Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Käkä
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 115
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 2:13 pm

Viesti Kirjoittaja Käkä »

On tää armas Suomi, niin hauska maa monessakin suhteessa, eikä vähiten tässä rasismiasiassa.

Suomessahan on käytännössä kielletty käyttä esim. sanaa neekeri.

Just vähän aikaa sitten tuli vanha tv-ohjelma jostain tietokilpailusta, oiskohan ollu Tupla Tai kuitti.

Juontaja kysyy: Miksi kutsutaan neekerin ja mulatin jälkeläistä?

Siis ihan televisiossa. Nyt sais varmaan lopputilin semmonen juontaja :(

Mulle on kanssa pienestä pitäen opetettu että tiikeri on tiikeri, neekeri on neekeri, mulatti on mulatti, mustalainen on mustalainen ja ryssä on ryssä, vaikka voissa paistais.

Nyt siis tulee joku vähemmistöryhmä ja sanoo etten saa käyttää noita ilmaisuja. Miksi en?

Olen melko varma, että niissä maissa, joissa esim neekerit(lue:mustat) on enemmistönä, niin niillä on valkonaamoille omat kutsumanimensä.

En voi kuvitellakkaan tilannetta, että mahdollisesti semmoiseen maahan muutaessani, rupeaisin toitottamaan, ettei tässä maassa saa enää käyttää sitä sanaa.

Suomessa näin voi näköjään tehdä ja se kantaa vielä hedelmää.

Kaikenkaikkiaan täällä saa rasistin leiman hyvin helposti.

Ei tartte kuin kyseenalaistaa hieman pakolaispolitiikkaa.

Mulla on mm. muutama mustalainen tuttuna ja joskus kaljatuopin ääressä oon kysyny, että mitä ne on mieltä, kun käytän sanaa mustalainen.

Ei ne oo millänsäkkään ja sanoo ittekkin käyttävän sanaa puhuessaan toisistaan.

Kuulemma sitten jos sanotaan esim. Vitun Mustalainen, niin sana saa ihan toisen merkityksen. Ymmärrettävästi.

Toisaalta mustalaiset käyttää meistä "valkolaisista" eli valtaväestöstä, melko mielenkiintoisia ilmaisuja, mm."kaale"

Valkolainen nainen on "peelo paro" tai joku semmonen.

Nyt jos ketjua lukee joku mustalainen, niin laita ihmeessä noita sanontoja meille nähtäväksi.

Mites luetaanko se rasismiksi, jos vähemmistöryhmä sortaa toista vähemmistöryhmää?
Niin onhan se rasismia sekin, vastasinkin itse.

Varmaankin oon rasisti jo tämänkin viestin perusteella.
wretch
Javier Pena
Viestit: 1734
Liittynyt: La Elo 18, 2007 11:52 pm
Paikkakunta: Nekropolis

Viesti Kirjoittaja wretch »

Täältähän näitä halventavia nimiä löytyy(englanniksi) ihonväristä/uskonnosta riippumatta.Jotkut ovat aidosti huvittavia :lol:

http://www.rsdb.org/
Viimeksi muokannut wretch, La Helmi 16, 2008 8:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
fitness
Sabrina Duncan
Viestit: 368
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 11:19 pm

Viesti Kirjoittaja fitness »

Hävettää myöntää, jossain määrin tunnen olevani rasisti, en tuo sitä kylläkään juuri julki. Ja seurustelen virolaismiehen kanssa...
Käkä
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 115
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 2:13 pm

Viesti Kirjoittaja Käkä »

Onko se sukulaiskielen oppiminen helppoa?

Kuulostaa tutulta monessa kohtaa, mutta merkitys vissiin eri?

Ai täh.
fitness
Sabrina Duncan
Viestit: 368
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 11:19 pm

Viesti Kirjoittaja fitness »

Mun mielestä se aika hankala kieli, monet sanat samoja suomenkielen kanssa, mut merkitys päinvastainen. Ymmärrän kyllä jonkun verran, puhuminen mulle vaikeampaa. Suomen kieltä käytämme ja joissain kohdin englanti tulee avuksi. Mies puhuu tietenkin myös venäjää, mä en osaa sitäkään.
Käkä
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 115
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 2:13 pm

Viesti Kirjoittaja Käkä »

Joskus kattelin Kinnusen Heikin Vironkielen kurssia joskus.

