Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

En ole rasisti, koska race ei riitä erotteluun. Se ei vain riitä. Ihmisillä on eri taustat ja eri syitä tulla tänne tai mennä jonnekin muualle. Minullakin on eri syyt mennä esim. Kiinaan tai Ruotsiin, eikä kukaan voi niitä syitä minun naaman värin perusteella tietää, jos en itse kerro. Naamani värin perusteella ei voi ennustaa sitäkään, minkälaisiin rikoksiin tulen ryhtymään vai tulenko ollenkaan.
Sen sijaan on helpompi ennustaa sitä, millaisista kulttuureista tänne tulevat menestyvät mahdollisesti meillä ja millaisista tulevien pärjäämismahdollisuudet ovat huonot. Nämä asiat pitäisi ottaa huomioon, kun annetaan opiskelupaikkoja henkilöille, jotka hyvin todennäköisesti tulevat keskeyttämään siksi, ettei heistä kerta kaikkiaan ole saattamaan opintojaan loppuun meillä, kun meillä esim. miehet ja naiset opiskelevat yhdessä ja naiset uskaltavat avata suunsa vaikka miehiä on paikalla...

Mutta...siis otan tilanteen kerrallaan niputtamatta. Olisi noloa erehtyä jostain ihmisestä oikein perusteellisesti tietämättä mitään...
Nothing is quite what it seems
PanCamO
Nikke Knakkertton
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2007 1:55 am
Paikkakunta: sitä ei moni tiedä..

Viesti Kirjoittaja PanCamO »

jos valkoinen syrjii mustia niin on rasisti, mutta entäs jos mustat syrjii valkoisia? käytetäänkö siitäkin termiä rasismi? En miellä itseäni rasistiksi, vaikka ulkomaalaistaustaisten täällä tekemät rikokset päähän ottavatkin. Palautus takaisin kotimaahan olisi paikoillaan jos ovat syyllistyneet vakaviin rikoksiin.
petetty, lyöty ja päähän potkittu.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

PanCamO kirjoitti:jos valkoinen syrjii mustia niin on rasisti, mutta entäs jos mustat syrjii valkoisia? käytetäänkö siitäkin termiä rasismi?.
Tietysti käytetään.
Mariella
Rico Tubbs
Viestit: 1295
Liittynyt: Ke Marras 21, 2007 3:03 pm

Viesti Kirjoittaja Mariella »

^Aivan. Eikö rasismi tule sanasta race - rotu, ja racist voisi olla heinähattukielellä vapaasti käännettynä että rotuisti :D Joten rotusyrjintä mistä rodusta tahansa on rasismia. Rasismi on paljon muitakin variaatioita kuin se että valkoinen syrjii mustaa. Sitten on vielä näitä "alalajikkeita" kuten ikärasismi tai sukupuolirasismi... :roll:
Nerot hallitsevat kaaoksen
minttusuklaa
Remington Steele
Viestit: 200
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 4:43 pm

Viesti Kirjoittaja minttusuklaa »

Aika usein huomaa sellaista, että mustien valkoisiin kohdistamaa rasismia ei pidetä yhtä kamalana asiana kuin toisin päin ja sitä suorastaan vähätellään.
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

täytyy myöntää, että olen rasisti, mutta ulkomaalaisvastaiset ajatukset nousevat vasta siloin pintaa, kun uutisoidaan ulkomaalaisten tai etnisten vähemmistöryhmien tekemistä rikoksista yms. jos töissä kohtaan ulkomaalaisen en ensimmäisenä ajattele, että " voi vittu näitä ******* taas", vaan olen enemmänkin tyytyväinen jos pääsee keskustelemaan englanniksi.

