Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

konsta kirjoitti:Ja Vodka, noine aatteinesi et oikein vielä ole vakuuttava rasisti. Ei kait se ole vielä rasismia, jos valitsee seuransa, eikä ole valmis auttamaan kaikkia?Et kuitenkaan vaikuta tyypiltä, joka olisi valmis suoraan syrjimään tai tietoisesti loukkaamaan jotakin etnisen taustansa tai kulttuuurinsa johdosta.
Juu, kuten sanoin, en ole valmis loukkaamaan, mutta syrjin kyllä takuuvarmasti valintatilanteissa. Eli ei mitään ihan täyttä natsirasismia todellakaan ole luvassa minun puoleltani, mutta syrjintää ja ajatuksia kyllä löytyy senkin edestä. ;)

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

No samaa valintaa minäkin teen, enkä hengaile etnisten vähemmistöjen kanssa. Mutta saman "syrjinnän" kohteeksi joutuu minun kohdallani myös suomalainen, joka päivittelee suureen ääneen, että somali-lapsilla on uudet toppatakit talvipakkasella.
katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

konsta kirjoitti:No samaa valintaa minäkin teen, enkä hengaile etnisten vähemmistöjen kanssa.
Mä taas en hengaa idioottien kanssa. Se, että vetää ihmisestä jotain perustavanlaatuisia johtopäätöksiä pelkän ihonvärin perusteella on nimenomaan rasismia. Silloin yleistää jonkin kokonaisen ihmisryhmän tietynlaisiksi heidän syntymäominaisuuksien perusteella. Yhtä hyvin voisi yleistää vaikka kaikki isonenäiset vastenmielisiksi ihmisiksi sen kummemmin heihin tutustumatta.
Mutta saman "syrjinnän" kohteeksi joutuu minun kohdallani myös suomalainen, joka päivittelee suureen ääneen, että somali-lapsilla on uudet toppatakit talvipakkasella.
Joo, tollanen taivastelu on kyllä vitun tyhmää. Maahanmuuttaja tai Suomessa syntynyt henkilö, joka näyttää muualta tulleelta ei saisi valtaväestön mielestä omistaa mitään. Jos maahanmuuttaja käy töissä, tienaa siitä rahaa ja ostaa auton, katsotaan että tämä henkilö on rikollinen, koska eihän maahanmuuttajilla ole rahaa. Kaikki ne kuitenkin elää fatan tuilla ja vie meidän työpaikat.

Lisäksi tuli mieleen tästä rasismista, että kun jengi jaksaa aina selittää, etteivät vihaa kaikkia somaleita/mustalaisia, mutta kun osa heistä saa kaikki muutkin näyttämään huonolta, niin väkisinkin rupeaa vihaamaan kaikkia.

Samalla logiikallahan ajatellen nimittäin vähemmistöjen edustajat voivat pitää valtaväestöä rasisteina. Ei siksi, että jokainen suomalainen olisi rasisti, mutta kun iso osa käyttäytyy/puhuu rasistisesti, niin se saa kaikki suomalaiset näyttämään rasisteilta.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

En oikein vieläkään tajua, mikä siinä neekeri-sanan käyttämättäjättämisessä on niin hiton vaikeaa. Vaikka olisinkin (...olenkin) tummaihoisista mitä tahansa mieltä, kyllä mulla sen verran kunnioitusta on kanssaeläjiä kohtaan, että olen käyttämättä heitä loukkaavia sanoja. Neekeri-sanan käyttäjien ykköspuolustus tuntuu olevan se, että kun on siihen kasvatettu, on vaikea oppia pois. Vitut. Tulen itse perheestä, jossa on useampiakin sotaveteraaneja, lapsuudesta saakka ryssä on tosiaan ollut aina ryssä. Nyt olen elänyt osittain venäläisen miehen kanssa useamman vuoden, eikä todellakaan ole ollut mitenkään erityisten ponnistelujen takana olla ryssittelemättä hänen perheenjäseniään.
fitness
Sabrina Duncan
Viestit: 368
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 11:19 pm

Viesti Kirjoittaja fitness »

Vilpittömästi voin sanoa, että en koskaan ollut ajatellut neekeri-sanan olevan loukkaava tai rasistinen, ennenkuin tätä sanaa alettiin kieltämään ja sanottiin sen nykypäivänä sellainen olevan. Lapsuudessani neekeri oli neekeri, siinä ei ollut mitään rasismia, se oli aivan yhtä neutraali kuin valkolainen, tummaihoinen jne. Minulle sen sanan pois jättäminen oli aluksi hiukka vaikeaa, kesti aikansa ennenkuin opin siihen, että se on loukkaava nimitys. Tänä päivänä se on minustakin ruma sana ja loukkaava nimitys, näin me muokkaudumme. Ryssiä on ollut meidänkin perheen kielenkäytössä, kun sota-ajoista on puhetta ollut. Muuten ryssä-sana on todella ikävältä kalskahtava. Mieheni on virolainen ja hän ikävä kyllä sitä sanaa joutuu kuulemaan silloin tällöin ja hänestä se on todella loukkaavaa.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

^- Toisaalta lisättäköön vielä, että oma mieheni puolestaan on vain ns. "varttiryssä", joten häntä ei niin hirveästi venäläisvastaisuus liikauta :D
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

joey kirjoitti:^- Toisaalta lisättäköön vielä, että oma mieheni puolestaan on vain ns. "varttiryssä", joten häntä ei niin hirveästi venäläisvastaisuus liikauta :D
Eli siis melkeinpä vähemmän ryssää, kuin meissä suomalaisissa keskimäärin. :lol:
Cassie
Armas Tammelin
Viestit: 71
Liittynyt: Su Helmi 17, 2008 2:42 pm
Paikkakunta: Aidan paremmalla puolella

Viesti Kirjoittaja Cassie »

Olen rasisti.
Jes, se o Jeppiskamaa
Käkä
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 115
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 2:13 pm

Viesti Kirjoittaja Käkä »

Virolaiset nyt "ryssiä" olekkaan, vaan eteläinen veljeskansa.

