Pelastaisitko tuntemattoman lapsen vai lemmikkisi?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Kumpi?

Tuntematon lapsi
128
59%
Oma lemmikkisi
88
41%
 
Ääniä yhteensä: 216

Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Käsitys monesta nimimerkistä muuttui luultavasti iäksi. Jos on niin sairas ajatusmaailma, että ELÄIN menee ihmisen hengen edelle, en toivo suurin surminkaan tapaavani näin naivin ja sairaiden aatosten omaavaa henkilöä. Kertakaikkiaan hirveää edes ajatuksen tasolla. No, toivotaan että jokainen teistä joutuu joskus tähän tilanteeseen ja juoksee palavasta talosta ELÄIN sylissään maassa rukoilevien vanhempien syliin. Jumalauta tätä toivon sydämestäni.
Meike R.
Remington Steele
Viestit: 245
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: Dallas, TX

Viesti Kirjoittaja Meike R. »

Mielenkiintoinen tilanne tällä hetkellä, skidi johtaa 55 - 45.. :) Perseestä tällainen kysymys. :D Tiedän kyllä mikä moraalisesti olisi oikein mutta mutta mutta... :)
"If I hit bottom and everythings gone
In the great Mississippi, please drown me and run

The right words spoken gold,
if I was God you'd sell your soul to...

THE GREAT SOUTHERN TRENDKILL"
miinushka
Olivia Benson
Viestit: 700
Liittynyt: La Elo 23, 2008 1:13 am
Paikkakunta: valtatie 12. varrella

Viesti Kirjoittaja miinushka »

Kyllä täytyy sanoa, että tuntuu omituiselle, että joku oikeasti kykenee asettamaan eläimen ihmishengen edelle.

Kyllä, mullakin on koira. Erittäin rakas sellainen, mutta kyllä mä silti valitsisin sen lapsen hengen oman koirani edelle.



edit: oli kiireessä tullut piste pilkun tilalle.
Viimeksi muokannut miinushka, Su Helmi 08, 2009 12:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Quis custodiet ipsos custodes?
Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Jos pelastaisin tuntemattoman lapsen saisin vanhemmilta suuret kiitokset mutta oman rakkaan lemmikin liekkeihin jättämisestä tuskin pääsisin yli. Jos pelastaisin oman lemmikkini enkä lasta, jäisi sekin varmasti kummittelemaan mutta minulla yhä olisi lemmikkini ja tapahtuman jälkeen se olisi "vielä tärkeämpi" ja meillä olisi ehkä ihan toisenlainen side..
Kai se olisi oikein pelastaa ihmishenki mutta anteeksi kylmäsydämisyyteni ja pelastaisin oman rakkaan koirani. Ja niin tekisi myös avokkini.
Nanika ga tooku matteiru to
rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rapier »

Avokki on siis lyhenne sanasta avohoidokki.
Paskanen tukka
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Typerä kysymys ylipäätään.Kuinka moni edes pystyy toimimaan niinkuin ajatusleikissään vastaa??
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

rapier kirjoitti:Avokki on siis lyhenne sanasta avohoidokki.
Näin minäkin luulen.

Ei pitäisi olla kahta sanaa kun tähän kyselyyn vastaa. No, tämähän vain vahvistaa sitä, kuinka sairas kirjoittajakunta voikaan olla.

Listataan tähän ne idiootit, ihan vain sen vuoksi että jokainen näkee ketä voi halveksua. Lupaan päivittää listaa.