rasistiset ajatukset nousee siinä vaiheessa pintaan, jos omaiset ja potilas eivät noudata osaston sääntöjä, vaativat kohtuuttomasti hyysäystä, jota ns. valkoiset suomalaiset eivät saisi vaikka pyytäisivätkin. varsinkin sellaisessa tilanteessa sisäinen rasistini on aivan raivoissaan, kun kehottaa tätä ulkomaalaista noudattamaan sääntöjä ja he alkavat syytellä rasistiksi sen takia, ettei esim. koko suku saakaan yöpyä osastolla tai kieltää heitä polttamasta suitsukkeita happipisteiden lähellä, rukoilemaan jossakin muualla kuin keskellä yötä neljän hengen huoneessa, jossa on kolme muutakin potilasta, hyvässä lykyssä kipeitä syöpä-ja leikkauspotilaita tai dementiaa sairastavia vanhuksia, joiden sekavuus pahenee yöaikaan. äänekäs messuaminen villitsee ja häiritsee muita potilaita, mutta eihän sitä tietenkään ajatella, ajatellaan vaan että "minulla on oikeus harjoittaa uskontoani, vaikka se olisi miten äänekästä ja vaikka se tapahtuisi yöllä". totta kai on oikeus, mutta tilannetajua pitäisi sen verran aikuisilla ihmisillä on, että ottaisivat muutkin ihmiset huomioon.

mutta kyllä perisuomalaisetkin syyllistyy siihen, ettei huomioi huonetovereita ollenkaan. huudatetaan telkkaria, pidetään ikkunaa auki yöt ja vierustoverilla on kuumetta ja palelee muutenkin, tai sitten pidetään valoja kaiket päivät päällä ja toinen ei kykene nukkumaan jos on valoa. sellaiset ihmiset ovat nykyään potilaina harvinaisia, jotka oikeasti ottavat huomioon ne muut samassa huoneessa majailevat ja toimivat niin kuin itse haluaisi kohdeltavan. surullista kyllä.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

minttusuklaa kirjoitti:Aika usein huomaa sellaista, että mustien valkoisiin kohdistamaa rasismia ei pidetä yhtä kamalana asiana kuin toisin päin ja sitä suorastaan vähätellään.
En minä kyllä ole koskaan huomannu. Ainakaan Suomessa.
Huru
Nikke Knakkertton
Viestit: 158
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 1:10 am

Viesti Kirjoittaja Huru »

No sit sulla täytyy olla vähän lappusia silmillä tai muuten tää yleisvirallinen kanta?
Mä en hyväksy, että Suomeen rakennellaan moskeijoita, enkä sitä, että maahantulijat vaatii "oikeuksiaan"omaan uskontoon, kulttuuriin tai miksi sitä nyt nimitetäänkin.
Minä vaadin, ihan noin vapaana maailmankansalaisena, suomalaisena naisena sitä, että jos minä matkustan johonkin vierasuskoiseen maahan, minua ei jonkun taikauskon perusteella pakoteta käyttämään paikallista asua. Itä-Suomessa muuten voisi kaikilta vaatia feresin käyttöä samalla perusteella.
En ylipäätään matkusta maihin, joissa on naisia syrjiviä "lakeja" ja haluan, että Suomessa asuvat maahanmuuttajat älyävät missä asuvat.
Harva täältä lähtee Somaliaan turvapaikkaa hakemaan, vaikka olisi kai tarvetta.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Huru kirjoitti:No sit sulla täytyy olla vähän lappusia silmillä tai muuten tää yleisvirallinen kanta?
Ei ole lappuja silmillä, en vaan ole tälläistä huomannut. Mitens muuten mustien keltaisiin kohdistamaa, ruskeiden valkoisiin, valkoisien mustiin? Vähätelläänkö näitäkin? Ja mistä voin huomata tälläisen asian?
Huru kirjoitti: Mä en hyväksy, että Suomeen rakennellaan moskeijoita, enkä sitä, että maahantulijat vaatii "oikeuksiaan"omaan uskontoon, kulttuuriin tai miksi sitä nyt nimitetäänkin.
Joo, tuossa olen melkein samaa mieltä. Mutta pitäisi ensimmäisenä prioriteettinä olla "taistelu" tätä nykyistä lähi-idän uskontoa vastaan joka tuotiin tänne miekalla (Islamia ei sentään niin vielä ainakaan ole tuotu..) ja joka ei kuulu kanssa yhtään pätkää suomalaiseen kultturiin. Miten paljon Suomeen muuten on rakennettu moskeijoita ja onko ne rakennuttu siis suomalaisten verorahoilla? Hyväksyn kyllä minkä tahansa uskonnon rituaalipaikkojen rakentamisen kuhan se tapahtuu uskonnon omilla rahoilla, ei meidän muiden veromasseilla ja tietysti, että pysyvät ja palvovat jumaliaan omissa oloissaan eikä sotke siihen muita(btw. pakollisella yhteisöverolla rakennetaan kirkkoja Suomeen, ilman että verosta voisi kieltäytyä vaikka ei uskoisi kyseiseen Jumal-kuvaan.).
Huru kirjoitti:
Harva täältä lähtee Somaliaan turvapaikkaa hakemaan, vaikka olisi kai tarvetta.
?? Tarvetta lähteä sivistysvaltiosta sotaisaan kehitysvaltioon turvapaikkaa etsimään?
Viimeksi muokannut Bombay, Ke Maalis 19, 2008 9:31 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17104
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Eilen eräässä kaupungissa oli "heitä ennakkoluulot roskiin" - päivä. Kävelykadulla oli joku jostain järjestöstä ja häneltä sai paperia johon voi kirjoittaa ennakkoluulonsa ja sitten se lappu laitettiin roskiin ja illalla nuo laput poltettiin. Ziisus, miten ihmeen kukkahattutätimäistä "no niin sinne roskiin meni sinun ennakkoluulosi, voi kuinka väärässä olit ollut mutta nyt sinulla on kaikki hyvin".

