Pelastaisitko tuntemattoman lapsen vai lemmikkisi?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Kumpi?

Tuntematon lapsi
128
59%
Oma lemmikkisi
88
41%
 
Ääniä yhteensä: 216

Lukija
Alibin satunnaislukija
Viestit: 54
Liittynyt: Su Helmi 01, 2009 6:07 am

Viesti Kirjoittaja Lukija »

Vastasin lemmikki.

Jos siis tilanne olisi se että voisin valita niin käytännössähän kummatkin olisivat nenän edessä. Oma koira on sen kokoinen (17kg) että sen ottaa kainaloon ja lapsi saa luvan olla myös sen kokoinen että menee toisessa. Kaksi kainaloa, kaksi pelastettua.
Jos lapsi ei mene kainaloon niin koira kainaloon ja kakaraa kädestä kiinni ja menoksi (isommat lapset osaa kävellä ihan ite, jos ei voi kävellä ja on niin iso ettei voi kantaa niin valinta helppo=koira).

Käytännössä en sitten tiedä. Sanelkoon paniikki sen sitten mitä teen.
JJ
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 6:17 pm

Viesti Kirjoittaja JJ »

Täytyy kyl myöntää, ettei ainakaan automaattisesti tullu heti mieleen et lapsen pelastasin.
Kun omat katit on niin rakkaita, ja jonkinlaisia lapsia mulle :)

mutta entiedä. ois kyllä aika raskasta elää senkin asian kanssa, että minä annoin sen lapsen kuolla. entiia kestäiskö psyyke sitäkään.

Ja jos miettii omalla kohdalle, et ite ois jossain talossa kersana ollu liekkien keskellä jonkun eläimen kera, niin kyllä ainakin nyt tuntuu et toivon et se tuntematon pelastais mut.

Toisaalta monelle varmaan tulee heti sellai fiilis, että tottakai ihminen.
mut kuka sen nyt määrittelee, onko ihmishenki, eläimenhenkeä arvokkaampi.

oon niin huono tälläsissä. haluisin vaan epätoivosesti pelastaa molemmat :D
rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rapier »

Lukijalta lainattua:
Vastasin lemmikki.

Jos siis tilanne olisi se että voisin valita niin käytännössähän kummatkin olisivat nenän edessä. Oma koira on sen kokoinen (17kg) että sen ottaa kainaloon ja lapsi saa luvan olla myös sen kokoinen että menee toisessa. Kaksi kainaloa, kaksi pelastettua.
Jos lapsi ei mene kainaloon niin koira kainaloon ja kakaraa kädestä kiinni ja menoksi (isommat lapset osaa kävellä ihan ite, jos ei voi kävellä ja on niin iso ettei voi kantaa niin valinta helppo=koira).

Käytännössä en sitten tiedä. Sanelkoon paniikki sen sitten mitä teen.




Avausviesti:
Kaveri kysy tänään tälläistä. Tuli pienessä porukassakin sen verran keskustelua aiheesta, että päätinpä kysyä samaa täältä Very Happy

Eli:
Kuvitellaanpa esim. palava talo jonka sisällä on sinulle täysin tuntematon lapsi ja oma rakas lemmikkisi. Olet ainut auttaja paikalla ja voit pelastaa vain lapsen tai lemmikin, et molempia. Kumman pelastat?

Täytyy kyllä myöntää, että itse pelastaisin koirani.


Lukekaa se avaus, molempia ei voi pelastaa. Vain jompikumpi.
Paskanen tukka
Bleddyn
Neuvoja-Jack
Viestit: 587
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 1:33 am
Paikkakunta: K-S Survival Program.

Viesti Kirjoittaja Bleddyn »

JJ kirjoitti:ois kyllä aika raskasta elää senkin asian kanssa, että minä annoin sen lapsen kuolla.
Mun mielestä olisi paljon raskaampaa elää sen asian kanssa, että minä annoin oman lemmikkini kuolla jonkun räkänokan takia. Miksi minun pitäisi pilata elämäni vieraan kakaran takia?
Kiikun kaakun rajalla
Puolimielet hajalla
rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rapier »

Bleddyn kirjoitti:
JJ kirjoitti:ois kyllä aika raskasta elää senkin asian kanssa, että minä annoin sen lapsen kuolla.
Mun mielestä olisi paljon raskaampaa elää sen asian kanssa, että minä annoin oman lemmikkini kuolla jonkun räkänokan takia. Miksi minun pitäisi pilata elämäni vieraan kakaran takia?
Bled, ihminen vai eläin?
Paskanen tukka
Bleddyn
Neuvoja-Jack
Viestit: 587
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 1:33 am
Paikkakunta: K-S Survival Program.

