

Ja Vigario: vaikeimmissa kysymyksissä on monesti ollut apua siitä, että yhdessä on täällä mietitty ja vähän vilauteltu niitä omia kortteja. Pahinta on juuri se, että jumii omiin oletuksiinsa eikä pääse asiassa eteenpäin.

Lukittu