Päivystäjänä toiminut suvaitsevaisuuden ylipapitar kertoi kuinka "nuoret ovat niin kansainvälisiä, yksi tyttö kertoi, että hänellä on jopa turkkilainen poikaystävä".

Harmi kun en päässyt tuohon tilaisuuteen. Olisin kirjoittanut lapulle omista ennakkoluuloistani; kunniamurhista, mummojen pankkikortteja ryöstävistä romanialaisista "musiikinopiskelijoista", demarien pyrkimyksestä hyvään ja vilpittömään politiikkaan.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Doctor Lecter kirjoitti:Eilen eräässä kaupungissa oli "heitä ennakkoluulot roskiin" - päivä. Kävelykadulla oli joku jostain järjestöstä ja häneltä sai paperia johon voi kirjoittaa ennakkoluulonsa ja sitten se lappu laitettiin roskiin ja illalla nuo laput poltettiin. Ziisus, miten ihmeen kukkahattutätimäistä "no niin sinne roskiin meni sinun ennakkoluulosi, voi kuinka väärässä olit ollut mutta nyt sinulla on kaikki hyvin".
Ahahaa :D Jotenkin kyllä tulee tuollaisestakin kylmät väreet, eikä hyvällä tavalla.
Doctor Lecter kirjoitti:mummojen pankkikortteja ryöstävistä romanialaisista "musiikinopiskelijoista"
Nämä on kyllä jokseenkin läpinäkyviä, kummasti ainakin täälläpäin suurin osa soittopaikoista sijoittuu pankkiautomaattien lähistöön..

Itse pyrin siihen, että vihaan tai en vihaa ihmisiä sen takia mitä he ovat yksilöinä, enkä sen takia että ihonväri on keltainen/musta/valkoinen/michael jackson. Olen tavannu kusipäisiä turkkilaisia, suomalaisia, virolaisia, venäläisiä, jos alkaisin muutaman marginaalisen tapauksen joita on omalle kohdalleni sattunut takia vihaamaan kusipäisen ihmisen rotua niin joutuisin vihaamaan melkein kaikkia mahdollisia rotuja joiden kanssa olen ollut tekemisissä. No, tapansa kullakin.
Mother_North
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 1:13 pm

Viesti Kirjoittaja Mother_North »