Viesti Kirjoittaja Bleddyn »

rapier kirjoitti:Bled, ihminen vai eläin?
Rapier, eläin.
Kiikun kaakun rajalla
Puolimielet hajalla
rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rapier »

OK, Bleddyn, minä valitsen ihmisen.
Paskanen tukka
esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Viesti Kirjoittaja esmes- »

tuntemattoman lapsen tietysti.

marsutkin on mukavia mut ne elää max. semmoset 7 vuotta, lapsella ois enempi elämää edessä. ei lemmikkejä kukaan/mikään korvaa, ainutlaatuisia ovat. elukat on tärkeitä mulle mut luulen et se lapsi ois tärkeä useammallekin ihmiselle.

pakko myöntää et oon kyl miettiny tätä aikasemminkin. sillon aattelin et mahdollisuutena olis pelastaa oma sisko tai perheen koira, sillon oisin valinnu koiran.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Aevil
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 12
Liittynyt: To Tammi 08, 2009 6:15 pm

Viesti Kirjoittaja Aevil »

Lapsi tietysti.

Ihminen on kuitenkin aina ihminen.

Nimimerkki koiransa juuri menettänyt (melkeen 15 vuotta oli)
Scythe

Viesti Kirjoittaja Scythe »

Pelastaisin ihmisen tottakai, sehän nyt on päivänselvää.
vandt
Jack Bauer
Viestit: 917
Liittynyt: La Heinä 05, 2008 10:00 pm

Viesti Kirjoittaja vandt »

Kersan pelastaisin.

Kersan valitsisin, vaikka kissani ei olisikaan tuollainen persenaama (kuseskelee joka paikkaan...) kuin mitä on.

Ihmiseen voisin samaistua. Lapsi varmaan itkisi talossa, kumma jos se ei vetoaisi johonkin.
Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Olen todella yllättynyt (ja ehkä hieman järkyttynytkin) äänestyksen tämänhetkisestä tilanteesta :shock: Lemmikki johtaa yhdellä äänellä ja melkein kolmekymmentä minfolaista jo äänestänyt.

Itse vastasin tietysti, että tuntematon lapsi menee etusijalle. Siitäkin huolimatta, että meillä on perheessä kolme koiraa...
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Sterling
Hetty Wainthropp
Viestit: 452
Liittynyt: Su Syys 28, 2008 8:25 pm
Paikkakunta: Vaihtelee

Viesti Kirjoittaja Sterling »

Tarviiko edes kysyä. Vastasin: tuntemattoman lapsen. Ei huvittais hirveästi heitteillejättösyytettä saada. Ja sanoo sen nyt järkikin.

Tosin yrittäisin sen jälkeen kyllä aivan sata pelastaa lemmikkini sen jälkeen.
Jos haluat rauhaa, valmistaudu sotaan.
Koppihoitaja
Armas Tammelin
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Loka 28, 2008 12:45 am
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja Koppihoitaja »

Mitähän laki sanoisi jos olisi em. tilanne ja lemmikki haettu talosta pois ja lapsi jätetty sinne. Jos poliisi saisi tietää että on ollut yhtenevät mahdollisuudet pelastaa jonmpi kumpi. Olisiko kyseessä kuolemantuottamus, heitteillejättö vai mikä?

Muistelen vaan jotaki juttua kun toimittaja oli huomannut naapurissa tulipalon, katsonut kellosta ajan ja tehnyt sitten lehteen jutun "Kesti XX minuuttia ennen kun palokunta oli paikalla". Ite kun oli lhetijutussa maininnut tarkat ajat milloin oli palon havainnut, vertasi poliisi hätäkeskuksen nauhoja ja aikoja toimittajan antamiin. Lopputulos oli että toimittaja oli ilmeisesti ensimmäinen joka palon havaitsi mutta ei tehnyt ilmoitusta, vaan alkoi kyttäämään milloin palokunta saapuu. Sai muistaakseni sakot tai jotaki...Paikka ehkä Jyväskylä 80-90 luku.
Spider
Olivia Benson
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 5:31 pm

Viesti Kirjoittaja Spider »

Jos olisin sisällä palavassa talossa, ja edessäni olisi (vieras) itkevä lapsi ja oma (rakas) +40kg koirani, en usko että kanttini saatika moraalini riittäisi jättämään lasta siihen. Niin tärkeä kuin koirani minulle on. Vastasin siis lapsi. Todellisuudessa riskeeraisin tod.näk. omani ja lapsen hengen yrittäessäni saada vielä koirankin mukaan.

MUTTA. Käänsin kysymyksenasettelun vähän toisin ja huomasin tilanteen muuttuvan aika mielenkiintoiseksi:

Kuvitelkaa olevanne palavan talon edessä, ja tiedätte sisällä olevan jumissa oman lemmikkinne ja teille täysin vieraan lapsen. (Tai sitten kuvitelkaa kaksi erillistä tilannetta, joista toisessa on kyseessä lapsi, toisessa lemmikki.) Kumman vuoksi todennäköisemmin lähtisitte henkenne kaupalla sisään pelastusaikeissa? Päädyin omalla kohdallani siihen tulokseen, että vieraan lapsen tapauksessa jäisin odottamaan pelastushenkilökuntaa ja sydämeni pohjasta toivoisin parasta. Koirani pelastamiseksi taas tekisin kaikkeni niin kauan kun joku muu tulisi auttamaan...
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)
Vastaa Viestiin