WhoIam
NeitiEtsivä
Damien
parks
combat18
Lukija
Bleddyn
Clyde

Toivottavasti päivitettävää ei tule, toivottavasti nämä pohjasakat joutuvat jossain vaiheessa eläinrakasta elämäänsä tähän tilanteeseen. Tosin niin päin, että heidän sijastaan pelastetaan joku saatanan hamsteri. Voi jessus että olisikin hauskaa seurata sitä sivusta.
Spider
Olivia Benson
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 5:31 pm

Viesti Kirjoittaja Spider »

Koppihoitaja kirjoitti:Mitähän laki sanoisi jos olisi em. tilanne ja lemmikki haettu talosta pois ja lapsi jätetty sinne. Jos poliisi saisi tietää että on ollut yhtenevät mahdollisuudet pelastaa jonmpi kumpi. Olisiko kyseessä kuolemantuottamus, heitteillejättö vai mikä?
Kuolemantuottamuksesta on kyse, kun kuolema välillisesti aiheutuu ko. henkilön toiminnan seurauksena. Ja heitteillejätöstä kun henkilö jättää toimimatta.
Sanoisin siis että heitteillejättö.

OT. Velvoittaako mikään lakipykälä auttamaan hädässä olevaa eläintä? Jos vaikka näkee autotiellä kituvan jäniksen tai jäihin hukkumassa olevan hirvenvasan. :miettiö:

edit. Vastaan itse:

Eläinsuojelulaki, 14 §
Sairasta, vahingoittunutta tai muutoin avuttomassa tilassa olevaa kotieläintä tai muuta ihmisen hoidossa olevaa eläintä on joko itse autettava tai ilmoitettava eläimestä sen omistajalle tai hoitajalle taikka kunnaneläinlääkärille, kunnan terveydensuojeluvalvontaa hoitavalle viranhaltijalle tai poliisille
--
Sairasta, vahingoittunutta tai muutoin avuttomassa tilassa olevaa luonnonvaraista eläintä on pyrittävä auttamaan. Jos eläin on kuitenkin sellaisessa tilassa, että sen hengissä pitäminen on ilmeistä julmuutta sitä kohtaan, eläin on lopetettava tai on huolehdittava siitä, että se lopetetaan.
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)
Meike R.
Remington Steele
Viestit: 245
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: Dallas, TX

Viesti Kirjoittaja Meike R. »

Loka, mun mielestä tommosen listan pitäminen on aika mautonta. Mun mielestä jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä ilman, että sitä erikseen listataan tänne. Koko gallupilta putoaa pohja tollaisen listan jälkeen.
"If I hit bottom and everythings gone
In the great Mississippi, please drown me and run

The right words spoken gold,
if I was God you'd sell your soul to...

THE GREAT SOUTHERN TRENDKILL"
Meike R.
Remington Steele
Viestit: 245
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: Dallas, TX

Viesti Kirjoittaja Meike R. »

Mun mielestä koko kysymys on muutenkin aika teoreettinen.
"If I hit bottom and everythings gone
In the great Mississippi, please drown me and run

The right words spoken gold,
if I was God you'd sell your soul to...

THE GREAT SOUTHERN TRENDKILL"
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

maija turjukka kirjoitti:Olen todella yllättynyt (ja ehkä hieman järkyttynytkin) äänestyksen tämänhetkisestä tilanteesta :shock: Lemmikki johtaa yhdellä äänellä ja melkein kolmekymmentä minfolaista jo äänestänyt.

Itse vastasin tietysti, että tuntematon lapsi menee etusijalle. Siitäkin huolimatta, että meillä on perheessä kolme koiraa...
Niin, maija, mutta sinä oletkin äiti :)

Tämä on sikäli huono kysymys, että:
- henkilöt, joilla ei ole omia lapsia / pieniä, itselleen läheisiä lapsia lähipiirissään mutta jotka sen sijaan omistavat lemmikkejä, vastaavat todennäköisesti lemmikin puolesta
- kaikki, joilla on omia lapsia, vastaavat ehdottomasti pelastavansa lapsen.

Eli toisinsanoen on hirveän vähän ihmisiä, jotka pystyisivät suhtautumaan kysymykseen objektiivisesti ja oikeasti vertailemaan vaihtoehtoja. Jos tuollainen tilanne sattuisi eteen, uskoisin suurimman osan palstalaisista kuitenkin yrittävän kummankin pelastamista sen kummemmin asiaa miettimättä.

