Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

PaulaDrew
Jack Bauer
Viestit: 960
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 11:49 am
Paikkakunta: Teurastamo 5

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

Solmu kirjoitti:Ärsyttää puhekielessä yleistynyt tapa jättää ensimmäinen sana pois kokonaan, yleensä "ei" -sana.

Olisi tarkoitus sanoa vaikka:
"Ei siellä mitään ilmaista viinaa ollut".
Kuitenkin sanotaan "Siellä mitään ilmaista viinaa ollut".
Aggressiivi!
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Aggr ... 5232556437

Itseäni on alkanut pikkuisen ärsyttää mutu-tunne tai -tuntuma. Musta tuntuu -tunne vain tuntuu jotenkin tautologiselta. Vai? En tiedä, miten sitä pitäisi käyttää järkevästi.

Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

^Tiedätkö mikä on nykykielen tupla-agressiivi?
"Vittu minä ainakaan vittu".
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe

Sterling
Hetty Wainthropp
Viestit: 452
Liittynyt: Su Syys 28, 2008 8:25 pm
Paikkakunta: Vaihtelee

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja Sterling »

Sanonta:" Happi loppuu". ARGH
Jos haluat rauhaa, valmistaudu sotaan.

Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja Howler »

Löysin uuden raivostuttavan ilmauksen, joka sai hyppimään seinille: sana "kun" kirjoitetaan "ko". Puheessa ehkä voisin sietää, mutta tekstissä...

Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Howler kirjoitti:Löysin uuden raivostuttavan ilmauksen, joka sai hyppimään seinille: sana "kun" kirjoitetaan "ko". Puheessa ehkä voisin sietää, mutta tekstissä...
Komppaan! "ku" ei ole vielä niin silmiinhyppäävä ja se on enemmän vakiintunut kuin tuo ärsyttävä "ko".
Nanika ga tooku matteiru to

Kylli
Perry Mason
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re:

Viesti Kirjoittaja Kylli »

Yökiitäjä kirjoitti:Tästä vielä ärsyttävämpi on (itä)suomalainen sanonta "öbauttiarallaa".

"Se on öbauttiarallaa viis kilometriä tohon suuntaan..." :evil:

Tämän ketjun ehdoton voittaja (s.3) :D :D
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...

Turri
Remington Steele
Viestit: 208
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 2:10 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja Turri »

Makuasioista ei voi kiistellä sano koira, kun persettä nuoli. :lol:

Ärsyttävin on: Ei helmee tai helmee. Käytetään silloin, kun joku asia on hienoa. :twisted:

Syytönhän minä siihen oon. Käytetään ärsyttävästi, kun vaikka sanoo, että ei ole rahaa tmv. niin sitten toinen vastaa: "syytönhän minä siihen olen". :twisted:

Ei midist. Käytetään vastauksena, kun kysytään mitä kuuluu.

EVVK. Todella rasittavaa.

Sitten ehkä kaikkein ärsyttävimpänä: Voi kyynel!! :evil:

Ärsyttäviä on myös nämä tekstiileihin painetut: äidin enkeli, pikku piru, avohoitopotilas, väärät lääkkeet yms. Kaikista oudoin oli yhdellä puolisammuneella äijällä Kalliossa: Väsynyt saha (sopi hyvin äijän sen hetkiseen tilaan).
Myös lastenvaunuihin kiinnitettävät "rekisterikilvet" on helvetin ärsyttäviä.

aga
Adrian Monk
Viestit: 2752
Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 11:21 am

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja aga »

Enään.. tekisi mieli kysyä että käytätkö sä vielläkin tuota sanaa? :P

Ja noista tekstiileihin painetuista, nää duudsoniläpät on myös aikas ärsyttäviä. Esim. "jätkä on eläin", "isäntä" ja "ei se satu". Ehkä nuo tosin ovat jo menneet vähän muodista. Jossain uudessa Vintiöt-jaksossa oli ihan hyvä parodia noista huumori-t-paidoista. Siinä pariskunta meni jollekin tienvarren pysähdyspaikalle ja mies kävi vaimon ollessa autossa ostamassa kaksi hauskaa huumori-t-paitaa, joita sitten innostuneena esitteli vaimolleen. Toisessa luki "viina on hyvää" ja toisessa "minulla on kakka housuissa". Siinä tiivistettynä toreilla ja markkinoilla myytävät "hauskat" t-paidat.

