Yhden sarjamurhan maa?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Re: Yhden sarjamurhan maa?

Viesti Kirjoittaja Howler »

Itse kyllä laskisin Antti Taskisen jo sarjamurhaajaksi, koska tappoi kolme ihmistä vuosien 1996-2005 välillä. Ismo Junni on myös omalta katselukannaltani sarjamurhaaja, Nakari myös. Mites muuten esimerkiksi Lauri Johansson, kuitenkin tuo on tunnustanut tehneensä kolme murhaa ja ne on tapahtuneet pitkällä aikavälillä? Jos siis käytämme sitä määritelmää, että tekijä tekee useita murhia pitkän ajan kuluessa, ja tekijä voi käyttäytyä täysin normaalisti tekojen välissä.
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Yhden sarjamurhan maa?

Viesti Kirjoittaja Damien »

Howler kirjoitti:Itse kyllä laskisin Antti Taskisen jo sarjamurhaajaksi, koska tappoi kolme ihmistä vuosien 1996-2005 välillä. Ismo Junni on myös omalta katselukannaltani sarjamurhaaja, Nakari myös. Mites muuten esimerkiksi Lauri Johansson, kuitenkin tuo on tunnustanut tehneensä kolme murhaa ja ne on tapahtuneet pitkällä aikavälillä? Jos siis käytämme sitä määritelmää, että tekijä tekee useita murhia pitkän ajan kuluessa, ja tekijä voi käyttäytyä täysin normaalisti tekojen välissä.
Taskista en laskisi sarjamurhaajaksi koska kyseessä oli alkoholisti ja töhö,
joka ei varmasti ensimmäisen kuoleman aikaan edes tajunnut koko tapausta.
Junnissa jo aineksia olisikin ja herran perversioista kertoo tuo "voitonmerkkien" keräily,
mikä on tyypillistä sarjamurhaajille.
Johansson ja Nakari taasen olivat vain nistejä ja tyhmiä.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
John Doe
Christopher Lorenzo
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 4:28 pm
Paikkakunta: Desert Island

Re: Yhden sarjamurhan maa?

Viesti Kirjoittaja John Doe »

Ensinnäkin:Tämänkaltaisten arviointien tekeminen yksittäisten henkilöiden osalta on melkoisen turhaa,koska suurimmalle osalle keskustelijoista koko käsite sarjamurhaaja,näyttäisi olevan täyttä utopiaa.Kun/jos et pysty erottamaan monimurhaajaa ja sarjamurhaajaa toisistaan,lienee parempi ottaa asioista tarkemmin selvää,tai unohtaa koko juttu.Itse olen sitä mieltä,että Junni pääsee varsin lähelle sarjamurhaajaa tekojensa kanssa,mutta ei kuitenkaan ihan vaikka monimurhaaja olikin.
Kuka,mikä ja missä olen...tiedätkö sinä?
John Doe
Christopher Lorenzo
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 4:28 pm
Paikkakunta: Desert Island

Re: Yhden sarjamurhan maa?

Viesti Kirjoittaja John Doe »

Ensinnäkin:Tämänkaltaisten arviointien tekeminen yksittäisten henkilöiden osalta on melkoisen turhaa,koska suurimmalle osalle keskustelijoista koko käsite sarjamurhaaja,näyttäisi olevan täyttä utopiaa.Kun/jos et pysty erottamaan monimurhaajaa ja sarjamurhaajaa toisistaan,lienee parempi ottaa asioista tarkemmin selvää,tai unohtaa koko juttu.Itse olen sitä mieltä,että Junni pääsee varsin lähelle sarjamurhaajaa tekojensa kanssa,mutta ei kuitenkaan ihan vaikka monimurhaaja olikin. 8)
Kuka,mikä ja missä olen...tiedätkö sinä?
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Yhden sarjamurhan maa?

Viesti Kirjoittaja Damien »

John Doe kirjoitti:Ensinnäkin:Tämänkaltaisten arviointien tekeminen yksittäisten henkilöiden osalta on melkoisen turhaa,koska suurimmalle osalle keskustelijoista koko käsite sarjamurhaaja,näyttäisi olevan täyttä utopiaa.Kun/jos et pysty erottamaan monimurhaajaa ja sarjamurhaajaa toisistaan,lienee parempi ottaa asioista tarkemmin selvää,tai unohtaa koko juttu.Itse olen sitä mieltä,että Junni pääsee varsin lähelle sarjamurhaajaa tekojensa kanssa,mutta ei kuitenkaan ihan vaikka monimurhaaja olikin. 8)
Ja jos sinä sitten pystyt, perustelet varmaan? :D
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Re: Yhden sarjamurhan maa?

Viesti Kirjoittaja Howler »

"Termin loi FBI-agentti Robert Ressler 1970-luvulla kriminologien tarpeisiin. Kriminologit erottavat sarjamurhaajan ja joukkomurhaajan. Tavallisesti mainitaan ainakin seuraavat erot:

* Sarjamurhaaja tekee useita murhia pitkän ajan kuluessa, ja tekijä voi käyttäytyä täysin normaalisti tekojen välissä. Murhiin sisältyy useimmiten seksuaalinen elementti.
* Joukkomurhaaja tappaa useita ihmisiä yhden lyhyen tapahtumasarjan aikana. Tekijä tekee tavallisesti itsemurhan tai käyttäytyy siten, että poliisi ampuu hänet.
* Lisäksi on kolmas tyyppi, spree killer, joka suomennetaan tavallisesti virheellisesti joukkomurhaajaksi. Tälle tyypille on ominaista toisiaan seuraavat murha-aallot, jotka tapahtuvat erillisissä paikoissa. Ajanjakso vaihtelee tunneista muutamiin päiviin. Sarjamurhaajista poiketen tämän rikollistyyppin henkilö ei pysty käyttäytymään normaalisti surmien välisenä aikana." (Lähde)

Tarkoitetaanko "monimurhaajalla" joukkomurhaajaa vai ihan muuta?
elisa_day
Jack Bauer
Viestit: 923
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 3:11 pm

Re: Yhden sarjamurhan maa?