Vaikeelta vaikutti.

Toisaalta jotkut kohdat helpolta, mutta just se päinvastaisuus.

Kas sa olet Minfolainen, ei ilm. tarkoita, että olet Minfolainen, vai tarkottaako?
fitness
Sabrina Duncan
Viestit: 368
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 11:19 pm

Viesti Kirjoittaja fitness »

No ei tarkoita, kas tarkoittaa "joko" ja sit se on sellanen "kysymyssana". Viineri on nakki jne., kaikkia outoja juttuja. Suomenkieli paljon parempi :D . Aika paljon meilläkin vielä tulee turhasta riitaa, kun ei aina suutuksissaan kerkeä sanojen oikeaa merkitystä miettiä. Tai siis mieheni suutahtelee, mä en niinkään :lol: . Ja kun nämä virolaiset tuppaa vielä olemaan aika hmm, miten nätisti sanoisin, äkkipikaisia ym., siis mun kokemusten mukaan, niin riita on äkkiä valmis :wink: .
katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

Käkä kirjoitti:Toisaalta mustalaiset käyttää meistä "valkolaisista" eli valtaväestöstä, melko mielenkiintoisia ilmaisuja, mm."kaale"
Kaaleet/kaalot on tummia eli mustalaisia, ei valkolaisia. Valkolaiset on rakloja tai kaajeita.

Peelo taas tarkoittaa jotain sellaista jota naisilla ei ole..... ;)
fitness
Sabrina Duncan
Viestit: 368
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 11:19 pm

Viesti Kirjoittaja fitness »

No mitä tarkoittaa :lol: ?
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Olen rasisti, eikä se minua haittaa juurikaan. Valehtelin yli 20 vuotta sekä itselleni että muille, etten muka olisi rasisti millään tavalla, mutta kyllä sen sitten huomasi kun asiaa tosissaan mietti, että eiköhän sitä kaikissa se pieni rasisti asu.

En kieltäydy keskustelemasta tummaihoisten tai muuten vain erilaisten ihmisten kanssa, mutta kyllä se pieni ääni pään sisällä kyllä aina huomaa toisen poikkeavuuden ja erilaisuuden ja huomauttaa siitä isoon ääneen. Monestikin tulee käännettyä pää poispäin, jos joku hieman erilainen näyttää eksyneeltä tai apua tarvitsevalta. Muutamaan otteeseen olen neuvonut ulkomaalaisia sekavasti suomi-englantikielellä ja kun vastaanottaja ei ole osannut oikein kumpaakaan, niin helposti tulee tilanne että tekisi mieli käskeä koko ihminen painumaan hittoon tai opiskelemaan edes jotain kieltä mitä valtaväestö osaa.

En kaikessa rasistisuudessani ole sitä luokkaa, että lähtisin hakkaamaan pesäpallomailalla erilaisia, mutta en nyt ole suoranaisesti itseäni koskaan tyrkyttämässäkään semmoiseen seuraan. Parempi pysyä vain kaukana, niin kaikilla on hyvä mieli. 8)

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

Ihmisellä kait on luonnostaan ennakkoluuuloja, joiden tehtävä on auttaa selviämisessä, joten taipumusta rasismiin on kait meillä jo evoluution kautta. Valkoisen rodun voittokulku on tarkoittanut melkoista teurastusta kautta koko ihmisen historian, nykyinen homo sapienskin on joutunut lunastaamaan esiasteidensa aikana oma lokeronsa ja muut, ovat joutuneet tappiolle.

Siksi tämä moderni aika, jolla on varsin lyhyt historia, on kiintoisa käänne ihmisen historiassa. Meillä on YK:n ihmisoikeusjulistus, jonka pohjana on kristillinen moraali, myöhempi humanismi suurine aatteineen. Nykyään on jo aika helppo olla ei-rasisti(ei taida olla vielä kunnollista sanaa tuolle käsitteelle).