helinä
Susikoski
Viestit: 30
Liittynyt: To Huhti 23, 2009 10:11 pm
Paikkakunta: Venus

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja helinä »

Tampereella asuessani muutama koulukaveri käytti ilmaisua "kusen/kusin hunajaa" puhuessaan jostain mahtavasta, itselleen elämää suuremmasta asiasta/tapahtumasta. Mitä ihmettä?? :shock:

Työn puolesta joudun päivittäin lukemaan lääkärinlausuntoja ja epikriisejä joissa poikkeuksetta näen punaista kun potilas "palpoiden aristaa oikeaa pakaraansa"

Meneeköhän OT:n puolelle hieman, mutta pitkään olen miettinyt mistä johtaa ilmaisu "viedä kuin litran mittaa"? Itse ilmaisu ei ärsytä, vaan juurikin se että en tiedä sitä alkuperää.

Tuli Komiikkatehtaatkin mieleen, missä Ilari Johansson(?) pohdiskeli näitä ilmaisuja, olisiko yhteensä kolme ollut. Nyt en muista kuin vispilänkaupan, joka itseäni ainakin ärsyttää. Onneksi ei ole tullut kuultua sitä pitkään aikaan kenenkään suusta :)

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja joey »

1) Toimittajien (tai toimitussihteerin, päätoimittajan tai jonkun muun, jota tästä voi syyttää) tapa käyttää yllätystä.

"Yllätysliukasta!"
"Yllätyshelle!"

2) "Vitsi, vitsi!"
"No hei, oli tsoukki!"
"Leikkiä, leikkiä!"
"No ei ny kai!"


Jos on niin huono tuottamaan sarkastisia vitsejä, että kuulijan pysyminen kärryillä ei ole taattua, kannattaa varmaan pitää suu kiinni. Paitsi ettei sellaista tietenkään voi vaatia, jos on tarpeeksi tyhmä kuvitellakseen että vitsi voi toimia senkin jälkeen kun sen on erikseen ilmoittanut olevan vitsi.

helinä
Susikoski
Viestit: 30
Liittynyt: To Huhti 23, 2009 10:11 pm
Paikkakunta: Venus

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja helinä »

joey kirjoitti:2) "Vitsi, vitsi!"
"No hei, oli tsoukki!"
"Leikkiä, leikkiä!"
"No ei ny kai!"
Vitsiniekka :?

edit.yksi yhdyssana jossa kaksi kirjoitusvirhettä

Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja Howler »

Haa! Olen löytänyt uuden ärsykin: "kuka" sana korvattuna "ketä" sanalla. ("Kuka tietää?" -> "Ketä tietää?") Jossain oli kylläkin selitetty, että se on jonkun alueen murretta, mutta jos ei kirjoita murteella koko tekstiä niin miksi tuo sana vaan? :evil:

Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja Damien »

^Taitaa olla taas P-Pohjanmaalaiset syyllisinä.
Yksi todella ärsyttävä sana etelässä taasen oli "musot".
Eräs neiti sanoi aina kuuntelevansa musoja.Myöhemmin selvisi että tarkoitti musiikkia. :roll:
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."

rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja rapier »

Damien kirjoitti:^Taitaa olla taas P-Pohjanmaalaiset syyllisinä.
Yksi todella ärsyttävä sana etelässä taasen oli "musot".
Eräs neiti sanoi aina kuuntelevansa musoja.Myöhemmin selvisi että tarkoitti musiikkia. :roll:
Ei ole Pohjois-Pohjanmaalaiset syyllisiä. Kuulin "ketää" väärinkäytettävän ensimmäistä kertaa erään itähelsinkiläisen toimesta. Täällä ei moiseen langeta.
Paskanen tukka

elisa_day
Jack Bauer
Viestit: 923
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 3:11 pm

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

Ainakin huittislaiset ja harjavaltalaiset käyttävät tätä iki-ihanaa "ketä" ilmaisua. :mrgreen:

Vastaa Viestiin