Ja Lokalle terveisiä, että eiköhän tässäkin ole jokaisella oikeus omaan mielipiteeseensä, vaikka jonkun vastaus sinuun äitinä koskeekin. Ei luulisi olleen mikään yllätys, että palstalla, joka kerää aihealueensa takia kirjoittajiksi kohtalaisen asosiaalisia ja kuolemasta kiinnostuneita, masentuneitakin ihmisiä, ihmiselämää ei koeta kovinkaan arvokkaaksi. Palstalla on kymmeniä ihmisiä jotka ovat kymmenissä ketjuissa kertoneet, kuinka ovat joutuneet pettymään toisiin ihmisiin enemmän tai vähemmän lopullisesti. En yhtään ihmettele heidän vastauksiaan. Ja mielestäni he ovat oikeutetut vastaamaan niin.
susse
Poliisikoira Rex
Viestit: 255
Liittynyt: La Marras 10, 2007 5:04 pm
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja susse »

Ehdottomasti lapsen pelastaisin, niin rakas kuin koirani onkin mulle.
Ihme kysymys!
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Spider kirjoitti: Kuvitelkaa olevanne palavan talon edessä, ja tiedätte sisällä olevan jumissa oman lemmikkinne ja teille täysin vieraan lapsen. (Tai sitten kuvitelkaa kaksi erillistä tilannetta, joista toisessa on kyseessä lapsi, toisessa lemmikki.) Kumman vuoksi todennäköisemmin lähtisitte henkenne kaupalla sisään pelastusaikeissa? Päädyin omalla kohdallani siihen tulokseen, että vieraan lapsen tapauksessa jäisin odottamaan pelastushenkilökuntaa ja sydämeni pohjasta toivoisin parasta. Koirani pelastamiseksi taas tekisin kaikkeni niin kauan kun joku muu tulisi auttamaan...
Tämä tekee minusta kysymyksestä paljon reilumman. Oma koirani on samaa kokoluokkaa kuin Spiderin ja lisäksi pelätessään vieraita ihmisiä kohtaan todella aggressiivinen. On aivan varma, että minä ja puolisoni olemme ainoita ihmisiä maailmassa, joiden mukaan koiramme lähtisi vapaaehtoisesti. Jos odottaisimme pelastushenkilökunnan tuloa, koira ehtisi jo pökertyä tai ainakin heikentyä, eikä vastaan hangoitteleva, 40-kiloinen, pitkäraajainen elukka ole palomiehellekään helppo kannettava. Lisäksi palomiesten motivaatio rynnätä viime hetkillä koiran perään on varmasti pienempi kuin lapsen perään rynnättäessä. Voisin siis tuossa tilanteessa olettaa, että lapsi saa taatusti apua ja oma koira saisi apua vain, jos sitä auttaisin itse.
rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rapier »

Joey, tässähän oli kysymyksessä "ehdoton tai", siis jompikumpi muttei sekä että. Vieras lapsi vai oma lemmikkisi. Palomiesten motivaation tai muun sellaisen miettiminen on turhaa.
Siis, voit pelastaa jommankumman, mutta et mitenkään molempia. Mieti.
Paskanen tukka
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

^ Äh, eikö tässä voida nyt tehdä mitään myönnytyksiä? :lol:

Tässä teoreettisessa tilanteessa pelastaisin VAIN lapsen. Oikeassa tilanteessa, mikäli sekä lapsella että koiralla kävisi niin huono tuuri että minä olisin heidän pelastamisestaan vastuussa, yrittäisin pelastaa molemmat itse TAI hoitaisin jonkun toisen lasta pelastamaan ja lähtisin itse koirani perään, edellisessä kommentissani mainitsemistani syistä.
Vastaa Viestiin