Nykyiset ihmiset kuuluvat kaikki homo sapiens-lajiin. Mitenhän tilanne olisi, jos meillä olisi vielä kilpailevia lajeja?

Itse olen hylännyt rasismin, koska se on hankala tapa suhtautua asioihin ja osoittautunut yleensä perusteettomaksi, tietämättömyydestä johtuvaksi. Se ei tarkoita, että minun pitäisi hyväksyä kaikkien kulttuureiden kaikki kummallisuudet. Se tarkoittaa minulla vain sitä, etten syrji, tai halvenna jonkun ihmisoikeuksia ja ihmisyyttä hänen tapojensa, uskontonsa, tai minkään muunkaan johdosta. Ihmisen ihonväristä kait on jo turha puhua, se tuskin on kenekään täysjärkisen peruste millekään.
fitness
Sabrina Duncan
Viestit: 368
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 11:19 pm

Viesti Kirjoittaja fitness »

Uskonto, ihon väri ym., ne ei saa kenenkään ihmisoikeuksia halventaa. Mutta... Kyllä mä niin ajattelen, että maassa maan tavalla ja jokaisen, joka vieraaseen maahan ja kulttuuriin lähtee, pitäisi se ymmärtää. Sitä en jaksa hyväksyä, että tänne tullaan lorvimaan ja elelemään yhteiskunnan kustannuksella. Suvaitsen kaiken rotuiset ja väriset, kunhan tekevät työtä sen eteen, että sopeutuvat, oppivat kielen ja hakeutuvat koulutukseen ja työhön.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

Ja Vodka, noine aatteinesi et oikein vielä ole vakuuttava rasisti. Ei kait se ole vielä rasismia, jos valitsee seuransa, eikä ole valmis auttamaan kaikkia?Et kuitenkaan vaikuta tyypiltä, joka olisi valmis suoraan syrjimään tai tietoisesti loukkaamaan jotakin etnisen taustansa tai kulttuuurinsa johdosta.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

fitness kirjoitti:Uskonto, ihon väri ym., ne ei saa kenenkään ihmisoikeuksia halventaa. Mutta... Kyllä mä niin ajattelen, että maassa maan tavalla ja jokaisen, joka vieraaseen maahan ja kulttuuriin lähtee, pitäisi se ymmärtää. Sitä en jaksa hyväksyä, että tänne tullaan lorvimaan ja elelemään yhteiskunnan kustannuksella. Suvaitsen kaiken rotuiset ja väriset, kunhan tekevät työtä sen eteen, että sopeutuvat, oppivat kielen ja hakeutuvat koulutukseen ja työhön.
Etniset vähemmistöt, jotka tänne tulevat "lorvimaan", tulevat yleensä YK-n kanssa tehtyjen sopimusten ja kiintiöiden mukaan, tarkoituksena humanitäärinen auttaminen, ns pakolaisstatuksen muodossa. Itse olen ainakin tyytyväinen siitä, että Suomikin osallistuu auttamistoimintaan. Siitäkin huolimatta, vaikka kaikki ei täällä sopeutuisikaan.

Sitten on tietenkin muut kansalaiset, jotka tulevat maahanmuuttajina. He ovat pääsääntoiseti valmiit sopeutumaan näihin olosuhteisiin. Ei kelan peruspäivärahalla kukaan oikeasti vietä leveätä elämää, eikä se ole todennäköisesti mikään onnen täyttymys.
fitness
Sabrina Duncan
Viestit: 368
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 11:19 pm

Viesti Kirjoittaja fitness »

Vaikka tulevat minkä humanitäärisen avun nojalla, silti pitää olla halua sopeutua tän yhteiskunnan normeihin. Apuja siihen kyllä löytyy ja on tarjolla. Ja jos humanitäärisella tuella tänne pääsee, eikä huvitusta yhteiskunnan tapoihin löydy, olisi paikallaan laittaa puntariin entiset olot vastaan tämän maan tavat/velvoitteet, ja valita sitten se oikeasti parempi :roll: .
Vastaa Viestiin