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

^ Joukkomurhajaaksi luokitellaneen esimerkiksi Pekka-Eric Auvinen ja Matti Juhani Saari. Monimurhaaja, joka on tässä keskutelussa mainittu muutamaan otteeseen, on aivan eri asia. Esim. juurikin tämä Johansson luokitellaan monimurhaajaksi, koska on siis tappanut useita ihmisiä. Sarjamurhaajasta ei hänen kohdallaan voida puhua, koska hänen tavassaan tappaa ei ollut mitään siihen viittaavaa, hän tuskin sai tapoista seksuaalista mielihyvää tai keräsi uhreiltaan "voitonmerkkejä", eikä hän ilmeisesti ole psykopaattinenkaan. Itse määrittelen sarjamurhaajan prikulleen niin kuin leffoissa heidät kuvataan.. :)
Mat-Lock
Jack Bauer
Viestit: 909
Liittynyt: La Syys 20, 2008 11:15 am

Re: Yhden sarjamurhan maa?

Viesti Kirjoittaja Mat-Lock »

Viikolopun Ilta-Sanomissahan on juttu tästä Suomen ainoastan sarjamurhaajasta. Ollut jo viisi vuotta vapaalla jalalla. Eikä edes nykyistä asuinkaupunkia ei voida kertoa. :?
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5189
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Re: Yhden sarjamurhan maa?

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Laitapa tänne jutusta pieni referointi.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Arlene
Christopher Lorenzo
Viestit: 1688
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 8:30 pm
Paikkakunta: Pentonville

Re: Yhden sarjamurhan maa?

Viesti Kirjoittaja Arlene »

Anile kirjoitti:Jos joku saa tuon Lauerman kirjan luettua, niin voisiko tämä henkilö ystävällisesti panna tänne tiivistelmän siitä tai ainakin parhaat palat?
http://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/pahuuden-anatomia
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Yhden sarjamurhan maa?

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Howler kirjoitti:Itse kyllä laskisin Antti Taskisen jo sarjamurhaajaksi,
Luin toisaalta, että nimenomaan Taskinen täyttää (Suomen ainoan) sarjamurhaajan kriteerit. Tarkempia perusteluja ei ollut.
Anile
Martin Beck
Viestit: 770
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 2:30 am

Re: Yhden sarjamurhan maa?

Viesti Kirjoittaja Anile »

Nyt sain kirjan luettua mutta mitään tiivistelmää en voi tehdä koska kirja ei oikeastaan kerro mistään tietystä asiasta vaan se on kokoelma useita mielenkiintoisia tarinoita akselilta pahuus-rikollisuus-hulluus.

Kirjassa pohditaan mm. sadomasokismia, doping-skandaaleja, valtakunnanjohtaja Pekka Siitointa, kultteja ja lahkoja, Viiltäjä-Jackia yms. Omasta mielestäni mielenkiintoisinta antia oli pitkä kertomus kartanolaisuudesta, joka oli 1920-luvulta 1960-luvulle pääasiassa Satakunnassa vaikuttanut aivan käsittämättömän sekopäinen, lähinnä lastenpahoinpitelyssä kunnostautunut lahko, jota johti kaksi lihavaa vanhaa piikaa.

Samoin kertomukset psykiatrisen vankisairaalan asiakkaista ja heidän elämäntarinansa olivat mielenkiintoisia; ihmisistä voi tulla rikollisia niin monista erilaisista taustoista.

Samoin kirjoitus psykiatrian historiasta oli mielenkiintoinen ja ylivoimaisesti kaikkein luettavin kirjan luvuista.

Tästä luettavuudesta täytyy kyllä sanoa sen verran, että vaikka suomi on äidinkieleni, niin jouduin silti lukemaan jotkut lauseet useampaan kertaan. Esim.
"Olin kerran jokseenkin isolla puulla päähän lyöty, kun olin tarjonnut lääketieteelliseen lehteen tapausselostusta mielisairauksien olemassaolon kieltävän filosofian myötävaikuttamasta psykoottisesta maniasta ja törkeästä raiskauksesta."
Tuon "myötävaikuttamasta" kohdalla minulta katkeaa ajatus.

Tai: "Myös esimerkiksi David Goldhagenin tutkimukset sosiaalistumisesta siviiliväestöön kohdistuviin teloitus- ja hävitystehtäviin antavat yhtä pessimistisen kuvan". Ajatus katkeaa "sosiaalistumisesta" kohdalla.
Minun mielestäni pitäisi välttää sanojen myötävaikuttaminen, kohdistuva, ominainen,taholta,liittyy jne.käyttöä. Mieluummin lukisin vain, että kuka teki mitä kenelle häh.
Mutta muuten kirja ei ole mitenkään raskaslukuinen vaan jopa huumoria löytyy, hyvin kuivakkaa tosin. Joitain aiheita käsiteltiin hyvin pinnallisesti. Näitä olivat mm. kouluammuskelut ja Myyrmannin pommi-isku.

Suomen ainoasta sarjamurhaajasta ei kyllä sanottu sanaakaan eikä sarjamurhaajistakin lähemmin käsiteltiin vain Viiltäjä-Jackia ja Aileen Wuornosia. Kerpeikkari mainittiin mutta kirjoitan siitä enemmän aiheen omaan ketjuun.
Vastaa Viestiin