Olen ja ei ole väärin olla rasisti.
Miksi tänne pitää haalia lisää "ihmisiä", kun omillakaan ei ole asiat hyvin ja heitä ei auteta ??
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17104
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Bombay kirjoitti:Itse pyrin siihen, että vihaan tai en vihaa ihmisiä sen takia mitä he ovat yksilöinä, enkä sen takia että ihonväri on keltainen/musta/valkoinen/michael jackson. Olen tavannu kusipäisiä turkkilaisia, suomalaisia, virolaisia, venäläisiä, jos alkaisin muutaman marginaalisen tapauksen joita on omalle kohdalleni sattunut takia vihaamaan kusipäisen ihmisen rotua niin joutuisin vihaamaan melkein kaikkia mahdollisia rotuja joiden kanssa olen ollut tekemisissä. No, tapansa kullakin.
^ hyvin sanottu. Samanlaisia ajatuksia minullakin. Toisinaan tulee kyllä liikaa yleistettyä.

Kuten eräs raudoitetun kenkäparin omaava maiharitakkinen ja haituvaviiksinen tokaisi: vihaan ryssiä kun ne vei Karjalan, vihaan ruotsalaisia kun ne on homoja, vihaan neekereitä kun ne on mustia, vihaan turkkilaisia kun ne on mutakuonoja ja vie meidän naiset ja työpaikat. Pidän saksalaisista kun ne on natseja.

Entä miten suhtaudut venäläisiin uusnatseihin? Hä? tai ruotsalaisiin heteronaisiin? Hä? Montako turkkilaista on vienyt teidän työpaikassa hommat muilta? Hä? Entä miten suhtaudut saksalaiseen, joka omaa vasemmistolaisen elämänkatsomuksen? Hä?

Olisikin ollut perin metkaa kun sen tilaisuuden (josta ^^^ tuolla kerroin) läheisyyteen olisi ankkuroitunut romanialaisten haitariyhtye. Rahaa ja säälipillua olisi arvatenkin tullut yhdelle sun toiselle. Tuli hakematta mieleen, että huulirenkaalla koristautunut anorektikko kirjava myssy päässä olisi mennyt heidän luokseen: "Me täällä Suomessa kun emme ole tottuneet ulkomaalaisiin, niin jotkut meistä ovat suvaitsemattomia, mutta kaikki se johtuu siitä että he pelkäävät teitä eivätkä osaa varauksetta hyväksyä sitä teidän kulttuurianne. Niin kun nyt tätäkin hanurinsoittoanne pankkiautomaatin välittömässä läheisyydessä. Täähän on jotain todella eksoottista ja kertoo teidän luovuudestanne ja innovatisuudestanne todella paljon. Ei esimerkiksi nää meidän miehet niin lähde hei kukaan soittaan kadulle kitaraa tai rumpui, ne vaan istuu kotoon ja juo kaljaa. Mut hei, mä oon yh-äiti ja mulla on tänään opintorahapäivä. Lähtekää meille mä teen jotain ruokaa kun teil on varmaa nälkä ja vilu".
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5184
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

No juu, Bombay ja Doc kirjoittivat paljon asiaa, jonka voisin allekirjoittaa minäkin.
Sen haluan Docille sanoa, että kuvailemasi nuori "maailmaasyleilevä" henkilö on todellakin vain nuori ideaali, mikä sinänsä on mielestäni osa hienoa elämän tarkoitusta.
-Nuorena kuuluukin olla idealisti, humaani, kapinallinen jne. jne.
Eli siis usein ns. "yhden asian ihminen". Jos muistetaan elämän kunnioitus, niin mielestäni lähes kaiken muun kyseenalaistaminen on sallittua. :wink:
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Luulen ma, että jokainen on syntyjään pieni rasisti.

Itsekin olen jonkin sortin rasisti, mutta pitää kai vaan pitäytyä yksilöllisissä ominaisuuksissa ja unohtaa kaikki pahat ajatukset.
I am an African!
Vastaa Viestiin