Onko sinut kastettu?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Onko sinut kastettu?

Kyllä
91
83%
Ei
18
17%
 
Ääniä yhteensä: 109

rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

PaulaDrew kirjoitti:^ Olin lukenut koko keskustelun, mutten halua quotata metrin mittaisia lainauksia. Ymmärsin, että vastasit juuri tuohon Bombayn lauseeseen, ja kyse oli siitä, että ilmeisestikin Bombay tarkoitti tuolla lauseellaan juurikin kristinuskoa, koska esimerkiksi saatanan kirkkoon ei kuulu edes symbolisesti veren juominen eikä kannibalismi.

Kristinusko ei todellakaan ole sitä, että seuraa uskontotunneilla mukana.
Ei olekkaan. Uskontotunnilla opetetaan uskontoa ja jokaisen ihmisen tulisi tietää että uskonto ja usko on kaksi eriasiaa. Uskontoa voidaan tuputtaa väkisin mutta uskoa harvoin saa väkisin tungettua. Harvoin ainakin, toivottavasti..
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.

pekkaeric
Hetty Wainthropp
Viestit: 451
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 10:04 pm

Viesti Kirjoittaja pekkaeric »

Minut on kastettu, ehkä enemmän vallitsevan tavan kuin aatteen vuoksi.

Kirkosta olen sittemmin eronnut.

aga
Adrian Monk
Viestit: 2752
Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 11:21 am

Re: Onko sinut kastettu?

Viesti Kirjoittaja aga »

Olen kastettu ja eronnut. Kyllä niillä uskonnon tunneilla ala-asteella opetettiin ihan tosiasioina kaikki Raamatun sadut. Ruokarukoukset olivat pakollisia myös, ennen ja jälkeen ruokailun. Kun olin sivarissa koulunkäyntiavustajana, itse en pakottanut lapsia rukoilemaan.

Helmie
Adrian Monk
Viestit: 2879
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:55 pm

Re: Onko sinut kastettu?

Viesti Kirjoittaja Helmie »

Kyllä, minut on kastettu. En pidä sitä huonona asiana.

Unhola
Sofia Karppi
Viestit: 435
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 7:50 pm

Re: Onko sinut kastettu?

Viesti Kirjoittaja Unhola »

On.
En ole perehtynyt siihen minkä takia vauvoja kastetaan, mutta varmaan sillä on jotain tekemistä sen kanssa, kun Jeesus käski lasten tulla tykönsä. Ja koska lapsikuolleisuus oli ennen niin suurta, niin vanhemmat eivät tietenkään ole halunneet lasten kuolevan kastamattomina ja joutuvan helevettiin.

ketsku
Christopher Lorenzo
Viestit: 1503
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 11:59 pm

Re: Onko sinut kastettu?

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Mua ei ole kastettu eikä ole lastanikaan. Mua harmitti aikanaan tosi paljon se kastamattomuus koska olisin halunnut riparille muiden kanssa. En saanut mennä koska mua ei oltu kastettu eikä vanhemmille sopinut, että käyn kasteella muodon vuoksi jotta pääsen riparille. Toinen ongelma tuli siitä kun menin naimisiin. Emme saaneet kirkkohäitä mutta käytännössä ne oli kirkkohäät kuitenkin, kaavaa vaan muutettiin hieman ja sitä ennen käytiin maistraatissa.

Lasta ei kastettu koska sopivia kummeja ei yksinkertaisesti ollut tarjolla. Rupesin sitten miettimään miehen kanssa, että eiköhän jätetä väliin koko kaste, voihan sen hoitaa myöhemminkin jos lapsi itse haluaa. Epävirallinen kummi on uskovainen ja yrittää aina lastamme "käännyttää" huonoin tuloksin ;) Lapsi käy ilman muuta uskonnon tunneilla. Mielestäni on tärkeää oppia sekä oman maan uskonnon, että muiden maiden uskontojen perusasiat.

insomniac
Nikke Knakkertton
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 2:48 pm

Re: Onko sinut kastettu?

Viesti Kirjoittaja insomniac »

On kastettu. Joka on mielestäni aivan väärin, ja ihmettelenkin miksi minut on kastettu vaikka isä on ateisti. Erosin sitten kirkosta myöhemmin.
puhui suoraan sydämeen kadotetun

debbie

Re: Onko sinut kastettu?

Viesti Kirjoittaja debbie »

Unhola kirjoitti:On.
En ole perehtynyt siihen minkä takia vauvoja kastetaan, mutta varmaan sillä on jotain tekemistä sen kanssa, kun Jeesus käski lasten tulla tykönsä. Ja koska lapsikuolleisuus oli ennen niin suurta, niin vanhemmat eivät tietenkään ole halunneet lasten kuolevan kastamattomina ja joutuvan helevettiin.

Jeesus käski lasten tulla tykönsä mutta ei kastanut heitä. Hän siunasi lapset.
Jeesushan meni itsekin kasteelle vasta aikuisena, kun hänen aikansa oli tullut (siis aikansa astua tekemään sitä, mihin Jumala hänet kutsui). Johanneshan kastoi Jeesuksen. Ja se oli upotuskaste, joka symboloi täydellistä puhdistautumista synneistä, siis rituaalinen puhdistautuminen. Jeesus synnittömänä ei sellaista olisi tarvinnut, mutta juuri siinäkin hänen nöyryytensä näkyy. Hän toimi kuten muutkin ihmiset.

Pieni vauva on täysin taivaskelpoinen, ei ole syntiä tehnyt. On kauheaa ja täysin epäraamatullista väittää, että vauvat joutuvat helvettiin, jos eivät ole kastettuja.

Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Onko sinut kastettu?

Viesti Kirjoittaja Damien »

Nauriina niin papin kuin omastakin toimesta.
Onneksi vanhemmiten molemmat ovat jääneet menneisyyteen.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."

debbie

Re: Onko sinut kastettu?

Viesti Kirjoittaja debbie »

Damien kirjoitti:Nauriina niin papin kuin omastakin toimesta.
Onneksi vanhemmiten molemmat ovat jääneet menneisyyteen.
"nauriina" ? :lol:

Eihän se kaste sinällään ketään taivaaseen vie, vaan usko. Kaste ei ole taivaaseen pääsyn edellytys, vaan usko.

Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Onko sinut kastettu?

Viesti Kirjoittaja Damien »

debbie kirjoitti:"nauriina" ? :lol: .
Toukkana.Kapaloiässä. :wink:
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."

Unhola
Sofia Karppi
Viestit: 435
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 7:50 pm

Re: Onko sinut kastettu?

Viesti Kirjoittaja Unhola »

debbie kirjoitti:Pieni vauva on täysin taivaskelpoinen, ei ole syntiä tehnyt. On kauheaa ja täysin epäraamatullista väittää, että vauvat joutuvat helvettiin, jos eivät ole kastettuja.
En ole asiantuntija, mutta kyllä kai teologiassa on jokin peruste sille, että vauvatkin kastetaan. Ilmeisesti se on tärkeää, koska vauvat saavat jopa hätäkasteen, jos on syytä pelätä että he kuolevat ennen ristiäisiä. Eri asia tietysti on, mitä yksittäinen kristitty asiasta ajattelee.

debbie

Re: Onko sinut kastettu?

Viesti Kirjoittaja debbie »

Unhola kirjoitti:
debbie kirjoitti:Pieni vauva on täysin taivaskelpoinen, ei ole syntiä tehnyt. On kauheaa ja täysin epäraamatullista väittää, että vauvat joutuvat helvettiin, jos eivät ole kastettuja.
En ole asiantuntija, mutta kyllä kai teologiassa on jokin peruste sille, että vauvatkin kastetaan. Ilmeisesti se on tärkeää, koska vauvat saavat jopa hätäkasteen, jos on syytä pelätä että he kuolevat ennen ristiäisiä. Eri asia tietysti on, mitä yksittäinen kristitty asiasta ajattelee.

Nyt täytyy erottaa se, mitä Raamattu sanoo ja miten eri kirkkokunnat ovat sitä tulkinneet/halunneet tulkita.
Raamattuhan tässä on se perusta. Hätäkaste on aivan turha toimenpide, sen merkitys voi olla ainaostaan sielunhoidollinen vanhempia ajatellen.
Pieni vauva ei ole tehnyt syntiä, eikä kaste muutenkaan ole mikään pelastaja.
Raamatussa ei ole yhtään esimerkkiä eikä kehotusta kastaa vauva, Jeesushan nimenomaan sanoi, että lasten kaltaisten on taivasten valtakunta. Lapset kelpasivat. Jeesus ei heitä kastanut.
Jeesus itsekin meni omin jaloin kasteelle.
Vauvana hänet vietiin siunattavaksi.
Tuo hätäkaste on luterilaisen kirkon harhaopetusta, suoraan sanottuna.

Jos vauvana kastettu ei koko elämänsä aikana usko Jeesukseen, ei ole mitään raamatullista perustetta sanoa, että hän on menossa taivaaseen. Ihmisellä on vapaus valita, mitä tietä haluaa kulkea.

artemis

Re: Onko sinut kastettu?

Viesti Kirjoittaja artemis »

On kastettu. Rippikoulua en koskaan käynyt ja erosin kirkosta 18 täytettyäni, koska en kokenut evankelisluterilaista seurakuntaa omakseni.

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Onko sinut kastettu?

Viesti Kirjoittaja joey »

debbie kirjoitti: Pieni vauva ei ole tehnyt syntiä...
Pahoittelen lauseen irrottamista asiayhteydestään, mutta mikä se perisynti sitten on? En siis kysy saivarrellakseni, vaan siksi, etten tiedä. Minullakin on ollut sellainen käsitys, että me kaikki ollaan syntisiä jo heti tuoreeltaan.

Ja vastaus itse kysymykseen: kyllä minut on lapsena kastettu, pakon edessä konfirmoitukin, mutta olen jo vuosia sitten eronnut kirkosta. Itse näen asian niin, että olisi tosiuskovaisia kohtaan loukkaavaa roikkua kirkon verotuslistoilla ihan vain tavan takia ja siksi, että saisi käyttää kirkon kerhopalveluita ja mennä kirkossa naimisiin.

Myös mieheni on kerettiläinen/pakana/infidel, ja niin tulevat lapsemmekin olemaan. Vieraat viihtyivät pakanahäissämme erinomaisesti, vaikka etukäteen pelottelinkin, että siellä tullaan pitämään noitapiiri ja uhraamaan lampaita. Mielestäni siviilivihkiseremonia on parhaimmillaan hyvin henkilökohtainen ja paljon evankelisluterilaista vastinettaan kauniimpi.

Joku puhui taaempana Suomen kouluissa harrastettavasta aivopesusta. Muistan itsekin tunteneeni oloni erittäin aivopestyksi, kun alakoulussa ennen ruokailua oli pakko lausua ruokarukous yhteen ääneen (kädet ristissä pulpetinkannella), jotta pääsi syömään.

Vastaa Viestiin