Viime sotiemme aikaan/jälkeen tuo ryssittely oli sääntönä ja ymmärrettävistä syistä.

Virolaisen heimopataljoonan sotilaat saatto pitää meitä Suomalaisia melkoisina Ryssinä, kun luovutimme Suomen riveissä taistelleet Virolaiset Venäläisille.

Ens kerralla, kun örvelletään siellä Virossa, nin muistetaan sitten mainita kaikille, ettei meitä saa enää sanoa poroiksi. Se kun loukkaa meitä ihan kauheesti :D

Sanotaan meitä sitten, Virossa, Ruotsissa, Venäjällä tai ihan missä vaan ja ihan miksi vaan, nin ei oo mua haitannu vielä pätkääkään.

Enemmänkin huvittanu.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

konsta kirjoitti: Eli siis melkeinpä vähemmän ryssää, kuin meissä suomalaisissa keskimäärin. :lol:
Niinhän sitä luulisi, mutta kyllä erot on selvät kun nenä on sitä ehtaa venäläiskokoa ja turkkikin on omasta takaa :D
fitness
Sabrina Duncan
Viestit: 368
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 11:19 pm

Viesti Kirjoittaja fitness »

Eihän ne virolaiset ryssiä ole, tosiaankaan. Niillehän se on samanlainen "kirosana", kun meillekin :lol: . Täytyy muistaa ensi kerralla Virossa käydessä tuo poro, vaikka mä kyllä olen vähän huono noissa örvellyshommissa :cry: . En tiedä, onko meillä suomalaisilla synnyinlahjana hyvä itsetunto vai mikä, mutta harvempi meistä pillastuu nimittelyistä, verrattuna esim. just virolaisiin, jotka herkästi vetäsevät herneen nokkaan. Muakaan vastaan ei vielä ole tullut sellasta nimittelyä, joka olisi loukannut, päinvastoin hymyilemään pistää :wink: .
MillaMagia
Susikoski
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja MillaMagia »

Olen rasisti.
combat18
Martin Beck
Viestit: 775
Liittynyt: To Helmi 14, 2008 1:07 am
Paikkakunta: Taistelu ei loppunut 1945 ??? se on vasta alkanut!

Viesti Kirjoittaja combat18 »

joey kirjoitti:En oikein vieläkään tajua, mikä siinä neekeri-sanan käyttämättäjättämisessä on niin hiton vaikeaa. Vaikka olisinkin (...olenkin) tummaihoisista mitä tahansa mieltä, kyllä mulla sen verran kunnioitusta on kanssaeläjiä kohtaan, että olen käyttämättä heitä loukkaavia sanoja. Neekeri-sanan käyttäjien ykköspuolustus tuntuu olevan se, että kun on siihen kasvatettu, on vaikea oppia pois. Vitut. Tulen itse perheestä, jossa on useampiakin sotaveteraaneja, lapsuudesta saakka ryssä on tosiaan ollut aina ryssä. Nyt olen elänyt osittain venäläisen miehen kanssa useamman vuoden, eikä todellakaan ole ollut mitenkään erityisten ponnistelujen takana olla ryssittelemättä hänen perheenjäseniään.
Ryssä on ryssä vaikka voissa paistais!
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

combat18 kirjoitti:
joey kirjoitti:En oikein vieläkään tajua, mikä siinä neekeri-sanan käyttämättäjättämisessä on niin hiton vaikeaa. Vaikka olisinkin (...olenkin) tummaihoisista mitä tahansa mieltä, kyllä mulla sen verran kunnioitusta on kanssaeläjiä kohtaan, että olen käyttämättä heitä loukkaavia sanoja. Neekeri-sanan käyttäjien ykköspuolustus tuntuu olevan se, että kun on siihen kasvatettu, on vaikea oppia pois. Vitut. Tulen itse perheestä, jossa on useampiakin sotaveteraaneja, lapsuudesta saakka ryssä on tosiaan ollut aina ryssä. Nyt olen elänyt osittain venäläisen miehen kanssa useamman vuoden, eikä todellakaan ole ollut mitenkään erityisten ponnistelujen takana olla ryssittelemättä hänen perheenjäseniään.
Ryssä on ryssä vaikka voissa paistais!
Tähän en ota kantaa. Totesin vain, että ei ole ollut ongelmia olla ryssittelemättä mieheni perheenjäseniä :wink:
tmk666
Neuvoja-Jack
Viestit: 554
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 9:37 pm

Viesti Kirjoittaja tmk666 »

Olen rasisti siinä mielessä että jos tänne Suomeen tullaan vain paremman sosiaaliturvan takia eikä edes vaivauduta opettelemaan kieltä ja maan tapoja niin voi samantien painua sinne mistä on tullutkin. Sitten jos tulee tänne tekemään duunia ja maksamaan veroja niin on ihan sama minkä värinen kaveri on vastassa,tervetuloa. Nyt on sitten turha alkaa jeesustelemaan mistään somalian tms. sodista yms. vaikeuksista,iteppähän ovat vissiin soppansa keittäneet. Ei täältä Suomestakaan luullakseni sotien aikaan mihinkään lähdetty,paitsi sotalapset hurreihin mutta nekin on vissiin tajunnu tulla suurin osa takaisin.
Vastaa Viestiin